Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 juni 2006, 15:46   #21
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Stel dat Noord-Ierland wilt aansluiten bij Ierland en ze houden een referendum, moet het VK dit toch ook respecteren?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 15:51   #22
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
alle faciliteitengemeentes opgeteld. daar gaat het hier over hé, niet alleen SG-Rode. ook Voeren bv.
Waarom zouden her en der in Vlaanderen levende franstaligen het recht moeten hebben om staatkundig af te scheiden? Hebben Arabischtaligen of Chineestaligen dat ook?
Oud 19 juni 2006, 15:52   #23
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waarom zouden her en der in Vlaanderen levende franstaligen het recht moeten hebben om staatkundig af te scheiden? Hebben Arabischtaligen of Chineestaligen dat ook?
maarom zouden Vlamingen het recht hebben om van België af te scheuren? zelfde vraag hé.
Oud 19 juni 2006, 15:52   #24
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Stel dat Noord-Ierland wilt aansluiten bij Ierland en ze houden een referendum, moet het VK dit toch ook respecteren?
Noord-Ierland is Ierland, ook al behoort het sinds enige tijd tot een ander land. Dat is toch wel fundamenteel verschillend.
Oud 19 juni 2006, 15:53   #25
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
maarom zouden Vlamingen het recht hebben om van België af te scheuren? zelfde vraag hé.
Omdat ze als volk recht hebben op een eigen staat. Neen, dat is niet dezelfde vraag.

En u antwoordt niet op mijn vraag. Geeft u de Arabischtalige minderheid in Mechelen ook het recht op afscheiding en hoe ziet u dat praktisch?

Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 15:54.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 15:54   #26
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat ze als volk recht hebben op een eigen staat. Neen, dat is niet dezelfde vraag.
en als de faciliteitengemeentes zich als volk uitroepen? let op mijn woorden: ze gaan het doen hé bij Vlaamse onafhankelijkheid!
Oud 19 juni 2006, 15:55   #27
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

En u antwoordt niet op mijn vraag. Geeft u de Arabischtalige minderheid in Mechelen ook het recht op afscheiding en hoe ziet u dat praktisch?
het is niet mijn idee om een referendum te houden over afscheuring hé....

jij spreekt over de Arabischtalige minderheid, ik spreek over de gehele gemeente. Dus de gehele gemeente moet meestemmen, niet enkel de Franstaligen.
Oud 19 juni 2006, 15:56   #28
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom mag het ene volk zich onafhankelijk verklaren, maar mag het andere volk zich niet afscheuren?
Omdat Sint-Genesius'enaars geen volk zijn. (zo moeilijk lijkt mij dat toch niet?)

Zo kan ik elke keer één lap grond in Frankrijk opkopen, er een referendum houden over onafhankelijkheid, dit glansrijk winnen aangezien ik de enige kiezer ben, mij lap grond aansluiten bij Vlaanderen, en mij dan naar het volgende stukje grond begeven.
Ik hoef dan niet héél Frankrijk op te kopen, maar ik kan wel enkele strategische plaatsen opkopen (en mij afscheuren van Frankrijk).
En kijken hoe Chirac zal reageren wanneer pilaar 3 van de 'Viaduct de Millau' zich onafhankelijk verklaart... De rest van de brug hoef ik al niet meer te kopen.

Citaat:
Als zij zich Walen voelen hebben ze toch evenveel recht op zelfsbeschikkingsrecht?
De Franstaligen in de Vlaamse Rand voelen zich helemaal geen Walen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juni 2006 om 15:57.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 15:57   #29
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
jij spreekt over de Arabischtalige minderheid, ik spreek over de gehele gemeente. Dus de gehele gemeente moet meestemmen, niet enkel de Franstaligen.
OK, dan nemen we gewoon de Arabischtalige meerderheid in Molenbeek. Heeft die in uw visie het recht zich af te scheiden van Brussel en een eigen Arabische staat op te richten of aan te sluiten bij pakweg Marokko of Afghanistan?

Zo ja, op basis van wat? Van haar taal?
Oud 19 juni 2006, 15:57   #30
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat Sint-Genesius'enaars geen volk zijn. (zo moeilijk lijkt mij dat toch niet?)

Zo kan ik elke keer één lap grond in Frankrijk opkopen, er een referendum houden over onafhankelijkheid, dit glansrijk winnen aangezien ik de enige kiezer ben, mij lap grond aansluiten bij Vlaanderen, en mij dan naar het volgende stukje grond begeven.
Ik hoef dan niet héél Frankrijk op te kopen, maar ik kan wel enkele strategische plaatsen opkopen (en mij afscheuren van Frankrijk).
En kijken hoe Chirac zal reageren wanneer pilaar 3 van de 'Viaduct de Millau' zich onafhankelijk verklaart... De rest van de brug hoef ik al niet meer te kopen.
waarom is Vlaanderen dan wel een volk? en ik heb niet enkel over Sint-Genesius Rode hé. ik heb het over alle faciliteitengemeentes. Je denkt toch niet dat zij niet alles, maar dan ook alles gaan proberen om bij Wallonië te kunnen zijn?
Oud 19 juni 2006, 15:59   #31
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
en als de faciliteitengemeentes zich als volk uitroepen? let op mijn woorden: ze gaan het doen hé bij Vlaamse onafhankelijkheid!
Dat zal alleen daar gebeuren waar de Brusselse bourgeoisie agitatie op het getouw gaat zetten, en in de praktijk zal dat alleen in Rode zijn omdat de Brusselaars daar alles op alles willen zetten. In de vijf andere gemeenten zal enig verzet zelfs niet van de grond komen en dat weten ze in Brussel zeer goed.

Overigens erkent de EU bij afscheiding alleen bestaande interne grenzen als nieuwe landsgrens.

Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 16:00.
Oud 19 juni 2006, 16:01   #32
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal alleen daar gebeuren waar de Brusselse bourgeoisie agitatie op het getouw gaat zetten, en in de praktijk zal dat alleen in Rode zijn omdat de Brusselaars daar alles op alles willen zetten. In de vijf andere gemeenten zal enig verzet zelfs niet van de grond komen en dat weten ze in Brussel zeer goed.

Overigens erkent de EU bij afscheiding alleen bestaande interne grenzen als nieuwe landsgrens.
wat met Kosovo?
Oud 19 juni 2006, 16:01   #33
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je denkt toch niet dat zij niet alles, maar dan ook alles gaan proberen om bij Wallonië te kunnen zijn?
Van waar ben jij ergens?

Jij weet duidelijk niet veel van de Rand hé.

De inwoners van SG-Rode en de andere faciliteitengemeenten hebben met Wallonië absoluut niets te zien, voelen zich absoluut geen Waal en willen zeker niet bij Wallonië horen dat ze beschouwen als een rood armoezaaiersnest.

Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 16:02.
Oud 19 juni 2006, 16:02   #34
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Jij loopt echt om het probleem heen he.
-Is er een Belgisch volk?
-Of een Vlaams volk?
-Of een Groot Nederlands volk?
Geef mij een objectieve definitie van een volk en het bewijs dat Sint-Genesius'enaars dat niet zijn.
Of aanvaard je dat "volk" een subjectief gegeven is en een Sint-Genesiusvolk evenveel/-weinig betekent als Vlaams, Belgisch, Groot-Nederlands volk.

(Dit is meteen mij laatste bericht tegen jou, tenzij je hier een antwoord op kan geven ipv het probleem te omzeilen door jouw subjectieve definitie als algemen waarheid te etaleren).

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 16:02   #35
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
wat met Kosovo?
Tja, dat is na al die jaren nog steeds deel van Servië hé.
Oud 19 juni 2006, 16:02   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom is Vlaanderen dan wel een volk? en ik heb niet enkel over Sint-Genesius Rode hé. ik heb het over alle faciliteitengemeentes.
Omdat Vlaanderen als een zelfstandige culturele en sociaal-economische entiteit functioneert. Rode niet.

Citaat:
Je denkt toch niet dat zij niet alles, maar dan ook alles gaan proberen om bij Wallonië te kunnen zijn?
Ik denk dat zij er alles, maar dan ook alles gaan aan doen om niet bij Wallonië terecht te komen.
De Franstaligen in de Vlaamse rand voelen zich geen Waal, en in gemeentes als Voeren halen de Franstaligen geen meerderheid.
Oud 19 juni 2006, 16:07   #37
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Geef mij een objectieve definitie van een volk en het bewijs dat Sint-Genesius'enaars dat niet zijn.
Of aanvaard je dat "volk" een subjectief gegeven is en een Sint-Genesiusvolk evenveel/-weinig betekent als Vlaams, Belgisch, Groot-Nederlands volk.
Een volk is iets subjectiefs.

