Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 mei 2006, 21:31   #21
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DearMrT Bekijk bericht
En toen werd de kosten-baten analyse uitgevonden...Handel drijven bleek vaak veel efficiënter dan elkaar de schedel inslaan. Na veelvuldige interactie bleek de Ander toch niet zo verschillend...Buiten voor een paar angsthazen die het weinige dat verschilde als bedreigend ervaarden...Ideale pionnen voor machtswellustelingen in de stam die persoonlijk baat hadden bij een goeie ouwe knokpartij...
Fuck, da klinkt verdacht links dat discours...
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2006, 21:39   #22
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ploertendoder Bekijk bericht
Fuck, da klinkt verdacht links dat discours...
Ja... die linksen en hun voorliefde voor handel toch.

*kuch*
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2006, 21:39   #23
Ploertendoder
Banneling

Ploertendoder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gibson Bekijk bericht
jager-verzamelaars waren gezonder op zowel mentaal als fysiek vlak als het collectief in zijn geheel. Toch zeker ten opzichte van de meer recente neolitische revolutie en de consumptie maatschappij die daarmee gepaard ging. Waar bij het eerste, oorlog op kleinere schaal en om biologische redenen en vooral in het belang van de groep werd gevoerd, ziet men de sadistische aard vanaf de neolitische periode meer en meer bovendrijven, imperialisme, kapitalisme, religieus fanatisme en totalistische systemen zijn geen vooruitgang.
Ik krijg hier nu plots zo een ingeving.

Zou het ni kunnen dat de "linkse mens" het product is van de gesettelde levenswijze. Door de overschakeling van jagen naar landbouwen creëerde de mens een nieuw cultureel milieu, waarin de best aangepasten (genetisch bedoel ik dan) aan dat nieuwe milieu zich het vlotst voortplantten?

Dan zou je kunnen zeggen de rechtsen dat zijn jagers, en de linksen da zijn boeren.
Ploertendoder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2006, 21:42   #24
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zou het ni kunnen dat de "linkse mens" het product is van de gesettelde levenswijze. Door de overschakeling van jagen naar landbouwen creëerde de mens een nieuw cultureel milieu, waarin de best aangepasten (genetisch bedoel ik dan) aan dat nieuwe milieu zich het vlotst voortplantten?

Dan zou je kunnen zeggen de rechtsen dat zijn jagers, en de linksen da zijn boeren.
Links is gewoon een groep mensen die meent dat de samenleving zoals ze spontaan ontstaat, onrechtvaardig is. Rechts vindt van niet.

Ziezo, eeuwen politicologie op een hoopje geveegd.
Oud 15 mei 2006, 23:14   #25
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Kerel, gij zijt degene die hier claimt dat de Oude Grieken geen handel dreven. Aan u om da aan te tonen. Da gaat redelijk lijnrecht in tegen zowel common knowledge als tegen wa ik kan lezen op wikipedia. Maw, ge zou u minder belachelijk maken moeste een geloofwaardige bron kunnen vermelden.

Uw denkbeelden over handel zijn trouwens ook redelijk van de pot gerukt... maar daar stoor jij je niet echt aan he?
tja, ik weet niet of gij daar van op de hoogte zijt, maar in het Oude Griekenland waren meerdere "poleis", of stadstaten.De 2 belangrijkste waren Athene en Sparta...In Sparta was de handel verboden voor de burgers. Deze geminachte aktiviteit werd overgelaten aan de vroegere , verslagen Archaïsche bevolking, en aan de buitenlanders...In Athene , meer vrijgezind als het strenge Sparta, was de handel niet verboden aan de burgers, maar toch was het een aktiviteit waar men weinig respekt voor had.De rijkdom kwam van de landbouw, de nijverheid, ambachtslieden, verder stonden in hoog aanzien kunstenaars, en filosofen.De (talrijke) handelaars die in de stad rondzwermden bestonden uit een allegaartje buitenlanders, die vreemde , exotische religies, gewoontes en de dekadentie die tenslotte Griekenland de das omdeed met zich meebrachten.Reeds toen kwam de ondergang uit het Oosten...Daarna kwam er de Romeinse overheersing, en hetzelfde liedje herhaalde zich voor de Romeinen(dekadentie geïmporteerd uit het Oosten). En nu zijn we in 2006, en...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2006, 23:15   #26
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja... die linksen en hun voorliefde voor handel toch.

*kuch*
ja, mensenhandel in kiesvee...
Oud 16 mei 2006, 00:00   #27
Percalion

Standaard

Handel heeft een nut, natuurlijk wel.

Alleen past het niet in het marxistische arbeidswaarde-plaatje natuurlijk.
Oud 16 mei 2006, 00:32   #28
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Kerel, gij zijt degene die hier claimt dat de Oude Grieken geen handel dreven. Aan u om da aan te tonen. Da gaat redelijk lijnrecht in tegen zowel common knowledge als tegen wa ik kan lezen op wikipedia. Maw, ge zou u minder belachelijk maken moeste een geloofwaardige bron kunnen vermelden.

Uw denkbeelden over handel zijn trouwens ook redelijk van de pot gerukt... maar daar stoor jij je niet echt aan he?
in een andere draad ("racisme bestaat niet") zegt ge dat Wikipedia "linkse multiculpropaganda" is ? Ironie? Of lult ge er maar wat op los? Of beide?
Oud 16 mei 2006, 00:34   #29
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Handel heeft een nut, natuurlijk wel.

Alleen past het niet in het marxistische arbeidswaarde-plaatje natuurlijk.
de bewoners van Sparta! Marxisten?
Oud 16 mei 2006, 11:57   #30
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

nee, dat trekt op niets, die redenering. De scheiding tussen landbouwers en nomaden is beetje bij beetje tot stand gekomen,in den beginne waren die mekaar aanvullend. Boeren konden graan en groenten uitwisselen tegen melkprodukten en vlees van de troepen beesten van de nomaden. Toen er meer en meer mensen bijkwamen op de wereld begonnen ze mekaar in de weg te lopen. Van links en rechts was er geen sprake in die tijd.Nogmaals, zowel de boeren als de nomaden, dat was allemaal "eigen volk eerst". Zo oud als de wereld, die stelling, wat wijsneuzen (met persoonlijk belang daarbij vanzelfsprekend) er vandaag ook van mogen zeggen...
Oud 16 mei 2006, 13:41   #31
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
in een andere draad ("racisme bestaat niet") zegt ge dat Wikipedia "linkse multiculpropaganda" is ? Ironie? Of lult ge er maar wat op los? Of beide?
Ironie, boelie, en ik denk dat je dat wel weet...

Trouwens, het is écht grappig dat je als je het over de Antieke Grieken hebt je het eigenlijk over Sparta hebt... als er nu een stadstaat was die nu eens niet als voorbeeld moet genomen worden
Oud 16 mei 2006, 14:11   #32
Percalion

Standaard

Alsof de antieke Grieken in het algemeen een voorbeeld zouden zijn van om het even wat.

Bon, misschien van de vaststelling dat handel voor een rijke koopmansklasse gezorgd heeft die uiteindelijk de aristocratie ten val bracht, en op lange termijn zelfs stemrecht voor iedereen afdwong.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 14:14   #33
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Waarom leidt alles altijd zo naar werken?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2006, 14:24   #34
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Waarom leidt alles altijd zo naar werken?
Bhairav is een progressieve holbewoner
Oud 16 mei 2006, 15:36   #35
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Ironie, boelie, en ik denk dat je dat wel weet...

Trouwens, het is écht grappig dat je als je het over de Antieke Grieken hebt je het eigenlijk over Sparta hebt... als er nu een stadstaat was die nu eens niet als voorbeeld moet genomen worden
ik weet helemaal niet wat er zich allemaal in uw verwarde geesteswereld kan afspelen. Verder, zowel Sparta als Athene hadden hun goede en slechte kanten.Ik begrijp wel dat ge van de Spartanen niet veel moet hebben.Met mannen zoals gij hadden die waarschijnlijk wel korte metten gemaakt...
Oud 16 mei 2006, 15:42   #36
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
ik weet helemaal niet wat er zich allemaal in uw verwarde geesteswereld kan afspelen. Verder, zowel Sparta als Athene hadden hun goede en slechte kanten.Ik begrijp wel dat ge van de Spartanen niet veel moet hebben.Met mannen zoals gij hadden die waarschijnlijk wel korte metten gemaakt...
Ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat Sparta niet meteen de meest sociale/humane samenleving was?

Wat ze met kinderen deden, zou tegenwoordig schending van de mensenrechten heten.
Oud 16 mei 2006, 16:03   #37
Casca
Minister

Standaard

Och, laat hem maar met zijn pseudo-wetenschap en zijn pseudo-geschiedenis... dat hij trouwens claimt dat ik het niet lang had uitgehouden in Sparta is trouwens een grove misschatting van zijn kant... net zoals toen hij het nodig vond om mij voor oude hippie uit te schelden
Oud 16 mei 2006, 16:05   #38
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ik hoop dat je zelf ook begrijpt dat Sparta niet meteen de meest sociale/humane samenleving was?

Wat ze met kinderen deden, zou tegenwoordig schending van de mensenrechten heten.
jaja, In Sparta ging het er gewelddadig aan toe. Jongetjes moesten vanaf hun 7 de voor soldaat leren enzo. Ik ijver er dan ook niet voor om een Spartaans bewind in te voeren.Maar ik zou wel met Casca een reis door de tijd willen maken, en hem bij die mannen achterlaten.
Maar jonge kinderen de hele dag opsluiten in schoolklassen, hen voederen met zwaarlijvig makend voedsel, hun geest afstompen met TV-programma's, en hen klaarstomen voor een slavenleven, is dat dan wél goed?
Oud 16 mei 2006, 16:08   #39
Percalion

Standaard

Citaat:
Och, laat hem maar met zijn pseudo-wetenschap en zijn pseudo-geschiedenis... dat hij trouwens claimt dat ik het niet lang had uitgehouden in Sparta is trouwens een grove misschatting van zijn kant... net zoals toen hij het nodig vond om mij voor oude hippie uit te schelden
terwijl je eigenijk een jonge hippie bent?
Oud 16 mei 2006, 16:09   #40
Casca
Minister

Standaard

Bwah... hangt af van mijn humeur.

Sporten hippies?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be