Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2003, 23:19   #21
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter De Ryck
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Op het moment van de gesprekken deze week was er nog geen sprake van een wetswijziging. Dus daar heeft het niet mee te maken. Ik denk dat een partij met 200.000 stemmen recht heeft zijn mening te uiten en recht heeft op een financieel steuntje. Dat steuntje zal zeker niet onze rechtlijnigheid in gevaar brengen want vorig jaar kregen we nog een dotatie.
En ik kan u verzekeren dat die dotatie ver van genoeg is om 1 verkieingscampagne te financieren. Dus rijk zullen we er zeker niet van worden en het zal ze geen extra zetel op leveren.
Inderdaad best mogelijk dat er nog geen sprake was van een wetswijziging deze week.Ik stel mij gewoon de éénvoudige vraag,of men aan het bestuur van de NV-A bepaalde beloften heeft gedaan,voordat de NV-A een congres heeft gehouden De NV-A zou deze mogelijke dotatie handig kunnen uitspelen dankzij haar achterban.
Zo hard geloven we de VLD en ons aller Guyken niet hoor om nu het kartel af te blazen omdat ons in de toekomst, zonder enige garantie dus, door de VLD eventueel een dotatie beloofd is. Men noemt ons wel eens naïef, maar zoooo erg kan het niet zijn, zeg nu zelf.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2003, 23:55   #22
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Citaat:
Citaat:
Op het moment van de gesprekken deze week was er nog geen sprake van een wetswijziging. Dus daar heeft het niet mee te maken. Ik denk dat een partij met 200.000 stemmen recht heeft zijn mening te uiten en recht heeft op een financieel steuntje. Dat steuntje zal zeker niet onze rechtlijnigheid in gevaar brengen want vorig jaar kregen we nog een dotatie.
En ik kan u verzekeren dat die dotatie ver van genoeg is om 1 verkieingscampagne te financieren. Dus rijk zullen we er zeker niet van worden en het zal ze geen extra zetel op leveren.
Inderdaad best mogelijk dat er nog geen sprake was van een wetswijziging deze week.Ik stel mij gewoon de éénvoudige vraag,of men aan het bestuur van de NV-A bepaalde beloften heeft gedaan,voordat de NV-A een congres heeft gehouden De NV-A zou deze mogelijke dotatie handig kunnen uitspelen dankzij haar achterban.
Zo hard geloven we de VLD en ons aller Guyken niet hoor om nu het kartel af te blazen omdat ons in de toekomst, zonder enige garantie dus, door de VLD eventueel een dotatie beloofd is. Men noemt ons wel eens naïef, maar zoooo erg kan het niet zijn, zeg nu zelf.
De gene die denken dat we in de val van Decroo en de rest van zijn logebroeders zullen trappen zijn er naast.

Er zal eerst binnen de partij een discutie plaats vinden of we die dotatie zullen aanvaarden.

Ik weet een ding dat de VLD er op uit is dat we ons zelf de nek om draaien. en daar betalen ze graag voor (dotatie)
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2003, 01:36   #23
Lesane
Provinciaal Statenlid

Lesane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lesane
Citaat:
Citaat:
De gene die denken dat we in de val van Decroo en de rest van zijn logebroeders zullen trappen zijn er naast.

Er zal eerst binnen de partij een discutie plaats vinden of we die dotatie zullen aanvaarden.

Ik weet een ding dat de VLD er op uit is dat we ons zelf de nek om draaien. en daar betalen ze graag voor (dotatie)
Huh, als die die dotatie er komt zal die natuurlijk met twee handen gegrepen worden. Dat is toch logisch. Ge moet u niet laten vangen door mensen die beweren dat we afgekocht zijn door deze "toegeving" van Decroo enz.

We hebben dit al eerder ingediend. Net na 18 juni.
Volgens juristen binnen de partij maken we een goede kans.
Maar!!!!!!
Het is helemaal nog niet zeker.
Dit heeft niet gespeeld binnen de onderhandelingen met de CD&V. We zijn dan ook nog net niet zo naïef om de VLD te geloven dat ze dat zouden regelen ergens in de toekomst dat we hierom het kartel zouden hebben afgeblazen.
Lesane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2003, 10:47   #24
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Het zou eerlijk zijn voor de NVA als ze een dotatietje zouden krijgen.
Eerlijk zou zijn: evenveel per stem als andere partijen.
Of hun programma ons nu aanstaat of niet.
Supertaaf,

meestal komen we niet echt overeen, maar hier bewijs je toch democratisch te zijn.
Over die smerige kieswet loopt ook een verhitte discussie op:
http://forum.politics.be/viewtopic.php?t=4945
Daar kan je vanwege accolieten der meerderheidspartijen die het onding stemden de wildste bokkesprongen lezen om die discriminatoire reetwet goed te praten.

In plaats van constant fanatiek Vlaams te bewegen, zouden de flaminganten beter ijveren voor het bindend referendum op volksinitiatief.
Via die democratische weg kunnen heel wat grieven tegen België probleemloos weggewerkt worden, zonder die splitsingsherrie.
Dat zou inderdaad een stap in de goede richting zijn. En misschien, -ik herhaal- misschien kan er dan een compromis bereikt worden om eventueel een soort 'Verenigd Koninkrijk der Belgen te vormen naar analogie met de UK.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2003, 12:35   #25
Peter De Ryck
Banneling

Stuur een bericht via ICQ naar Peter De Ryck Stuur een bericht via Instant Messenger naar Peter De Ryck Stuur een bericht via MSN naar Peter De Ryck
Standaard

''Dit heeft niet gespeeld binnen de onderhandelingen met de CD&V.''
Wanneer het tegendeel een feit is,gaat u dit nooit toegeven
Peter De Ryck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2003, 12:43   #26
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
''Dit heeft niet gespeeld binnen de onderhandelingen met de CD&V.''
Wanneer het tegendeel een feit is,gaat u dit nooit toegeven
Ik blijf erbij dat die dotatie een vergiftigt geschenk is
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2003, 13:36   #27
Kempen
Gouverneur

Standaard

Als men louter kijkt naar het aantal behaalde stemmen zou het inderdaad eigenlijk een schandaal zijn dat partijen wel dotaties krijgen omdat ze in Wallonie minder stemmen halen maar wel verkozen zijn en de NVA niet.

Ik gung de NVA haar stemmen wel en misschien zou men de wet naar de toekomst kunnen aanpassen. Echter met terugwerkende kracht, daar heb ik het altijd een beetje moeilijk mee.

Zelfkennis is het begin van de wijsheid.

Ik ben graag de gek die meer vragen kan stellen dan 1000, zelfverklaarde, wijzen kunnen beantwoorden

Vlaanderen onafhankelijk
Kempen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 22:26   #28
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

"Dat is geen toeval. Zo hoefde Bourgeois geen kartel te vormen met CD&V om te overleven", zei Joris Van Hauthem (Vlaams Blok)in Het Laatste Nieuws. Wat een zurige oprisping... zijn er geen andere katten te geselen dan "broeders in de strijd" naar een onafhankelijk Vlaanderen ?
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2003, 23:17   #29
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Partijfinanciering moet afgeschaft worden

België is een particratie, dat wisten we al langer. Maar nu loopt het toch de spuigaten uit. Het noodlijdende Vlaams-nationale NVA - een reliek uit een ver verleden van een dood en begraven Volksunie - moet nu als een coma-patiënt kunstmatig in leven worden gehouden met het geld van de belastingbetalende Belg. 400.000 euro zou het nog in extremis toegestopt krijgen, naast de 900.000 euro die het nog steeds krijgt aan toelagen van het Vlaams Gewest (cijfers De Tijd 09.09.2003). Wat vroeger van de Vlaams-nationalisten niet mocht met de Waalse staalbedrijven, gebeurt nu toch met het Vlaams-nationalisme: veel belastinggeld in een bodemloze put. Van slecht bestuur gesproken.

Het is misschien tijd om het hele anti-democratische systeem van de partijfinanciering gewoon af te schaffen. Waarom moeten de Belgen de partijen die ze reeds constant op TV zien en waarvoor ze als het ware verplicht worden te gaan stemmen, nu nog eens financieel gaan ondersteunen? Er kruipt veel meer geld in het onderhouden van de particratie dan in het koningshuis en dat laatste heeft dan nog een nut en een grote populariteit, wat we niet van de meeste politici kunnen zeggen. Bovendien is het discriminerend t.o.v. de nieuwe en kleine partijen die geen euro overheidssteun krijgen en bovendien nog eens quasi systematisch van de beeldbuis worden geweerd.

Geen enkele gevestigde partij protesteert tegen de uitbreiding, laat staan het behoud, van deze wansmakelijke geldverspilling. Waarom zouden ze ook? Ze zouden er eens hun macht bij kunnen verliezen...
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2003, 06:52   #30
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Dat zou inderdaad een stap in de goede richting zijn. En misschien, -ik herhaal- misschien kan er dan een compromis bereikt worden om eventueel een soort 'Verenigd Koninkrijk der Belgen te vormen naar analogie met de UK.
Dat zou een echte federatie zijn: vrij aangegane verbanden waar beide partijen het wenselijk achten.
Nu zitten we met een opgelegde federatie, en nooit werd de bevolking geraadpleegd of ze wel akkoord waren met het splitsen van materie A of het unitair houden van materie B.
Oud 11 september 2003, 06:57   #31
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Partijfinanciering moet afgeschaft worden
Dat lijkt op het eerste gezicht verdedigbaar.
Anderzijds stel je dan weer wagenwijd de deur open voor financiering uit de bedrijfswereld. De rijkste en degene met de beste connecties, maakt dan het meeste kans op een bestuurlijk mandaat. M.a.w.: de politici worden pionnen, stromannen en slippendragers van de captains of industry.
Als er dan toch van overheidswege gefinancierd wordt, dan moet dit op gelijkwaardige basis gebeuren: één stem één bedrag.
Dat sluit de anomalieën uit dewelke nu aantoonbaar bestaan.
Oud 11 september 2003, 07:33   #32
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Indien we alle overheidsfinacieringen afschaffen, komen we in Amerikaanse toestanden terecht, waarbij de presidentskandidaat met het meeste geld meestal de nieuwe president wordt.

N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2003, 08:35   #33
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Indien we alle overheidsfinacieringen afschaffen, komen we in Amerikaanse toestanden terecht, waarbij de presidentskandidaat met het meeste geld meestal de nieuwe president wordt.
Je hebt een punt. Het systeem in Amerika wilt dat je best eerst genoeg 'rijkelui' overtuigd hebt om geld te krijgen eer je de rest van de bevolking kunt gaan proberen te overtuigen. Hoewel het niet zodanig zwart-wit is als je het beschrijft.

Wat mij begon te intrigeren met deze topic is dat er ook hier over niets anders dan geld wordt gesproken. Het is een topic over dotaties (ons geld dus) en de discussie blijft maar doorgaan. Dat geld is dus ook in Belgie heel erg belangrijk tijdens verkiezingen.

Om over na te denken.
Oud 12 september 2003, 10:57   #34
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het is vrij simpel: elke stem op gelijk welke partij moet met hetzelfde bedrag gehonoreerd worden;
Dat is pas gelijke behandeling, dat is ware democratie.
Ik neem dus aan dat Superstaaf protesteert tegen het feit dat een Vlaamse verkozene zoveel stemmen meer nodig heeft dan een Waalse.
En tegen het feit dat er evenveel Franstalige ministers zijn dan Vlaamse.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 11:01   #35
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Vergeet niet, er is ook nood aan een Vlaamse partij die wél onderhandelt. Omdat dat nog steeds de manier is om zaken gedaan te krijgen in dit land.
Toch niet. De PS zegt gewoon: "NON". En het is afgelopen.
Oud 12 september 2003, 11:03   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
Het is vrij simpel: elke stem op gelijk welke partij moet met hetzelfde bedrag gehonoreerd worden;
Dat is pas gelijke behandeling, dat is ware democratie.
Ik neem dus aan dat Superstaaf protesteert tegen het feit dat een Vlaamse verkozene zoveel stemmen meer nodig heeft dan een Waalse.
En tegen het feit dat er evenveel Franstalige ministers zijn dan Vlaamse.
Uiteraard.
Zetels moeten proportioneel volgens het aantal stemmen verdeeld worden.
Het gaat niet op dat N-VA 1 zetelke heeft met 200.000 stemmen en het blok met slechts driemaal meer stemmen 18 keer meer mandaten.
Ook de Vlaams-Waalse anomalieën zijn stuitend.

Daarom: Terug naar unitaire partijen. Dan heeft degene met de meeste stemmen ook de meeste mandaten, zowel partijen als personen.

Gelijke behandeling voor een stem: zowel qua financieën als wat betreft vertegenwoordiging.
Oud 12 september 2003, 12:05   #37
luc broes

Standaard

Superstaaf, ik ben blij dat je ten minste logisch doordenkt. Maar in het unitaire België is Wallonië in de minderheid.
De Walen zullen nooit aanvaarden door een Vlaamse meerderheid gedomineerd te worden.
En ik heb daar alle begrip voor. Voor alle duidelijkheid, ik ben niet tegen de Walen.
Ik verkies wel dat maatregelen die voor Vlaanderen noodzakelijk zijn ook kunnen genomen worden.
En ik gun dat natuurlijk ook aan de Walen. Ieder met eigen verantwoordelijkheid.
Oud 12 september 2003, 19:52   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Walen zullen nooit aanvaarden door een Vlaamse meerderheid gedomineerd te worden
Precies.
En daarom zijn er ook die anomaliën.
Oud 12 september 2003, 20:04   #39
Aangebrande Phönix
Minister

Aangebrande Phönix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom: Terug naar unitaire partijen. Dan heeft degene met de meeste stemmen ook de meeste mandaten, zowel partijen als personen.
Ik ga daar een argumentje aan toevoegen. Een Belg kan slechts de helft van zijn regering samenstellen. België democratisch?
Niets was, niets is, niets zal
Aangebrande Phönix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2003, 20:42   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aangebrande Phönix
Citaat:
Ik ga daar een argumentje aan toevoegen. Een Belg kan slechts de helft van zijn regering samenstellen. België democratisch?
België opnieuw unitair dus en dan is het democratisch.
En wat zullen de voorwaarden zijn die Franstalig België daarvoor stelt, denk je?

Unitarisme met behoud van alle voorrechten en voorkeursregelingen die Wallonië vandaag geniet?
50=1 is een meerderheid inplaats van 2/3de?

Denk jij dat Verhofstadt zijn premierschap kwijtwil?

Waarom denk je dat Di Rupo zei dat hij in elk ander land republikein zou zijn behalve in België?

België zou trouwens perfect democratisch kunnen stemmen op confederale basis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be