![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Europees Commissaris
|
![]()
![]() |
![]() |
#22 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
- Mobutu werd gearresteerd op instigatie van de Amerikanen die hierbij een te grote invloed van de Russen wilden counteren en de rijkdommen van Katanga inschuren - die zweepslagen staan op een foto van uit de Rhodesië tijdens het bewind van Angelsaksische boeren - de foto met die ontdekkingsreiziger, gedragen door zwarten dateert van de periode van de grote trekkers Stanley en Livingstone, die pas later door Leopold II ingehuurd werden - het beeldhouwwerk stelt een episode voor van de Arabische slavendrijvers die door Sergeant De Bruyne bekampt werden toen ze op slavenjacht waren in Midden Afrika... mijn waarde... mij vang je niet met je praatjes... want ik ben bijna 70 jaar oud en heb die foto's meermaals gezien... dat er excessen waren heb ik niet gezegd... maar sinds de onafhankelijkheid en de invloeden van de grootmachten is het de inlandse bevolking veel, veel slechter geworden... dus... informeer u fatsoenlijk voor dat u extremistische taaltjes begint te verspreiden...
![]() |
![]() |
#24 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 26 mei 2006 om 10:23. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en bewijzen.... ik herinner mij die fotos verschillende malen gezien te hebben naar aanleiding van de perikelen van de Angelsaksische decolonisatie... ik heb de ganse periode van de 50'er, 60'er, 70'er en 80'er jaren goed in herinnering... bij de val van de Sovjet Unie is dan een andere periode aangebroken waar niet meer de Oost-West, maar wel de Afrikaanse grote volkerenmoorden gekomen zijn... al dan niet onder Westerse en andere invloeden... ik ga nu niet beginnen gelijk een gek rond te neuzen in mijn tijschriften... maar zodra ik die reeksen tegenkom plaats ik ze, dat is beloofd... waar het mij in deze draad op aankomt is niet de excessen van het colonisme goed te praten, verre van... waar het mij om gaat is dat tijdens de Belgische periode de inwoners van het toenmalige Congo veel beter af waren als toen Lumumba, Kasavubu en ndien Mobuto alles naar de knoppen hielpen en de arme burger zelfs de elementaire voeding en medische zorg niet meer kreeg... men kan zeggen van de missionarissen wat men wil, maar ze verschaften onderwijs, hielpen landbouw zich ontwikkelen en verschaften medische verzorging... de grote voorbeelden van de PVDA, het Marxisme-Leninisme hebben nog nergens een andere dan subversieve aktie gevoerd? vandaar dus dat foto's van hun sites mij niet overtuigen, vooral omdat het dan nog verkeerde zijn... heel Afrika is er nu veel veel slechter aan toe dan ten tijde van de missies... al waren ook die instellingen geen volledige onafhankelijke instanties van de colonisten, die economische verrijking nastreeften... maar ze verschaften de gewone zwarte burger wel antwoord op zijn basisbehoeften...
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Nu, resources zijn niets als je ze niet kan aanwenden. En Congo is een economische puinhoop. Potentieel zegt niets over werkelijke waarde.
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Congo was niet eens echt een Belgische kolonie maar toch meer privébezit van koning Leopold II.
Citaat uit Wikipedia: Leopold II was vooral bekend vanwege zijn 'privé'-kolonie Kongo-Vrijstaat, dat hij tot zijn privé-eigendom maakte in 1884. In 1908 werd Kongo-Vrijstaat door de Belgische regering geannexeerd en Belgisch Congo genoemd. De 20 jaar onder het schrikbewind van Leopold II worden gekenmerkt door slavernij, ontvoeringen, martelen, verkrachtingen, onthoofdingen, afhakken van handen. De schattingen over het aantal slachtoffers variëren aanzienlijk. De Britse diplomaat Roger Casement heeft het over 3 miljoen tijdens 12 van de 20 jaar. Peter Forbath noemt ten minste 5 miljoen; Adam Hochschild 10 miljoen en de Encyclopedia Britannica spreekt van een totale bevolkingsafname van 20 of 30 miljoen naar 8 miljoen.
![]() |
#30 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Lees anders eens wat verder: "Congo werd onafhankelijk op 30 juni 1960" Tenzij Leopold II tot 51 jaar na zijn dood over Kongo heeft geheersd was Kongo wel degelijk een Belgische kolonie... Laatst gewijzigd door Casca : 26 mei 2006 om 19:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
We moeten er kost wat kost voor zorgen dat Congo niet in handen valt van de Angelsaksen, want dat zou betekenen dat zij nóg meer macht verwerven dan ze nu al hebben. En geef toe, wie wil nu dat Angelsaksen nog meer macht opslokken? Niemand. Congo is en blijft Latino-Katholiek, het zal nooit Anglo-protestants worden. Jamais. Laatst gewijzigd door oliepiek : 27 mei 2006 om 11:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat zeg je op iemand die pleit voor het latino-katholiek houden van Afrika ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() Blijf het forum verlichten met je fantastische bijdragen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En als congo nu eens écht onafhankelijk zou zijn, los van imperialistische moeials, of ze nu katholiek dan wel protestant zijn?
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() my point exactly. Ik snap niet hoe je kan pleiten voor een latino-katholie congo terwijl je links en dus tegen kolonisatie bent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |