Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2007, 13:19   #21
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

De invoering van een Europees burgerinitiatief wordt bemoeilijkt door technische problemen. Er wordt in het Europees parlement gediscussieerd over de eisen waaraan een Europees burgerinitiatief moet voldoen. Zo zijn er veel Europarlementariërs die erop wijzen dat er te weinig bewijs is dat één miljoen handtekeningen ook daadwerkelijk van één miljoen afzonderlijke mensen komt. En er moeten voorwaarden komen aan de Europa-brede inzet van burgerinitiatieven, zodat de handtekeningen afkomstig zijn vanuit meerdere Europese landen, om anti-Europese voorstellen te voorkomen. Hierover gaat onderstaand artikel van Cecilia Malmstrom.

EUOBSERVER / BRUSSELS – MEPs are considering looking into how an EU citizens initiative clause allowing for petitions can be made more secure after George W. Bush and Mickey Mouse apparently signed up to a recent campaign in favour of scrapping the parliament's seat in Strasbourg.

The online petition gathered over a million supporters but exposed the flaws in the system – used for the first time at EU level – with several email addresses appearing multiple times, obviously fictitious names, and the unlikely scenario of French president Jacques Chirac signing up to the anti-Strasbourg movement.

With some MEPs believing that citizens initiatives are about to become a firm fixture of the European political landscape as up to 10 million-signature petitions are currently in the making - covering issues as diverse as Turkey's EU membership, stopping new nuclear plants being built in Europe and providing more EU money for people with AIDS in Africa
- they want to make sure all the technical and legal glitches are removed.

The citizen initiative is part of the EU constitution – technically politically dead since mid 2005 when it was rejected by French and Dutch voters.

The constitution stipulates that if at least 1 million signatures are gathered on a topic from EU citizens then they can formally ask the European Commission to look into an issue.

However, it does not stipulate how many member states the signatures should come from, and whether electronic signatures are admissable.

These issues were thrown up during the Strasbourg seat campaign which saw over 1 million citizens sign up to an e-petition to house the parliament only in Brussels.

In the end the million-strong petition was rejected by the parliament on the grounds that it could not be proven whether all the signatories were resident in EU member states.

The then MEP Cecilia Malmström, one of the main movers behind the campaign, was forced to submit it as an individual petition.

Now UK liberal MEP Diana Wallis wants to carry out a report looking into these problems.

"We want to give some clarity on what is acceptable and what is not," she told EUobserver adding that she did not want citizens to come with a 1 million petition only to be told " 'go away, you've got it wrong'."

Outlining her ideas she suggests that a citizens initiative petition will have to have signatures from at least 10 member states and "should have a European flavour to it."

But she and her colleagues in the petitions committee are running into opposition from MEPs in the constitutional affairs committee.

MEPs in this committee do not want the parliament to be seen as "cherry-picking" - a now negative verb that within the bloc has almost become entirely synonymous with the EU constitution and the different bits people would like to save from it.

Mrs Wallis dismisses this view as a "bit precious" saying citizens have a right to be heard.

And as citizens more generally become aware of their right to petition the EU, interesting political questions are likely to be raised such as what to do when hundreds of thousands of people sign a petition on something that is not strictly an EU matter.

Speaking about just that recently, Spanish centre-right MEP Inigo Mendez de Vigo suggested anti-European sentiment would be fermented "if you don't consider a petition with lots of signatures
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2007, 21:49   #22
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Deze week wordt in Europa de 50e verjaardag van de verdragen van Rome gevierd. Zou het niet geweldig zijn voor het symbool van de eenheid in Europa wanneer na 50 jaar het heen-en-weer tussen Brussel en Straatsburg wordt beëindigd. De europarlementariërs zijn Herman Hesses Siddhartha niet.

De zaken gaan nu eenmaal niet zo snel in Europa. Europarlementariër Diana Wallis gaat een rapport opstellen over de problemen rond een petitie. Ze onderstreept dat een petitie met 1 miljoen handtekeningen niet kan worden genegeerd. Volgens haar moeten de handtekeningen uit minstens 10 Europese landen komen en moet er het een echt Europees onderwerp betreffen. Voor toekomstige petities kan ik billijken dat er goed naar de criteria wordt gekeken. Wat betreft de kwestie van één zetel zou, als de eis 10 miljoen handtekeningen was geweest, die eis ook makkelijk te halen zijn geweest. Als er één zaak is waar vrijwel alle Europeanen het over eens zijn, dan is het wel over de stopzetting van de verspilling van 200 miljoen euro per jaar aan verplaatsing van de europarlementariërs. Overigens zou het EP op basis van deze petitie wel wat meer invloed kunnen claimen om op basis van petities met initiatiefvoorstellen te kunnen komen. By the way, I love cherries.

En een vraagje - ik volg de Franse politiek niet erg: Weet iemand hoe de Fransen zelf aankijken over Brussel als residentie van de EU? Is iedere Fransoos daar pertinent tegen of wordt er ook in Frankrijk met enige nuance over gedacht?
Oud 24 maart 2007, 16:44   #23
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Heb getekend, maar maak me wel wat bedenkingen:

- dat verhuisgeld wordt evengoed in europa besteed, dus in de economie. Kan toch niet slecht zijn.

- Steeds maar verhuizen is gek, maar Brussel? Voor mij mag dat elders hoor.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2007, 23:29   #24
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Heb getekend, maar maak me wel wat bedenkingen:

- dat verhuisgeld wordt evengoed in europa besteed, dus in de economie. Kan toch niet slecht zijn.

- Steeds maar verhuizen is gek, maar Brussel? Voor mij mag dat elders hoor.
Waarom niet Brussel? Ben je een Belg of een anti-Belg? Is Brussel als residentie goed of slecht voor de Begische economie?
Oud 24 maart 2007, 23:43   #25
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Waarom niet Brussel? Ben je een Belg of een anti-Belg? Is Brussel als residentie goed of slecht voor de Begische economie?
Eerder Anti Belg. Ik ben Vlaming.

Maar bedenk dit: kan jij een huis in de rand veroorloven? Of in een mooie Brusselse wijk? Wie kan dat binnen 5 jaar nog? Binnen 10 jaar? Enkel vetbetaalde EU ambtenaren zal dat voorrecht kunnen genieten. Als je denkt winst te maken, zie dan eerst ten koste waarvan.

Wat heeft de EU al opgebracht aan urbanisatie van Brussel? Voor de gewone mensen? Den Brusselaar? (buiten wat doekjes tegen het bloeden?)

Ik zei ook niet dat ik TEGEN ben. Ik zei: ik maak me bedenkingen...

.
Oud 24 maart 2007, 23:54   #26
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar bedenk dit: kan jij een huis in de rand veroorloven? Of in een mooie Brusselse wijk? Wie kan dat binnen 5 jaar nog? Binnen 10 jaar? Enkel vetbetaalde EU ambtenaren zal dat voorrecht kunnen genieten. Als je denkt winst te maken, zie dan eerst ten koste waarvan.

Wat heeft de EU al opgebracht aan urbanisatie van Brussel? Voor de gewone mensen? Den Brusselaar? (buiten wat doekjes tegen het bloeden?)

Riante weddes dat daar uitbetaald worden! Een "Jomme Dockx" die voor de EU-instellingen werkt verdient evenveel als een bureelhoofd op een Belgisch ministerie!
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 00:37   #27
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Oké, bedenkingen.
Het is wat je verkiest. Je kan ook naar Lapland gaan, ik vernam dat de huizen daar bijzonder goedkoop zijn. Als je in New York zou willen wonen, dan bepaal je ook een pittige prijs. Belangrijke metropolen worden nu eenmaal duur; dat is economie. Als je een andere economie wilt, dan moet je misschien naar de planeet van je vrouw gaan.
Citaat:
Mijn vrouw zegt soms dat ik van een andere planeet kom met mijn ideeën, maar zij komt van een ander land...
Oud 25 maart 2007, 06:55   #28
john bell hood
Banneling

john bell hood's schermafbeelding

Standaard

Zeker niet;er moeten nog meer europese instellingen weg uit brussel.Er leven hier al vel teveel eurocraten.
john bell hood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 08:55   #29
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Oké, bedenkingen.
Het is wat je verkiest. Je kan ook naar Lapland gaan, ik vernam dat de huizen daar bijzonder goedkoop zijn. Als je in New York zou willen wonen, dan bepaal je ook een pittige prijs. Belangrijke metropolen worden nu eenmaal duur; dat is economie. Als je een andere economie wilt, dan moet je misschien naar de planeet van je vrouw gaan.

