![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We zouden verdomd goede buren zijn als we niet gebonden waren door de PS en de MR-FDF. Geloof me vrij dat we dan rationele samenwerking zouden hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zoals verwacht blijf ik op mijn honger zitten. Stelling onbewezen. NEXT!
![]() |
#23 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het feit dat je spreekt van de Vlaamse industrie waarvan je je longen uithoest, bewijst eigenlijk dat een ongenuanceerde voorkeur voor economische groei, ook niet echt je goedkeuring wegdraagt. De industrialisering van Vlaanderen is wel een Vlaamse wens. Ik denk dat het goed is het volledge prentje met al zijn facetten (dus ook de andere kapitaalvormen) voor ogen te houden.
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is met industrialisering zoals met zowat alles: te weinig is niet goed, te veel is evenmin goed.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zijn de lusten en de lasten van de industrie.
Maar in het "plan Black_Cat" zijn die lasten 100% voor Vlaanderen. De Vlamingen zien hun open ruimte verdwijnen en hun lucht vervuild. Hoe het zit met die lasten heeft BC nog niet uitgelegd. Leven de Walen dan in armoede omdat een bos niet veel meer opbrengt dan wat hout en een paar magere konijntjes? Of moet Vlaanderen Wallonië dan financieel onderhouden? Of moeten de Walen elke dag tot 200 km rijden om in Vlaanderen te komen werken (zoals in de 19e eeuw de Vlamingen naar Wallonië moesten trekken)? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Parlementslid
|
![]() Iemand de match van Rochus en Vliegen gezien? Haha...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Econoom TomB
![]() |
![]() |
#28 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
"Leven de Walen dan in armoede omdat een bos niet veel meer opbrengt dan wat hout en een paar magere konijntjes?" De overgroote merderheit van de Walen leefd niet in "armoede", wij hebben ook al vluiend water hier en zelfs ADSL. En (echte) bos brengt heel veel op. Misschien daarom dat hier zo vele hollanders zitten. A good walk in the woods to get your sense of realism back. Which seems to be lost bij somige mensen hier die de hele daag voor de computer zitten en bullshit vertellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar sorry dat ik inzit met het lot van de Walen! ![]() Ik wil het hen niet aandoen dat een Waal uit Aarlen 200 km moet rijden naar z'n werk in Genk (en 200 km terug). Als Vlamingen hebben we het 100 jaar geleden moeten ondergaan (toen mocht er blijkbaar enkel geïnvesteerd worden in de Waalse industrie), en ik wens het de Walen niet toe. Werk in eigen streek is een recht. Maar als Europese Europeaan (of wat dan ook...) zal je er dan ook geen problemen mee hebben als morgen de Europese Commissie beslist dat West-Europa één groot woud moet worden, en dat je elke dag 1500km moet rijden nara je werk in Silezië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het zelvde met Brussel, het ooh zo vuile Bxl dat een overschot van 400 000 jobs heefd... Maar zeker zijn er streken in Wallonie met problemen. Groote problemen. ??? Laatst gewijzigd door restons courtois : 30 mei 2006 om 22:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het behoud van België maakt juist mogelijk hierin te diversifiëren, de scheiding dwingt elkeen een doorgedreven industrialisering door te voeren, met alle gevolgen vandien. De complementariteit gaat ook verder dan milieu alleen: gejaagdheid tegenover wat meer rust, hard tegenover meer joviaal, enz. Meer diversiteit betekent meer menselijke rijkdom.
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
*Realiteit: In Kortrijk komen er veel Fransen werken, en zeer weinig Walen, ondanks de immense werkloosheid in Noord-Henegouwen. Mij als Vlaming kan het mij niet schelen of die werknemers nu Vlaams, Waals of Frans zijn. Zolang ze maar werken aan dezelfde arbeidsvoorwaarden. *Plan Black_Cat: -Als ik het als Vlaming bekijk, zie ik dat dat een ecologische ramp wordt in Vlaanderen. Dus als Vlaming moet ik niet weten van het voorstel. -Als ik het als Waal zou bekijken, zie ik dat ik elke dag 4 uur onderweg zou zijn om naar mijn werk te rijden en terug. Dus als Waal moet ik niet weten van het voorstel. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 30 mei 2006 om 22:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() Mij ook, maar vele anderen niet.
Milieubeleid in Vlaanderen: het moet toch mogelijk zijn, zonder van elke vierkante meter landbouwgrond een golfterrein te maken? Misschien kunnen mensen in meer beboste gebieden andere jobs doen (bosbeheer, toerisme, ...), of meer thuiswerk, zodat ze geen uren file moeten doen
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 30 mei 2006 om 22:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij je een immense toename van de werkloosheid nastreeft, betekent die verhuis van de industrie dus een inkrimping van de groene gebieden in Vlaanderen. Als er evenveel Belgen blijven werken in de industrie, en als de industrie in Wallonië weggaat, betekent dat dus per definitie dat er industrie bijkomt in Vlaanderen. En da wil 'ek 'ik nie! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Neen, thuiswerk zorgt ervoor dat werknemers veel meer onder de macht van de patron vallen. De arbeiders kunnen immers geen collectieve acties (stakingen,...) ondernemen, omdat ze elkaar nooit zien (ze zitten allemaal thuis). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik zeg niet dat alles onder de taalgrens één groot bos moet worden. Ik zeg dat wat er nu daar is, er veel slechter aan toe zal zijn bij een scheiding van België: dan moet Wallonië industrialiseren, en dus bos kappen, zoals China nu.
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wallonië moet geen Chinese industriële explosie nastreven. Er is geen vraag naar zo'n immense groei van de industrie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dan wordt het tijd dat je eens wat meer aansluiting zoekt bij het heden want tachtig procent van de Vlaamse economie wordt voortgebracht door de teriaire sector, niet de industrie. 'doorgedreven' industrialisering is inmiddels al voorbijgestreefd door de technologische vooruitgang. Als Vlaanderen en Wallonië onafhankelijk worden is er helemaal geen 'doorgedreven industrialisering' nodig.
![]() |
![]() |
#40 |
|
![]() Uiteraard zijn Wallonië en Vlaanderen complementair:
Wij geven, zij krijgen. |
![]() |
![]() |