Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2006, 13:15   #21
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ongelooflijk ! Wat een geldverspilling...
Och, komt er nog iets goed terecht tussen die 11,3 miljard in Wallonië!
Oud 3 juli 2006, 13:16   #22
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dat er verschillen zijn ja, maar totaal verschillende landen??? nie zeveren hé. de keuken is nagenoeg hetzelfde, we luisteren allemaal naar dezelfde soort muziek (daarom niet naar dezelfde muzikanten, maar wel dezelfde soort), op sportvlak komen we ook nog goed overeen, enz enz.
Vlaanderen verschilt meer van Nederland dan met Wallonië. Alleen de taal is al een goed voorbeeld, want Vlaamse films of docus moeten steevast ondertiteld worden in Nederland en omgekeerd. Dat heb je wel niet met Waalse films in Frankrijk....

Laatst gewijzigd door schaveiger : 3 juli 2006 om 13:16.
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 13:16   #23
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
waarom? Ik kom tegenwoordig ook de ene na de andere reclame-affiche tegen om op korte vakantietrip naar Wallonië te gaan. Ook geldverspilling?
Blijkbaar dan wel. Ach ja, de Walen hebben geld teveel hé als ze ons geld toch niet nodig hebben...
Oud 3 juli 2006, 13:18   #24
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Zeeuw-Vlaanderen en Friesland zijn niet twee verschillende landen.

Heeft Geert Bourgeois mooi gedaan heh? Klaarstomen voor de onafhankelijkheid. De ambassade is er al...
Zet er dan maar ééntje ook in Lille of Lens ofzo...8)
Oud 3 juli 2006, 13:18   #25
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Wie niet ziet dat vandaag Vlaanderen en Wallonie twee totaal verschillende landen zijn is ofwel ontzettend dom, stekeblind of gewoon van slechte wil.

of belgicist natuurlijk, da's een combinatie van al die kenmerken.
Dat weten WIJ wel, maar ZIJ niet
Oud 3 juli 2006, 13:20   #26
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dat zegt u. Steeds meer mensen denken daar anders over. Ook de Walen voelen Vlaanderen steeds meer aan als buitenland, getuige hun toeristische barnumcampagne "uitwaaien bij de buren".
Heette die campagne dan echt zo?
Jah, psychologish is de splitsing allang een feit, de mensen moeten het alleen nog onder ogen durven zien, en dat is meestal toch nog een proces van meerdere decennia, dus zo'n jaar of 30 schat ik, kan ook 20 zijn.
Oud 3 juli 2006, 13:21   #27
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
Vlaanderen verschilt meer van Nederland dan met Wallonië. Alleen de taal is al een goed voorbeeld, want Vlaamse films of docus moeten steevast ondertiteld worden in Nederland en omgekeerd. Dat heb je wel niet met Waalse films in Frankrijk....
Idd belachelijk dat 'hier' Flikken en Witse ondertiteld worden. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat Vlamingen ondertiteling nodig hebben bij NL-series. Hoewel ik hierbij wel moet zeggen dat de Nederlandse omroepen wel vaker die gewoonte hebben hoor, ook bij Limburgers en Groningers die geinterviewd worden en prima te verstaan zijn, erg irritant.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 13:25   #28
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
dat er verschillen zijn ja, maar totaal verschillende landen??? nie zeveren hé. de keuken is nagenoeg hetzelfde, we luisteren allemaal naar dezelfde soort muziek (daarom niet naar dezelfde muzikanten, maar wel dezelfde soort), op sportvlak komen we ook nog goed overeen, enz enz.
Wat een criteria

"we luisteren allemaal naar dezelfde soort muziek" HEH??

Ooit al eens VivaCité opgezet? Een hemelsbreed verschil met wat je hoort op Donna, enz. Op een enkeling na breken Vlaamse groepen nooit door in Wallonie (ook al omdat die groepen de Waalse 'markt' niet echt interessant vinden).
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 13:26   #29
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Leuk dat je dit aanhaalt. Denk je dat Vlaamse films en series in Wallonie niet ondertiteld zouden worden?

