Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2007, 20:03   #21
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Er zijn nog andere mogelijkheden... Zo zijn er landen waar je op 'geen van bovenstaande' kan stemmen, als die optie het meeste stemmen haalt worden de partijen verplicht nieuwe kandidaten naar voren te schuiven en vindt er een nieuwe stembusgang plaats.

Dit systeem bestaat wel alleen maar in landen met First-Past-The-Post, ik heb geen weet van gelijkaardige systemen in proportionele systemen.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 19 december 2007 om 20:04.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2007, 20:04   #22
cortelinckx
Schepen

Standaard

Dat zou ook al iets zijn.
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 22:05   #23
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lawrence Bekijk bericht
Ik ben absoluut tegen dit voorstel. Is nog maar een uiting van de individualistischer trend waar onze samenleving naartoe gaat en men alsmaar meer nihilistischer en cynischer over de bestaande situatie wordt, zonder een alternatief naar voor te brengen.

Blancostemmen zijn nuttig om te tellen, en aan de partijen te verkondigen dat er onvrede is, maar met lege zetels zonder mensen die een visie en een oplossing verkondigen leg je alleen maar het beleid lam.
Richt desnoods zelf een partij waarin je je eigen idealen vertolkt, of desnoods met gelijkgezinden. Je zult hoogstwaarschijnlijk niet verkozen worden, maar je hebt je donkere visie toch kunnen verdedigen en niet voor de gemaksoplossing gekozen.
Waarom 'donker', eigenlijk ?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 22:08   #24
vooruit
Gouverneur

Standaard

Liever gewoon de stemplicht afschaffen. Dan kan je aan de opkomst zien hoe dicht (of ver) de politiek bij de bevolking staat.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 22:33   #25
MonKannon1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cortelinckx Bekijk bericht
Hopelijk staat dit in het juiste forum. Ik vond geen forum dat "directe democratie" heet.

Een paar jaar geleden opperde iemand het idee om blanco stemmen om te zetten in zetels. Een logische redenering lijkt me: ik stem voor niemand, dus niemand krijgt een zetel.
Wat denken jullie daar over?

En dan bedoel ik puur het mechansime, niet wie er dan wel of niet verkozen zou worden, want dat maakt mij geen bal uit.

Geen slacht idee.
Maar ik zou die zetels te koop aanbieden op ebay.
Opbrengst naar dierenwelzijn
MonKannon1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 22:45   #26
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Ik vind zelfs dat je een NEGATIEVE stem zou moeten kunnen geven.
Dus die wil ik erin, en die zeker niet.

Het zou geen verschil maken voor Leterme bvb, het zou wel verschil maken voor Flahaut of Milquet: je krijgt bvb 400.000 vlaamse Non stemmen en 20.000 waalse pro stemmen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 23:14   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
En wat ga je dan doen als de meerderheid blanco stemt?
Crisis. En zo hoort het ook! Als de helft van de stemmers blanco stemt, dan is die crisis volkomen terecht.

On-topic: ik ben 100% voorstander van het systeem van lege zetels voor blanco stemmen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2007, 23:41   #28
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Het zou geen verschil maken voor Leterme bvb, het zou wel verschil maken voor Flahaut of Milquet: je krijgt bvb 400.000 vlaamse Non stemmen en 20.000 waalse pro stemmen.
Dan geraken er helemaal geen dissidente stemmen meer in het parlement?

Laat maar zo.
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2007, 18:56   #29
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

kijk in besturen heb je altijd 20% van de bevolking tegen u. Dus sowieso is die dimmensie van negatief stemmen een extra dimmensie die de huidige democratie niet aandurft maar feitelijk gewoon een relativering waar je mee moet leven.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 09:27   #30
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hopelijk staat dit in het juiste forum. Ik vond geen forum dat "directe democratie" heet.

Een paar jaar geleden opperde iemand het idee om blanco stemmen om te zetten in zetels. Een logische redenering lijkt me: ik stem voor niemand, dus niemand krijgt een zetel.

En dan bedoel ik puur het mechansime, niet wie er dan wel of niet verkozen zou worden, want dat maakt mij geen bal uit.
Akkoord. Het aantal beschikbare zetels in de volksvertegenwoordiging wordt bepaald onderandere ahv het aantal beschikbare kiezers...het zou een goede indikatie zijn van de politieke situatie als die allemaal vol zitten of omgekeerd als er gaten zitten(die lege zetels stemmen dan automatisch op onthouding in het parlement )

Laatst gewijzigd door kelt : 22 december 2007 om 09:31.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 10:22   #31
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht

Eigenlijk zou elke kiezer vier stemmen moeten krijgen :

3 positieve, die de kiezer dan ofwel alledrie aan één persoon kan geven, of verdelen over twee of drie verschillende individuele politici - al of niet op één en dezelfde 'lijst' -

en

1 negatieve, waarmee de kiezer dan een bepaalde politicus duidelijk kan maken dat er 'ergens toch wel een probleempje' is.

Maar vooraleer d�*t systeem ingevoerd wordt, wil ik in elk geval dat het 'elektronisch' stemmen indien al niet volledig afgeschaft, dan toch minstens aan een grondig onderzoek èn aansluitend breed maatschappelijk debat wordt onderworpen.

En bovendien zou ik dat nieuwe stemsysteem (met vier stemmen per kiezer) toch ook graag op zijn minst aangevuld willen zien met de invoering van het BROV.

