![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Welke democratische instrumenten wilt u graag ingevoerd zien? | |||
Bindend Referendum op Volksinitiatief |
![]() ![]() ![]() |
31 | 70,45% |
Plebisciet |
![]() ![]() ![]() |
14 | 31,82% |
Parlement |
![]() ![]() ![]() |
23 | 52,27% |
Afzettingsprocedure |
![]() ![]() ![]() |
19 | 43,18% |
Petitierecht |
![]() ![]() ![]() |
18 | 40,91% |
Volksvergadering |
![]() ![]() ![]() |
17 | 38,64% |
Andere, nl... |
![]() ![]() ![]() |
9 | 20,45% |
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik ben kritisch en geloof niet dat het VB dit zal doen op basis van gelijkaardige evoluties uit het verleden? Mag het nog?
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Doet dat er toe? Het was er voor het op nationaal niveau ingevoerd werd via representatieve weg.
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
Maar ernstig. In deze verwijt ik het VB dat zij niet genoeg doen om DD aan de aandacht vd bevolking te brengen. Zij hebben er de mensen, middelen, capaciteiten en het geld voor om er een vierde thema van te maken naaast de drie 'V's: Vlaanderen, veiligheid en Vreemdelingen [soooorry]. Naar mijn mening is het electoraat er zelfs klaar voor. Jijzelf kan hen daar attent op maken op volgend e-mail adres [email protected] <[email protected]>
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() Ik geloof nog steeds in de echte democratie, namelijk de stem van het volk.
Dus: referenda en volksvergaderingen. Het is enkel op die manier dat er echt met het volk rekening zal gehouden worden. Een parlement vertrouw ik niet volledig. Het mag er zijn, maar enkel met een uitvoerende functie. De wetgevende macht moet via referenda gaan, want anders is het volk een marionette van mensen die ze in goed vertrouwen kiezen en die deze stemmen achteraf tegen hen kunnen gebruiken, zoals nu in dit land gebeurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Helaas heeft het Belang echter ook andere kopzorgen.
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Het Belang zal dat slechts doen indien het vermoedt dat een meerderheid van het kiesvee aan haar kant staat.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
|
![]() Beargumenteer dat eens.
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Directe democratie maakt het verschil wel. Bij een louter representatief systeem kan het zijn dat er wetten worden ingevoerd die door de meerderheid van het volk ongewild zijn. Dat is onmogelijk bij directe democratie.
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() En ditmaal ben ik het helemaal eens met JVDB.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
|
![]() Als er vijf mensen rond een tafel zitten, en ze moeten een beslissing nemen, zijn er minstens twee mogelijkheden:
Ofwel probeert men tot een compromis te komen. Ofwel legt een meerderheid van 3 haar wil op aan de minderheid van 2. In het eerste geval heeft iedereen even veel gewonnen en verloren. In het tweede geval niet. Derhalve vind ik het compromis inderdaad democratischer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Veronderstel dat die vijf mensen uiteindelijk over een ravijn moeten komen die een tiental kilometers voor hen ligt. Om over het ravijn te raken moeten ze een brug bouwen waarvoor het materiaal op punt A of op punt B ligt. Niemand weet waar. De meerderheid van drie denkt dat punt A, de juiste keuze is. De minderheid van twee houdt het bij punt B. Volgens u zou het meer democratisch zijn om naar een punt te gaan dat er ergens tussenligt, het 'compromispunt'. Maar zowel minderheid als meerderheid weten dat daar het materiaal niet ligt om de brug te maken. Dat is dus niet praktisch. Geen compromis dus, maar een democratische meerderheid beslist en het wordt bijvoorbeeld punt A. Daar aangekomen blijkt dat de meerderheid zich vergistte en dus op weg naar punt B waar het materiaal zeker ligt en de brug kan gebouwd worden. Zie je, beste Den Duisteren Duikboot, een compromis kan een gevolg zijn van de democratie maar het eerste principe van de democratie is dat van de meerderheid die gevormd wordt op basis van gelijkheid van elk individu die aan de democratie deelneemt. De meeste mensen denken dat een compromis een eigenschap van de democratie is, maar dat is het geenszins. Wij denken dat omdat wij er bij ons niet in slaagden om een praktische scheiding tussen wetgevende en uitvoerende macht te realiseren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien is er op voorhand nooit enige kennis over het bestaan van een 'one best way', indien wel kunnen we de besluitvorming evengoed overlaten aan een stel wetenschappers. Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 24 juni 2006 om 17:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een politieke beslissing is trouwens een opportunistische afweging van veel factoren maar steeds met de bedoeling het politiek doel te bereiken en dat is op zich geen compromis. Het compromis is dus niet zozeer een democratisch gegeven maar een opportunistische afweging die door verschillende betrokken partijen wordt gemaakt ten einde het eigen doel te bereiken. We verschillen van mening denk ik over de eigenheid van het 'compromis'. Volgens u is dat een eigenschap van de democratie (verbeter me als ik u verkeerd begrijp) en volgens mij is dat een gevolg ervan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is er achterlijk aan Zwitserland? Daar waar de andere landen nog zuchtten onder feodale regimes en absoute monarchen, had Zwitserland als eerste een volkomen democratische staatsordening. In de kantons werden de beslissingen door volksbijeenkomsten genomen. Later kwam er in de westerse landen cijnskiesrecht, terwijl op datzelfde ogenblik de Zwitsers op basis van hun burgerschap konden gaan stemmen en niet op rijkdom. Uiteindelijk kwam het vrouwenstemrecht er ook. Eveneens via democratische weg, daar gestemd door een referendum. Een land dat dus in alle belangrijke beslissingen het volk daadwerkelijk laat meespreken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
|
![]() Citaat:
Als je trouwens naar de praktijk kijkt, blijft er geen spaander van heel. Uw compromispolitiek veronderstelt dat voorstellen met een grote meerderheid worden aangenomen. In de praktijk is dat meerderheid tegen oppositie, en dat is niet vet veel meer dan 54%... Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | ||
|
![]() Citaat:
Overigens is uw koudwatervrees volledig ongegrond, wel integendeel... Citaat:
![]() |