Vertel eens tegen uw vrouw dat je haar objectief wel graag ziet (waarna je haar een hele reeks tabellen, grafieken,... voorlegt over je gevoelens voor haar), maar dat je haar subjectief niet kan uitstaan. Ik denk dat je 's nachts op straat zal mogen slapen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juni 2006 om 16:07.
Oud 19 juni 2006, 20:26   #38
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

In de faciliteitengemeenten rond Brussel halen de Franstaligen wel een meerderheid. Een vrij ruime meerderheid, zelfs.
Overigens, waarom zou Wallonië een natie zijn? Misschien zien ze zich wel eerder als een Franstalig gebied met een Duits randje?
Is Brussel een Waalse stad? Nee. Is Brussel een Vlaamse stad? Toch ook niet echt. Brussel is een geval. Ik zou het niet zo ver drijven om Brussel een eigen nationaliteit toe te dichten, maar wel een eigen identiteit. Een identiteit waar dat tweetalige aspect een belangrijke rol in speelt. Een identiteit waar de faciliteitengemeenten sterk bij aanleunen. Dus mocht Brussel kiezen voor een entente met Wallonië, kan je de faciliteitengemeenten niet verhinderen er ook voor te kiezen. Of Europa dat goed vindt, maakt dan even geen bal uit. Ze waren evenmin te opgezet met de Montenegrijnse onafhankelijkheid, maar hebben ze wel schoorvoetend aanvaard.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 21:32   #39
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
efkes voortborduren op een thema van een andere thread.

Stel dat Vlaanderen onafhankelijk wordt, het eist en verkrijgt alles wat nu Vlaanderen is.

Wat als de faciliteitengemeentes en Voeren een referendum houden dat ze bij Wallonië willen? . stel dat een meerderheid dit wilt? zeker de gemeentes die aan Wallonië grenzen. en kom, niet ondenkbeeldig.

ten eerste: mogen zij dit referendum houden van de Vlaams-nationalisten en ten tweede: gaat iedereen zich erbij neerleggen??
Wel, daar zijn een reeks precedenten:
Bij de afscheiding van Kroatië poogde de Servische minderheid zich van Kroatië af te scheiden. Er werden twee referenda gehouden:

Eéntje uitgeroepen door de Servische Kroaten, (augustus 1990). Enkel Servische Kroaten mochten er stemmen. Er werd een Servisch autonoom district opgericht (Krajina), dat zich op 1 april 1991 afscheidde van Kroatié.

Een referendum in Kroatië, (19 mei 1991) dat werd geboycot door de Servische minderheid. Kroatië riep op 25 juni de onafhankelijkheid uit.

Na de onafhankelijkheid brak een oorlog uit in Kroatië. (*) De Krajina-Serviërs wisten met de hulp van het Joegoslavische leger een derde van Kroatië te veroveren. Enkele jaren later werd het gebied door Kroatië heroverd.

Er zijn belangrijke conclusies te trekken uit de gebeurtenissen:

1) De internationale gemeenschap erkende enkel de onafhankelijkheid van Kroatië. Het Servische gebied Krajina had een leger en een regering, maar werd nooit erkend.

2) De internationale gemeenschap erkende dat het onafhankelijke Kroatië exact dezelfde grenzen had als de vroegere deelstaat Kroatië.

3) Na de burgeroorlog in de Balkan is er geen enkele kans dat Europa de afscheiding van gemeenten, steden of provincies erkent. Enkel deelstaten komen in aanmerking.

Dus een referendum in de faciliteitengemeenten maakt geeen enkele kans.

[SIZE=1](*) Geweld is bij de Vlaamse seccessie uitgesloten, alhoewel Belgisch-nationalisten ons daar graag bang mee maken. Er waren 13% Serviërs in Kroatië (en 30% in Bosnië). Zij konden een oorlog beginnen doordat zij direct en indirect gesteund werden door het Joegoslavische leger.[/SIZE]

Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 19 juni 2006 om 21:33.
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2006, 21:53   #40
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Misschien. Maar mag ik dat ondemocratisch vinden?
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be