Ze zijn daar zelfs volstrekt onbekend! Ga op straat in Charleroi eens vragen wie Witse of Flikken kent! O, belze eenheid...

Laatst gewijzigd door Zeno! : 3 juli 2006 om 13:27.
Oud 3 juli 2006, 13:28   #30
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De keuken is toch verschillend al hoor, let maar eens op de verschillen in de Vlaamse en Nederlandse reclamespots. Frieten in Nederland vind ik zelfs maar van lage kwaliteit, te vergelijken met de slechtere frituren hier in Vlaanderen. Nederlands bier is al helemaal om te huilen. Wie een Maes Pils al flutbier vindt, raad ik niet aan om Heineken of Oranjeboom te proeven, want dat is bijna kraantjeswater! Streekbieren in Vlaanderen zijn top, de Nederlandse veel minder.

Qua muziek merk ik ook veel verschillen: als ik de Ultratop van Vlaanderen met die van Nederland bekijk, zie ik duidelijke verschillen.
Nederland is trouwens nog veel meer jump en (hard)rock dan hier in Vlaanderen hoor, daar halen de equivalenten als 'de afrekening' op Stubru veel hogere luistercijfers.

En de Vlaamse mentaliteit is helemaal al anders: een Nederlander denkt altijd al op voorhand dat hij gewonnen heeft. Getuige hiervan na de amusante match tegen Portugal op het WK:"Wij waren beter, maar zij waren slimmer"
Hoe je beter kan zijn als de andere slimmer is, zie ik niet echt in..., maar soit, een Vlaming zou zo nooit reageren. Een Vlaming is veel nuchterder, realistischer ook.
Een Nederlander heeft qua mentaliteit eigenlijk er één die je kan vergelijken met een Amerikaan.
Oud 3 juli 2006, 13:31   #31
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Idd belachelijk dat 'hier' Flikken en Witse ondertiteld worden. Bovendien kan ik me niet voorstellen dat Vlamingen ondertiteling nodig hebben bij NL-series. Hoewel ik hierbij wel moet zeggen dat de Nederlandse omroepen wel vaker die gewoonte hebben hoor, ook bij Limburgers en Groningers die geinterviewd worden en prima te verstaan zijn, erg irritant.
Eh Westenwind en Baantjer werden toch ook altijd ondertiteld hoor...
Oud 3 juli 2006, 13:33   #32
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat een criteria

Ooit al eens VivaCité opgezet? Een hemelsbreed verschil met wat je hoort op Donna, enz. Op een enkeling na breken Vlaamse groepen nooit door in Wallonie (ook al omdat die groepen de Waalse 'markt' niet echt interessant vinden).
Al eens liedjes gedownload die voorkomen in de Waalse Top 40?
Echt eens doen! Werkelijk amusant gewoon. Zelfs in Frankrijk heeft men betere kwaliteit hoor
Oud 3 juli 2006, 13:35   #33
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Leuk dat je dit aanhaalt. Denk je dat Vlaamse films en series in Wallonie niet ondertiteld zouden worden?

Ze zijn daar zelfs volstrekt onbekend! Ga op straat in Charleroi eens vragen wie Witse of Flikken kent! O, belze eenheid...
Daar zeggen ze 'Wiets', 'Flique' en dan denken ze dat het scheldwoorden zijn
Oud 3 juli 2006, 13:38   #34
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Eh Westenwind en Baantjer werden toch ook altijd ondertiteld hoor...
Weet ik, maar is het nodig?
Oud 3 juli 2006, 13:40   #35
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Herlees het eens.

Eigenlijk zegt u hier dat Wallonië minder verschilt van Frankrijk (want de films moeten niet ondertiteld worden) dan met Vlaanderen (want Waalse films moeten ondertiteld worden).
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2006, 13:45   #36
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De keuken is toch verschillend al hoor, let maar eens op de verschillen in de Vlaamse en Nederlandse reclamespots. Frieten in Nederland vind ik zelfs maar van lage kwaliteit, te vergelijken met de slechtere frituren hier in Vlaanderen. Nederlands bier is al helemaal om te huilen. Wie een Maes Pils al flutbier vindt, raad ik niet aan om Heineken of Oranjeboom te proeven, want dat is bijna kraantjeswater! Streekbieren in Vlaanderen zijn top, de Nederlandse veel minder.
Tja, eeh... hier heb je een punt Hoewel ik het nog steeds onbegrijpelijk vind, dat veel Vlamingen die ik ken naast voor hun wekelijkse portie wiet ook om Gouda's Glorie frietsaus voor Nederland gaan, ik vind die zure mayonaise van jullie juist geweldig.

Citaat:
Qua muziek merk ik ook veel verschillen: als ik de Ultratop van Vlaanderen met die van Nederland bekijk, zie ik duidelijke verschillen.
Nederland is trouwens nog veel meer jump en (hard)rock dan hier in Vlaanderen hoor, daar halen de equivalenten als 'de afrekening' op Stubru veel hogere luistercijfers.
Ultratop of Top 40, ik vind het allebei bagger. Als je StuBru-fan bent, is 3 voor 12 wellicht wat voor je. Het enige programma in NL wat de vergelijking met StuBru kan doorstaan imho.

Citaat:
En de Vlaamse mentaliteit is helemaal al anders: een Nederlander denkt altijd al op voorhand dat hij gewonnen heeft. Getuige hiervan na de amusante match tegen Portugal op het WK:"Wij waren beter, maar zij waren slimmer"
Hoe je beter kan zijn als de andere slimmer is, zie ik niet echt in..., maar soit, een Vlaming zou zo nooit reageren. Een Vlaming is veel nuchterder, realistischer ook.
Een Nederlander heeft qua mentaliteit eigenlijk er één die je kan vergelijken met een Amerikaan
.
Dat zie ik persoonlijk nog tien keer liever dan dat 'allee ja, t'zal moeilijk worden' van de meeste Rode Duivels.
Oud 3 juli 2006, 13:46   #37
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:

Echt ? En ik die dacht dat het allemaal zonder kon

Je zou daar vreemd van opkijken in Charleroi, zoals je zou opkijken van het aantal Antwerpenaren die naar franstalige zenders kijken en luisteren.
Oud 3 juli 2006, 14:12   #38
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

We zullen de Vlaamse en Waalse top5 (er bestaat immers geen "belgische top40" )van albums van vandaag eens naast elkaar leggen:

Vlaanderen:

1.UDO U-Turn
2.RED HOT CHILI PEPPERS STADIUM ARCADIUM
3.KEANE Under The Iron Sea
4.LAURA LYNN Voor Jou
5.MADONNA I'M GOING TO TELL YOU ...

Wallonie:

1.GAROU Garou
2.FLORENT PAGNY Abracadabra
3.PASCAL OBISPO Les fleurs du bien
4.KEANE Under The Iron Sea
5.RAPHAEL CARAVANE

Kent iemand hier Garou? Of die andere groepen? En zou er een Waal zijn die Udo kent?

Gelukkig zorgt Keane voor de belgische "eenheid"

Laatst gewijzigd door Zeno! : 3 juli 2006 om 14:14.
Oud 3 juli 2006, 14:17   #39
schaveiger
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Herlees het eens.

Eigenlijk zegt u hier dat Wallonië minder verschilt van Frankrijk (want de films moeten niet ondertiteld worden) dan met Vlaanderen (want Waalse films moeten ondertiteld worden).
Nee, ik zeg dat Vlaanderen meer verschilt met Nederland dan julie het doen uitschijnen.
Oud 3 juli 2006, 14:30   #40
Silhoutte
Banneling

Silhoutte's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een criteria

Wat kan mij dat nu schelen? Alsof ik dezelfde muzieksmaak heb als jij
Silhoutte is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be