Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is Brussel een Vlaamse stad?
JA 33 63,46%
NEE 19 36,54%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2006, 12:08   #21
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Ik weet één ding: Brussel is verloederd onder francofoon bestuur.
En hoe gaat het met Antwerpen eigenlijk?
Oud 5 augustus 2006, 12:13   #22
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
ja er werd vroeger een dialect van ketjes gesproken, maar of dat uitgesproken Vlaams of Frans was, betwijfel ik...
er hebben zich in de loop der tijden meer Franstaligen dan NL-taligen gevestigd, of minder ingeweken NL-taligen zijn dat ook gebleven, onder welke vorm dan ook en door welke motivatie dan ook...
feit is dat de meesten zich nu F-talig voelen en dat wensen te blijven...
dus is het vogens mij een F-talige stad... waar wettelijk gezien bepaalde derogaties en/of faciliteiten voorzien zijn... en het blijft vrij van faciliteiten al dan niet gebruik te maken... dat is individuele vrijheid, die ook moet gekeosterd worden... maar niet opgelegd omdat er van beide kanten extremisten zijn...
de grootste hoop van de mensen zijn tevreden met wat er gebeurt...
en deaanpassing die van de enen geëist wordt wordt aan de anderen ontzegt... op basis van omstreden taalwetten... die toegepast worden of geëist worden naargelang het goed uitkomt of niet...
Wel, er zijn tegenwoordig terug stripverhalen, boeken en muziek die in het Brussels dialect gemaakt werden.
Ik kan u verzekeren dat dit zeer duidelijk een Vlaams dialect is.
Het is niet omdat vandaag veel Frans en Engels door zogenaamde 'progresieven' als Vlaams wordt gekenmerkt dat dit zomaar aanvaard moet worden.
In de laatste dikke (taal)vandale(n) werden o.a. de woorden 'twilight' en 'twilightzone' opgenomen alhoewel ook de Nederlandstalige termen 'Schemer' en 'schemerzone' werden opgenomen. Termen die zowel letterlijk als figuurlijk dezelfde betekenis hebben. Indien men deze denktrant voortzet zijn de Engelse termen 'man and woman' ook correct Nederlands. Zelfs te gek voor het groene boekje (zou deze term van Mao gestolen zijn?)

Het feit dat Mensen hun taal trouw blijven zegt niets over de aanhorigheid van het gebied waarin ze wonen. Molenbeek is niet Marrokaans en Franstalig Canada is niet Frans.
In het geval van Molenbeek bewijst het enkel dat we hier niet met immigranten maar met Imperialisten te maken hebben. Een totale en bewuste afwijzing van de multikul zelfs.

Steeds meer Franstaligen gevestig?
a) meer dan 52% van de kiesgerechtigde Brusselaars is momenteel van allochtone afkomst. Van de resterende 48 percent is nog een deel Nederlandstalig. Indien we jouw denkwijze aanhouden is Brussel dus zeker niet Franstalig.
b) Het overgrote deel van de Allochtone Brusselaars is officieel Franstalig en dit ook in praktijk. Maar niet omdat die mensen daar voor kozen, henwerd bij aankomst niet de weetleijk verplicht vrijheid van taalaangehorigheid verleend. Men geeft deze mensen 'sowieso' Franstalige documenten. Moureaux zelf omschrijft dit als de beste verfransingsmachine die ze in Brussel hebben. De gevolgen van dit soort politiek zijn even gekend en nefast. Enorme werkloosheid, vooral bij jonge mannelijke allochtonen, als gevolg van het niet kennen van het Nederlands. Brussel moet voor zijn twee- en meertalige jobs mensen recruteren buiten Brussel.

