![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een boodschap van de sponsor:
![]() ![]() Van je: ![]() ![]() Vervolg van de programmatie:
Laatst gewijzigd door lombas : 5 juni 2006 om 08:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Elk bolletje dat ik inkleur, elke keuze die ik maak, kan op een of andere wijze uitgelegd worden als slim én stom. Het 'stomme' resultaat van een actie waartoe ik bovendien gedwongen word, kan je me bijgevolg niet aanwrijven. Meer zelfs: als je onder dwang expres iets doms doet, dan is het te verrechtvaardigen als een protestactie, en in mijn denkwereld kleeft aan protest bijna iets a priori goeds.
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar een voorwaarde voor het bindend referendum is wel dat de media worden aangepakt. In het huidig medialandschap zouden een zestal mediabedrijven (VUM, Roularta, De Persgroep, Concentra,...) een te grote impact hebben op de uitslag. Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In onzen tijd... Zou de forumleiding niet beginnen denken aan een minimum leeftijdsgrens voor posters? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ben je de democratische essentie (de burger is souverein) dan niet genegen? Citaat:
Zeg die man dat hij maar een PB-tje hoeft te geven na zijn examens. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De parlementaire democratie heeft het nadeel dat ze leidt tot een gebrek aan interesse vanwege de bevolking. Dat een puur-parlementaire democratie niet functioneert, bewijzen de betogingen. Op bepaalde momenten wil het volk (of een deel ervan) laten zien dat die 150 mensen in Brussel hun volk niet meer vertegenwoordigen. Referenda hebben het grote nadeel dat het altijd eindigt in JA vs NEEN, terwijl het veelal zo simpel niet ligt. Maar er zijn nog een hele resem andere systemen mogelijk. Evo Morales wil een systeem installeren waar niet de politieke partijen vertegenwoordigd worden, maar de vakbonden, werkgeversorganisaties,enz... (nadeel is dat de indiviluele burger daar minder in vertegenwoordigd wordt). In Cuba bestaat er een systeem dat veel macht legt bij de wijkcommités. Welk ssyteem nu het meest geschikt is, heb ik geen idee van. Maar er zijn een hoop democratische systemen denkbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In een representatieve democratie eindigt elke bespreking met een druk op het rode of het groene knopje. In een regering wordt elke beslissing uiteindelijk genomen met een ja of een nee. In wat voor systeem dan ook komt er een moment dat je de knoop moet doorhakken : ja of nee voor het voorliggende voorstel. Waarom zou dat dan precies in een direct-democratisch stelsel een probleem vormen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In democratische landen gaat een uitgebreid openbaar debat elke volksbeslissing vooraf. Dat debat wordt zelfs mee van rechtswege ondersteund.
Citaat:
Laatst gewijzigd door baarle : 5 juni 2006 om 19:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Ik merk (tot mijn tevredenheid!) dat ik al flink te laat kom om dit makkelijke argument met de grond gelijk te maken. Toch even illustreren met een stemming vanwege onze Europese representatie: ![]() Groen=JA Rood=NEE ![]() Nog een schepje bovenop: In Zwitserland bestaat er bij stemming over een burgerinitiatief de mogelijkheid om de parlementaire of regeringsversie van het voorstel te beoordelen. De burger heeft in dit geval van directe democratie beschikking over verfijndere stemmogelijkheden dan onze vertegenwoordigers! JA+JA NEE+NEE JA+NEE NEE+JA Hij kan dus beide versies goed of afkeuren. Hij kan de burgerversie behouden en de regeringsversie verwerpen. Hij kan de burgerversie verwerpen en de regeringsversie behouden. Het argument van simplisme geldt dus nog minder in de reëel bestaande Zwitserse vorm van referendumcultuur. ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 5 juni 2006 om 19:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De juiste stelling is: als je bedenkingen hebt bij het bindend referendum op volksinitiatief, heb je het moeilijk met het democratisch beginsel: de soevereiniteit van het volk. Voor een linkse staat dat oncomfortabel, neem ik aan. Laatst gewijzigd door baarle : 5 juni 2006 om 20:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor het unitarisme sterven is iets teveel gevraagd. Voor het unitarisme een soort werk verzetten waar ik me niet goed bij voel, zie ik ook al niet zitten. Voor het unitarisme stemmen is een prima optie. Voor het unitarisme pleiten, mag je me ook steeds aanspreken. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je maakte voldoende duidelijk dat je het huidige louter representatieve systeem ook niet ideaal vindt. Nochtans zouden mits aanvulling met directe democratie heel wat bezwaren verdwijnen. Nu is het enkel nog zaak om jouw bezwaren tegen referenda op te ruimen. Met het eerste is dit alvast gebeurd. 8)
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als we dan echt onze representatieve democratie moeten behouden, dan toch maar beter mét een bindend referendum. Niet omdat ik geloof dat dat referendum zal zorgen voor goede politieke beslissingen, maar het is een middel om de huidige politiek tegen te houden als ze te ver gaan (bv door een Europese Grondwet goed te keuren). --- Als ik stel dat het Cubaanse model of het Venezolaanse model met participatieve democratie ook ter overweging zou moet genomen worden, in welke zin zou ik dan de soevereiniteit van het volk aantasten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |