Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 mei 2006, 13:58   #21
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar ziet u die Vlaamse cultuurzone in Kongo???
In lang vervlogen tijden kende ik enkele congolese studenten, die toen (kort na de onafhankelijkheid) in Brussel studeerden.
Zij vertrouwden mij toe dat ze het Vlaams aanzagen als de "geheime taal" van de blanken. Inderdaad : tegen de "negers" spraken de blanken Frans, maar onderling spraken ze "Vlaams".

Vlaanderen, de Vlamingen hebben hier een reuzenkans laten liggen hun cultuur in de wereld te verspreiden : wij vlamingen zijn per slot van rekening de meerderheid in België en de meerderheid der "kolonizatoren" was Vlaming.

Indertijd vond ik die "Geheime taal" theorie nogal onzinnig..
maar gegeven de ontwikkeling van een racistische partij in België begin ik te geloven dat het gegeven van mensen met een donkere huid die Vlaams praten voor dat zootje een gruwel was en dat zij er de voorkeur aan gaven die "untermenschen"
aan het Franse taalgebied te laten.

Uw houding tegenover congo is dus in feite niets nieuws : het land is arm ? Neen : de mensen die er wonen zijn arm, behalve de enkelen die met steun van diverse handige jongens de schatten van het land onvermoeibaar plunderen. Dat in deze "goldrush" België en Vlaanderen intussen buitenspel gezet zijn
is irrelevant : wij hebben onze interesses in de Wereld inmiddels verlegd.

Het is vanzelfsprekend nu volkomen irrelevant of men in Congo als "officiële" taal het Frans, Lingala, Swahili of het Badly Spoken English zal verkiezen.
Oud 25 mei 2006, 17:30   #22
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht

In lang vervlogen tijden kende ik enkele congolese studenten, die toen (kort na de onafhankelijkheid) in Brussel studeerden.
Zij vertrouwden mij toe dat ze het Vlaams aanzagen als de "geheime taal" van de blanken. Inderdaad : tegen de "negers" spraken de blanken Frans, maar onderling spraken ze "Vlaams".

Het is voor het eerst dat ik die idiote theorie hoor. Dus de franssprekenden spraken Nederlands tegen elkaar en tegen de vlamingen.
En zeg niet dat de negers het onderscheid niet konden maken. De enen noemden zij bwana 'Nomdedieu' en de anderen 'Bwana godverdomme'.
Ik denk eerder dat die studenten je wat wijsgemaakt hebben om je een beetje uit te lachen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Indertijd vond ik die "Geheime taal" theorie nogal onzinnig..
maar gegeven de ontwikkeling van een racistische partij in België begin ik te geloven dat het gegeven van mensen met een donkere huid die Vlaams praten voor dat zootje een gruwel was en dat zij er de voorkeur aan gaven die "untermenschen" aan het Franse taalgebied te laten.
Ge maakt je hier oeverloos belachelijk met zo'n idiote theorie. Ik heb vele jaren in Congo doorgebracht en nooit of te nooit heb ik zoiets dwaas gehoord.

puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 07:41   #23
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke Bekijk bericht
Zo ging het eraan toe onder het Belgische bewind in Congo. Zeer "verdraagzaam" Zwarte Afrikanen werden gewoon gereduceerd tot slavenarbeiders en hulpjes, hadden geen rechten en qua voedsel en medische verzorging viel dat best tegen hoor. De Blanke franskiljonse imperialisten hielden de touwtjes stevig in handen en na de onafhankelijkheid zorgde ze er gewoon voor dat een bevriende dictator ervoor zorgde dat de belangen bleven, o.a door de gruwelijke moord op Patrice Lumumba

[SIZE=1]lumumba, hier bij ze'n gevangenneming door Congolese militairen na de staatsgreep door Mobutu.[/SIZE]

[SIZE=1]Nog wat fotootjes hoe het er onder Belgisch-franskiljonse heerschappij aan toe ging.[/SIZE]

die foto's zijn niet van de Belgische periode:
- Mobutu werd gearresteerd op instigatie van de Amerikanen die hierbij een te grote invloed van de Russen wilden counteren en de rijkdommen van Katanga inschuren
- die zweepslagen staan op een foto van uit de Rhodesië tijdens het bewind van Angelsaksische boeren
- de foto met die ontdekkingsreiziger, gedragen door zwarten dateert van de periode van de grote trekkers Stanley en Livingstone, die pas later door Leopold II ingehuurd werden
- het beeldhouwwerk stelt een episode voor van de Arabische slavendrijvers die door Sergeant De Bruyne bekampt werden toen ze op slavenjacht waren in Midden Afrika...

mijn waarde... mij vang je niet met je praatjes... want ik ben bijna 70 jaar oud en heb die foto's meermaals gezien...

dat er excessen waren heb ik niet gezegd... maar sinds de onafhankelijkheid en de invloeden van de grootmachten is het de inlandse bevolking veel, veel slechter geworden...

dus... informeer u fatsoenlijk voor dat u extremistische taaltjes begint te verspreiden...
Oud 26 mei 2006, 10:23   #24
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Die Angelsaksen kunnen het niet laten. ONZE Congo blablablablabala...
Dag Piekske. De Kongo is al lang onafhankelijk hoor...

Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 26 mei 2006 om 10:23.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 12:08   #25
Sinistra
Banneling

Sinistra's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
die foto's zijn niet van de Belgische periode:
- Mobutu werd gearresteerd op instigatie van de Amerikanen die hierbij een te grote invloed van de Russen wilden counteren en de rijkdommen van Katanga inschuren
- die zweepslagen staan op een foto van uit de Rhodesië tijdens het bewind van Angelsaksische boeren
- de foto met die ontdekkingsreiziger, gedragen door zwarten dateert van de periode van de grote trekkers Stanley en Livingstone, die pas later door Leopold II ingehuurd werden
- het beeldhouwwerk stelt een episode voor van de Arabische slavendrijvers die door Sergeant De Bruyne bekampt werden toen ze op slavenjacht waren in Midden Afrika...

mijn waarde... mij vang je niet met je praatjes... want ik ben bijna 70 jaar oud en heb die foto's meermaals gezien...

dat er excessen waren heb ik niet gezegd... maar sinds de onafhankelijkheid en de invloeden van de grootmachten is het de inlandse bevolking veel, veel slechter geworden...

dus... informeer u fatsoenlijk voor dat u extremistische taaltjes begint te verspreiden...
Dit zijn nochtans foto's die van de extreem-linkse PVDA afkomstig, niet bepaald een vlaams gezinde partij. Bewijs mij dat die foto's van die zweepslagen van Rhodesië afkomstig zijn en niet van Congo.
Sinistra is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 14:48   #26
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke Bekijk bericht
Dit zijn nochtans foto's die van de extreem-linkse PVDA afkomstig, niet bepaald een vlaams gezinde partij. Bewijs mij dat die foto's van die zweepslagen van Rhodesië afkomstig zijn en niet van Congo.
de PVDA is al even extreem als hetVB...

en bewijzen.... ik herinner mij die fotos verschillende malen gezien te hebben naar aanleiding van de perikelen van de Angelsaksische decolonisatie... ik heb de ganse periode van de 50'er, 60'er, 70'er en 80'er jaren goed in herinnering...
bij de val van de Sovjet Unie is dan een andere periode aangebroken waar niet meer de Oost-West, maar wel de Afrikaanse grote volkerenmoorden gekomen zijn... al dan niet onder Westerse en andere invloeden...

ik ga nu niet beginnen gelijk een gek rond te neuzen in mijn tijschriften... maar zodra ik die reeksen tegenkom plaats ik ze, dat is beloofd...

waar het mij in deze draad op aankomt is niet de excessen van het colonisme goed te praten, verre van...

waar het mij om gaat is dat tijdens de Belgische periode de inwoners van het toenmalige Congo veel beter af waren als toen Lumumba, Kasavubu en ndien Mobuto alles naar de knoppen hielpen en de arme burger zelfs de elementaire voeding en medische zorg niet meer kreeg...

men kan zeggen van de missionarissen wat men wil, maar ze verschaften onderwijs, hielpen landbouw zich ontwikkelen en verschaften medische verzorging...

de grote voorbeelden van de PVDA, het Marxisme-Leninisme hebben nog nergens een andere dan subversieve aktie gevoerd? vandaar dus dat foto's van hun sites mij niet overtuigen, vooral omdat het dan nog verkeerde zijn...

heel Afrika is er nu veel veel slechter aan toe dan ten tijde van de missies...
al waren ook die instellingen geen volledige onafhankelijke instanties van de colonisten, die economische verrijking nastreeften... maar ze verschaften de gewone zwarte burger wel antwoord op zijn basisbehoeften...
Oud 26 mei 2006, 17:51   #27
puud
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
de PVDA is al even extreem als hetVB...

en bewijzen.... ik herinner mij die fotos verschillende malen gezien te hebben naar aanleiding van de perikelen van de Angelsaksische decolonisatie... ik heb de ganse periode van de 50'er, 60'er, 70'er en 80'er jaren goed in herinnering...
bij de val van de Sovjet Unie is dan een andere periode aangebroken waar niet meer de Oost-West, maar wel de Afrikaanse grote volkerenmoorden gekomen zijn... al dan niet onder Westerse en andere invloeden...

ik ga nu niet beginnen gelijk een gek rond te neuzen in mijn tijschriften... maar zodra ik die reeksen tegenkom plaats ik ze, dat is beloofd...

waar het mij in deze draad op aankomt is niet de excessen van het colonisme goed te praten, verre van...

waar het mij om gaat is dat tijdens de Belgische periode de inwoners van het toenmalige Congo veel beter af waren als toen Lumumba, Kasavubu en ndien Mobuto alles naar de knoppen hielpen en de arme burger zelfs de elementaire voeding en medische zorg niet meer kreeg...

men kan zeggen van de missionarissen wat men wil, maar ze verschaften onderwijs, hielpen landbouw zich ontwikkelen en verschaften medische verzorging...

de grote voorbeelden van de PVDA, het Marxisme-Leninisme hebben nog nergens een andere dan subversieve aktie gevoerd? vandaar dus dat foto's van hun sites mij niet overtuigen, vooral omdat het dan nog verkeerde zijn...

heel Afrika is er nu veel veel slechter aan toe dan ten tijde van de missies...
al waren ook die instellingen geen volledige onafhankelijke instanties van de colonisten, die economische verrijking nastreeften... maar ze verschaften de gewone zwarte burger wel antwoord op zijn basisbehoeften...
Als kenner van dat mooie land (ik heb er gewoond voor en na de onafhankelijkheid) moet ik je 100 % gelijk geven.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 18:01   #28
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Qua grondstoffen heeft Kongo toch wel enorme natuurlijke rijkdommen hoor.
Nu, resources zijn niets als je ze niet kan aanwenden. En Congo is een economische puinhoop. Potentieel zegt niets over werkelijke waarde.
Oud 26 mei 2006, 18:22   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Congo was niet eens echt een Belgische kolonie maar toch meer privébezit van koning Leopold II.
Citaat uit Wikipedia:
Leopold II was vooral bekend vanwege zijn 'privé'-kolonie Kongo-Vrijstaat, dat hij tot zijn privé-eigendom maakte in 1884. In 1908 werd Kongo-Vrijstaat door de Belgische regering geannexeerd en Belgisch Congo genoemd. De 20 jaar onder het schrikbewind van Leopold II worden gekenmerkt door slavernij, ontvoeringen, martelen, verkrachtingen, onthoofdingen, afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over 3 miljoen tijdens 12 van de 20 jaar. Peter Forbath noemt ten minste 5 miljoen; Adam Hochschild 10 miljoen en de Encyclopedia Britannica spreekt van een totale bevolkingsafname van 20 of 30 miljoen naar 8 miljoen.
Oud 26 mei 2006, 19:08   #30
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nu, resources zijn niets als je ze niet kan aanwenden. En Congo is een economische puinhoop. Potentieel zegt niets over werkelijke waarde.
We spraken dus over een andere rijkdom blijkbaar
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 mei 2006, 19:46   #31
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Congo was niet eens echt een Belgische kolonie maar toch meer privébezit van koning Leopold II.
Citaat uit Wikipedia:
Leopold II was vooral bekend vanwege zijn 'privé'-kolonie Kongo-Vrijstaat, dat hij tot zijn privé-eigendom maakte in 1884. In 1908 werd Kongo-Vrijstaat door de Belgische regering geannexeerd en Belgisch Congo genoemd. De 20 jaar onder het schrikbewind van Leopold II worden gekenmerkt door slavernij, ontvoeringen, martelen, verkrachtingen, onthoofdingen, afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over 3 miljoen tijdens 12 van de 20 jaar. Peter Forbath noemt ten minste 5 miljoen; Adam Hochschild 10 miljoen en de Encyclopedia Britannica spreekt van een totale bevolkingsafname van 20 of 30 miljoen naar 8 miljoen.

Lees anders eens wat verder:
"Congo werd onafhankelijk op 30 juni 1960"

Tenzij Leopold II tot 51 jaar na zijn dood over Kongo heeft geheersd was Kongo wel degelijk een Belgische kolonie...

Laatst gewijzigd door Casca : 26 mei 2006 om 19:46.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2006, 11:09   #32
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Precies, daarom moeten wij Belgen en Vlamingen de Congolezen, met wie wij een historische band hebben, helpen die bronnen nuttig te gebruiken.

We moeten er kost wat kost voor zorgen dat Congo niet in handen valt van de Angelsaksen, want dat zou betekenen dat zij nóg meer macht verwerven dan ze nu al hebben. En geef toe, wie wil nu dat Angelsaksen nog meer macht opslokken? Niemand.

Congo is en blijft Latino-Katholiek, het zal nooit Anglo-protestants worden. Jamais.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 27 mei 2006 om 11:10.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2006, 12:14   #33
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2006, 12:15   #34
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Diep
Oud 27 mei 2006, 13:12   #35
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wat zeg je op iemand die pleit voor het latino-katholiek houden van Afrika ?
Oud 27 mei 2006, 13:22   #36
Casca
Minister

Standaard

Blijf het forum verlichten met je fantastische bijdragen?
Oud 27 mei 2006, 17:48   #37
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En als congo nu eens écht onafhankelijk zou zijn, los van imperialistische moeials, of ze nu katholiek dan wel protestant zijn?
Oud 27 mei 2006, 18:20   #38
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
En als congo nu eens écht onafhankelijk zou zijn, los van imperialistische moeials, of ze nu katholiek dan wel protestant zijn?
my point exactly. Ik snap niet hoe je kan pleiten voor een latino-katholie congo terwijl je links en dus tegen kolonisatie bent.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Oud 27 mei 2006, 20:33   #39
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynikus Bekijk bericht
Dag Piekske. De Kongo is al lang onafhankelijk hoor...
Oliepiek is duidelijk weer één van die neo-koloniale, imperialistische fascisten.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 mei 2006, 20:36   #40
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Dan zou de helft van dat land nu eens écht afgeslacht worden.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be