Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Brussels Gewest bij Vlaanderen/Vlaams Gewest?
ja 20 71,43%
nee 8 28,57%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2006, 19:53   #21
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

En de franstaligen moeten toch geen schrik hebben. Kijk maar hoe de Vlaamse en brusselse regering aanmodderen bij de taalwetten.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2006, 15:07   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
hoeveel franstaligen wonen er in Brussel?
Irrelevant, daar is al meermaals opgewezen.

Het gaat hem hier om economie en bestuur.
Oud 15 mei 2006, 15:10   #23
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
haha! waarom heeft Bxl een andere status? Omdat NL- en FRtaligen er samenwonen. Je kan niet zomaar gaan zeggen, "tis nu van ons"...
Het gaat dan ook om economie en de fusie van het Vlaamse Gewest met het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Een Franse Gemeenschap kan nog steeds haar bevoegdheden uitoefenen, ook in een onafhankelijk Vlaanderen, maar zeker ook in een Belgisch scenario. Al uw taalargumenten vervallen dus, juist omdat er aan die situatie niets veranderd.
Oud 15 mei 2006, 15:14   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Het gaat hier niet over het tweetalige statuut van Brussel, maar over de economie in de Vlaamse Ruit. Dat u begint over taalproblemen wilt zeggen dat u er NIETS van begrijpt, en daarom maar wat nonsens uit uw botten begint te slaan.
Voila... U zegt het correct.

Brussel is economisch een nepgewest. Socio-economisch is het volledig verweven in Vlaanderen. Het merendeel van de arbeidskrachten komt van buiten Brussel. De ring ligt voor een groot deel in Vlaanderen en in Wallonië. De luchthaven ligt in Vlaanderen... En zo kunnen we doorgaan...

Taalproblematiek is hier een non-issue. Laat dat maar voor andere threads...
Oud 17 mei 2006, 11:52   #25
Tantist

Standaard

Blijkbaar doen de francofielen en de andere belgicisten niet eens meer een poging om op de economische kant van de zaak in te gaan.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 11:55   #26
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Hun ontwetendheid is bewezen. De strijd is dus al half gewonnen.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 12:11   #27
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Gezien die economische realiteit, is het taalprobleem dan ook simpel op te lossen.

Om te beginnen: hoeveel Franstaligen zijn er nog effectief in Bruxelles? Hoeveel van de officieel als franstalig ingeschrevenen spreken thuis niet Arabisch, Turks, ... ?

Twee: als die anderstalige gemeenschappen eenmaal beseffen wat de economische realiteit is, dan zullen zij geen neen zeggen tegen een Brussel als hoofdstad van Vlaanderen, waar de taalgemeenschappen kunnen rekenen op culturele autonomie en ondersteuning. In een Vlaamse republiek kunnen de franstaligen als minderheid hun rechten krijgen.
Oud 17 mei 2006, 12:14   #28
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Gezien die economische realiteit, is het taalprobleem dan ook simpel op te lossen.

Om te beginnen: hoeveel Franstaligen zijn er nog effectief in Bruxelles? Hoeveel van de officieel als franstalig ingeschrevenen spreken thuis niet Arabisch, Turks, ... ?

Twee: als die anderstalige gemeenschappen eenmaal beseffen wat de economische realiteit is, dan zullen zij geen neen zeggen tegen een Brussel als hoofdstad van Vlaanderen, waar de taalgemeenschappen kunnen rekenen op culturele autonomie en ondersteuning. In een Vlaamse republiek kunnen de franstaligen als minderheid hun rechten krijgen.
geloof jij nu echt in wat je schrijft? heb je ooit al met Brusselaars erover gesproken? die vrezen dat ze in het "racistische" Vlaanderen gaan verplicht worden om hun cultuur te laten varen.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 12:27   #29
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Blijkbaar doen de francofielen en de andere belgicisten niet eens meer een poging om op de economische kant van de zaak in te gaan.
Euh, wat doe je met het socio-economisch weefsel met (hoofdzakelijk) Waals-Brabant? Of denk je misschien dat het economisch hinterland van Brussel aan de taalgrens stopt?

btw: akkoord dat Brussel véél beter bestuurd kan en moet worden. Maar ik zie eerder de oplossing in het samensmelten van een aantal bevoegdheden en het afschaffen van bepaalde bestuurlijke niveaus.
Oud 17 mei 2006, 12:32   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
geloof jij nu echt in wat je schrijft? heb je ooit al met Brusselaars erover gesproken? die vrezen dat ze in het "racistische" Vlaanderen gaan verplicht worden om hun cultuur te laten varen.
Die vrees is onterecht. Op wat baseren ze hem?
Oud 17 mei 2006, 12:33   #31
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zij 'vrezen' dat omdat de Vlaamse beweging steeds maar over de francophonen schrijft als Lamzakken, Profiteurs en Corrupten. Zij 'vrezen' dat omdat de Belgische media hen dat zo voorzeggen.

Het komt op de Vlaamse beweging aan dit te doorbreken en rechtstreeks de onderhandelingen aan te gaan met de Franstalige gemeenschap, los van de heersende klassen. Hun 'vrees' zal dan snel verdwijnen hoor.
Oud 17 mei 2006, 12:35   #32
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Euh, wat doe je met het socio-economisch weefsel met (hoofdzakelijk) Waals-Brabant? Of denk je misschien dat het economisch hinterland van Brussel aan de taalgrens stopt?
Misschien kun je even verduidelijken. Want ik zie niet in hoe Waals-Brabant in hetzelfde schuitje zit als Brussel, dat lijkt me ongeveer dezelfde situatie te zijn als pakweg Rijsel en Kortrijk...

Citaat:
btw: akkoord dat Brussel véél beter bestuurd kan en moet worden. Maar ik zie eerder de oplossing in het samensmelten van een aantal bevoegdheden en het afschaffen van bepaalde bestuurlijke niveaus.
Het Brusselse en het Belgische dus
Oud 17 mei 2006, 12:38   #33
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die vrees is onterecht. Op wat baseren ze hem?
waarschijnlijk op het feit dat mensen in het VB al gedreigd hebben Brussel te isoleren als Brussel niet wilt luisteren? onder andere natuurlijk.
Oud 17 mei 2006, 12:53   #34
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien kun je even verduidelijken. Want ik zie niet in hoe Waals-Brabant in hetzelfde schuitje zit als Brussel, dat lijkt me ongeveer dezelfde situatie te zijn als pakweg Rijsel en Kortrijk...
Ik denk dat niemand kan ontkennen dat het economische hinterland van Brussel niet enkel in Vlaanderen ligt, maar ook in Wallonië. Beide Gewesten hebben dus rechtstreekse economische banden met Brussel.

Als je dit op politiek en bestuurlijk vlak wilt vertalen volgens de redenering van de openingspost, moet je rekening houden met beide Gewesten. Het Waals Gewest heeft dan op economisch vlak evenveel recht op inspraak dan het Vlaams Gewest.

De situatie tussen Rijsel en Kortijk en tussen Brussel en Waalonië is dezelfde als de situatie tussen Brussel en Vlaanderen: het bestaan van grenzen tussen de entiteiten.[/quote]

Citaat:
Het Brusselse en het Belgische dus
Iedereen is vrij dit in te vullen naargelang zijn/haar visie van België en Vlaanderen.
Oud 17 mei 2006, 12:54   #35
Tantist

Standaard

Citaat:
waarschijnlijk op het feit dat mensen in het VB al gedreigd hebben Brussel te isoleren als Brussel niet wilt luisteren? onder andere natuurlijk.
U verwijst naar Guido Tastenhoye?

Realistische dreiging, niet? Evenzeer kun je de dreiging om niet bij Vlaanderen te komen om Vlaanderen te straffen niet ernstig nemen. Vlaanderen heeft Brussel niet nodig, Brussel heeft Vlaanderen nodig. Vlaanderen wil Brussel enkel uit symboliek, uit een soort sentimentaliteit. Niet dat dit waardeloos is, maar ik ga er niet wakker van liggen.
Oud 17 mei 2006, 12:59   #36
Tantist

Standaard

Citaat:
Ik denk dat niemand kan ontkennen dat het economische hinterland van Brussel niet enkel in Vlaanderen ligt, maar ook in Wallonië. Beide Gewesten hebben dus rechtstreekse economische banden met Brussel.
Ontkennen doe ik niet, maar de relevantie ontgaat me volledig. Het gebeurt vaak dat een hinterland in een andere staat ligt. In het geval van Brussel hebben we een totaal andere situatie, waar door enclaveproblemen en het volledig ingebed liggen in een socio-economische ruimte Brussel an sich onleefbaar maakt. Dus: relevantie?

