![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
soit - ik probeer snel te herhalen. Wat tweetalige scholen betreft heb ik weet van zo'n school in Luik. De tweede taal is evenwel niet het Nederlands, wel het Engels (Lessen dus in Frans/Engels) Daarnaast heb ik mogen begrijpen dat in Wallonië eerder Engels als tweede taal wordt gekozen dan het Nederlands. Vroeger was het bovendien zo dat het aantal uren tweede taal (als dat dan al Nederlands was) minder was dan wat wij in vergelijkbaar onderwijs aan Frans kregen ingelepeld. Wat de individuele meertaligheid betreft (ik ga het nu beperken tot tweetaligheid Frans/Nederlands) Zoiets kan enkel werken als 1) de beide talen door alle betrokkenen als evenwaardig wordt beschouwd en de tweede taal even makkelijk door alle betrokkenen wordt gesproken. Op dit ogenblik lijkt het mij zo te zijn dat Nederlandstaligen nog steeds makkelijker Frans zullen pogen te spreken dan omgekeerd Franstaligen Nederlands. Zo addresseren de meeste franstaligen zich op kantoor tav mij uitsluitend of overwegend in het Frans. Een franstalige Brusselse wist mij te vertellen dat Franstaligen meer last hebben van 'schroom' om een andere taal te spreken. Bovendien, eigenlijk hebben ze het ook niet nodig wat de Nederlandstaligen behelpen zich meestal wel in het Nederlands. 2) de individuele tweetaligheid - voorzien in overheidsdienst in Brussel - werkt niet. Ik heb begrepen uit kranten dat de vacatures voor Franstaligen met voldoende kennis van het Nederlands moeilijk/niet ingevuld geraken (omgekeerd lijkt dat niet zo'n probleem te zijn). Franstalige partijen pleiten dan ook voor de afschaffing van de individuele tweetaligheid tvv de tweetaligheid van de dienst (in tegenstelling tot de Vlaamse partijen) ik zou derhalve de BUB aanraden om de pijlen in eerste instantie te richten op tweetalig brussel en ervoor te zorgen dat de individuele tweetaligheid werkelijk bestaat én werkt alvorens het te willen uitbreiden naar geheel Vlaams-brabant zoals Patriot ergens heeft gesuggereerd (meen ik mij te herinneren)/geheel België. Op die manier heeft men een voorbeeld zoals het 'moet'. bovendien zou ik hen aanraden er dringend werk van te maken, want Vlaanderen en Wallonië drijven steeds verder uit elkaar. En ik vrees dat er steeds minder en minder goodwill is aan Nederlandstalige kant. zoals de situatie nu is, hoewel ik voorstander ben van meertaligheid, kan ik mij niet scharen achter een verplichte individuele tweetaligheid over geheel België. In de huidige situatie gaat dit leiden tot verdere verfransing. Ik denk hierbij aan mijn brusselse collega die verbaasd is telkens wanneer ze Nederlands hoort spreken in Brussel.. nochtans lopen daar heel wat Nederlandstaligen rond.. alleen.. hoeveel zijn er niet die Frans spreken omdat ze anders niet efficiënt geholpen worden? Zelfs in Meise raakte ik in het Nederlands in een bepaalde taverne niet bediend.. tot grote verbazing van mijn Brusselse collega die antwoordde: ja, maar Meise is toch Vlaams? |
|
![]() |
![]() |