Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Bent u er voor te vinden om de vrije dagen los te koppelen van verplichte feestdagen?
Ja 13 34,21%
Neen 21 55,26%
Ander / geen mening 4 10,53%
Aantal stemmers: 38. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2006, 22:53   #21
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Idd., ik heb geen "zon- en feestdagen"...
Voila. Berust uzelve.

[SIZE=1]24 uur per dag, *µM;;l;l§è van m'n ùù$^pé';[/SIZE]
Oud 25 juni 2006, 22:55   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dag bollie

Ik dacht dat jij het misschien wel leuk zou vinden om wat asatru-vakantiedagen te nemen in plaats van dat ketterse kerstmis en zo, eh?
Oud 25 juni 2006, 23:20   #23
Sokkie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
dus, er komen 11 dagen bij, bij de 20, dat maakt 31 dagen, willekeurig op te nemen door, bv 1000 werknemers. Nogmaals, hoe gaat dat bedrijf de continuïteit kunnen garanderen?
eeuh er zijn 'slechts' 10 wettelijke feestdagen. Blijkbaar weinig werkmenschen op dit forum
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2006, 23:22   #24
Sokkie
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Lijkt me allemaal nogal simplistisch. Ik zou er zelfs nog aan toevoegen: laat de werkuren volledig vrij, schaf het hele concept van de vrije dagen in het weekeinde af... m.a.w. op naar de 24/7 economie !!! In principe heb je gelijk MITS het "werk" de enige relevantie dimensie zou zijn in het leven.

Maar zo eenvoudig ligt dat dus niet: buiten dat "werk" bestaat er ook zoiets als "gezin" en "sociaal leven", naast het vitale "tijd voor jezelf". En ik zie persoonlijk ook helemaal niet in waarom het "werk" exclusief zou moeten bepalen hoe de rest moet/kan/mag ingevuld worden. (in veel gevallen is dat trouwens reeds zo en steevast wordt dit door de betrokkenen als een probleem ervaren) Die "verplichte" vrije dagen zijn een soort van collectieve "wapenstilstand" in de economische concurrentie zodat mensen tenminste een aantal ankerpunten hebben waarop ze die verschillende dimensies in hun leven min of meer kunnen synchroniseren.
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden
Sokkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 00:05   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

ik vind het vooral vervelend dat een deel van mijn verlofdagen al op voorhand vastgesteld worden (dus niet de feestdagen, de andere verlofdagen). Maar goed, ik heb massa's verlof dus ik ga niet klagen.

ik ben voor het afschaffen van de wettelijke feestdagen en deze te recupereren als verlof, maar ik zie daar toch een aantal problemen bij, vooral bij de bedrijven die dichtgaan op deze feestdagen.

Ik denk bijvoorbeeld aan het onderwijs, waar het een beetje stom is dat er een paar leerkrachten wel komen werken voor de leerlingen die wel naar school willen komen op die feestdag. Vrij onpraktisch.
Of in kleine bedrijven, waar een werknemer geen verlof wil op de feestdagen, maar de bedrijfsleider wel. Ofwel neemt de bedrijfsleider gewoon geen verlof meer, ofwel sluit hij z'n ding en krijgt de werknemer dus gewoon extra verlofdagen, want in veel bedrijven kun je niet komen werken als er niemand anders is.
Niet dat ik tegen extra verlof ben. Maar het lijkt me praktische problemen te geven.

Maar ik veronderstel dat Lombas meteen ook goed uitgekiende oplossingen heeft voor alle praktische problemen.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 00:09   #26
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik vind het vooral vervelend dat een deel van mijn verlofdagen al op voorhand vastgesteld worden (dus niet de feestdagen, de andere verlofdagen). Maar goed, ik heb massa's verlof dus ik ga niet klagen.

ik ben voor het afschaffen van de wettelijke feestdagen en deze te recupereren als verlof, maar ik zie daar toch een aantal problemen bij, vooral bij de bedrijven die dichtgaan op deze feestdagen.

Ik denk bijvoorbeeld aan het onderwijs, waar het een beetje stom is dat er een paar leerkrachten wel komen werken voor de leerlingen die wel naar school willen komen op die feestdag. Vrij onpraktisch.
Of in kleine bedrijven, waar een werknemer geen verlof wil op de feestdagen, maar de bedrijfsleider wel. Ofwel neemt de bedrijfsleider gewoon geen verlof meer, ofwel sluit hij z'n ding en krijgt de werknemer dus gewoon extra verlofdagen, want in veel bedrijven kun je niet komen werken als er niemand anders is.
Niet dat ik tegen extra verlof ben. Maar het lijkt me praktische problemen te geven.

Maar ik veronderstel dat Lombas meteen ook goed uitgekiende oplossingen heeft voor alle praktische problemen.
1) Inzake de school zou het dan gaan om het feit dat die de vrije dagen naar wil kan redistribueren. Zij hebben er echter minder, gezien kerstmis bijvoorbeeld zoiezo in een vakantie valt (maar ook daar kan over nagedacht worden), alsook pasen.

2) Zoals eerder gezegd berust de regeling van verlofdagen in een bedrijf tussen de overeenkomst van werkgever en -nemer.
Oud 26 juni 2006, 00:30   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals ze dat nu doen met de overige verlofdagen, hoe anders?
Die worden vaak met collectieve sluitingen opgelost.
Elf vrij te nemen vrije dagen houdt in dat er extra personeel moet aangeworven worden of dat er eindeloze discussie onder de werknemers zijn om die dagen op te nemen.
In andere bedrijven, (waar continu gewerkt wordt) zijn die dagen trouwens vrij te nemen..
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 00:31   #28
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Die worden vaak met collectieve sluitingen opgelost.
Elf vrij te nemen vrije dagen houdt in dat er extra personeel moet aangeworven worden of dat er eindeloze discussie onder de werknemers zijn om die dagen op te nemen.
In andere bedrijven, (waar continu gewerkt wordt) zijn die dagen trouwens vrij te nemen..
Wel?
Oud 26 juni 2006, 00:51   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel?
Mensen die er wél belang aan echten om die dag vrij te zijn moeten een verlofdag opnemen.
Dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn, dus discussies.
Geen enkel voordeel.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 00:56   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Mensen die er wél belang aan echten om die dag vrij te zijn moeten een verlofdag opnemen.
Dat zal niet voor iedereen mogelijk zijn, dus discussies.
Geen enkel voordeel.
Je moet dat toch niet in groep beslissen? Je kiest je eigen vrij dag, in overleg met de werkgever. Werknemer X wenst die in juli op te nemen tijdens de grote vakantie, werknemer Y in december om te gaan skieën, bijvoorbeeld.

Net zoals het systeem dat nu bestaat.

Laatst gewijzigd door lombas : 26 juni 2006 om 00:56.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 01:05   #31
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Inzake de school zou het dan gaan om het feit dat die de vrije dagen naar wil kan redistribueren. Zij hebben er echter minder, gezien kerstmis bijvoorbeeld zoiezo in een vakantie valt (maar ook daar kan over nagedacht worden), alsook pasen.
en hoe ga je dat praktisch organiseren?
het impliceert immers dat ook de leerlingen hun verlofdagen zelf kunnen kiezen. Je komt in een heel complex systeem terecht.
Graag dus een heel concrete invulling van je voorstel voor het onderwijs.

Citaat:
2) Zoals eerder gezegd berust de regeling van verlofdagen in een bedrijf tussen de overeenkomst van werkgever en -nemer.
dan komt alles op hetzelfde neer dus.
Er zijn mensen die werken op feestdagen, dit is nu al contractueel bepaalbaar.
Oud 26 juni 2006, 01:07   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en hoe ga je dat praktisch organiseren?
het impliceert immers dat ook de leerlingen hun verlofdagen zelf kunnen kiezen. Je komt in een heel complex systeem terecht.
Graag dus een heel concrete invulling van je voorstel voor het onderwijs.
Neen, het impliceert dat de school die verlofdagen die het ministerie als bindend heeft vooropgesteld mag interpreteren als vallende onder die andere dage (twee of drie geloof ik) die zij vrij te besteden heeft.

Citaat:
dan komt alles op hetzelfde neer dus.
Er zijn mensen die werken op feestdagen, dit is nu al contractueel bepaalbaar.
Et ben voila.
Oud 26 juni 2006, 01:09   #33
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je moet dat toch niet in groep beslissen? Je kiest je eigen vrij dag, in overleg met de werkgever. Werknemer X wenst die in juli op te nemen tijdens de grote vakantie, werknemer Y in december om te gaan skieën, bijvoorbeeld.

Net zoals het systeem dat nu bestaat.
Bedrijven hebben wel vaak een bepaald aantal aanwezige werknemers nodig.
Als de meerderheid verlof wil nemen op een dag die nu een wettelijke feestdag is, dan wordt het kiezen wie wel verlof mag nemen, of je kunt het bedrijf sluiten, maar dan zijn de mensen die géén verlof wilden nemen de dupe.
Er zijn vaak al genoeg discussies over verlofregelingen.
Oud 26 juni 2006, 01:14   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het impliceert dat de school die verlofdagen die het ministerie als bindend heeft vooropgesteld mag interpreteren als vallende onder die andere dage (twee of drie geloof ik) die zij vrij te besteden heeft.
het zijn er twee. En ik dacht dat deze door de school werden vastgelegd, niet door de personeelsleden.

Citaat:
Et ben voila.
waarom dan een wijziging?
Oud 26 juni 2006, 07:06   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het zijn er twee. En ik dacht dat deze door de school werden vastgelegd, niet door de personeelsleden.
Maar dat zijn staatsambtenaren sjoe, dus die hun verplichte vrije dagen bij feestdagen liggen ofwel in "vakanties", ofwel worden ze door de Algemene Big Boss bepaald.

Citaat:
waarom dan een wijziging?
Wel, het gaat hem gewoon op het feit dat we nu in een situatie zitten waarbij mensen van bijvoorbeeld islam en jodendom andere dagen vrijaf hebben, en tevens van de "katholieke" genieten, enerzijds, en anderzijds dat er ook nog maar bitter weinig katholieken zijn. Waarom zou de nationale feestdag meteen standaard een rustdag inhouden? Er zijn tal van mensen die zulke dagen liever anders zouden besteden, bijvoorbeeld door in de zomer meer tijd vrij te nemen voor hun kinderen (bon, die nationale ligt nu toevallig in de zomer, maar het gaat om de ongedwongenheid) of voor hun lief, of hun echtgeno(o)t(e), of voor eender wat. Je gaat dus naar de werkgever met blijkbaar (boven vermeld) een dertigtal in te vullen verlofdagen in plaats van die twintig. Ongeveer dus.
Oud 26 juni 2006, 07:09   #36
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedrijven hebben wel vaak een bepaald aantal aanwezige werknemers nodig.
Als de meerderheid verlof wil nemen op een dag die nu een wettelijke feestdag is, dan wordt het kiezen wie wel verlof mag nemen, of je kunt het bedrijf sluiten, maar dan zijn de mensen die géén verlof wilden nemen de dupe.
Er zijn vaak al genoeg discussies over verlofregelingen.
Discussie is de moeder van alle dingen. Inderdaad, er is een consensus nodig over wie wanneer verlof neemt, maar dat is altijd zo. Ik zie niet in wat die tien extra dagen er toe doen. Uiteraard zal een bedrijf op kerstmis en nieuwjaar sluiten, maar ik zeg dat zoiets geen gedwongen feit hoeft te zijn.
Oud 26 juni 2006, 07:45   #37
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Discussie is de moeder van alle dingen. Inderdaad, er is een consensus nodig over wie wanneer verlof neemt, maar dat is altijd zo. Ik zie niet in wat die tien extra dagen er toe doen. Uiteraard zal een bedrijf op kerstmis en nieuwjaar sluiten, maar ik zeg dat zoiets geen gedwongen feit hoeft te zijn.
Maar als een bedrijf op kerstmis en nieuwjaar sluit, wat gebeurt er dan met de vrije verlofdag?
Oud 26 juni 2006, 07:46   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar dat zijn staatsambtenaren sjoe, dus die hun verplichte vrije dagen bij feestdagen liggen ofwel in "vakanties", ofwel worden ze door de Algemene Big Boss bepaald.

Wel, het gaat hem gewoon op het feit dat we nu in een situatie zitten waarbij mensen van bijvoorbeeld islam en jodendom andere dagen vrijaf hebben, en tevens van de "katholieke" genieten, enerzijds, en anderzijds dat er ook nog maar bitter weinig katholieken zijn. Waarom zou de nationale feestdag meteen standaard een rustdag inhouden? Er zijn tal van mensen die zulke dagen liever anders zouden besteden, bijvoorbeeld door in de zomer meer tijd vrij te nemen voor hun kinderen (bon, die nationale ligt nu toevallig in de zomer, maar het gaat om de ongedwongenheid) of voor hun lief, of hun echtgeno(o)t(e), of voor eender wat. Je gaat dus naar de werkgever met blijkbaar (boven vermeld) een dertigtal in te vullen verlofdagen in plaats van die twintig. Ongeveer dus.

je draait weer rondekes, zoals gewoonlijk.
Oud 26 juni 2006, 07:49   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar als een bedrijf op kerstmis en nieuwjaar sluit, wat gebeurt er dan met de vrije verlofdag?
Dan wordt die op dat moment opgenomen.
Oud 26 juni 2006, 07:50   #40
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
je draait weer rondekes, zoals gewoonlijk.
Niet echt, die uitleg is redelijk rechtlijnig.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be