Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2006, 10:00   #21
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
welke wereldtaal? het Frans is maar de 17e taal...
D�*t willen de Franstaligen, en een hele hoop 'goede Belgen', niet geweten hebben.
Frans is en blijft zelfs de 'universele hoftaal'.
In Belgique toch....

Dat er in Belgique een grote meerderheid leeft die Nederlandstalig is heeft nooit enig belang gehad voor onze wereldtaalgebruikers.
Oud 28 augustus 2006, 10:12   #22
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht

Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?
Als ze van plan zijn om in Belgie te blijven wonen en ze in of rond Brussel een job willen, zijn ze daar wèl een zak mee.

Als jij in Denemarken gaat wonen, SS, zeg jij dan ook: "ik heb dat Deens niet nodig, want ik spreek al een wereldtaal"? Wat voor een kromme redenering is me dat!

(Of wil jij de werkloosheid in Franstalig Belgie in stand houden?!)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 10:14   #23
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als jij in Denemarken gaat wonen, SS, zeg jij dan ook: "ik heb dat Deens niet nodig, want ik spreek al een wereldtaal"? Wat voor een kromme redenering is me dat!
SS niet want hij is uiteindelijk een meertalige Vlaming, maar van de Franstaligen ben ik niet zo zeker....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 12:26   #24
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... een wereldtaal...
Al meer dan eens aangehaald in andere draden :
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk bericht door Black Cat
Frans geen wereldtaal?

Er zijn 'slechts' 4 maal zoveel mensen die het Frans als moedertaal hebben tegenover het NL. (87 milj to 22 milj) En dit op een wereldbevolking van 6.500.000.000 mensen.

Dus, neen, het FR is, net zoals het NL, géén wereldtaal.

Zoals al in een andere draad werd aangehaald :

Citaat:
Het NL heeft dan ook nooit de intentie/pretentie gehad om een wereldtaal te zijn.
En ter info :
Om het even in cijfers uit te drukken : (bron : wikipedia)
Wereldwijd is het NL is de moedertaal van ruim 22 miljoen mensen.
Voor het Frans is dit 87 miljoen.
Voor het Duits is dit 110 miljoen.
Voor het Engels is dit 380 miljoen.
Op een totale wereldbevolking van 6.500.000.000 mensen maakt dit respectievelijk :
NL : 0.35 %
FR : 1.35 %
D : 1.70 %
E : 5.90 %

T.o. het NL hebben vier maal zoveel mensen hebben het Frans als moedertaal.

Zo groot is het Frans dus toch ook niet, eh...
Oud 28 augustus 2006, 12:54   #25
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Hij heeft trouwens gelijk hé. Hoe kan je als Belgicist niet de taal spreken van de grootste groep mensen in België?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 13:34   #26
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
Leterme geeft Franstaligen lik op stuk

,,Franstalige politici die Nederlandsonkundig zijn, maar wel een pro-Belgisch discours verdedigen, zijn compleet ongeloofwaardig'', zegt de Vlaamse minister-president Yves Leterme (CD&V).
,,Franstalige politici die steeds weer het Belgische model verdedigen tegen 'gevaarlijke' Vlaamse collega's, en er intussen niet in slagen om behoorlijk Nederlands te spreken, zijn ongeloofwaardig. Nederlands wordt door sommige Franstaligen nog altijd bekeken als een soort dialect, maar het is wel de landstaal van de meerderheid van de Belgen. Ik ben er helemaal niet op uit om België op te blazen, maar als de Vlamingen vragen dat men hun taal spreekt, is dat een zaak van respect. Ik spreek zelf vlot drie talen. Ik mag me toch afvragen of het gebrek aan kennis van het Nederlands een kwestie is van niet willen of niet kunnen'', zei een strijdvaardige Leterme na de IJzerbedevaart in Diksmuide.

Leterme reageert daarmee voor het eerst duidelijk op de commotie rond zijn interview in de Franse krant Libération . Daarin verklaarde hij onder meer ironisch dat veel ,,Franstaligen intellectueel blijkbaar niet in staat zijn om Nederlands te leren'', wat hem een storm van Franstalige kritiek en zelfs klachten wegens racisme opleverde.

PS-voorzitter Elio Di Rupo besloot vrijdag op zijn zomercongres nog dat Leterme ,,uit is op het einde van België''. De PS-vice-premier en minister van Justitie, Laurette Onkelinx, deed er dit weekend in Het Laatste Nieuws een schep bovenop: ,,Leterme moet zich excuseren voor de minachting waarmee hij alle Franstaligen beledigd heeft. Hij is een man met twee gezichten. Hij zou je met het grootste gemak én met de glimlach een dolk in de rug steken'', verklaarde zij.

,,Onkelinx noemde mij eerder 'een gevaarlijk man' en toen hebben we eens afgesproken om een en ander uit te klaren. Dat verliep goed, maar blijkbaar vindt ze het nu nodig om opnieuw alle registers open te trekken. Ik denk dat de PS en Onkelinx in het bijzonder onder grote druk staan om een falend beleid op vlak van Justitie recht te trekken. Ze zoeken een bliksemafleider voor hun problemen, en denken die in mij en de heisa rond het interview gevonden te hebben'', zegt de minister-president.

,,Mijn vader was een Franstalige schilder-behanger die naar hier verhuisd is zonder een woord Nederlands te kennen. In wat een pak Franstaligen niet kan, is hij wel geslaagd: Nederlands leren. Ik ben opgevoed in het Frans, tot mijn drie jaar sprak ik nooit een andere taal. Ik ben als anderstalige naar de kleuterklas gegaan, en heb daar Nederlands geleerd. Ik spreek het nog altijd niet vloeiend, maar het lukt toch al meer dan behoorlijk'', aldus Leterme.

Over de oproep van het IJzerbedevaartcomité aan de Vlaamse ministers ,,om op post te blijven na de federale verkiezingen'', grapt Leterme: ,,Het is tegenwoordig uitzonderlijk als men politici vraagt om op post te blijven, in plaats van af te treden.'' Dan ernstig: ,,Zoals u weet, doe ik daar dit jaar geen uitspraken meer over. Ik weet alleen dat ik zal kijken vanuit welke positie ik Vlaanderen het beste vooruit kan helpen.''

Dat zijn aanwezigheid op de IJzerweide nieuwe olie op het communautaire vuur zou zijn, wil Leterme niet geweten hebben. ,,Sinds wanneer is het aan de Franstalige politici om te oordelen of ik best wel of niet naar de bedevaart kom? Ik was hier vorig jaar trouwens ook.''
Van onze redacteur Wouter Verschelden

Blijkbaar trekt Leterme zijn voetje toch niet terug, hij doet er zelfs nog een schep bovenop. Zijn eerste minister stoel zal hij naar alle waarschijnlijkheid wel mogen vergeten
Hij moet weten wat hij wil. Die Standaard gooit nog wat olie op het vuur met zo'n titel. De pers is hier echt Vlaams-nationalistisch. Het laatste bastion der flaminganten overigens.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 13:35   #27
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
D�*t willen de Franstaligen, en een hele hoop 'goede Belgen', niet geweten hebben.
Frans is en blijft zelfs de 'universele hoftaal'.
In Belgique toch....

Dat er in Belgique een grote meerderheid leeft die Nederlandstalig is heeft nooit enig belang gehad voor onze wereldtaalgebruikers.
Engels is de wereldtaal. Ook iets op tegen? Zielige mensen.
Oud 28 augustus 2006, 14:01   #28
Tavek
Banneling

Standaard

De franstaligen moeten maar om 1 reden Nederlands leren, en dat is omdat ze dan makkellijker een baan vinden. Tweetaligheid is een troef.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 14:03   #29
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Hij heeft trouwens gelijk hé. Hoe kan je als Belgicist niet de taal spreken van de grootste groep mensen in België?
Kunnen de Blubbertjes eens op deze vraag antwoorden ? Of gaan ze als gladde alen excuses blijven verzinnen om hun racistische, franskiljone helden te blijven ontzien?
Online is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 15:42   #30
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Engels is de wereldtaal. Ook iets op tegen? Zielige mensen.
Precies!

Leg je dan nu eens uit waarom in Vlaanderen het Frans voorrang moet krijgen op Engels?
Oud 28 augustus 2006, 16:12   #31
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij moet weten wat hij wil. Die Standaard gooit nog wat olie op het vuur met zo'n titel. De pers is hier echt Vlaams-nationalistisch. Het laatste bastion der flaminganten overigens.
Heeft U,o Monsieur le Président-Fondateur, ooit verhandelingen op school, gehad, ?

In een titel staat bondig en kort WAAROVER het artikel gaat en NIET de mening van de krant of haar redacteurs.
Zoiets heet COLUMN.

Maar wat baten kaars en bril als de Hans niet zien wil.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 16:15   #32
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Online Bekijk bericht
Kunnen de Blubbertjes eens op deze vraag antwoorden ? Of gaan ze als gladde alen excuses blijven verzinnen om hun racistische, franskiljone helden te blijven ontzien?
ja, dat is de gang van zaken op dit forum.
Het lijkt er soms op dat de leden van de Partij krijgen
Ze melden zich ook onder verscheidene namen aan om met zichzelf te discussiëren en zo eens verder te komen in een debat.

Welkom op het politics.be trouwens.

un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 16:15   #33
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De franstaligen moeten maar om 1 reden Nederlands leren, en dat is omdat ze dan makkellijker een baan vinden. Tweetaligheid is een troef.
Maar waarom zouden ze dat doen?

Ze hebben daar in het Zuiden immers de PS die belooft dat ze toch zowiezo "Vlaamse" centjes krijgen. Dan nog je moet WILLEN werken om een job te vinden.
Vroeger toen er in Vlaanderen crisis was, werd er in het breed verkondigd dat de Vlaming maar moest verhuizen en in Wallonië gaan werken.

Welke politici durven verkondigen dat Walen maar eens naar Vlaanderen moeten verhuizen om werk te zoeken? Ooh, als je wilt verhuizen én je WILT werk, dan spreek je best ook de taal van dat land/regio.

Alles is een probleem van WILLEN, en uiteraard zijn er mensen waar het probleem zich situeert bij NIET KUNNEN.

Oud 28 augustus 2006, 16:20   #34
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je nu echt van mensen die reeds een wereldtaal machtig zijn verlangen dat ze er nog een taal bijnemen, waar ze buiten in Vlaanderen en Holland geen zak mee zijn?
Prachtige weergave van belgicistisch denken.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 28 augustus 2006 om 16:21.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 18:18   #35
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Als ik op mijn eentje naar Denemarken ga wonen, dan zal ik Deens leren.
Als ik echter merk dat in mijn Deense gemeente een significante hoeveelheid Nederlandstaligen of Engelstaligen wonen, dan zal ik terecht van de gemeentelijke overheid eisen, dat ze zich aanpast aan een groot deel van haar burgers, en Engels of Nederlandse faciliteiten verleent.
Oud 28 augustus 2006, 18:20   #36
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Mooie tekst, Knuppel.
Veel redelijker dan we van jou gewend zijn.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 28 augustus 2006 om 18:21.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 18:24   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik treed u volmondig bij, maar dat geldt ook voor de Nederlandstaligen. Zelfs het Frans van Verhofstadt is niet subliem.
Oud 28 augustus 2006, 18:37   #38
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik treed u volmondig bij, maar dat geldt ook voor de Nederlandstaligen. Zelfs het Frans van Verhofstadt is niet subliem.
Die spreekt wel beter Frans dan Di Rupo Nederlands.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 18:56   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik op mijn eentje naar Denemarken ga wonen, dan zal ik Deens leren.
Als ik echter merk dat in mijn Deense gemeente een significante hoeveelheid Nederlandstaligen of Engelstaligen wonen, dan zal ik terecht van de gemeentelijke overheid eisen, dat ze zich aanpast aan een groot deel van haar burgers, en Engels of Nederlandse faciliteiten verleent.
Ge meent niet dat ge dat zelf gelooft !!

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2006, 19:01   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..... trom.
Ooit werd in De Standaard (of all newspapers!) opgeroepen om deels CVP (kamer) en deels VU (senaat) te stemmen.
....

....
Herinnert gij u misschien nog de tijd dat er op 1° blz van de standaard en logo met zes letters in kruisvorm stonden? (tip: denk aan de manifestatie van afgelopen weekeinde). En waarvoor stonden/staan die letters ?

Waarom vestig ik daar de aandacht op? Omdat gij met uw bemerking "of all newspapers" bewijst dat ge wel een klok gehoord hebt, maar lange niet de klepel weet hangen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be