Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2006, 19:34   #21
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Waarom is België indertijd onafhankelijk geworden?

Om onder het juk van de Nederlanders af te zijn.

Ik ben niet tegen Groot-Nederland, maar ik pleit eerder voor meer samenwerking, een unie zou ik onder voorbehoud laten. Ik denk dat we dan eerst een eerlijke verdeling van de macht moeten bekomen om het VKN of België niet te herhalen.
Als ik je nick en je avatar zie, kan ik niet geloven dat je dit platvloers zo maar neerpent.
Het waren de franstalige bourgois en adel die zich niet konden vinden in één NL staat. Zij konden niet hebben dat het NL de bestuurstaal werd in VL (voor W gold deze NL-regel trouwens niet). Zij vreesden hoe hierdoor hun status zou ondermijnd kunnen worden (waarom begrijp ik echt niet).
De Vlamingen waren zéér tevreden met de Nederlanden. Eindelijk het NL erkend als bestuurstaal, eindelijk verlost van de francofonie en haar imperialisme, eindelijk een goede uitbouw van de economie (bvb havens). De Vlamingen waren helemaal géén vragende partij voor een splitsing der NL, en dus het oprichten van het artificiele België. Ze wilden helemaal de N-Nederlanders niet weg ! Het waren fransdollen die met een opera-staatsgreep de even fransdolle Willem zover kregen om afstand te doen van de zuidelijke gebieden. België werd gesticht en wat kregen de Vlamingen : afschaffing van het NL als bestuurstaal, afschaffing van het NL als onderwijstaal, afschaffing van het NL in alle geledingen van de Belgische staat. Overheersing van de Franse taal op alle vlakken in de Belgische staat. Verschuiving van de economie van VL naar W, met verpaupering van VL tot gevolg. Honderduizenden Vlamingen emigreerden naar W 'om de brode', om niet te sterven van de honger. Gelukkig waren er na de 'scheiding' nog de Nederlanders die een helpende hand uitstaken naar de verarmde Vlamingen. En ondertussen zadelde België Vlaanderen op met het Stockholm-syndroom, dat blijkbaar tot op vandaag nog steeds nazindert bij mensen met -godnogaantoe- een naam beladen met pure Nederlandse (!!!!) (want 'Vlaams' is automatisch 'Nederlands' (=behorend tot of deel uitmakend van 'de Nederlanden') symbolen. Vlaming op en top !
Shame on you...
Oud 28 april 2006, 19:35   #22
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Wie versta je onder de 'meeste Nederlanders'? De unoxmutsdragende SBS6-kijkers? Die zullen het wel een zorg zijn waarom België al dan niet gesplitst is. En over domme Belgen; ik heb wat familie in België wonen en een paar nichten van me hebben in Leuven gestudeerd en ik heb wel eens het idee dat een A1-diploma(HBO) aldaar gelijkstaat aan een universitair diploma in Nederland
Dom in die zin dat franstalige mensen nooit goed zullen kunnen samenwerken met nederlandstalige mensen tenzij die laatste groep heel veel toegeeft en frans leert.
Oud 28 april 2006, 19:37   #23
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en verder vraag ik me af in hoeverre het de Vlamingen waren die niet meer bij 'ons' wilden horen. Ik heb toch meer het idee dat het(in willekeurige volgorde) de katholieke kerk en de franstaligen waren die de scheiding in gang hebben gezet.
Dat zijn dan weer details die er op school niet bijverteld worden
Oud 28 april 2006, 19:40   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Ik denk dat u een grote vergissing maakt door te stellen dat wij één volk zijn. Dat was misschien wel zo, lang geleden, maar na 175 jaar verkrachting door de Belgische staat blijft er van dat één volk nog maar weinig over. Er is de Nederlander, en het domme Belgske, en het zal nog HEEL lang duren vooraleer er in Nederland een voldoende grote mentaliteitswijziging plaatsvindt die dit verandert. Lees Keats' eerste post hier maar eens.
Je lult. Wij zijn nog altijd één volk, ondanks de verkrachting door België. Jij lijdt aan het stockholm-syndroom : 'wij zijn twee volkeren dankzij de verkrachting'.

