![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Spijtig dat er geen gratis snelnieuws is of dergelijk zoals bij De Standaard online. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Minister-President
|
![]() @ DaBlacky : ik dacht dat het RW speciale studententarieven hanteerde. Bovendien kan je in de rechtenfaculteit doorgaans gratis gebruik maken van het registersysteem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 20 juni 2006 om 11:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Volgens het persartikel ging het om een BMW X5 en niet om een Porsche...
![]() Zou men, ingeval men wiet in een villa kweekt, ook die villa kunnen kwijtgeraken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De verkeerswet voorziet daarom ook in verplichting uw snelheid aan te passen naargelang de weers- en verkeersomstandigheden. Bij sneeuwval bijvoorbeeld moet ge u helemaal niet aan de minimum snelheid van 70 op autowegen te houden. Sommigen maken er natuurlijk een hobby van om zogezegde onduidelijkheden in de wet in te roepen voor hun eigen onverantwoord gedrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als de overheid zo begaan is met het gevaar dat uitgaat van snelle (en dure) wagens, waarom laat ze dan nog altijd de productie, de verkoop en het rondrijden ervan toe? Mijns inziens wil ze gewoon twee keer profiteren: éénmaal van de gigantische btw, wegentaksen die zo'n gigantisch dure wagen met zich meebrengt; een tweede maal door het potentieel van een hele hoop boetes.
![]() |
![]() |
#30 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vind het in zéér uitzonderlijke gevallen niet abnormaal dat een politierechter k�*n overgaan tot verbeurdverklaring. (en gaf daar een concreet voorbeeld van waar dit m.i. wel gerechtvaardigd was) Maar... interessant hier is dat de wagen in kwestie ook in zekere mate "gemodificeerd" was met een radardetector. Als zo'n jonge snaak wat prutst aan z'n brommerke, dan kan hij dat ook kwijtgeraken. Dus -afgezien van de eurootjes- waar zit het principiële onderscheid. Tot slot: even eraan herinneren dat een politierechter je zelfs voor een gewone overtreding je kar kan afpakken. Louter juridische theorie hoor, maar het k�*n...
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mijn god, rij toch op uw gemak, hou de aangegeven snelheid en ge zijt veel aangenamer voor uw medemens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik wou het bewust opentrekken hoor...
![]() Citaat:
Een radardetector gaat echter een auto niet sneller doen rijden. Die auto wordt niet intrinsiek gevaarlijker (zijn bestuurder misschien wel) door de aanwezigheid van een detector... Het verschil zit' em voor mij dus in de snelheidskarakteristieken van het voertuig, en de legitimatie ervan door de wetgever. Als dat niet het criterium is, dan lijkt het voor mij toch meer op een "willekeur is troef" rechtspraak, zo'n beetje zoals je hieronder aangeeft: Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben er ook van overtuigd dat veel wegen niet ingericht zijn op de verlaging van de maximumsnelheid. Als wakkere chauffeur let ik altijd op en merk dat ik soms echt moeite moet doen om de naald in de "veilige zone" (flitsvrij) te houden. Dat wijst er m.i. enkel op dat de gemeente / gewest nog héél wat werk heeft om de wegen iets minder "laagvlieger"-vriendelijk te maken. En dan liefst niet met van die vervuilende verkeersdrempels die in 70% van de gevallen ronduit amateuristisch zijn neergepletst, maar met asverleggingen, versmallingen, misschien een gescheiden fietspad etc... Ik doe de moeite, mag ik dan hetzelfde verwachten van de heren in Brussel die in al hun "wijsheid" al dat fraais decreteren?
![]() |
![]() |
#34 |
Minister-President
|
![]() @ Turkje
Het blijft niet beperkt tot de snelheidskarakteristiek van de auto / brommer... Het gaat er vooral om dat je de dader z'n gevaarlijk speelgoed afneemt: dader is hier belangrijk en niet de auto. D�*t was trouwens ook de redenering in de zaak waarnaar ik refereerde (die Porsche was niet gemodificeerd trouwens). Geen rechter die me mijn set keukenmessen gaat afpakken zolang ik m'n snij-manie niet ga botvieren op onschuldige voorbijgangers. D�*t verandert de zaak natuurlijk. Wat ik wou zeggen was dat je geen enkele relevante uitspraak kan doen in deze concrete zaak zolang je niet weet hoe die chauffeur zich in het verkeer gedroeg. Als het zo was dat die detector hem vooral in staat moest stellen om straffeloos als een razende gek rond te razen (met een 4x4 dan nog nota bene), dan vind ik die uitspraak nog niet zo gek. Een beetje hetzelfde als wanneer ik m'n grootste keukenmes permanent zou meedragen onder m'n vest "voor het geval dat..."; best ook wel een griezelige gedachte, vind je niet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met alle permissie, maar ook zonder detector kun je straffeloos als een razende gek rondrazen. En telkens ik zo'n supergrote 4x4 (dank u BMW, Landrover, etc., om over humvee nog te zwijgen) in het achterruitje van mijn Opel Corsa zie opduiken, denk ik niet spontaan van "zou die een detector hebben ?", maar wel: "die gast draagt het grootste keukenmes, mooi goedgekeurd en met groeten van de overheid, gewoonweg boven zijn vest for anyone to see".
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of kan jij me eens vertellen wat een snelheid van pakweg 140 ipv 120 op de autosnelweg, op een moment of een plaats met amper verkeer, aan verhoogd risico inhoudt? Meer risico om plotse voetgangers te raken? (wat doen die daar in de eerste plaats) Meer risico om niet aanwezige auto's van de baan te rijden? Meer risico om plots te moeten uitwijken voor auto's die er niet zijn? Snelheidscontroles op plaatsen/momenten waar dat nodig is, zijn niet meer dan logisch. Idioten die aan 90 doorheen een schoolbuurt scheuren bij begin/einde van de school, verdienen het om gepakt te worden, maar als je verkeersboetes gaat gebruiken om simpelweg wat meer inkomsten te hebben (zoals ze nu vaak doen door idiote beperkingen op te leggen op plaatsen waar dat niet nuttig is), dan ondermijn je het hele systeem van die boetes... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() Je hebt zeker gelijk. In Nederland slagen ze er wel in om de wegen beter in te richten. Misschien moeten onze ministers daar eens te leer gaan ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die eigenaar heeft feitelijk verklaard dat ie met zijn luxe-pantserwagen te snel wil rijden.(anders heb je geen verklikker nodig).
Het is dus nodig ook het "wapen" uit handen van de eigenaar te verwijderen,tesamen met het illegale verklikkertoestel... ![]() |
![]() |
![]() |