![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hierzo: "Vlaanderen onafhankelijk is zeker niet zinloos, vooral niet voor onze economie. In Vlaanderen komt het werkloosheidspercentage overeen met het Europese gemiddelde, maar Wallonië trekt dit cijfer omhoog. Ook de geldstroom van Vlaanderen naar Wallonië is erg groot."
Maar vergeet vooral niet op deze vragen te anwtoorden: "Wat houdt Vlaanderen tegen om unaniem te gaan beslissen dat alle Walen binnen de 2 jaar feilloos Nederlands zouden moeten spreken? Of dat er in de administratie enkel Vlamingen zouden mogen zitten? Dat Franstalig onderwijs bij wet verboden is? Dat het cijnskierecht terug ingevoerd wordt, om het economisch sterkere Vlaanderen nog wat extra politeke slagkracht te geven?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Toch wel. Niet Wallonië of de franstaligen zijn het probleem: België is dat. De Walen horen wmb thuis in een confederatie van de lage landen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Nu moet je toch eens weten wat je wilt. De ene keer zijn we enkel separatist voor de economische baten, de andere keer zijn we allemaal volksnationalisten.
![]() |
#24 |
|
![]() ...indien ze dat wensen natuurlijk.
![]() |
#25 | |||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Als de Walen nooit veel hebben gegeven om volkssoevereiniteit toen zij de macht in handen hadden, waarom zouden wij dat nu wel moeten doen? Met represailles tref je vaak de schuldige, maar daar gaat het nu niet over. Ik zie het niet echt als wraak, maar eerder het toepassen van een systeem dat hen goed leek toen zij de touwtjes in handen hadden. Zie het als een goed huwelijk, in goeie en kwade dagen. Trouwens wie mogen die Belgische staat en heersende klasse dan wel zijn, als het geen Vlamingen of Walen zijn? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Wel, ik zou toch een lichte dwang durven adviseren.
Ze horen erbij, hun grondgebied hoort erbij en, zoals Black Cat zegt, we hebben ze nodig voor hun natuurgebieden. Bovendien zijn we nog niet aan de nief patatjes als ze bij Frankrijk gaan en la patrie une et indivisible tot tegen Rondr, Leuven en Tienen reikt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wallonië wil vandaag België behouden, omdat ze financiëel nood hebben aan die 11,3 miljard. Dat is de enige reden waarom ze België overeind houden. Waarom de Vlamingen België overein houden... ik weet het niet. Sadomassochisme zeker... Ik tegenstelling tot Wallonië heeft Vlaanderen geen politieke elite die hun nek willen uitsteken voor de belangen van hun volk. De Vlaamse politici zien het blijkbaar als hun doel om België overeind te houden, koste wat het kost. Citaat:
Citaat:
p.s. Het helpt als je in je quotes zet wie je citeert. beter [quote=New Era] dan [quote] Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 21:54. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Het is natuurlijk een feit dat wanneer men Vlaanderen van Wallonië splitst, er een kleiner grondgebied zal overblijven. Maar dat is nu ook niet zo belangrijk denk ik. Na verloop van tijd zal Vlaanderen evenveel bekendheid hebben verworven dan België, ookal is het kleiner. Maar we hoeven ook niet bekend te zijn, wél welvarend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dan zouden we gebruik kunnen maken van ons democratisch recht op secessie. Zoniet zouden we de democratische meerderheidswil moeten ondergaan.
Laatst gewijzigd door baarle : 9 juni 2006 om 22:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 9 juni 2006 om 22:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ahaaa ik ga nu efkens dromen DEMOCRATISCHE REGENBOOGPARTIJ VOOR EEN ONAFHANKELIJK VLAANDEREN Ttz een samengang van. 1/democratische linkse vlaamsgezinden (SP-A , Groenen ?, Spirit) ;die zijn er zeker te vinden 2/ democratische katholieke vlaamsgezinden ( conservatieve pilarenbijters, CDenV, NV-A) 3/ democratische rechts vlaamsgezinden (VLD ,Vivant,Vlaams belang ?,Vlott) Die eigenlijk maar 1 doel voor ogen hebben , een democratisch onafhankelijk Vlaanderen via een REFERENDUM. We zullen maar pas van het Vlaams belang verlost geraken vanaf het moment dat Vlaanderen onafhankelijk is ; eerder niet. Met de vriendelijke groeten van een zuid-westvlaamse donkerblauwe textielfabrikant. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
oh ![]() begin zo ergens van 12e en 13e tot de wetgevinggen die geleid hebben tot wat we nu de de ocmw's noemen en dan de huidige politiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||||||||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
België is allesbehalve bekend, de splitsing zou Vlaanderen wel even op de wereldkaart zetten maar voor hoe lang? Een Vlaanderen die het land binnenin hervormt, zal veel langer in de oren blijven klinken. Ook leven wij van de internationale handel, bekendheid is voor ons ontzettend belangrijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
ps: ik quote naamloos, omdat ik reageer op de visie en niet de persoon en dit is gewoon een letterlijk maniertje om dat kracht bij te zetten. |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
Walen zijn ook Nederlanders, maar de vraag is natuurlijk of er per se 1 grote Nederlandse staat moet ontstaan. Ik zou perfect kunnen leven met 4 Nederlandse staten: Vlaanderen, Nederland, Wallonië en Luxemburg. De vraag is of Wallonië zijn Nederlandse identiteit intussen niet aan het verruilen is voor de Franse. In dat geval is een confederatie tussen Vlaanderen en Nederland het enige aangewezen groter landenverband...
![]() |
![]() |
#38 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
We leven inderdaad in een internationale handel, maar vergeet niet dat in Vlaanderen nog steeds één van de grootste havens ligt van Europa, namelijk die van Antwerpen. Ik denk niet dat wanneer men België splitst die haven bijvoorbeeld minder goed gaat draaien. Maar waarvoor hoeft Vlaanderen bekend te zijn? Misschien enkel voor het toerisme, want de industie zal zijn weg naar Vlaanderen wel vanzelf vinden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sinds hij zakenman is, uiteraard. Citaat:
![]() |
||
![]() |