Dat zit in de planning. Voor dit apenland helemaal makakenland (let op de spelling: ik schrijf hier NIET makakkenland: makaak = soort klein aapje )wordt, woon ik ginder. Ik spreek de taal al, houd van hun muziek en het zijn daar toffe mensen... Ik ga dus zelf vreemdeling in een vreemd land spelen. Alleen zal ik de daar niet als een aap gaan gedragen...

Een serieuze lap grond met een serieus huis erop kost me daar 10.000 tot 20.000 Euro....

BTW, dat ontwikkelingsland heeft zo zijn voordelen. Belasting is daar praktisch alleen op de goederen. Je kan daar leven (overleven) met 100 € in de maand. veel mensen ginder doen het met minder... veel miserie daar en toch veel lachende gezichten. Als je daar ooit op vacantie gaat, moet je echt ook buiten het resort gaan kijken, het binnenland in. Altijd goedd voor je realiteitszin en nederigheid tegenover het leven.

Waarom maken de Vlamingen geen revolutie? Wij hebben het verdekke veel te goed.

.
Oud 25 maart 2007, 15:20   #30
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Idd. Of die eurocraten nu willen samenhokken in Straatsburg of in Vladivostok, het maakt mij niet uit. Zolang ze maar weg zijn uit ons Brussel!
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2007, 15:36   #31
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Zojuist gehoord op het tv-nieuws: de EU moet meer communiceren met de burger, er moet binnen de EU meer voeling zijn met de Europeaan en nog meer van dat fraais.
Hoe kan dat nu als de Eurocraten samenhokken in peperdure ghetto's?
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 00:12   #32
Dycore
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Jamaar hoeveel personeel moet er dan naar brussel verhuizen ???

Dit zou wel is dik nadelig kunnen worden voor de huishuurkost.
Ga dan bij de migranten klagen
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 10:36   #33
Sjaax
Europees Commissaris

Sjaax's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
Jamaar hoeveel personeel moet er dan naar brussel verhuizen ???

Dit zou wel is dik nadelig kunnen worden voor de huishuurkost.
Mijn god, is dit het niveau waarover wordt nagedacht over Europese problemen? Als er ergens werk wordt gecreëerd gaan de huurprijzen omhoog. Iedereen wil redelijk dicht bij zijn werk wonen. In Antwerpen zijn gemiddeld de woningen ook duurder dan in een willekeurig Vlaams dorp.
Oud 26 maart 2007, 11:36   #34
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Van mij mag het Europees Parlement een permanente zetel krijgen.

In Vladivostok.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 13:14   #35
Piet Hein
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Van mij mag het Europees Parlement een permanente zetel krijgen.

In Vladivostok.
Op de maan is beter
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 13:45   #36
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Op de maan is beter
Eigenlijk wel. Ik heb niks tegen de Vadivlostokkenaren.
Tegen de Maan eigenlijk ook niet. We kunnen dat onze naaste hemelbuur toch niet aandoen eh. Dan gaat het maanoppervlak bezaaid worden met allemaal betonblokken...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 14:53   #37
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Teken de petitie om een einde te maken aan de dwaze verhuis van het Europees parlement dat jaarlijks tientallen miljoenen euro's kost!

http://www.oneseat.eu
Inderdaad! Europa naar Straatsburg! Brussel in ziek Belgique is veel te instabiel om de voorzieningen voor heel Europa te waarborgen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 15:10   #38
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Inderdaad! Europa naar Straatsburg! Brussel in ziek Belgique is veel te instabiel om de voorzieningen voor heel Europa te waarborgen.
Ja. Goed voor jou. Spijtig genoeg denkt de petitie daar anders over.
Oud 26 maart 2007, 15:36   #39
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja. Goed voor jou. Spijtig genoeg denkt de petitie daar anders over.
Helaas.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 maart 2007, 18:16   #40
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Het Europees parlement in Brussel houden is voor mij gelijk aan een gigantische stijging in huurprijzen, een toevloed van buitelandse lobbyisten, een nog grotere verkeerssoep, een toename van de verfransing in de rand (Franstalige Brusselaars die hun huis of appartement verkopen aan een EUfunctionairis en met dat geld naar de rand vertrekken) en het nog moeilijker maken van het behouden van de weinige Vlaamse identiteit die nog in Brussel is.

Weg met dat Europees parlement en de NAVO mogen ze ineens meenemen.
Als dat de Rand kan redden..... het zal misschien wat kosten maar een volk dat wel al jaren miljarden Euro's aan een ander geeft moet ook bereid zijn om zijn eigen broeders in Brussel en daarrond te ondersteunen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be