![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Oui
![]() |
#22 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Ik ben van mening dat het vooral de franstalige rond brussel is die tegensteekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||||
Schepen
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je zoiets beweert kan je dit trouwens beter staven met cijfers. Citaat:
Ik, als ambtenaar praktiseer dit voor 100% en ik heb hier al veel vijandige reacties voor gekregen (van Franstaligen). In tweede instantie zou men de niet gesubsidieerde zaken moeten kunnen overtuigen (eventueel via wetgeving verplichten) om enkel het Nederlands te gebruiken. Bijvoorbeeld winkels en warenhuizen waar enkeltalig (Frans) personeel werkt (in Vlaamse gemeenten). Je doet het voorkomen alsof het niet tegen te houden is, en dat is het wel, mits een strakke wetgeving en een even strakke toepassing ervan. M.a.w. het is dus een keuze van Vlaanderen of ze dit verder laten gebeuren of niet. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
8) Wel dan ligt het toch niet aan IQ gebrek. Kan me da nie voorstellen. Eerder een onwil om die inspanning te leveren, zoals ik ook indertijd geen frans wou leren, maar het wel kon leren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ah Leterme wil gewoon geen premier worden en wil hiermee wat flaminganten-kiezers ronselen. Er komen verkiezingen aan, weet je wel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() Iedere zichzelf respecterende Vlaming is tegen de verfransing van de Rand. Word in godsnaam eens wakker, en erken de problemen. Het is niet omdat u belgicist bent, dat u franskiljon moet wezen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister-President
|
![]() Ondanks wat stoere praat over franstaligen die te dom zijn om nederlands te leren...( in werkelijkheid zijn de vlaamse politici , en in het bijzonder cvp/cdenv, te laf om de faciliteiten af te schaffen. men is jaar en dag aan de macht geweest dus als iemand voor de huidige situatie vernatwoordelijk is zijn zij het, ze zijn het trouwens nu nog op alle niveau behalve het federale). Het is overigens een ronduit indiote uitspraak aangezien er geen enkele reden is waarom ze nederlands zouden leren als het hen al jaar en dag makkelijk gemaakt is om in het frans hun ding te doen, in tegen stelling tot in vloesberg of edingen waar de faciliteiten niet of nauwelijks worden toegpast.
Verder kruipt hij al in de egelstelling dat er niet aan de taalgrens wordt geraakt. Waarmee je eigenlijk al in een defensieve houding kruipt. Het wordt nog een overwinning ( remeber b-h-v) als er straks niet aan de taalgrens wordt geraakt. Hoera. Maar het beste is dan nog dat hij zelf op voorhand zegt dat de transfers niet ter discussie staan. Waarmee hij meteen één van de grootste redenen waarom vele vlamingen van dit land afwillen voor hem nogeens niet ter discussie staan. Voor de regionale verkeizingen in 2004 sprak men nog van een communautaire big- bang. Nu moeten we al blij zijn dat er niet aan de taalgrens wordt geraakt en dat er misschien een paar budgetneutrale bevoegdheden worden omgeruild . Als men voor de verkiezingen zich al zo zwak opstelt... Wat moet daarna zijn? leterme zou er beter voor zorgen dat hij NU er bvb voor zorgt dat de vlamingen het door VLAANDEREN gesubsidieerd franstalig onderwijs mogen inspecteren. Maar zelfs dat krijgt hij niet voor elkaar. Onder leterme is de interpretatie van het cordon nog stricter geworden dan onder paars. Dmv een zwijgakkoord werd elke vorm van wisselmeerderheid onmogelijk. ik kan niet geloven dat men met zulk minimalistsich discours als vlaams-nationalist tevreden kan zijn. En het moet toch duidelijk zijn dat een partij die in het verleden nooit non heeft gezegd tegen di rupo en die nu op elk niveau met paars regeert dat straks na een of andere interministeriele conferentie dat opnieuw zal doen zonder dat er ook maar 1 € van de transfers gaat en zodus ook geen echte bevoegdheden naar vlaanderen gaan. Het zal nog een overwinning zijn ... als er niets is gebeurd. Als het mr Leterme echt menens was dan had hij ten tijde van b-h-v al lang gedreigt met een door het VB gesteunde minderheidsregering.. Dan had men al lang in brussel de correcte toepassing van de taalwetgeving geeist( men is daar zoals elke vlaamse partij nodig, remember de bom chabert die men ten tijde van lambermont weigerde in te zetten). En dan vroeg hij nu de splitsing van Justitie, sociale zekerheid ,gezondheidszorg,... ipv te stellen dat de franstaligen te dom zijn om nederlands te leren. Ik wou dat de vlamingen in edingen , vloesberg en brussel te "dom" waren om Frans te leren. Ik wou dat de vlamingen te onwillig waren om zich in hun eigen hoofdstad zich te laten assimileren tot franstalige. Laatst gewijzigd door ilfalco : 17 augustus 2006 om 19:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meeste Franstalige daar zijn Vlamingen die hun eigen taal verloochenen(en daar ben ik zeker van, mijn eigen nonkel woont er en hij en zijn vrouw hebben het vertikt om hun kinderen nederlands te leren. Dat stond niet chick genoeg als hun kinderen nederlands spraken)of mensen van ergens anders afkomstig, die niet weten dat men in Brussel eigenlijk Vlaams spreek.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Of je het nu wil of niet er is nog altijd taalvrijheid. Waar ik het wel mee eens ben is dat de overheid binnen het Vlaamse gewest verplicht is Nederlands te gebruiken als bestuurtaal en dat alle mensen die deel uitmaken van publieke diensten op zijn minst de bestuurstaal moet kunnen hanteren. Voor de rest is de taal een vrije keuze, die anderen moeten respecteren. Mensen hebben nu éénmaal het recht dom te zijn. Elke burger heeft het recht de taal te spreken die hij wil. Als de franstaligen enkel het Nederlands willen gebruiken naar de overheid toe en bij de bakker weigeren Nederlands te spreken dan is dat hun democratisch recht. De bakker heeft eveneens het recht zijn klanten niet te bedienen omdat hij geen Nederlands spreekt.
Laatst gewijzigd door BCD : 17 augustus 2006 om 20:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Leterme bedoelde het "ironisch".
Hij kon zich niet voorstellen dat Nederlands leren voor franstaligen intellectueel onmogelijk was. Dus moet het kwade wil zijn. Dit intervieuw deed hij voor de Libération, een franse linkse krant. De boodschap was bestemd voor de franstalige Belgen. Voor de Fransen is het duidelijk dat de (franstalige) Belgen dommeriken zijn. Dit bevestigt wat zij al sedert lang beweren.
" Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort." W. Elsschot W. Vl. Boerenwijsheid : De boeren slaan hun brave en dwaze honden dood. Laatst gewijzigd door Cyrano : 17 augustus 2006 om 20:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Laat mij u verzekeren : de Vlamingen van de Rand hebben echt geen zin om hun gemeenten te zien verfransen zoals dit eerst gebeurde met Brussel en daarna de zes faciliteitengemeenten rond Brussel.
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
“België heeft geen nationaliteit en, gezien het karakter van zijn inwoners, kan het er ook nooit een hebben. In feite heeft België geen politieke reden van bestaan.” Leopold I van Saksen-Coburg, Koning der Belgen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() mij goed, het VB zie ik liefst aan diggelen
![]() |
#39 |
Gouverneur
|
![]() Kortom, Leterme is de concurrent van het VB.....8)
En ze weten het verdorie maar al te goed. Zeker nu hij op deze manier de media haalt in Vlaanderen en onder hun duiven schiet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bij het doornemen van de pers, heb ik nog niets gelezen over het al dan niet ter diskussie staan van de transferts. Misschien te vlug geweest ..
Maar vanwege een tsjevenvoorzitter is de huidige taal van Leterme dag en nacht verschil met zijn voorgangers. De reaktie van Di Pupo liegt er niet om. Hij sprak van gevaarlijk !! De tsjevenbroeders en -zusters van Waalse kant reageren ook als een koe die saffraan gegeten heeft. Du jamais vu. Ik feliciteer de NVA en haar leiding: niemand kreeg ooit een makke partij als die van de tsjeven zover. Nog nooit heeft een ernstige kandidaat premier zo'n duidelijk-Vlaamse taal gesproken. We moeten niet langer vrezen dat het Vlaams (on)Belang de enige woordvoerder van de Vlaamse zaak zou worden. Ja dat moet pikken bij de Blokkers !! Ik heb nog nooit de toekomst op het vlak van Vlaams-Waalse verhoudingen zo positief gezien. (ps: zoveel lof, omwille van een uitspraak die de Vlaming reeds meer dan 150 jaar weet als de waarheid, als een paal boven water: ze willen geen Vlaams leren, ze zijn te lui, te dom, of niet gemotiveerd. Begint niet iedere oplossing met een haarscherpe vaststelling van het probleem zelf??) |
![]() |
![]() |