Opgelegd door extremisten?
Waarom denk je dat de Nederlandstaligen bijna niet meer in hun eigen scholen terechtkunnen in Brussel?
Omdat in tegenstelling tot de Franstalige politici de gewone Franstalige en Allochtone mensen steeds meer het licht zien en voor hun kinderen het Nederlands verkiezen. Zij zien in hun straten en wijken ook wel wie de uitzonderingen zijn die een degelijke job hebben en aan wat dat te danken is.
Het zijn in tegendeel de extremisten aan Franstalige kant en de groenroden in het algemeen die onder het mom van persoonlijke vrijheid deze bevolkingsgroepenen de afzonderlijke individuen daarin juist de kans ontnemen om zich ten volle te ontwikkelen en hier (juist zoals ze dat in Wallonië al deden) opeenvolgende generaties van 'kansarmen' kweken. Want hoe je het ook draait of keert, Franstalig zijn in Brussel betekent tegenwoordig dat je op gebied van werkgelegenheid, en daardoor dus op economisch gebied, en daardoor dus op sociaal gebied kansarm bent. Tenzij je pappa en mamma dus Eurocraten of grootverdieners zijn.
Arme gewone Franstalige Brusselaar...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 12:13   #23
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En hoe gaat het met Antwerpen eigenlijk?
Geen idee, ik zal er nog eens naartoe moeten gaan eigenlijk. Ik studeer in Gent en ken daar de stad beter en ik moet zeggen dat dat nog een aangename stad is, hoewel ik nog voorstellen in mijn hoofd heb die de stad nog veel beter op de kaart zouden zetten.
Oud 5 augustus 2006, 12:14   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66 Bekijk bericht
ja er werd vroeger een dialect van ketjes gesproken, maar of dat uitgesproken Vlaams of Frans was, betwijfel ik...
Feitelijk wel grappig. Men heeft eerst een Brussel Gewest geïnstalleerd, en nadien is men gaan beweren dat die Brusselaars hun eigen taal spreken, los van Frans of Nederlands.
Brussels is een Brabants dialect, nauw verwant met Aalsters, maar met een Franse "rrr..." en een hele portie Franse woorden ertussen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 12:22   #25
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Steeds meer Franstaligen gevestig?
a) meer dan 52% van de kiesgerechtigde Brusselaars is momenteel van allochtone afkomst. Van de resterende 48 percent is nog een deel Nederlandstalig. Indien we jouw denkwijze aanhouden is Brussel dus zeker niet Franstalig.
b) Het overgrote deel van de Allochtone Brusselaars is officieel Franstalig en dit ook in praktijk. Maar niet omdat die mensen daar voor kozen, henwerd bij aankomst niet de weetleijk verplicht vrijheid van taalaangehorigheid verleend. Men geeft deze mensen 'sowieso' Franstalige documenten. Moureaux zelf omschrijft dit als de beste verfransingsmachine die ze in Brussel hebben. De gevolgen van dit soort politiek zijn even gekend en nefast. Enorme werkloosheid, vooral bij jonge mannelijke allochtonen, als gevolg van het niet kennen van het Nederlands. Brussel moet voor zijn twee- en meertalige jobs mensen recruteren buiten Brussel.
Die allochtonen zijn onze toekomstige bondgenoten om MR-FDF te bekampen. De Brusselse allochtonen mogen dan wel vandaag vooral het Frans gebruiken als voertaal, en vooral voor de kar van de PS gespannen worden, maar zij zijn diegene die het nuchterste staan in de taalpolitiek.
Zij spreken Frans, omdat hen dat nu eenmaal de meeste kans biedt op werkgelegenheid.
Maar wanneer de VDAB in Brussel allochtonen een job aanbieden in de Vlaamse Rand (waarbij ze intussen taalcursus Nederlands aangeboden wordt), zullen zij vrij snel overschakelen naar het Nederlands.
Wanneer dan ook de Vlaamse Gemeenschap eens EINDELIJK wat meer geld zou willen steken in het Vlaamse onderwijs (in Brussel), zal die groep op enkele decenia tijd volledig losgeweekt zijn uit de PS.
Oud 5 augustus 2006, 12:22   #26
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Feitelijk wel grappig. Men heeft eerst een Brussel Gewest geïnstalleerd, en nadien is men gaan beweren dat die Brusselaars hun eigen taal spreken, los van Frans of Nederlands.
Brussels is een Brabants dialect, nauw verwant met Aalsters, maar met een Franse "rrr..." en een hele portie Franse woorden ertussen.
Men spreekt hier van oorspronkelijk. Het oorspronkelijk Brussels dialect telt niet meer Franse woorden dan de andere oorspronkelijk Nederlandstalige dialecten.
Een oorspronkelijk dialect afmeten aan zijn moderne vorm getuigt van een gebrek aan inteligentie en inzicht.
Wanneer men eigenlijk beter weet, of er niets van weet, en toch deze stelling blijft verdedigen is men gewoon een goed(e)gelovige of een leugenaar.
Iemand die denkt in dogmas of vindt dat het doel de middelen heiligt ('progressief' en 'duidend' noemt men dat tegenwoordig - zoek de term 'newseak' maar eens op).
Het is in alle geval geen basis voor een inhoudelijke discussie. Dat heeft met 'rede'neren te maken.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 16:38   #27
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet één ding: Brussel is verloederd onder francofoon bestuur.
Inderdaad. Hoewel er de laatste jaren duidelijk een verandering zichtbaar is. Een aantal wijken worden weer meer en meer bewoond door jonge Vlaamse gezinnen. (De buurt rond de Dansaert straat en het Sint Goriks eiland.) Deze Vlamingen brengen geld en renovatie naar die wijken van de hoofdstad.

De Franstaligen hebben Brussel kapot gemaakt, maar Vlamingen beginnen hun hoofdstad meer en meer terug op te bouwen.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2006, 17:11   #28
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee, ik zal er nog eens naartoe moeten gaan eigenlijk. Ik studeer in Gent en ken daar de stad beter en ik moet zeggen dat dat nog een aangename stad is, hoewel ik nog voorstellen in mijn hoofd heb die de stad nog veel beter op de kaart zouden zetten.
O maar ik stelde juist de vraag want naar 't schijnt hebben de Vlamingen Antwerpen naar de vaantjes geholpen. Het is misschien een geluk geweest dat ze in Brussel niet al teveel te zeggen hadden ...
Oud 5 augustus 2006, 21:08   #29
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Mijn oplossing: een pogrom tegen de Franstalige bevolking! Scild ende vriend!
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 17:30   #30
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Maastricht was ooit de meest verfranste stad in de nederlanden. (Méér dan Brussel). En kijk nu eens...

In Friesland wordt Fries gesproken maar is toch echt Nederland.
In Brussel wordt Frans gesproken maar is toch echt Vlaanderen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 17:37   #31
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maastricht was ooit de meest verfranste stad in de nederlanden. (Méér dan Brussel). En kijk nu eens...
Ook in Namen of Charleroi durfde je van tijd tot tijd wel eens een Franstalige tegen het lijf lopen...
Oud 6 augustus 2006, 18:23   #32
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
inderdaad. Op de grote markt in Anderlecht prijzen de handelaars hun koopwaar zelfs al aan in het Arabisch.

De Arabische muziek op de markt wordt enkel nog overstemt door het gehuil van de muedzin.
Ja da kunne we wel missen zunne, dat geIslamiseer
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 18:25   #33
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Mijn oplossing: een pogrom tegen de Franstalige bevolking! Scild ende vriend!
De Brusselse metten dus?
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 22:27   #34
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Brussel is nu, wat het nu is.

De Belgische regering heeft in z'n agressieve jaren bijna met het pistool tegen de slaap de bewoners van Brussel aangemaand het Frans aan te nemen. Eenvoudig: onderwijs en administratie werd in praktijk alleen in het Frans aangeboden en de economische noodzaak van het Frans deed de rest.
Daar moeten we ons bij neerleggen, daar hebben de oorspronkelijke Vlamingen die zo verfranst werden geen schuld aan, maar ze zijn 'slachtoffer'.

Maar net zoals we dit moeten aanvaarden, moeten de Franstaligen nu ook aanvaarden dat kennis van het Nederlands een economische noodzaak is voor vele beroepen. Dat ook in een demoscratie die België wil zijn het Nederlands dè taal is. Dus: wie in Brussel werkloos is en dit alleen omdat ie geen Nederlands kan moet een cursus Nederlands volgen. Wie dat niet wil - en dus bewist er voor kiest om werkloos te zijn - die zou z'n uitkering moeten verliezen. Maar de Vlamingen zijn weer te laf om dat te durven doordrukken zeker?

De geschiedenis heeft haar rechten, wat is is, maar het kan ook verkeren...
Of iets minder drastisch veranderen. Maar dan moeten de Vlamingen het respect afdwingen die ze verdienen en niet plat op de buik gaan voor iedere Franstalige gril.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 22:31   #35
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Brussel is een multiculturele stad, met de problemen van een grootstad. en het is een Europese stad in de eerste plaats met sterke Vlaamse invloeden, zonder twijfel. maar terug Vlaams zal ze nooit meer worden hoor, hoe spijtig de Vlaams-nationalisten het spijten. Wat natuurlijk niet wilt zeggen dat de Nederlandstaligen geen rechten hebben, integendeel.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2006, 22:37   #36
vercetti
Minister

vercetti's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Mijn vraag is of brussel een Vlaamstalige stad is en of Brussel terug Vlaamstalig moet worden?
Duh.
Wij zijn dus eigenlijk de enige originele flaminganten.

vercetti is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2006, 10:31   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Brussel is toch de hoofdstad van VLAANDEREN? bijgevolg is het een Vlaamse stad.

Of ze er nu Frans spreken of Arabisch maakt daar geen verschil in uit.

Mijn (nederlandstalige) bestelling begrijpen ze gewoonlijk heel goed. Zelf heb ik dan weer een probleem met hun (franstalige) rekening, vermits ik zeker nooit mijn leesbril bijheb en dus geen cijferkes kan lezen. Maar geen nood: ik heb gerust een half uurtje over om ergens een nederlandstalige te laten opsnorren door de kelner die me het verschuldigde bedrag in het nederlands kan vertalen.
hear hear ! Vlaanderen onafhankelijk én federaal !
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 21:18   #38
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Brussel wordt een stad van minderheden, binnenkort is is er geen meerderheid meer in Brussel. Trouwens vandaag de dag is het niet 90 % franstaligen en 10 % Vlamingen. Maar het is 50 % franstaligen, 10 % Vlamingen en 50 % anderen.
Oud 11 augustus 2006, 22:35   #39
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Brussel wordt een stad van minderheden, binnenkort is is er geen meerderheid meer in Brussel. Trouwens vandaag de dag is het niet 90 % franstaligen en 10 % Vlamingen. Maar het is 50 % franstaligen, 10 % Vlamingen en 50 % anderen.
Dat is de rekenkunde die de rabiate Franskiljons altijd hanteren. Voor hen is iemand die geen Nederlands spreekt per definitie Franstalig, waarmee ze dus alle anderstaligen, inclusief tweetaligen, als ééntalig Frans beschouwen. Zo komen ze in hun haatpropaganda aan bijna 90% Franstaligen in Brussel. Je moet bijvoorbeeld Carrefour maar eens lezen, met de resultaten van hun 'talentellingen' (is dat laatste overigens toegelaten in België?).
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2006, 23:24   #40
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
dus de totale bevolking van brussel is 110 procent? Da's op zijn Belgisch zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be