![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Stel dat Noord-Ierland wilt aansluiten bij Ierland en ze houden een referendum, moet het VK dit toch ook respecteren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarom zouden her en der in Vlaanderen levende franstaligen het recht moeten hebben om staatkundig af te scheiden? Hebben Arabischtaligen of Chineestaligen dat ook?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Noord-Ierland is Ierland, ook al behoort het sinds enige tijd tot een ander land. Dat is toch wel fundamenteel verschillend.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En u antwoordt niet op mijn vraag. Geeft u de Arabischtalige minderheid in Mechelen ook het recht op afscheiding en hoe ziet u dat praktisch? Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 15:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
jij spreekt over de Arabischtalige minderheid, ik spreek over de gehele gemeente. Dus de gehele gemeente moet meestemmen, niet enkel de Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kan ik elke keer één lap grond in Frankrijk opkopen, er een referendum houden over onafhankelijkheid, dit glansrijk winnen aangezien ik de enige kiezer ben, mij lap grond aansluiten bij Vlaanderen, en mij dan naar het volgende stukje grond begeven. Ik hoef dan niet héél Frankrijk op te kopen, maar ik kan wel enkele strategische plaatsen opkopen (en mij afscheuren van Frankrijk). En kijken hoe Chirac zal reageren wanneer pilaar 3 van de 'Viaduct de Millau' zich onafhankelijk verklaart... De rest van de brug hoef ik al niet meer te kopen. De Franstaligen in de Vlaamse Rand voelen zich helemaal geen Walen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juni 2006 om 15:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zo ja, op basis van wat? Van haar taal? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Overigens erkent de EU bij afscheiding alleen bestaande interne grenzen als nieuwe landsgrens. Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 16:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Jij weet duidelijk niet veel van de Rand hé. De inwoners van SG-Rode en de andere faciliteitengemeenten hebben met Wallonië absoluut niets te zien, voelen zich absoluut geen Waal en willen zeker niet bij Wallonië horen dat ze beschouwen als een rood armoezaaiersnest. Laatst gewijzigd door baarle : 19 juni 2006 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-Is er een Belgisch volk? -Of een Vlaams volk? -Of een Groot Nederlands volk? Geef mij een objectieve definitie van een volk en het bewijs dat Sint-Genesius'enaars dat niet zijn. Of aanvaard je dat "volk" een subjectief gegeven is en een Sint-Genesiusvolk evenveel/-weinig betekent als Vlaams, Belgisch, Groot-Nederlands volk. (Dit is meteen mij laatste bericht tegen jou, tenzij je hier een antwoord op kan geven ipv het probleem te omzeilen door jouw subjectieve definitie als algemen waarheid te etaleren).
![]() |
![]() |
#35 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tja, dat is na al die jaren nog steeds deel van Servië hé.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Franstaligen in de Vlaamse rand voelen zich geen Waal, en in gemeentes als Voeren halen de Franstaligen geen meerderheid. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vertel eens tegen uw vrouw dat je haar objectief wel graag ziet (waarna je haar een hele reeks tabellen, grafieken,... voorlegt over je gevoelens voor haar), maar dat je haar subjectief niet kan uitstaan. Ik denk dat je 's nachts op straat zal mogen slapen. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juni 2006 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Minister-President
|
![]() In de faciliteitengemeenten rond Brussel halen de Franstaligen wel een meerderheid. Een vrij ruime meerderheid, zelfs.
Overigens, waarom zou Wallonië een natie zijn? Misschien zien ze zich wel eerder als een Franstalig gebied met een Duits randje? Is Brussel een Waalse stad? Nee. Is Brussel een Vlaamse stad? Toch ook niet echt. Brussel is een geval. Ik zou het niet zo ver drijven om Brussel een eigen nationaliteit toe te dichten, maar wel een eigen identiteit. Een identiteit waar dat tweetalige aspect een belangrijke rol in speelt. Een identiteit waar de faciliteitengemeenten sterk bij aanleunen. Dus mocht Brussel kiezen voor een entente met Wallonië, kan je de faciliteitengemeenten niet verhinderen er ook voor te kiezen. Of Europa dat goed vindt, maakt dan even geen bal uit. Ze waren evenmin te opgezet met de Montenegrijnse onafhankelijkheid, maar hebben ze wel schoorvoetend aanvaard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Bij de afscheiding van Kroatië poogde de Servische minderheid zich van Kroatië af te scheiden. Er werden twee referenda gehouden: Eéntje uitgeroepen door de Servische Kroaten, (augustus 1990). Enkel Servische Kroaten mochten er stemmen. Er werd een Servisch autonoom district opgericht (Krajina), dat zich op 1 april 1991 afscheidde van Kroatié. Een referendum in Kroatië, (19 mei 1991) dat werd geboycot door de Servische minderheid. Kroatië riep op 25 juni de onafhankelijkheid uit. Na de onafhankelijkheid brak een oorlog uit in Kroatië. (*) De Krajina-Serviërs wisten met de hulp van het Joegoslavische leger een derde van Kroatië te veroveren. Enkele jaren later werd het gebied door Kroatië heroverd. Er zijn belangrijke conclusies te trekken uit de gebeurtenissen: 1) De internationale gemeenschap erkende enkel de onafhankelijkheid van Kroatië. Het Servische gebied Krajina had een leger en een regering, maar werd nooit erkend. 2) De internationale gemeenschap erkende dat het onafhankelijke Kroatië exact dezelfde grenzen had als de vroegere deelstaat Kroatië. 3) Na de burgeroorlog in de Balkan is er geen enkele kans dat Europa de afscheiding van gemeenten, steden of provincies erkent. Enkel deelstaten komen in aanmerking. Dus een referendum in de faciliteitengemeenten maakt geeen enkele kans. [SIZE=1](*) Geweld is bij de Vlaamse seccessie uitgesloten, alhoewel Belgisch-nationalisten ons daar graag bang mee maken. Er waren 13% Serviërs in Kroatië (en 30% in Bosnië). Zij konden een oorlog beginnen doordat zij direct en indirect gesteund werden door het Joegoslavische leger.[/SIZE] Laatst gewijzigd door John Stufflebeam : 19 juni 2006 om 21:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Minister-President
|
![]() Misschien. Maar mag ik dat ondemocratisch vinden?
|
![]() |
![]() |