Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2006, 01:45   #21
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ook een unitair standpunt kan die verschillen tot zijn recht laten komen, zoals Heuting het voorstelt. De "tegenstellingen" brengen elkaar in evenwicht. Het zou eerder een accentverschil zijn tussen verschillende landsgedeelten.

Ik zou in het bijzonder aandacht willen vragen voor de Ardennen enz. In China gaat het economisch wonder ook gepaard met een milieuramp.
Na 176 jaar België is het wel duidelijk... we kunnen niet politiek samenleven. Zelfs een onafhankelijk Vlaanderen moet samenwerken met Wallonië maar dat zou op gelijke voet gaan. Kijk naar La Wallonie vandaag... een vat van misbruik en schandalen. Dat is allemaal met geld dat van Vlaanderen komt. Dat kan niet meer. Ook hun eisen op het gebied van migranten zijn belachelijk in het licht van de Vlaamse stemresultaten.

We zouden verdomd goede buren zijn als we niet gebonden waren door de PS en de MR-FDF. Geloof me vrij dat we dan rationele samenwerking zouden hebben.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 10:07   #22
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Zoals verwacht blijf ik op mijn honger zitten. Stelling onbewezen. NEXT!
Oud 30 mei 2006, 16:00   #23
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Dus Wallonië mag leven in het groene paradijs, terwijl de Vlaming z'n longen uithoest van de vervuilende industrie? Neen, dan u.
Wij als Belgen leven in een land waarvan sommige streken meer, ander minder geïndustrialiseerd zijn. De Nederlandstalige provincies zouden inderdaad beter meer groen (her)aanleggen, maar ik denk dat de sterke voorstanders van het "economisch welvarend Vlaanderen" daar weinig in zien.

Het feit dat je spreekt van de Vlaamse industrie waarvan je je longen uithoest, bewijst eigenlijk dat een ongenuanceerde voorkeur voor economische groei, ook niet echt je goedkeuring wegdraagt.

De industrialisering van Vlaanderen is wel een Vlaamse wens.

Ik denk dat het goed is het volledge prentje met al zijn facetten (dus ook de andere kapitaalvormen) voor ogen te houden.
Oud 30 mei 2006, 16:49   #24
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Het is met industrialisering zoals met zowat alles: te weinig is niet goed, te veel is evenmin goed.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 21:05   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Het zijn de lusten en de lasten van de industrie.

Maar in het "plan Black_Cat" zijn die lasten 100% voor Vlaanderen. De Vlamingen zien hun open ruimte verdwijnen en hun lucht vervuild.
Hoe het zit met die lasten heeft BC nog niet uitgelegd. Leven de Walen dan in armoede omdat een bos niet veel meer opbrengt dan wat hout en een paar magere konijntjes? Of moet Vlaanderen Wallonië dan financieel onderhouden? Of moeten de Walen elke dag tot 200 km rijden om in Vlaanderen te komen werken (zoals in de 19e eeuw de Vlamingen naar Wallonië moesten trekken)?
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 21:25   #26
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard 12.Vlaanderen en Wallonië zijn complementair.

Iemand de match van Rochus en Vliegen gezien? Haha...
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 21:29   #27
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem lukraak een stelling. (Zie: Overzicht)

De o.a. econoom Roefie Heuting heeft een rekenwijze ontwikkeld om niet-financiële elementen te verrekenen in het BNP.

De redenering is dat als economische groei schaarste veroorzaakt op andere domeinen, de resultante eigenlijk negatief is.

Toegepast op België wil dit zeggen dat een ver doorgedreven industrialisering een milieuramp in Wallonië zou veroorzaken, en dus een negatieve evolutie, ondanks mogelijke economische groei.

Dit is slechts één voorbeeld van de manier waarop Vlaanderen en Wallonië complementair zijn. In plaats van er een tegenstelling van te maken, kunnen we er ook een wederzijdse verrijking in zien, die zou verdwijnen door separatisme.
Het complementaire op dat niveau gaat helemaal niet verdwijnen bij een splitsing.

Econoom TomB
Oud 30 mei 2006, 21:32   #28
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:

Maar in het "plan Black_Cat" zijn die lasten 100% voor Vlaanderen. De Vlamingen zien hun open ruimte verdwijnen en hun lucht vervuild.
Hoe het zit met die lasten heeft BC nog niet uitgelegd. Leven de Walen dan in armoede omdat een bos niet veel meer opbrengt dan wat hout en een paar magere konijntjes? Of moet Vlaanderen Wallonië dan financieel onderhouden? Of moeten de Walen elke dag tot 200 km rijden om in Vlaanderen te komen werken (zoals in de 19e eeuw de Vlamingen naar Wallonië moesten trekken)?
Ik heb ergens gelezen dat er meer Walen in Vlaanderen werken dan vice-versa. Maar oops, dan is het ja ook weer niet goed, to much Frenchies in Flanders.
"Leven de Walen dan in armoede omdat een bos niet veel meer opbrengt dan wat hout en een paar magere konijntjes?"
De overgroote merderheit van de Walen leefd niet in "armoede", wij hebben ook al vluiend water hier en zelfs ADSL.
En (echte) bos brengt heel veel op. Misschien daarom dat hier zo vele hollanders zitten.
A good walk in the woods to get your sense of realism back. Which seems to be lost bij somige mensen hier die de hele daag voor de computer zitten en bullshit vertellen.
Oud 30 mei 2006, 21:46   #29
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Ik heb ergens gelezen dat er meer Walen in Vlaanderen werken dan vice-versa. Maar oops, dan is het ja ook weer niet goed, to much Frenchies in Flanders.
In Kortrijk klagen ze er net over dat de Walen van enkele kilometers verder niet in Vlaanderen willen komen werken, terwijl de Fransen wel komen.

Maar sorry dat ik inzit met het lot van de Walen!
Ik wil het hen niet aandoen dat een Waal uit Aarlen 200 km moet rijden naar z'n werk in Genk (en 200 km terug). Als Vlamingen hebben we het 100 jaar geleden moeten ondergaan (toen mocht er blijkbaar enkel geïnvesteerd worden in de Waalse industrie), en ik wens het de Walen niet toe. Werk in eigen streek is een recht.

Maar als Europese Europeaan (of wat dan ook...) zal je er dan ook geen problemen mee hebben als morgen de Europese Commissie beslist dat West-Europa één groot woud moet worden, en dat je elke dag 1500km moet rijden nara je werk in Silezië.
Oud 30 mei 2006, 21:56   #30
restons courtois
Parlementslid

Standaard

Citaat:
In Kortrijk klagen ze er net over dat de Walen van enkele kilometers verder niet in Vlaanderen willen komen werken, terwijl de Fransen wel komen.
Tja Bergen en Kortrijk en de streek ken ik niet. Behalve Iepern. Dus Fransen komen en dat is Ok, Walen komen niet en dat is ook OK, of niet, of wel? Heb je trouwens cijvers?

Citaat:
Maar sorry dat ik inzit met het lot van de Walen!
Ik wil het hen niet aandoen dat een Waal uit Aarlen 200 km moet rijden naar z'n werk in Genk (en 200 km terug). Als Vlamingen hebben we het 100 jaar geleden moeten ondergaan (toen mocht er blijkbaar enkel geïnvesteerd worden in de Waalse industrie), en ik wens het de Walen niet toe. Werk in eigen streek is een recht.
Een Waal uit Aarlen gaat naar Luxemburg werken en verdwjind uit de statistiek. Altijd grappig somige statistieken, de gemeentes aan de grens met al die villas van de pendelaars zijn dan altijd zo arm statistiek gezien.
Het zelvde met Brussel, het ooh zo vuile Bxl dat een overschot van 400 000 jobs heefd...
Maar zeker zijn er streken in Wallonie met problemen. Groote problemen.

Citaat:
Maar als Europese Europeaan (of wat dan ook...) zal je er dan ook geen problemen mee hebben als morgen de Europese Commissie beslist dat West-Europa één groot woud moet worden, en dat je elke dag 1500km moet rijden nara je werk in Silezië.
???

Laatst gewijzigd door restons courtois : 30 mei 2006 om 22:00.
Oud 30 mei 2006, 22:18   #31
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:

Niemand houdt Vlaanderen tegen een milieuvriendelijk beleid te voeren, idem voor België (of misschien wel: de vrije markt (?)). Van fabrieken kan gevraagd worden milieuvriendelijker te produceren, ipv van zuivere lucht een beleggingsprodukt te maken.

Het behoud van België maakt juist mogelijk hierin te diversifiëren, de scheiding dwingt elkeen een doorgedreven industrialisering door te voeren, met alle gevolgen vandien.

De complementariteit gaat ook verder dan milieu alleen: gejaagdheid tegenover wat meer rust, hard tegenover meer joviaal, enz. Meer diversiteit betekent meer menselijke rijkdom.
Oud 30 mei 2006, 22:24   #32
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois Bekijk bericht
Tja Bergen en Kortrijk en de streek ken ik niet. Behalve Iepern. Dus Fransen komen en dat is Ok, Walen komen niet en dat is ook OK, of niet, of wel?
Nu zijn we wel even realiteit en 'het plan Black_Cat' door elkaar aan het bediscussiëren.

*Realiteit:
In Kortrijk komen er veel Fransen werken, en zeer weinig Walen, ondanks de immense werkloosheid in Noord-Henegouwen.
Mij als Vlaming kan het mij niet schelen of die werknemers nu Vlaams, Waals of Frans zijn. Zolang ze maar werken aan dezelfde arbeidsvoorwaarden.

*Plan Black_Cat:
-Als ik het als Vlaming bekijk, zie ik dat dat een ecologische ramp wordt in Vlaanderen. Dus als Vlaming moet ik niet weten van het voorstel.
-Als ik het als Waal zou bekijken, zie ik dat ik elke dag 4 uur onderweg zou zijn om naar mijn werk te rijden en terug. Dus als Waal moet ik niet weten van het voorstel.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 30 mei 2006 om 22:27.
Oud 30 mei 2006, 22:26   #33
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
of misschien wel: de vrije markt
De vrije markt kan mij gestolen worden!
Oud 30 mei 2006, 22:28   #34
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
De vrije markt kan mij gestolen worden!
Mij ook, maar vele anderen niet.

Milieubeleid in Vlaanderen: het moet toch mogelijk zijn, zonder van elke vierkante meter landbouwgrond een golfterrein te maken?

Misschien kunnen mensen in meer beboste gebieden andere jobs doen (bosbeheer, toerisme, ...), of meer thuiswerk, zodat ze geen uren file moeten doen

Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 mei 2006 om 22:30.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2006, 22:34   #35
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Milieubeleid in Vlaanderen: het moet toch mogelijk zijn, zonder van elke vierkante meter landbouwgrond een golfterrein te maken?
Maar als Wallonië één groot natuurgebied wordt, dan moet die Waalse industrie érgens naartoe: dus naar Vlaanderen.
Tenzij je een immense toename van de werkloosheid nastreeft, betekent die verhuis van de industrie dus een inkrimping van de groene gebieden in Vlaanderen.

Als er evenveel Belgen blijven werken in de industrie, en als de industrie in Wallonië weggaat, betekent dat dus per definitie dat er industrie bijkomt in Vlaanderen. En da wil 'ek 'ik nie!
Oud 30 mei 2006, 22:40   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien kunnen mensen in meer beboste gebieden andere jobs doen (bosbeheer, toerisme, ...)
Toerisme creëert niets. Om een toename van een dienst (zoals het toerisme) te kunnen opvangen, moet de productie van goederen (industrie) dus door minder mensen opgevangen worden. Het enige realistische antwoord daarop, is een stijgende werkdruk (aangezien je evenveel moet produceren met minder handen).

Citaat:
of meer thuiswerk, zodat ze geen uren file moeten doen
Ik zie de nieuwe volkswagen al gemaakt worden dmv van thuiswerk. Het achterlicht wordt in één dorpje gemaakt, de moterkap in een ander stadje, enz...

Neen, thuiswerk zorgt ervoor dat werknemers veel meer onder de macht van de patron vallen. De arbeiders kunnen immers geen collectieve acties (stakingen,...) ondernemen, omdat ze elkaar nooit zien (ze zitten allemaal thuis).
Oud 30 mei 2006, 22:41   #37
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar als Wallonië één groot natuurgebied wordt, dan moet die Waalse industrie érgens naartoe: dus naar Vlaanderen. ....En da wil 'ek 'ik nie!
K' ook nie.

Ik zeg niet dat alles onder de taalgrens één groot bos moet worden. Ik zeg dat wat er nu daar is, er veel slechter aan toe zal zijn bij een scheiding van België: dan moet Wallonië industrialiseren, en dus bos kappen, zoals China nu.
Oud 30 mei 2006, 22:49   #38
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
K' ook nie.

Ik zeg niet dat alles onder de taalgrens één groot bos moet worden. Ik zeg dat wat er nu daar is, er veel slechter aan toe zal zijn bij een scheiding van België: dan moet Wallonië industrialiseren, en dus bos kappen, zoals China nu.
Wallonië kent veel gebieden (zoals de Borinage) die leegstromen, nadat de basisindustrie daar ingestort is. Die gebeiden zouden die toename van de industrie gerust kunnen opvangen.
Wallonië moet geen Chinese industriële explosie nastreven. Er is geen vraag naar zo'n immense groei van de industrie.
Oud 30 mei 2006, 23:20   #39
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het behoud van België maakt juist mogelijk hierin te diversifiëren, de scheiding dwingt elkeen een doorgedreven industrialisering door te voeren, met alle gevolgen vandien.
dan wordt het tijd dat je eens wat meer aansluiting zoekt bij het heden want tachtig procent van de Vlaamse economie wordt voortgebracht door de teriaire sector, niet de industrie. 'doorgedreven' industrialisering is inmiddels al voorbijgestreefd door de technologische vooruitgang. Als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk worden is er helemaal geen 'doorgedreven industrialisering' nodig.
Oud 31 mei 2006, 07:04   #40
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard zijn Wallonië en Vlaanderen complementair:
Wij geven, zij krijgen.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be