Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat is het volgens U of zal het worden..
Multicultureel en verrijkend 21 45,65%
Multicrimineel en afschuwelijk 25 54,35%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2006, 21:03   #21
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Biddend voor meer normen en waarden...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:04   #22
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Ik geloof niet dat Vlamingen multiculturaliteit verdienen en aankunnen. Ze zijn daar te kleingeestig voor.

Brazilianen en Amerikanen kunnen dat aan, maar Vlamingen zijn gewoon te klein, op alle vlak.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:04   #23
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ja, en heel succesvol op de dag van vandaag.
de kerken zitten barstensvol, iedereen bidt de hele dag door.
De voorbije kleine tweeduizend jaar vergeten we gemakshalve dan maar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:07   #24
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door oliepiek Bekijk bericht
Ik geloof niet dat Vlamingen multiculturaliteit verdienen en aankunnen. Ze zijn daar te kleingeestig voor.

Brazilianen en Amerikanen kunnen dat aan, maar Vlamingen zijn gewoon te klein, op alle vlak.
En kunnen Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Roemenen, Russen, Chinezen, Noord-Koreanen... dat aan?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:08   #25
Bhairav

Standaard

Citaat:

Weg met de Vlamingen dus...
Oud 26 juni 2006, 21:09   #26
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
En kunnen Nederlanders, Duitsers, Oostenrijkers, Fransen, Spanjaarden, Italianen, Roemenen, Russen, Chinezen, Noord-Koreanen... dat aan?
De een wat meer als de andere zeker? Niet beginnen muggenziften. Positief blijven.
Oud 26 juni 2006, 21:09   #27
Bhairav

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
De voorbije kleine tweeduizend jaar vergeten we gemakshalve dan maar.
Inderdaad, want de laatste tijd ligt dat anders.
Oud 26 juni 2006, 21:18   #28
oliepiek
Banneling

oliepiek's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Weg met de Vlamingen dus...
Ik vind ze eerlijk gezegd nogal onnozele, pietluttige mensen die het zieligste uit het menselijke ras durven naar boven halen. Voor mijn part mag Vlaanderen gekoloniseerd worden door Frankrijk of Brazilië of China of eender welk Latijns-Amerikaans of Afrikaans land.

Vlaanderen was interessanter onder de Spaanse en Franse en Nederlandse overheersing. Ik vind dat we ons vrijwillig terug moeten laten koloniseren. Door eender wie. Wij verdienen beter dan ons lullig autonoom bestaan waarmee we ons alleen maar belachelijk maken.

Dus ja, weg met de Vlamingen.

Laatst gewijzigd door oliepiek : 26 juni 2006 om 21:19.
oliepiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:25   #29
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de tijd dat de romeinen hier hun ding deden, moet men ook gedacht hebben: 'oooooh nee, die romeinen, ze komen ons cultuur afpakken!!'.

maar ziet ge ons hier nu zo rondlopen?

neen eh.
Lopen de Romeinen nog zo rond ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 21:29   #30
Bhairav

Standaard

Ziede da ni?
Oud 26 juni 2006, 21:49   #31
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
mensen lijken precies nogal vaak te denken dat ze even in het centrum van de geschiedenis leven of belangrijk zijn of zo.
Mensen zijn belangrijk. Of zo ook.
Oud 26 juni 2006, 21:51   #32
Bhairav

Standaard

Dat zijn ze niet.
Oud 26 juni 2006, 21:52   #33
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oef... wat een opluchting!

Mogen we dat gedoe nu dan laten vallen zonder ons schuldig te voelen?
Oud 26 juni 2006, 22:23   #34
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Ondanks de nogal puberale formuleringen, ligt hier wel een interessante stelling voor. Waarom blijkt dat fameuze "multiculturele model" in Vlaanderen niet te werken? Of althans nog minder te werken dan elders want, laat ons eerlijk wezen, in andere landen van de EU is het ook niet al koek en ei... (remember Parijs?, het onverhoopt toch emotionele Nederland met z'n Pimmetje?, Groot-Brittannië met z'n angstaanjagende statistieken over racial violence, etc...)

Een essentiële factor in het slagen of falen van een "multicultureel model" is het mechanisme van de "integratie" en zelfs -na verloop van enkele generaties- de (gedeeltelijke) "assimilatie" van nieuwkomers. Onder normale omstandigheden verloopt zo'n proces automatisch: nieuwkomers passen zich aan om niet uitgerangeerd te worden in de samenleving; om een job te kunnen vinden, om hun kinderen toekomstmogelijkheden te geven... De prikkel hiervoor is hoofdzakelijk economisch van aard. Niet-geïntegreerd = marginaal. (sommigen zien dit als een eretitel, maar voor de overgrote meerderheid is het een verre van appetijtelijk vooruitzicht)

Echter, in al onze overdadige goedheid en solidariteit hebben we in dit land een systeem van sociale vangnetten gecreëerd die mensen de garantie geven dat ze geen boterham tekort moeten komen zélfs al doen ze geen slag om zich in deze samenleving in te schakelen. Als enige land in Europa smijten we nogal kwistig in het rond met werkloosheids- en andere uitkeringen en hebben we een systeem ontwikkeld dat ontroerend is in al z'n naïviteit. Een beetje handig iemand kan het systeem namelijk gemakkelijk "bespelen" en zo een carrière uitbouwen als beroeps-uitkeringstrekker. Dat "uitmelken" wordt nog stukken efficiënter wanneer je het kan organiseren vanuit een relatief homogene gemeenschap. En die gemeenschap is sterk gegroeid omdat we achterpoorten wagenwijd hebben openstaan voor "verse" immigratie: de fameuze gezinsherenigingen.

De politiek heeft -om diverse redenen- geen notie willen nemen van deze groeiende problematiek. Sommigen dachten -nogal naïef- dat het probleem zichzelf wel zou oplossen, maar constateren vandaag dat elke nieuwe generatie niet meer, maar juist nog minder "geïntegreerd" is dan de vorige. Sommigen weigerden halsstarrig om die problematiek onder ogen te komen, zo diep zat de verachting voor het "zwart gedachtengoed" van het VB er ingehamerd. Sommigen wilden eenvoudigweg de hoge maatschappelijke kost van immigratie niet onder ogen zien; patroons zagen die goedkope werkkrachten maar wat graag komen, maar dat de samenleving zou moeten opdraaien voor de kosten... d�*t was andere koek natuurlijk. En dan waren er inderdaad de "dromers" die hun utopieën al te lang voor werkelijkheid hebben gehouden.

Maar het probleem is dus niet vanzelf opgelost, de gevolgen van jarenlang ontkennen/oogkleppenpolitiek beginnen zich te laten voelen en de utopisten krijgen een lesje in realiteitszin. En de koele rekenaars worden meer en meer ontmaskerd: zij hebben grof winst gemaakt, maar de kosten afgeschoven op de samenleving die nu al kreunt onder een ondraaglijke fiscale druk. (tenminste, het "actieve" deel van de samenleving)

Vraag: waarom is dat multiculturele model in Vlaanderen zoveel moeilijker dan in sommige andere landen? Antwoord: omdat de sociaal-economische realiteit in Vlaanderen niet van aard is om integratie te bespoedigen; ze houdt die integratie integendeel tegen. Met de "volksaard" of "mentaliteit" van dé Vlaming heeft dat voor het overige weinig te maken.

On topic: "Ik heb er nooit in geloofd."

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 22:30   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik wachtte op Desiderius om zijn tekst goed te keuren en neen, ik geloof er evenmin in.

Kosmopoliet in het hart, dat wel, en dat zal zo blijven.
Oud 26 juni 2006, 22:31   #36
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij & zij !

Of zoals een vooraanstaande islamiet ergens zei; we zijn nog nooit zover kunnen oprukken en dat allemaal zonder vechten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 26 juni 2006 om 22:32.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 22:41   #37
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een multi-etnische samenleving, maar niet voor een multiculturele.

Elke cultuur verdient een plaats en elke plaats een cultuur. Maar meerdere culturen op eenzelfde plaats, dat werkt niet volgens mij.

Want naast de drang om te overleven, is er ook een drang bij de mens om net iets beter te zijn dan de anderen en dat brengt spanningen met zich mee.

Daarom ben ik pleitbezorger van een multi-etnische samenleving. Verschillende mensen, maar éénzelfde cultuur op dezelfde plaats.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 26 juni 2006 om 22:44.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 23:06   #38
Groentje-18

Standaard

We hebben geen overkoepelend waardensysteem dat ervoor zorgt dat we ons allemaal met mekaar verbonden voelen, van welke afkomst we ook zijn, dat loopt er fout.

De meeste allochtonen hebben wel een waardensysteem dat hun allen aan elkaar bindt, bij de sterkst vertegenwoordigde minderheden in dit land is dit voornamelijk gebaseerd op het geloof.
De autochtonen hebben zelf naar mijn indruk niet eens een echt, heel concreet overkoepeld waardensysteem. Ik weet niet direct iet waarvan ik kan zeggen dat deze waarde of norm een Belg Belg, Vlaming Vlaming of een Waal Waal maakt die wij alleen delen. Ook al ben je met bovenstaande bewering niet akkoord, je kan op z'n minst niet ontkennen dat het toekomen van vreemdelingen hier voor een dichotomie heeft gezorgd tussen twee kampen die zich 'rechts en links' noemen en die onverenigbaar lijken te zijn.
Door de liberalisering van de maatschappij is er dus al op z'n minst diversiteit onder de Belgen, die versterkt werd met de komst van allochtonen.

Een spel spelen waarvan de regels op voorhand niet werden geëxpliciteerd en waarbij men deze niet is overeengekomen, dat werkt niet.

Maar ja, ik geloof er nog in. Op voorwaarde dat we ons best zullen doen om de gemaakte schade ongedaan te maken en �*llemaal de handen in elkaar slaan (dus zowel rechts, als links als autochtoon en allochtoon) om aan een tolerante maatschappij waarin ieder zich thuisvoelt te werken. Dat dit niet op de eerste plaats gerealiseerd kan worden door enkele wetten of eventueel de grondwet aan te passen maar dat er een mentaliteitsverandering nodig is, zal wel duidelijk zijn.
Discriminatie kan je bv. bij grondwet verbieden, maar dat zal er in de praktijk voornamelijk voor zorgen dat ze subtieler en dus minder zichtbaar wordt waardoor ze ook minder makkelijk vervolgd kan worden. Uit onderzoek bleek bv. dat mensen zich eerder positieve dingen onthouden van blanke sollicitanten, en eerder negatieve van 'zwarte' sollicitanten. En voor onbewuste processen kan je niemand gaan vervolgen maar is er iets anders nodig...
Bovendien leidt een meer uitgebreide regelgeving ook niet bepaald tot het ontwikkelen van verantwoordelijkheidsgevoelens bij mensen...

Dus ... wij hebben geen gemeenschappelijke waarden meer, en daarin schuilt de kern van het probleem.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 26 juni 2006 om 23:19.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 23:31   #39
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dus ... wij hebben geen gemeenschappelijke waarden meer, en daarin schuilt de kern van het probleem.
het enige dat wij gemeenschappelijk hebben is onze natuur en dat is meer dan genoeg. Spijtig genoeg vertroebelt en vervangt de cultuur die natuur.

daarom ben ik niet multicultureel maar acultureel.

smijt al die Cul allemaal toch overboord en keer terug naar de natuur .

alleen zo geraken we er uiteindelijk uit.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 juni 2006 om 23:35.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2006, 23:40   #40
King of beggars and fleas

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

dus moslimvrouwtjes smijt die stomme hoofddoekjes maar weg

en werkende belgen met de baksteen in de maag denk toch eens aan iets anders dan werken

kapitalisten stop met jullie centen te tellen ( vergeet voor één keer hoeveel geld een miljoen is )

rechtse vb ers gooi jullie angsten overboord

en linkse politieke correcten stop met alles te verbloemen en zeg voor een keer de dingen gewoon zoals ze zijn
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 26 juni 2006 om 23:41.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be