![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: "De huidige Belgische staatsstructuur is goed" | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
6 | 17,65% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
28 | 82,35% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 34. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Op de eerste plaats de individuele burgers, op de tweede plaats de wijken en gehuchten, op de derde plaats de gemeenten (dorpen en stadsdelen), op de vierde plaats de kantons (subregios), op de vijfde plaats de gewesten (regios), op de zesde plaats de provincies.
Kantons zijn dan 'verenigingen' van gemeenten, en met 'gewesten' bedoel ik dan bijvoorbeeld het Pajottenland, de Noorderkempen, de Condroz, Belgisch-Lotharingen, ... Bovendien moet er ook ergens plaats voorzien zijn voor 'nationale' componenten als bijvoorbeeld de Schrijversgilde, het Journalistensyndicaat, de Boerenbond, de Glasblazersunie, het Verbond van Onafhankelijke Renteniers, ... En ook de 'jumelages/verbroederingen' hebben recht op vertegenwoordiging, vind ik. Een Westvlaams dorp dat zich verbindt met een Luxemburgs kanton, of een Henegouwse regio die een speciale band ontwikkelt met een wijk ergens in Limburg, dat zijn allemaal initiatieven die bijzondere ondersteuning verdienen, al was het maar door ze twee keer per jaar een uurtje op de openbare TV aan het woord te laten. Overigens moet die openbare omroep een èchte openbare omroep worden, waarbij elke burger/groep burgers het recht moet krijgen een eigen programma te laten uitzenden. In Berlijn bestaat zoiets al, en dat blijkt een zeer succesvolle onderneming te zijn. Jaja, België kan nog wel wat hervormingen gebruiken, zou ik zo zeggen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Niet alles is wat het lijkt.
![]() |
![]() |
#26 | |
Parlementsvoorzitter