![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat vroeg ik me ook af,het valt me op,dat de gemeentes in Nederland over het algemeen groter zijn dan in België. In hoeverre kunnen gemeentes van pakweg 1500 inwoners dat behappen? Of pleit je dan voor herindelingen/ fusies?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() In Vlaanderen wordt vaak gerefereerd aan streken. Bij het gemiddelde tv-programma waar de woon- of geboorteplaats ter sprake komt, is het al snel "oh, dat ligt/ligt dat niet in [naam streek]": Waasland, Meetjesland, Pajottenland, Hageland, Kempen, Westhoek, etc.
Als je een nieuwe indeling gaat maken, lijken me dat wel goede werkbare eenheden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Persoonlijk ben ik voorstander van een combinatie van schaalvergroting en schaalverkleining op gemeenteniveau. Enerzijds moet men vaststellen dat sommige gemeentes te klein zijn om alle taken aan te kunnen, die door decentralisering op ze afkomen. Daardoor is schaalvergroting nodig. Anderzijds is het wel belangrijk dat de band tussen burgers en gemeente behouden blijft, wat bij veel herindelingen in Nederland niet gelukt is. Daarom zou men beter met terugwerkende kracht het oprichten van dorpsraden in herindelingsgemeenten verplicht stellen. Deze moeten dan uiteraard democratisch gekozen worden, dus meer zijn dan alleen een overlegorgaan zoals nu vaak het geval is, en op beperkte schaal eigen bevoegdheden krijgen met een eigen budget.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Qua grootte zijn ze ideaal. Vandaag zijn er in Vlaanderen 327 (of 308 als je Brussel niet bijtelt) gemeenten, verdeeld over vijf gewesten. Dat is dus zo'n 60 gemeenten per provincie. Veel beter is Vlaanderen te verdelen in 20 �* 25 regio's (streken, arrondissementen of de vroegere gewesten), met elk zo'n 15 gemeenten per regio. Dan kan die regio echt een vertegenwoordiging van de gemeenten worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Kan meteen het woord 'gewest' weer in de oorspronkelijke betekenis hersteld worden, nl. synoniem voor streek (zie bijv. het vroegere wekelijkse streeknieuwtjesprogramma Van gewest tot gewest). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Minister-President
|
![]() Voor Oost-Vlaanderen: grofweg Gent, Leiestreek (aan de oevers van de Leie), Meetjesland (rond Eeklo), Waasland (rond Sint-Niklaas), Vlaamse Ardennen (Oudenaarde tot Zottegem/Geraardsbergen), Denderland (Dendermonde tot Ninove/Geraardsbergen). Ze overlappen elkaar wel, dus zo simpel zal het niet zijn om die grenzen te trekken.
Antwerpen: Klein-Brabant (rond Bornem), Noorder- en Zuiderkempen, Antwerpen, en het Mechelse. De oude verbonden van de CM zijn eigenlijk best interessant ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waar de grenzen precies zouden liggen, is natuurlijk een andere zaak. Maar een aantal ideeën kunnen zijn:
De regio's gebruikt voor toerisme De arrondissementen De gewesten vroeger bij Ruimtelijke Ordening Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 17 mei 2006 om 00:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() En mocht er een nieuwe fusieronde komen (er zijn nog altijd hopen gemeentes die sowieso moeten samenwerken om bepaalde diensten te kunnen voorzien), zouden heel wat van de huidige fusiegemeentes misschien ook weer wat meer oog beginnen krijgen voor het lokale, ironisch genoeg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Partijlid
|
![]() Eum wacht eens effekes dus zijn jullie nu voorstander van graafschappen (vlaanderen, brabant,...) of zijn jullie nu voorstander van gewesten of van stadstaten of van zoveel andere dinges, maar dit wordt wel behoorlijk verwarrend
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Ik eerder voor grotere gemeentes, ten koste van de bevoegdheden voor provincies (en eventueel zelfs gewest).
