![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben ook wel akkoord met Tantist: een referendum die de splitsing van België verwerpt, betekent natuurlijk niet dat de Vlaams-nationalisten voor eens en altijd hun mond moeten houden, en omgekeerd. En het zal het maatschappelijk debat over België en Vlaanderen ook eens aanwakkeren, wat nooit slecht kan zijn (voor zoverre het debat sereen wordt gevoerd natuurlijk).
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Misschien eens verder lezen, 't zou deugd doen...
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben geen lid van de BUB, hé...
![]()
![]() |
#25 |
|
![]() Off topic. Bent u een Staafadept, zijnde voor directe democratie an sich? Ook op andere gebieden dan enkel het communautaire?
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben wel geen voorstander van bindende referenda enkel omdat het democratischer zou zijn, doch omdat dit het enig ogenblik is, in België althans, waar men echt een maatschappelijk debat bij de bevolking, tussen de mensen, kan laten plaatsvinden (hoop ik toch). En ik denk dat de toekomst van het land waarin we leven zo'n debat verdient.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Blijkbaar kan geen ander model zo eenvoudig inspelen op de wisselende vraag qua staatsstructuur. Maar om tot die flexibele staatsstructuur te komen, moeten de delen eerst hun onafhankelijkheid bekomen. Vlaamse en Waalse onafhankelijkheid is dus een vereiste om tot een degelijke Belgische structuur te komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dubbel
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 mei 2006 om 14:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een referendum zonder debat is ook voor Belgicisten geen optie, ongeacht hun verstandelijke vermogens. Iedere stemgerechtigde dient precies te weten wat de gevolgen van ja of neen zullen zijn, ook voor hem persoonlijk.......... Een eenmalig referendum om daarna voor eeuwig te zwijgen is dwaas. Een referendum dient om de wil van de meerderheid op een bepaald moment te kennen en in te volgen. Maar meerderheden kunnen veranderen, en dus moet ook het beleid navenant veranderen. We mogen daarom toekomstige generaties niet vastgepind opzadelen met onze gebetonneerde beleidsvoorkeuren. Dus telkens het nodig is, moet de bevolking mits halen van een (laag) handtekeningquorum, zich opnieuw kunnen uitspreken, over alles waar een parlement zich over uitspreekt.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 24 mei 2006 om 14:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik trek niet zo snel schoentjes aan. ![]() Citaat:
Onze wensen die we gerealiseerd willen zien, verschillen, maar ik meen dat we beiden bereid zijn om de realisatie ervan te laten afhangen van een echt democratisch proces, waarbij de principes onverkort gelden voor ons allen: gelijke toegang tot het besissings- en besluitvormingsproces, meerderheidsbeginsel, en mandateringsbeginsel. Blijkt dat een democratische meerderheid zich steeds volgens dezelfde breuklijnen aftekent, en steeds eenzelfde groep minoriseert, dan kan die minderheid zich aan deze (zogezegde) tyrannie van de meerderheid onttrekken, door secessie, waarna deze groep volgens haar eigen inzichten zichzelf en haar leden kan besturen. Wat betreft tijdsinterval i.v.m. referenda over zelfde onderwerp, daar zou ik geen tijd op plakken. Als blijkt dat zich een andere consensus of nieuwe meerderheid rond hetzelfde item gevormd heeft (uit handtekeningenquorum) dan is er geen reden om de toestand te laten aanslepen omwille van een arbitrair vastgelegde periode. Dan dient het maatschappelijk debat opnieuw gevoerd te worden, en de burger de gelegenheid te krijgen zijn toestand bestuurlijk te wijzeigen. In de praktijk zal blijken dat daar toch voldoende tijd overheen gaat.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Sowieso denk ik dat bij een referendum voor onafhankelijkheid dit in Vlaanderen een duidelijke meerderheid zou halen, maar bij onze Waalse vrienden zie ik dat niet zo zeer gebeuren, mijns inziens zou het daar misschien héél nipt met de hakken over de sloot zijn of gewoonweg geen meerderheid daar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door jOOSt : 24 mei 2006 om 18:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat als 52% voor onafhankelijkheid is? Moet de meerderheid dan zijn gelijk inslikken omdat de EU dat beslist heeft? Persoonlijk heb ik er flink m'n twijfels over of we in Vlaanderen een meerderheid zouden halen (35 �* 40% lijkt me realistischer). Maar het belangrijkste is dat referendum het debat op gang brengt, en dat België tenminste ter discussie wordt gesteld. Aangezien volgens mij de Vlaams-nationalisten betere argumenten op tafel kunnen leggen dan hun Belgische tegenhangers, kan dat referendum alleen maar een positief effect hebben. Maar wie weet? Niemand had ook verwacht dat de Fransen de grondwet zouden verwerpen. Een goed debat en een flinke discussie kunnen wonderen doen. |
|
![]() |
![]() |