Citaat:
Iedereen is vrij dit in te vullen naargelang zijn/haar visie van België en Vlaanderen.
Uiteraard, maar niet elke invulling zal even heilzaam zijn.
Oud 17 mei 2006, 13:16   #37
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ontkennen doe ik niet, maar de relevantie ontgaat me volledig. Het gebeurt vaak dat een hinterland in een andere staat ligt. In het geval van Brussel hebben we een totaal andere situatie, waar door enclaveproblemen en het volledig ingebed liggen in een socio-economische ruimte Brussel an sich onleefbaar maakt. Dus: relevantie?
Het argument is: Brussel behoort tot de Vlaamse economische ruimte, dus is het logisch dat Vlaanderen de economische bevoegdheden overneemt.

Ik zeg dat de socio-economische ruimte waarin Brussel ligt veel groter is dan wat in deze thread wordt voorgesteld: Brussel behoort tot de Vlaamse én de Waalse economische ruimte.

Dus laten we de rollen omkeren: waarom Brussel niet bij het Waals-Gewest brengen, "tot wier economische ruimte het toch al behoort"? De Vlaamse Gemeenschap zou haar bevoegdheden in Brussel kunnen behouden.

Indien het enig resterende argument is : Brussel is een enclave in Vlaanderen en is aldus an sich niet leefbaar, is dit totaal onvoldoende om het Waals Gewest uit te sluiten. Bovendien hebben de Franstaligen reeds een antal voorstellen klaar liggen om dit probleem op te lossen.
Oud 17 mei 2006, 14:46   #38
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het argument is: Brussel behoort tot de Vlaamse economische ruimte, dus is het logisch dat Vlaanderen de economische bevoegdheden overneemt.

Ik zeg dat de socio-economische ruimte waarin Brussel ligt veel groter is dan wat in deze thread wordt voorgesteld: Brussel behoort tot de Vlaamse én de Waalse economische ruimte.

Dus laten we de rollen omkeren: waarom Brussel niet bij het Waals-Gewest brengen, "tot wier economische ruimte het toch al behoort"? De Vlaamse Gemeenschap zou haar bevoegdheden in Brussel kunnen behouden.
Twee failliete boelen bij elkaar dumpen? Zeker de moeite waard!

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 17 mei 2006 om 14:48.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2006, 15:06   #39
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Twee failliete boelen bij elkaar dumpen? Zeker de moeite waard!
en nu inhoudelijk antwoorden?
Oud 17 mei 2006, 15:59   #40
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
BRUSSEL — De mensen hebben geen hoge pet op van de manier waarop Brussel wordt bestuurd. Zelfs de Brusselaars zelf reageren zeer negatief op de vraag of het Hoofdstedelijk Gewest goed wordt bestuurd. Slechts 15 procent van hen antwoordt ja op de vraag naar het goed bestuur, 69 % zegt neen en 16 %, iets meer dan gewoonlijk, heeft geen mening. Het blijkt uit de weekvraag van ‘De Stemmenkampioen’.
Buiten Brussel is het beeld van de politiek in de hoofdstad nog desastreuzer. Slechts 6 % van de Vlaamse panelleden antwoordt positief,
56 procent reageert negatief en een groot deel, 38 procent, geeft geen mening. Daaruit blijkt dat wat in Brussel gebeurt niet echt doordringt in Vlaanderen.
Als we kijken naar de partijen, dan is het «neen» algemeen. In Brussel stemt 84 % van de CD&V-NVA neen, 68 % van Groen!, 62 % van sp.a-Spirit,
81 % van het Vlaams Belang en 60 % van de VLD-kiezers. De ja’s zijn uiterst beperkt, tussen 8 (CD&V en VB) en 28 % (sp.a).
Bij de algemene Vlaamse bevolking zijn de positieve cijfers nog lager.
Hier spant het Vlaams Belang de kroon met 1 procent positief. Bij de onbeslisten wordt dat 3 procent. Opnieuw blijkt dus dat onbesliste kiezers in dezelfde lijn antwoorden als VB-kiezers, zo concluderen de VUB-professoren Matthijs en Thevissen.

----------------------------------------------------------------

Tijd om het pestgewest Brussel op te doeken en aan te sluiten bij het Vlaams Gewest, tot wier economische ruimte het toch al behoort. Of het op zijn minst onder curatele te plaatsen van Vlaanderen of de federale overheid.
Ik denk dat Brussel niet slechter wordt bestuurd dan Antwerpen. Ik ben wel een voorstander van een fusie van de gemeenten op voorwaarde dat het gewest wordt afgeschaft en het unitaire België wordt hersteld. Brussel zal dan opnieuw de hoofdplaats van de provincie Brabant worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be