![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Brussels Gewest bij Vlaanderen/Vlaams Gewest? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
20 | 71,43% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
8 | 28,57% |
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() En de franstaligen moeten toch geen schrik hebben. Kijk maar hoe de Vlaamse en brusselse regering aanmodderen bij de taalwetten.
un saludo |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Irrelevant, daar is al meermaals opgewezen.
Het gaat hem hier om economie en bestuur.
![]() |
#23 |
|
![]() Het gaat dan ook om economie en de fusie van het Vlaamse Gewest met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een Franse Gemeenschap kan nog steeds haar bevoegdheden uitoefenen, ook in een onafhankelijk Vlaanderen, maar zeker ook in een Belgisch scenario. Al uw taalargumenten vervallen dus, juist omdat er aan die situatie niets veranderd.
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
Brussel is economisch een nepgewest. Socio-economisch is het volledig verweven in Vlaanderen. Het merendeel van de arbeidskrachten komt van buiten Brussel. De ring ligt voor een groot deel in Vlaanderen en in Wallonië. De luchthaven ligt in Vlaanderen... En zo kunnen we doorgaan... Taalproblematiek is hier een non-issue. Laat dat maar voor andere threads...
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Blijkbaar doen de francofielen en de andere belgicisten niet eens meer een poging om op de economische kant van de zaak in te gaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
|
![]() Hun ontwetendheid is bewezen. De strijd is dus al half gewonnen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Gezien die economische realiteit, is het taalprobleem dan ook simpel op te lossen.
Om te beginnen: hoeveel Franstaligen zijn er nog effectief in Bruxelles? Hoeveel van de officieel als franstalig ingeschrevenen spreken thuis niet Arabisch, Turks, ... ? Twee: als die anderstalige gemeenschappen eenmaal beseffen wat de economische realiteit is, dan zullen zij geen neen zeggen tegen een Brussel als hoofdstad van Vlaanderen, waar de taalgemeenschappen kunnen rekenen op culturele autonomie en ondersteuning. In een Vlaamse republiek kunnen de franstaligen als minderheid hun rechten krijgen.
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() btw: akkoord dat Brussel véél beter bestuurd kan en moet worden. Maar ik zie eerder de oplossing in het samensmelten van een aantal bevoegdheden en het afschaffen van bepaalde bestuurlijke niveaus.
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Die vrees is onterecht. Op wat baseren ze hem?
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het komt op de Vlaamse beweging aan dit te doorbreken en rechtstreeks de onderhandelingen aan te gaan met de Franstalige gemeenschap, los van de heersende klassen. Hun 'vrees' zal dan snel verdwijnen hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je dit op politiek en bestuurlijk vlak wilt vertalen volgens de redenering van de openingspost, moet je rekening houden met beide Gewesten. Het Waals Gewest heeft dan op economisch vlak evenveel recht op inspraak dan het Vlaams Gewest. De situatie tussen Rijsel en Kortijk en tussen Brussel en Waalonië is dezelfde als de situatie tussen Brussel en Vlaanderen: het bestaan van grenzen tussen de entiteiten.[/quote] Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Realistische dreiging, niet? Evenzeer kun je de dreiging om niet bij Vlaanderen te komen om Vlaanderen te straffen niet ernstig nemen. Vlaanderen heeft Brussel niet nodig, Brussel heeft Vlaanderen nodig. Vlaanderen wil Brussel enkel uit symboliek, uit een soort sentimentaliteit. Niet dat dit waardeloos is, maar ik ga er niet wakker van liggen.
![]() |
![]() |
#36 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zeg dat de socio-economische ruimte waarin Brussel ligt veel groter is dan wat in deze thread wordt voorgesteld: Brussel behoort tot de Vlaamse én de Waalse economische ruimte. Dus laten we de rollen omkeren: waarom Brussel niet bij het Waals-Gewest brengen, "tot wier economische ruimte het toch al behoort"? De Vlaamse Gemeenschap zou haar bevoegdheden in Brussel kunnen behouden. Indien het enig resterende argument is : Brussel is een enclave in Vlaanderen en is aldus an sich niet leefbaar, is dit totaal onvoldoende om het Waals Gewest uit te sluiten. Bovendien hebben de Franstaligen reeds een antal voorstellen klaar liggen om dit probleem op te lossen. ![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 mei 2006 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |