Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2006, 17:14   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Waar merkt u dat egoïsme?
Hierzo: "Vlaanderen onafhankelijk is zeker niet zinloos, vooral niet voor onze economie. In Vlaanderen komt het werkloosheidspercentage overeen met het Europese gemiddelde, maar Wallonië trekt dit cijfer omhoog. Ook de geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is erg groot."

Maar vergeet vooral niet op deze vragen te anwtoorden:
"Wat houdt Vlaanderen tegen om unaniem te gaan beslissen dat alle Walen binnen de 2 jaar feilloos Nederlands zouden moeten spreken? Of dat er in de administratie enkel Vlamingen zouden mogen zitten? Dat Franstalig onderwijs bij wet verboden is? Dat het cijnskierecht terug ingevoerd wordt, om het economisch sterkere Vlaanderen nog wat extra politeke slagkracht te geven?"
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 17:17   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien Zuid-België Nederlandstalig zou geweest zijn, zou u geen probleem hebben gehad met België.
Toch wel. Niet Wallonië of de franstaligen zijn het probleem: België is dat. De Walen horen wmb thuis in een confederatie van de lage landen.
Oud 9 juni 2006, 18:27   #23
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
M.a.w. u bent gewoon een ordinaire volksnationalist. Het economisch argument is er maar één pour les besoins de la cause.
Nu moet je toch eens weten wat je wilt. De ene keer zijn we enkel separatist voor de economische baten, de andere keer zijn we allemaal volksnationalisten.
Oud 9 juni 2006, 18:28   #24
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Toch wel. Niet Wallonië of de franstaligen zijn het probleem: België is dat. De Walen horen wmb thuis in een confederatie van de lage landen.
...indien ze dat wensen natuurlijk.
Oud 9 juni 2006, 19:38   #25
New Era
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet dat de grootste bevolkingsgroep mag beslissen, en al zeker niet de economisch sterkste. Keur jij dan ook de Chinese bezetting van Tibet goed, en de Franse onderdrukking van minderheden?
Geeft een grotere bevolking u het recht om te onderdrukken?

Voklssoevereiniteit: elk volk, ongeacht zijn grootte, moet het recht hebben soeverein te kunnen beslissen. Dus evengoed het Waalse als het Vlaamse.
Het is niet omdat de Belgische staat die soevereiniteit ontzegt heeft aan Vlaanderen en Wallonië, dat wij moeten meestappen in die imperialistische politiek.

Blijkbaar zitten de wraakgevoelens nogal sterk bij, aangezien u zich nu wil gaan afreageren op het Waalse volk, omdat Vlaanderen jarenlang onderdrukt is. En zoals dat altijd met repressailles gaat, tref je niet de schuldige (de Belgische staat en zijn heersende klasse), maar een ander slachtoffer: het Waalse volk.

Wel ja. U zal een goed unitaristisch team kunnen vormen met Hans.
Onze opvattingen zijn dan verschillend, ik ga me niet uiten over de Chinese bezetting aangezien ik niet vertrouwd genoeg ben met het gegeven om er een uitspraak over te maken.

Als de Walen nooit veel hebben gegeven om volkssoevereiniteit toen zij de macht in handen hadden, waarom zouden wij dat nu wel moeten doen?

Met represailles tref je vaak de schuldige, maar daar gaat het nu niet over. Ik zie het niet echt als wraak, maar eerder het toepassen van een systeem dat hen goed leek toen zij de touwtjes in handen hadden. Zie het als een goed huwelijk, in goeie en kwade dagen. Trouwens wie mogen die Belgische staat en heersende klasse dan wel zijn, als het geen Vlamingen of Walen zijn?

Citaat:
Het is u misschien ontgaan, maar de B.U.B. verdedigt het unitarisme ook al spreken wij geenszins over "onderdrukking" (wat een ondemocratisch woord is dat).

Het minste dat men van ons kan zeggen, is dat we consequent zijn. Nooit gaan wij af van het unitaire pad, ook al weten we dat we het unitarisme waarschijnlijk niet onmiddellijk zullen kunnen herstellen.
Om heel eerlijk te zijn, had ik nooit van het B.U.B. gehoord voor ik uw avatar zag op deze forum. Ik hou van mooi taalgebruik, maar in politiek zie ik geen reden om sommige zaken te verbloemen. Iedere consequente partij is in zekere zin al een goeie partij en met één doel voor ogen is admirabel.

Citaat:
Ik denk dat hel enigzins wel haalbaar is om op termijn van Vlaanderen en Nederland één groot land te maken. Maar of het zo'n goed idee is betwijfel ik. Het is in ieder geval beter dan België, maar er zullen altijd wel Vlamingen zijn die daarna weer onafhankelijk willen van Nederland.

Vlaanderen onafhankelijk is zeker niet zinloos, vooral niet voor onze economie. In Vlaanderen komt het werkloosheidspercentage overeen met het Europese gemiddelde, maar Wallonië trekt dit cijfer omhoog. Ook de geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is erg groot.

Vlaanderen zal er dus wel bij varen, maar Wallonië? Voor hen is het misschien beter om samen te gaan met Frankrijk. De Oost-kantons kunnen we ook beter teruggeven aan Duitsland.
Er zullen altijd groepen zijn die willen splitsen in nog kleinere landjes, maar als een hoeksteen van het nationaliteitsprincipe, namelijk dezelfde taal voldaan is zal de wil om los te breken al kleiner zijn dan wanneer dat niet zo is. Zoals ik alreeds heb gezegd, vind ik grondgebied nog altijd belangrijk en moeten we streven om Vlaamse eisen in te willigen zonder grondgebied te verliezen.

Citaat:
Wanneer u (als u consequent bent), een democratisch unitair systeem invoert, zal dat automatisch tot onderdrukking van Wallonië leiden. En dan is die democratie dus weer foetsjie.
Wat houdt Vlaanderen tegen om unaniem te gaan beslissen dat alle Walen binnen de 2 jaar feilloos Nederlands zouden moeten spreken? Of dat er in de administratie enkel Vlamingen zouden mogen zitten? Dat Franstalig onderwijs bij wet verboden is? Dat het cijnskierecht terug ingevoerd wordt, om het economisch sterkere Vlaanderen nog wat extra politeke slagkracht te geven?
Niets nieuws, met als enig verschil dat de rollen omgekeerd zijn. Toch een verruimende ervaring voor hen? Ze zullen hun beslissingen ervaren op een heel andere manier. En dan zouden ze nog durven beweren dat Vlamingen, fascisten zijn...

Citaat:
En euh, separatisme? Ik wil van Wallonië en Frankrijk één groot land maken!
En wat gaat u met Vlaanderen doen? Als u het wil afsplitsen van Wallonië bent u een separatist. Tenzij u Vlaanderen willen terugvoegen bij Frankrijk. Wat me een afgrijselijk idee lijkt.

Citaat:
M.a.w. u bent gewoon een ordinaire volksnationalist. Het economisch argument is er maar één pour les besoins de la cause.

Indien Zuid-België Nederlandstalig zou geweest zijn, zou u geen probleem hebben gehad met België
Ik zou niet zo zeer iemand bestempelen als "ordinair" zeker niet als het een nationalist is. Is dat niet hetzelfde als in uw eigen voet te schieten? Want nationalisten kunnen het in zekere zin met uw programma vinden. Waarom potentiële aanhangers afschrikken?

Citaat:
Klinkt goed, maar dan zal er eerst een serieuze mentaliteitsverandering moeten gebeuren, want zij beschouwen zich nog altijd als het betere gedeelte van het land, terwijl de waarheid hen duidelijk tegenspreekt.
New Era is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 21:11   #26
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
...indien ze dat wensen natuurlijk.
Wel, ik zou toch een lichte dwang durven adviseren.

Ze horen erbij, hun grondgebied hoort erbij en, zoals Black Cat zegt, we hebben ze nodig voor hun natuurgebieden. Bovendien zijn we nog niet aan de nief patatjes als ze bij Frankrijk gaan en la patrie une et indivisible tot tegen Rondr, Leuven en Tienen reikt.
Oud 9 juni 2006, 21:53   #27
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door New Era Bekijk bericht
Als de Walen nooit veel hebben gegeven om volkssoevereiniteit toen zij de macht in handen hadden, waarom zouden wij dat nu wel moeten doen?
De Walen hebben nooit de macht gehad. België is een bourgeoisstaat. Het is niet de modale Carolo of Luikenaar die de baas speelt in dit land. Het zijn mensen als Etienne Davignon of Albert Frère die de Belgische politiek in hun greep hebben.
Wallonië wil vandaag België behouden, omdat ze financiëel nood hebben aan die 11,3 miljard. Dat is de enige reden waarom ze België overeind houden. Waarom de Vlamingen België overein houden... ik weet het niet. Sadomassochisme zeker...
Ik tegenstelling tot Wallonië heeft Vlaanderen geen politieke elite die hun nek willen uitsteken voor de belangen van hun volk. De Vlaamse politici zien het blijkbaar als hun doel om België overeind te houden, koste wat het kost.

Citaat:
Met represailles tref je vaak de schuldige, maar daar gaat het nu niet over. Ik zie het niet echt als wraak, maar eerder het toepassen van een systeem dat hen goed leek toen zij de touwtjes in handen hadden. Zie het als een goed huwelijk, in goeie en kwade dagen. Trouwens wie mogen die Belgische staat en heersende klasse dan wel zijn, als het geen Vlamingen of Walen zijn?
Noemt u een Maurice Lippens een Vlaming? Een Waal? Geen van beide. Maar het is dat soort uitschot dat behoort tot de Belgische heersende klasse.

Citaat:
Niets nieuws, met als enig verschil dat de rollen omgekeerd zijn. Toch een verruimende ervaring voor hen? Ze zullen hun beslissingen ervaren op een heel andere manier. En dan zouden ze nog durven beweren dat Vlamingen, fascisten zijn...
Wat zou je zeggen mocht Wallonië 6 miljoen inwoners telde en Vlaanderen 4? Dat we dan als gewillige slaafjes de dictatuur van de meerderheid moeten ondergaan??

p.s. Het helpt als je in je quotes zet wie je citeert.
beter [quote=New Era] dan [quote]

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 21:54.
Oud 9 juni 2006, 21:55   #28
Kweepeer
Partijlid

Kweepeer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...En wat gaat u met Vlaanderen doen? Als u het wil afsplitsen van Wallonië bent u een separatist. Tenzij u Vlaanderen willen terugvoegen bij Frankrijk. Wat me een afgrijselijk idee lijkt...
Ik wil Vlaanderen absoluut niet terugvoegen bij Frankrijk.
Kweepeer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 22:05   #29
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
...Er zullen altijd groepen zijn die willen splitsen in nog kleinere landjes, maar als een hoeksteen van het nationaliteitsprincipe, namelijk dezelfde taal voldaan is zal de wil om los te breken al kleiner zijn dan wanneer dat niet zo is. Zoals ik alreeds heb gezegd, vind ik grondgebied nog altijd belangrijk en moeten we streven om Vlaamse eisen in te willigen zonder grondgebied te verliezen...
Ik denk dus ook dat wanneer Vlaanderen onafhankelijk is, er zo goed als niemand nog eens Vlaanderen wil opsplitsen in kleinere deeltjes.

Het is natuurlijk een feit dat wanneer men Vlaanderen van Wallonië splitst, er een kleiner grondgebied zal overblijven. Maar dat is nu ook niet zo belangrijk denk ik. Na verloop van tijd zal Vlaanderen evenveel bekendheid hebben verworven dan België, ookal is het kleiner.

Maar we hoeven ook niet bekend te zijn, wél welvarend.
Oud 9 juni 2006, 22:09   #30
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Wat zou je zeggen mocht Wallonië 6 miljoen inwoners telde en Vlaanderen 4? Dat we dan als gewillige slaafjes de dictatuur van de meerderheid moeten ondergaan??
Dan zouden we gebruik kunnen maken van ons democratisch recht op secessie. Zoniet zouden we de democratische meerderheidswil moeten ondergaan.

Laatst gewijzigd door baarle : 9 juni 2006 om 22:09.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 22:30   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zouden we gebruik kunnen maken van ons democratisch recht op secessie. Zoniet zouden we de democratische meerderheidswil moeten ondergaan.
Dan zouden we de moedige Davidjes zijn die opstaat tegen de Waalse Goliath. Als we nu voor secessie pleiten, zijn we de dikke egoïstische zakken, die hun geldhoop niet willen delen met de zuiderse stakkers.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 22:30.
Oud 9 juni 2006, 22:49   #32
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kweepeer Bekijk bericht
Ik denk dus ook dat wanneer Vlaanderen onafhankelijk is, er zo goed als niemand nog eens Vlaanderen wil opsplitsen in kleinere deeltjes.

Het is natuurlijk een feit dat wanneer men Vlaanderen van Wallonië splitst, er een kleiner grondgebied zal overblijven. Maar dat is nu ook niet zo belangrijk denk ik. Na verloop van tijd zal Vlaanderen evenveel bekendheid hebben verworven dan België, ookal is het kleiner.
Alleszins een positieve bekendheid. België heeft een uiterst slechte naam in het buitenland, zo slecht dat het woord "Belg" bijna een scheldwoord geworden is. Vlaanderen heeft het voordeel dat het met een relatief schone lei kan beginnen aan de opbouw van zijn reputatie.
Citaat:
Ook mee akkoord.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2006, 22:59   #33
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Alleszins een positieve bekendheid. België heeft een uiterst slechte naam in het buitenland, zo slecht dat het woord "Belg" bijna een scheldwoord geworden is. Vlaanderen heeft het voordeel dat het met een relatief schone lei kan beginnen aan de opbouw van zijn reputatie.
Volledig mee akkoord.
Oud 9 juni 2006, 22:59   #34
Ernst
Burger

Standaard

Citaat:
Werp die clichés af en probeer gewoon in te zien dat België gewoon nood heeft aan nieuwe politici en nieuwe partijen. Hun oligopolie heeft lang genoeg geduurd en ze hebben er een institutioneel en economisch potje van gemaakt.
Een nieuwe partij nodig?
Ahaaa ik ga nu efkens dromen

DEMOCRATISCHE REGENBOOGPARTIJ VOOR EEN ONAFHANKELIJK VLAANDEREN
Ttz een samengang van.
1/democratische linkse vlaamsgezinden (SP-A , Groenen ?, Spirit) ;die zijn er zeker te vinden
2/ democratische katholieke vlaamsgezinden ( conservatieve pilarenbijters, CDenV, NV-A)
3/ democratische rechts vlaamsgezinden (VLD ,Vivant,Vlaams belang ?,Vlott)

Die eigenlijk maar 1 doel voor ogen hebben , een democratisch onafhankelijk Vlaanderen via een REFERENDUM.

We zullen maar pas van het Vlaams belang verlost geraken vanaf het moment dat Vlaanderen onafhankelijk is ; eerder niet.

Met de vriendelijke groeten van een zuid-westvlaamse donkerblauwe textielfabrikant.
Ernst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 00:30   #35
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was mijn cursus geschiedenis aan het doorbladeren en in de recente geschiedenis van België is er één constante => communautaire kwesties verzieken heel de boel. Natuurlijk is dit niets nieuws voor het merendeel van jullie op deze subforum en deze gedachte leeft ook bij de gemiddelde Vlaming. Zie de sterke aanhang van de meer radicale Vlaamse bewegingen.

Toch blijf ik me afvragen waarom zelfs de radicale Vlaamse bewegingen een echte gelijkheid willen nastreven en/of een splitsing van beidde gewesten. Daar stel ik me toch enigszins vragen bij. Het idee om Vlaanderen te herenigen met Nederland klinkt mooi, maar de haalbaarheid kan in vraag gesteld worden. Dus blijkbaar zit men in een benarde situatie.

Maar vaak zijn de simpele oplossingen de beste oplossingen voor een moeilijk probleem. Grondgebied verliezen vind ik persoonlijk geen optie, het gewicht van een land wordt nog altijd in zekere mate bepaalt door de oppervlakte en België is al zo klein. Gelijkheid is echter ook geen optie, want ook economische kracht is een beoordelingsfactor voor macht. En aangezien Vlaanderen het sterkst in zijn schoenen staat, denk ik dat het stilaan tijd wordt dat Vlaanderen de Franstalige "onderdrukt".

Ik besef wel dat dit geen populaire stelling is en het met praten alleen niet zal kunnen worden bereikt. En alhoewel ik geweld afkeur, is een milde handslag soms goed voor hardleerse leerlingen en de Franstalige hebben blijkbaar nog niet geleerd dat hun rol stilaan uitgespeeld geraakt.
Ik zou het niet louter op de Franstaligen steken we ( de vlaamse regering ectra) is even hypocriet helft van de tijd...,Ik denk dat het egocentrisme aan, beide kanten van de taalgrens speelt.

oh

bestudeert maar is de geschiedenis van armenzorg dat is pas lachen...
begin zo ergens van 12e en 13e tot de wetgevinggen die geleid hebben tot wat we nu de de ocmw's noemen en dan de huidige politiek.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 07:52   #36
New Era
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Ze horen erbij, hun grondgebied hoort erbij en, zoals Black Cat zegt, we hebben ze nodig voor hun natuurgebieden. Bovendien zijn we nog niet aan de nief patatjes als ze bij Frankrijk gaan en la patrie une et indivisible tot tegen Rondr, Leuven en Tienen reikt.
Al het geld dat we in hun gebieden hebben mogen pompen is een garantie dat ze de benen niet mogen nemen. Mochten ze dat wel willen doen, dan kan een persuasieve hand veel oplossen. Hun grond is dan ook hun pointe forte.

Citaat:
De Walen hebben nooit de macht gehad. België is een bourgeoisstaat. Het is niet de modale Carolo of Luikenaar die de baas speelt in dit land. Het zijn mensen als Etienne Davignon of Albert Frère die de Belgische politiek in hun greep hebben.
Wallonië wil vandaag België behouden, omdat ze financiëel nood hebben aan die 11,3 miljard. Dat is de enige reden waarom ze België overeind houden. Waarom de Vlamingen België overein houden... ik weet het niet. Sadomassochisme zeker...
Ik tegenstelling tot Wallonië heeft Vlaanderen geen politieke elite die hun nek willen uitsteken voor de belangen van hun volk. De Vlaamse politici zien het blijkbaar als hun doel om België overeind te houden, koste wat het kost.
Om eerlijk te zijn heb ik de materie nooit zo bekeken en zijn die namen mij relatief onbekend. Het maakt ook niet veel uit, zij behoren duidelijk tot het verleden. Of zouden dat toch moeten, het is aan een nieuw bewind van Vlaamse politici die wel hun nek willen durven uitsteken en niet-populaire wetten stemmen. Want je gaat niet beweren dat de Walen hun handen niet hebben vuil gemaakt voor en in de jaren 60 en volgende...

Citaat:
Noemt u een Maurice Lippens een Vlaming? Een Waal? Geen van beide. Maar het is dat soort uitschot dat behoort tot de Belgische heersende klasse.
Sinds wanneer is een topzakenman uitschot?

Citaat:
We ondergingen die wel toen zij de economische macht hadden, voor ons is het niets nieuws. Voor hen kan het een nieuwe, verrijkende ervaring worden.

Citaat:
Ik wil Vlaanderen absoluut niet terugvoegen bij Frankrijk.
Dat is op zich al een geruststelling.

Citaat:

Sorry om het vreemdelingenvraagstuk hierin te verwerken, maar er komt al een Moslim universiteit in Gent. Als deze evolutie aanhoudt, wat houdt hen tegen om een onafhankelijk stuk op te eisen die wordt geregeerd volgens de strikte regels van de Koran?

België is allesbehalve bekend, de splitsing zou Vlaanderen wel even op de wereldkaart zetten maar voor hoe lang? Een Vlaanderen die het land binnenin hervormt, zal veel langer in de oren blijven klinken. Ook leven wij van de internationale handel, bekendheid is voor ons ontzettend belangrijk.

Citaat:
Dan zouden we de moedige Davidjes zijn die opstaat tegen de Waalse Goliath. Als we nu voor secessie pleiten, zijn we de dikke egoïstische zakken, die hun geldhoop niet willen delen met de zuiderse stakkers
Als ik me niet vergis, hebben verschillende Waalse politici gepleit voor secessie in het verleden.

Citaat:
Waarom denkt u dat? België boert goed verder dankzij z'n internationale handel en wie zou er nu willen handel drijven met een land met een povere reputatie?

Citaat:
Een nieuwe partij nodig?
Ahaaa ik ga nu efkens dromen

DEMOCRATISCHE REGENBOOGPARTIJ VOOR EEN ONAFHANKELIJK VLAANDEREN
Ttz een samengang van.
1/democratische linkse vlaamsgezinden (SP-A , Groenen ?, Spirit) ;die zijn er zeker te vinden
2/ democratische katholieke vlaamsgezinden ( conservatieve pilarenbijters, CDenV, NV-A)
3/ democratische rechts vlaamsgezinden (VLD ,Vivant,Vlaams belang ?,Vlott)

Die eigenlijk maar 1 doel voor ogen hebben , een democratisch onafhankelijk Vlaanderen via een REFERENDUM.

We zullen maar pas van het Vlaams belang verlost geraken vanaf het moment dat Vlaanderen onafhankelijk is ; eerder niet.

Met de vriendelijke groeten van een zuid-westvlaamse donkerblauwe textielfabrikant.
Bedoelt u geen nachtmerrie? Links, centrum en rechts gaan elkaar vernietigen voor ze nog maar beginnen over de communautaire kwestie. Onafhankelijk Vlaanderen is te riskant en ik vind het Vlaams belang eigenlijk niet zo'n groot probleem. Ze zijn radicaal in hun stellingen, maar ze willen dan ook meningen verkopen die wel leven maar niet populair zijn. Daar moet men enigszins toch bewondering voor hebben.

Citaat:
bestudeert maar is de geschiedenis van armenzorg dat is pas lachen...
begin zo ergens van 12e en 13e tot de wetgevinggen die geleid hebben tot wat we nu de de ocmw's noemen en dan de huidige politiek.
Zal ik doen met tijd, want examens zijn nu éénmaal tijdrovend.

ps: ik quote naamloos, omdat ik reageer op de visie en niet de persoon en dit is gewoon een letterlijk maniertje om dat kracht bij te zetten.
New Era is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2006, 07:59   #37
Tantist

Standaard

Citaat:

Ze horen erbij, hun grondgebied hoort erbij en, zoals Black Cat zegt, we hebben ze nodig voor hun natuurgebieden.
Ach ja, precies alsof die gaan afgesloten worden met prikkeldraad eenmaal de scheiding er is. 8)

Walen zijn ook Nederlanders, maar de vraag is natuurlijk of er per se 1 grote Nederlandse staat moet ontstaan. Ik zou perfect kunnen leven met 4 Nederlandse staten: Vlaanderen, Nederland, Wallonië en Luxemburg. De vraag is of Wallonië zijn Nederlandse identiteit intussen niet aan het verruilen is voor de Franse. In dat geval is een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland het enige aangewezen groter landenverband...
Oud 10 juni 2006, 10:54   #38
Kweepeer
Partijlid

Standaard

Citaat:
...Sorry om het vreemdelingenvraagstuk hierin te verwerken, maar er komt al een Moslim universiteit in Gent. Als deze evolutie aanhoudt, wat houdt hen tegen om een onafhankelijk stuk op te eisen die wordt geregeerd volgens de strikte regels van de Koran?

België is allesbehalve bekend, de splitsing zou Vlaanderen wel even op de wereldkaart zetten maar voor hoe lang? Een Vlaanderen die het land binnenin hervormt, zal veel langer in de oren blijven klinken. Ook leven wij van de internationale handel, bekendheid is voor ons ontzettend belangrijk...
Wat houdt hen tegen?? Ik denk niet dat de moslims het recht hebben om ergens in West-Europa zomaar een ministaatje te beginnen en dat ze daarvoor van Vlaanderen zomaar een stuk grondgebied mogen afnemen.

We leven inderdaad in een internationale handel, maar vergeet niet dat in Vlaanderen nog steeds één van de grootste havens ligt van Europa, namelijk die van Antwerpen. Ik denk niet dat wanneer men België splitst die haven bijvoorbeeld minder goed gaat draaien.

Maar waarvoor hoeft Vlaanderen bekend te zijn? Misschien enkel voor het toerisme, want de industie zal zijn weg naar Vlaanderen wel vanzelf vinden.
Oud 10 juni 2006, 15:06   #39
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Om eerlijk te zijn heb ik de materie nooit zo bekeken en zijn die namen mij relatief onbekend. Het maakt ook niet veel uit, zij behoren duidelijk tot het verleden. Of zouden dat toch moeten, het is aan een nieuw bewind van Vlaamse politici die wel hun nek willen durven uitsteken en niet-populaire wetten stemmen. Want je gaat niet beweren dat de Walen hun handen niet hebben vuil gemaakt voor en in de jaren 60 en volgende...
Albert Frère en Etienne Davignon mensen uit het verleden? Ideologisch misschien, maar het zijn wel dit soort mensen die de macht in handen hebben in België.

Citaat:
Sinds wanneer is een topzakenman uitschot?
Sinds hij zakenman is, uiteraard.

Citaat:
We ondergingen die wel toen zij de economische macht hadden, voor ons is het niets nieuws. Voor hen kan het een nieuwe, verrijkende ervaring worden.
Dus gewoon een revanchistische politiek.
Oud 15 juni 2006, 10:12   #40
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Ook is mijn probleem niet zozeer de intelligentie verschillen, aangezien de Vlaamse boegbeelden ook niet echt boegbeelden zijn van intelligentie. Mijn probleem is de arrogantie van vele Franstalige, die nog steeds denken dat hun taal/cultuur/... superieur is dan de Vlaamse en ons bekijken als boeren/fascisten/...
Inderdaad, zo zijn er wel een paar honderd. Ze zitten vooral in de vele nutteloze parlementen van het federale België en hebben equivalenten ten noorden van de taalgrens! Pak die politieke profiteurs en professionele ruziestokers aan, in plaats van onze anderstalige landgenoten.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be