Mentaliteitswijziging in NL ??? Gelieve eerst je eigen mentaliteit te wijzigen, aub...
Oud 28 april 2006, 19:40   #25
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dat zijn dan weer details die er op school niet bijverteld worden
Slechts kleine details natuurlijk.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 19:42   #26
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is platte propaganda, gebaseerd op geschiedenisvervalsing, die het separatistische regime uitvond om te kunnen overleven. De overgrote meerderheid van de Vlamingen had alle reden om zich goed te voelen in het koninkrijk en wilde niet van Nederland weg. Tot ver in de jaren '40 waren grote steden als Gent en Antwerpen orangistisch.

De ollander-haat is één van die lelijke trekjes die een ongewenste staat ons opgesolferd heeft. Gelukkig blijft daar, behalve bij een handvol belgicisten, in 2006 nog weinig van over.

Laatst gewijzigd door baarle : 28 april 2006 om 19:43.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 19:42   #27
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ben niet tegen Groot-Nederland, maar ik pleit eerder voor meer samenwerking, een unie zou ik onder voorbehoud laten. Ik denk dat we dan eerst een eerlijke verdeling van de macht moeten bekomen om het VKN of België niet te herhalen.
U moet zich eens meer gaan verdiepen wat er allemaal in 1830 is gebeurd.
http://users.pandora.be/alexanderc/1830.html
Oud 28 april 2006, 19:51   #28
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dat Vlaanderen niet bij Nederland wilde horen (ook al is Nederland een 'goed' land) heeft de Nederlandse trots ernstig gekwetst,
Het is dan ook een leugen. Ik vermoed dat jij hier 'Vlaanderen' gebruikt in plaats van België. Vlaanderen voelde zich goed in het koninkrijk en heeft de afscheiding helemaal niet gewild. Integendeel, de grote steden als Antwerpen en Gent waren openlijk orangistisch, tot een stuk in de jaren 1840.

Citaat:
Nederland wil heus wel graag Vlaanderen terug
Dat zal niet gaan.

Een Confederatie der Nederlanden zit er wel in. Vrij snel zelfs. Een onafhankelijke Vlaamse republiek zal immers niet lang bestaan, hij zal als vanzelf naar Nederland neigen.
Oud 28 april 2006, 19:54   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
15 miljoen Nederlanders en 6 miljoen Vlamingen in een staatsverband is gewoon vragen om weeral de mond gesnoerd te worden. Ik heb persoonlijk geen behoefte om als volk opnieuw gedomineerd en gekleineerd te worden door een andere bevolkingsgroep. De Nederlander kijkt neer op de Vlaming met een bijna aangeboren haat. Ik kan u niet vertellen hoe vaak ik op het internet te maken heb gehad met puur racisme van Nederlanders uit. U hoeft enkel een Nederlands forum te bekijken waar het woordje "België" ter sprake komt en wees klaar om versteld te staan van de pure haatdragende opmerkingen. Ik ben ervan overtuigd dat Groot-Nederland enkel leeft onder een erg kleine groep Nederlanders en Vlamingen. De sympathie die enkele Nederlanders op dit forum hebben voor de "Vlaamse Zaak" is ZELDZAAM.
Kort samengevat: Groot-Nederland is België in het kwadraat.
Vooral randstedelingen hebben een grote mond, net als Antwerpenaren trouwens. Ik zit ook op forums met Vlamingen en Nederlanders (en Nederlands sprekende Duitsers).
Met Duitsland hebben wij een haat-liefde verhouding (oorzaak 1974), maar ik kan je verzekeren dat er een toenemende belangstelling is Van Nederlanders voor de Vlaamse zaak. Maar er is zeker nog een (kleiner wordens) gedeelte dat nog leeft in de tijd van de Belgenmop. Ik zou zeggen probeer eens een goed Nederlands forum, dus niet die van het gepeupel van geenstijl.nl of daarop lijkende fora.
Ik heb niet lang geleden een Brusselaar geholpen met autopech, er kon nog geen "merci" of "dank U" vanaf, hij scheurde meteen weg.
Maar door één negatieve ervaring ga ik niet alle Brusselaars over één kam scheren.
Oud 28 april 2006, 19:55   #30
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
mwah, zo dominant ben ik nou ook weer niet. Maar over ''belgenhaat'': ik heb niet de indruk dat er tussen Nederland en Vlaanderen meer animositeit heerst dat tussen, pakweg, Oost- en West-Duitsland, wie weet daar meer over?
Komt u naar onze Vlaams-Nederlandse forummeeting in Tilburg op 13 mei e.k.?

Alle info op http://forum.politics.be/showpost.ph...91&postcount=1
Oud 28 april 2006, 19:57   #31
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Voor Baarle:
Ik zit op een Nederlands forum met ook iemand uit Baarle, wellicht kennen jullie elkaar.
Hij is overgens tijdelijk verbannen wegens grov taalgebruik.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 28 april 2006 om 19:58.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 20:00   #32
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Als ik je nick en je avatar zie, kan ik niet geloven dat je dit platvloers zo maar neerpent.
175 jaar Belgische haatpropaganda laat zijn sporen na. Ook bij flaminganten. Ik zou zeggen dat het Vlaamsnationalisme zelf er een vrucht van is. Hoe komt het nu in godsnaam bij iemand op om zich te verzetten tegen een separatisme dat ons als volk een eeuw achteruit gezet heeft, en vervolgens met de creatie van dat separatisme een nieuwe staat te willen maken?

Er is geen Vlaamse natie, alleen een verzameling Nederlandstalige gewesten in de separatistische Belgische staat.

Citaat:
Shame on you...
Ach, we hebben dan ook wat meegemaakt aan geweld en repressie, die 175 jaar. De anti-ollandse haatpropaganda zit diep in ons ingebakken. Ik bepleit vergiffenis en de blik op de toekomst gericht.

Laatst gewijzigd door baarle : 28 april 2006 om 20:01.
Oud 28 april 2006, 20:03   #33
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Voor Baarle:
Ik zit op een Nederlands forum met ook iemand uit Baarle, wellicht kennen jullie elkaar.
Mijn Baarle-schap is eerder, heu... symbolisch.
Oud 28 april 2006, 20:08   #34
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Mijn Baarle-schap is eerder, heu... symbolisch.
Ach, die van mij ook.8)
Dit onderwerp heb ik aangemaakt op stand.nl
http://forums.ncrv.nl/stand/viewtopi...lit=vlaanderen
Oud 28 april 2006, 20:44   #35
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een Confederatie der Nederlanden zit er wel in. Vrij snel zelfs. Een onafhankelijke Vlaamse republiek zal immers niet lang bestaan, hij zal als vanzelf naar Nederland neigen.
In hoeverre zie je dit echt op korte termijn gebeuren of is dit meer wishful thinking? Serieus bedoeld, geen retorische vraag of zo hoor.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 20:50   #36
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ Baarle:
er stond nog een regeltje in je bericht waar ik overheen las. Op de opmerking dat NL Vlaanderen best terugwil zeg je:
Citaat:
Dat zal niet gaan.
om daarna verder te gaan over de confederatie op korte termijn. Kun je dat eens uitleggen?
Oud 28 april 2006, 20:55   #37
end
Schepen

Standaard

Citaat:
In hoeverre zie je dit echt op korte termijn gebeuren of is dit meer wishful thinking? Serieus bedoeld, geen retorische vraag of zo hoor.
Mijns inziens zit er in 90% van de posts op dit forum een stevige dosis wishful thinking verwerkt. Ongeacht mijn eigen standpunt (gematigd vlaams nationalist) ben ik overtuigd dat een onafhankelijk Vlaanderen een droom zal blijven, en niets meer.
Persoonlijk denk ik dat dit forum enkel valse hoop geeft. In de Vlaamse media is vlaams-nationalisme een enorm taboe, en ook onder de vlaamse bevolking is er veel minder aanhang hiervoor dan men op dit forum wel eens zou durven beweren. Daarbij komt ook nog eens dat de vlaamse politici niet hard genoeg zijn, en veel te toegevend, waardoor 2007 eerder een rampjaar kan worden dan een redding. Hoe zielig het ook klinkt zit het "Belgisch gevoel" er bij veel mensen nog wel in. Erg spijtig natuurlijk, maar helaas.