Ik vind democratie erg belangrijk, en hoe méér we die democratie kunnen verbeteren en verfijnen, hoe minder reden ik zie om dat niet te doen.

In elk geval bedankt voor het opwerpen van het idee,

vriendelijke groeten,

djimi

Oud 22 december 2007, 12:46   #32
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:

Voor...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 14:15   #33
cortelinckx
Schepen

Standaard

Interessante ideeën allemaal... Aan negatieve stemmen had ik nog geeneens gedacht...
cortelinckx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 14:42   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Met de 5% kiesdrempel en het verbod op partijfinanciering is het quasi onmogelijk om nog een nieuwe partij op te richten die federaal kan scoren. Lokaal gaat misschien nog wel mits héééél veel inspanning, maar federaal: onmogelijk.

Als het aantal blancostemmen het beleid lamlegt betekent dit simpelweg dat er een ander (veel democratischer imo) bestuurssysteem moet komen.
Dat eerste lijkt me onjuist, daar de variabele kiesdrempel die vroeger werd toegepast in bepaalde kiesarrondissementen vroeger hoger lag dan 5%. Mij lijkt het grootste probleem de grote kiesarrondissementen te zijn die populaire plaatselijke figuren moeilijker verkiesbaar maken dan de gemediatiseerde, nationale figuren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 15:04   #35
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ostracisme is de naam.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ostracisme
Verkiezingen zijn in princiepe geen populariteits-of impopulariteitspoll: Big Brother & C° zijn spelletjes, fictieprogrammas.

Iemand die jij niet "goed" vindt kan een ander wel goed vinden. Wie ben jij dan om de stem van die burger te kunnen annulleren door het uitbrengen van een negatieve stem tegen zijn candidaat? Waar haal je dat moreel recht vandaan (opgelet, een ander kan zich zo het recht toe-eigenen jouw stem te annulleren met de zijne: zou je d�*t eerlijk vinden?)

Blanco stemmen omzetten in zetels? Wie zou die dan toegewezen krijgen (Eddy Wally, Axelle Red of Clouseau?) Welk programma zou die voorstaan?

De facto gebeurt het al, maar niet direct en komen de blancostemmen en de onthoudingen ten goede aan de grootste partijen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 22 december 2007 om 15:05.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:05   #36
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Crisis. En zo hoort het ook! Als de helft van de stemmers blanco stemt, dan is die crisis volkomen terecht.

On-topic: ik ben 100% voorstander van het systeem van lege zetels voor blanco stemmen.
Probleem is wel dat die crisis dan niet op te lossen is. Het parlement kan immers geen beslissingen meer nemen. De enige mogelijkheid is om net zolang opnieuw verkiezingen te houden tot er geen meerderheid meer blanco stemt (en die meerderheid groot genoeg is om daaruit een zinnige coalitie te vormen). Ik denk niet dat de burger daar ook maar iets mee opschiet.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:16   #37
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat eerste lijkt me onjuist, daar de variabele kiesdrempel die vroeger werd toegepast in bepaalde kiesarrondissementen vroeger hoger lag dan 5%.
In het oude systeem was het inderdaad even moeilijk om als nieuwe partij door te breken. Dat is nu eenmaal eigen aan een systeem met meervoudige districten. Kleine streekgebonden partijen of kandidaten hebben daar wat aan, kleine landelijke partijen niet. En aangezien alle partijen landelijk opereren, is het dus in het nadeel van kleine partijen.

Je ziet dan ook dat er bijzonder weinig nieuwe partijen doorbreken in zo'n systeem. Ik tel er in Vlaanderen over de afgelopen 50 jaar slechts drie: de Volksunie, Agalev en ROSSEM. Vlaams Blok en Lijst Dedecker waren immers rechtstreekse afsplitsingen van bestaande partijen, resp. VU en VLD.

Al met al is het politieke bestel erg statisch, met weinig vernieuwing (mogelijk). Dat is nooit een recept voor een grote betrokkenheid bij en een groot vertrouwen in de politiek.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2007, 17:19   #38
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dat was het concept van de partij NEE e.
Aangezien blanco gewoon bij de meerderheid wordt geteld, wouden zij dat hun stemmen (en de daarbijhorende zetels) gewoon werden vertaald naar lege zetels.

ik hoop dat ze volgende keer terug opkomen

Laatst gewijzigd door Duvelke : 22 december 2007 om 17:20.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2007, 00:10   #39
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

We kunnen de blanco stemmen ook omzetten in zetels die dan bezet worden door uit het asiel gehaalde verlaten honden in een degelijke draagmand, kanariepietjes in een luxueuze grote kooi, een groot en schoon terrarium met een mierenkolonie, een grote bokaal goudvissen, een pot vetplanten, ...

Daarnaast moet het aantal parlementszetels uitgebreid worden, tot 500 man of méér,

èn de kiesdrempel afgeschaft,

èn de kiesdistricten gevoelig verkleined, 'gesubsidiariseerd', a.h.w.

Dat zal allemaal wel wat méér kosten dan de bestaande democratie,
maar als er geen nieuwe stemcomputers aangekocht worden, wordt dat toch al een flinke besparing (ongelooflijk maar waar!) ,

die dan wat mij betreft mag worden omgezet in 'fondsen voor de verbetering van de democratie'.

Laatst gewijzigd door djimi : 23 december 2007 om 00:12.
Oud 23 december 2007, 00:16   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

De zetels gaan naar de Bourgondische Partij, uiteraard.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be