![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
Bekijk resultaten enquête: Zou u zoiets, ook in België willen zien gebeuren? | |||
Voor de doodstraf, ongeacht de godsdienst, het ras, .. van het slachtoffer/dader |
![]() ![]() ![]() |
12 | 25,53% |
alleen als de dader moslim en het slachtoffer niet-moslim is |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,64% |
tegen de doodstaf, maar de pedofielen en verkrachters (ongeacht ras,godsdiesnt) mogen per uitzondering, wél opgehangen worden |
![]() ![]() ![]() |
2 | 4,26% |
Absoluut tegen de doodstraf |
![]() ![]() ![]() |
28 | 59,57% |
Aantal stemmers: 47. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik keur de doodstraf af indien die door de staat gevorderd wordt. Dat het slachtoffer de doodstraf vraagt en verkrijgt, lijkt me dus normaal.
Vermits een straf in verhouding staat tot een gepleegd misdrijf, kan de doodstraf enkel worden gevorderd (door individuen) indien de dader zelf iemand vermoord heeft. In deze peiling kan ik dus niet stemmen.
Laatst gewijzigd door lombas : 2 juli 2006 om 19:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ben, in tegenstelling tot lombas, in alle gevallen tegenstander van de doodstraf. Ik ken het moral compensation-argument wel, maar ik ben van mening dat de fysieke integriteit van de veroordeelde niet aangetast mag worden. We moeten blijven rekening houden met de mogelijkheid van een onterechte veroordeling; en in dat geval moet compensatie voor de onterecht veroordeelde mogelijk zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Net zoals Percalion ben ik tegenstander van elke vorm van doodstraf. Of die nu gevorderd wordt door het openbaar ministerie of door het slachtoffer zelf (bij monde van diens nabestaanden), maakt geen verschil uit. De autoriteit van de staat kan niet ingeroepen worden voor private vergeldingsacties.
Overigens -en dat is mijn voornaamste kritiek op Rothbard- is het gegeven van "compensatie" zelfs niet eens relevant in pure private aangelegenheden. De reden waarom er zoiets bestaat als "compensatie" in gevallen van burgerlijke aansprakelijkheid is vooral van publieke aard: het dwingt individuën om rekening te houden met de potentieel schadelijke gevolgen van hun handelen en spoort hen aan om op een efficiënte manier hun voorzorgen te nemen [zorgvuldigheid]. In technisch jargon: het internaliseert externe kosten. De compensatie van het slachtoffer is slechts een techniek, niet de finaliteit. Daar waar Rothbard -voorspelbaar- wil komen tot een louter private straftoemeting, is er vanuit de rechtseconomie een m.i. veel sterker argument te formuleren voor een publiekrechtelijke benadering. Straftoemeting wordt in dat geval afgewogen op basis van hetzelfde argument als in het private aansprakelijkheidsrecht: in welke mate leiden straffen tot het voorkomen van bepaalde misdrijven? In het geval van opzettelijk toebrengen van schade (het element "opzet" is cruciaal om van een misdrijf te kunnen spreken), is er boven de economische compensatie bovendien ook behoefte aan een systeem van zgn. punitive damages (strafschadevergoedingen). Ik zal niet ingaan op de ingewikkelde berekeningsmethoden om het zgn. punitive multiple te gaan bepalen, want dat is in deze case zelfs niet eens aan de orde. Wél belangrijk is dat deze punitive damages -mits efficiënt berekend- niet worden bepaald door het slachtoffer zelf. [voor de geïnteresseerden: COOTER, L & ULEN, T, Law and Economics, Harper Collins, 1988 -- geeft een goed overzicht van de L&E-benadering van tal van juridische topics] Vraag is en blijft of de doodstraf kan gezien worden als een efficiënte straf om potentiële moordenaars op andere gedachten te brengen. Hierrond is reeds heel wat (controversieel) studiewerk verricht en de consensus is dat de doodstraf nauwelijks enig effect ressorteert op dat vlak. Bovendien blijkt uit tal van studies in de USA dat de doodstraf zelfs een stuk duurder uitvalt dan levenslange opsluiting. ... en dan blijven natuurlijk nog twee belangrijke overwegingen: * het morele argument, en * het risico op dwalingen.
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Welnu, ik geloof dat ik geen wetenschappelijke studie nodig heb om aan te tonen dat het recidivisme bij geëxecuteerde moordenaars bijzonder laag is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nou, ik moet hier toch even aanhalen dat er ook libertariërs buiten Rothbard om zijn gedachten over de doodstraf volgen. Ik meen dat één van de belangrijkste onderscheiden tussen libertarisch en hedendaags recht is dat het recht dient als compensatieleverancier voor het slachtoffer (of diens naaste), en niet als straforgaan voor de dader (wat uiteraard wel met elkaar vervlochten is).
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Doodstraf blijft de beste garantie tegen recedieve, en in sommige gevallen zeer gerechtvaardigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Minister-President
|
![]() Tenminste als de veroordeelde dat k�*n betalen.
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dan werkt-ie tot het bedrag bijeen is gespaard. Dat is het voordeel aan zulke zaken, zoals gevangenissen, uit te besteden aan private sectoren.
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
Dat "economische" argument is trouwens larie en enkel gebaseerd op een copleet verdraaide vergelijking van zaken. Tenslotte nog dit: ik ben tegen het veroordelen van mensen tot gevangenisstraf met werkelijk geen enkele mogelijkheid tot vrijlating. Zoiets is niet humaan en stuurt aan de veroordeelde de boodschap dat hij absoluut niets meer te verliezen heeft. Wat betreft "gerechtelijke dwaling", er is geen enkele aanwijzing dat gerechtelijke dwalingen meer voorkomen bij doodstraffen. Ook een gerechtelijke dwaling bij een gevangenisstraf is niet altijd terug recht te zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het economisch argument van de kostprijs van doodstraf v. gevangenisstraf is uitgebreid onderzocht. (mocht het je interesseren: KAPLAN, The problem of Capital Punishment, 1983, University of Illinois Law Review, 555) Gerechtelijke dwaling in geval van (zeer) langdurige opsluiting kan nog rechtgezet worden [vrijlating + compensatie en evt. aansprakelijk stellen van diegenen die zich zouden schuldig gemaakt hebben aan meineed of vervalsing van bewijsmateriaal]. Gerechtelijke dwaling in geval van doodstraf is onmogelijk. Uit dezelfde studie van Kaplan blijkt overigens dat gerechtelijke dwalingen meer voorkomen dan je zou vermoeden (wellicht niet méér dan bij gevangenisstraf, maar daar gaat het niet om).
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 2 juli 2006 om 23:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 |
Provinciaal Gedeputeerde