EDIT: Hierbij hoort ook nog dat veel Vlamingen het échte verhaal achter 1830 niet kennen, waardoor men nog steeds in de waan blijft dat België het beste is dat de Vlamingskes is overkomen en dat we op ons blote knietjes dankbaar moeten zijn voor wat België ons gegeven heeft.

Laatst gewijzigd door end : 28 april 2006 om 21:04.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 21:06   #38
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijns inziens zit er in 90% van de posts op dit forum een stevige dosis wishful thinking verwerkt. Ongeacht mijn eigen standpunt (gematigd vlaams nationalist) ben ik overtuigd dat een onafhankelijk Vlaanderen een droom zal blijven, en niets meer.
Persoonlijk denk ik dat dit forum enkel valse hoop geeft. In de Vlaamse media is vlaams-nationalisme een enorm taboe, en ook onder de vlaamse bevolking is er veel minder aanhang hiervoor dan men op dit forum wel eens zou durven beweren. Daarbij komt ook nog eens dat de vlaamse politici niet hard genoeg zijn, en veel te toegevend, waardoor 2007 eerder een rampjaar kan worden dat een redding. Hoe zielig het ook klinkt zit het "Belgisch gevoel" er bij veel mensen nog wel in. Erg spijtig natuurlijk, maar helaas.

EDIT: Hierbij hoort ook nog dat veel Vlamingen het échte verhaal achter 1830 niet kennen, waardoor men nog steeds in de waan blijft dat België het beste is dat de Vlamingskes is overkomen en dat we op ons blote knietjes dankbaar moeten zijn voor wat België ons gegeven heeft.
Ik vroeg het me daarom af. ik heb zelf een paar jaar in Antwerpen gewerkt en hoewel er best wel wat flaminganten tussenzaten daar, was een hereniging met Nederland eigenlijk nooit zo'n gespreksthema. ik ben daar ondertussen alweer een paar jaar weg, dus daarom vroeg ik me af hoe breed de meningen hier op het forum ook door de doorsnee Vlaming anno 2006 gedragen worden.

Laatst gewijzigd door Weezer : 28 april 2006 om 21:06.
Oud 28 april 2006, 21:34   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kort samengevat: Groot-Nederland is België in het kwadraat.
Groot gelijk.

De Vlamingen hebben van de Belgische propaganda 175 jaar te horen gekregen dat de Vlamingen niet op eigen benen zouden kunnen staan. Sommigen zijn die zever blijkbaar beginnen geloven, en pleiten nu voor een Groot-Nederland. Alsof Vlaanderen niet voor zichzelf zou kunnen zorgen.

Vlaanderen en Nederland zijn twee aparte naties. En we weten intussen waar multinationale staten toe leiden...
Twee naties hebben dus ook aparte nationale belangen. Het leidt dan ook geen twijfel dat in een Groot-Nederland de haven van Antwerpen gedegradderd wordt tot een pleziervaart-haventje. Antwerpen is immers strijdig met de Nederlandse nationale belangen. Waarom denk je dat Nederland de IJzeren Rijn met alle mogelijke middelen probeert te dwarsbomen? (is er nu werkelijk iemand die dat fabeltje van dat natuurgebied gelooft?)

Bovendien is Nederland gericht op de angelsaksische cultuur, terwijl Vlaanderen eerder op Duitsland en Frankrijk gericht is.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 21:40   #40
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Antwerpen is immers strijdig met de Nederlandse nationale belangen.
Binnen zo'n multinationale staat wordt A'pen dan ook Nederlands nationaal belang. Toch?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be