Wat anderen willen, is mij ook niet altijd duidelijk. Jaani, wat wil je eigenlijk? Die streken/regio's in de plaats van de gemeentes? Of van de provincies? Of nog iets anders? |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Partijlid
|
![]() Dus als ik jou volg (verbeter me waar ik fout ben) zou je dus willen dat de mooie stad brugge (dan wel groot-brugge) onafhankelijk wordt, met ev nog een paar boeregemeenten (zoals jabbeke) erbij??
of zit ik er dan zo neffest??
stop me zagen over Europa. Ladonia zal wel bepalen hoe het nu verder moet met haar kolonie. Als minister van nuttelose zaken, vind ik dit forum nutteloos. Ik hou van nutteloos, daarom ben ik ook minister http://www.ladonia.net |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Ja en nee, ik zou willen dat Brugge, eventueel samen met gemeentes als Jabbeke, Beernem, Oostkamp, Damme... wordt gefuseerd, en bijkomende bevoegdheden krijgt. Als je nu hoort, dat bepaalde plattelandsgemeentes niet eens een voltijdse ambtenaar stedebouw kunnen aanwerven (maar wel deels verantwoordelijk zijn voor de vergunningen), zou ik de kritische massa van de gemeentes willen vergroten. Een 10- �* 15-tal gemeentes (of iets meer, of iets minder) per provincie lijken me te volstaan. Om de kloof met de burger natuurlijk niet te groot te laten worden, wil ik wel een verplicht soort wijk/dorpsraden met adviserende functie, en gedecentraliseerde dienstverlening (zoals nu al hier en daar het geval is, dat je voor je geboorte-akte niet naar Brugge moet, maar bijvoorbeeld ook in Assebroek terecht kan). Tegelijkertijd mogen de provincies afgeschaft worden, of serieus ontvet. Ik wil van Brugge geen onafhankelijke staat maken, wel een sterke gemeente, direct onder het gewest.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Zo ook in Vlaams-Brabant, waar de streken als ik het goed begrijp zijn: het Pajottenland & de Zennevallei (Halle, Beersel, Linkebeek, Drogenbos, Sint-Genesius-Rode), de Brabantse Kouters, het Dijleland en het Hageland. Met Brussel om begrijpelijke redenen apart, maar ook Leuven als rest tussen het Dijleland en Hageland in. Ik denk dat je steden als Antwerpen, Gent en Leuven toch beter kunt integreren met het omliggende gebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() In steden vind ik decentralisatie met districten toch niet altijd even positief. Je hebt wel te maken met één stad, met problemen die de districtsgrenzen overschrijden en dus op het gemeenteniveau moeten worden aangepakt. Als de districten daar dan niet aan meewerken heb je een probleem. Een district zou dus wel kunnen, als het maar heel beperkte bevoegdheden krijgt die het samenhangende beleid op gemeenteniveau niet frustreren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() Ik verschil dus maar op 1 vlak met jou van mening, Dimitri: voor mij hoeven die districts/dorpsraden niet per se verkozen te zijn, hoewel het natuurlijk wel een meerwaarde kan zijn.
Dergelijke niveau's lijken me ook het beste geschikt voor een adviserende rol. Ik ben het volledig met je eens, dat je het niet aan de districten moet overlaten, om pakweg een verkeersplan uit te werken. Wel om bijvoorbeeld het uitgewerkte plan te beoordelen. Maar bijvoorbeeld om sociale activiteiten te organiseren, lijkt een goede inbedding in de buurt wel aangewezen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() Mwa, ik weet niet of sociale activiteiten (ik neem aan dat je het organiseren van dorpsfeesten enzo bedoelt) nu een taak zijn van een politiek orgaan. Meestal wordt dat toch uitbesteed aan een evenementenvereniging. Maar bij gebrek aan een politieke dorpsraad is er in veel dorpen één dorpsvereniging die tegelijk evenementenvereniging en belangenvereniging is. Misschien zou je dat toch beter kunnen scheiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kan je me trouwens iets duidelijker vertellen wat je verstaat onder een verschillend beleid voor steden en platteland?
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |