![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 |
Burger
|
![]() Laat ons het dan zo interpreteren
![]() Ik noem het pure hypocrisie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit wetende, vraag ik me af hoe de rooms-katholieke kerk er dan voor zorgt dat mensen sterven aan AIDS?
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Dat is toch logisch. Als jij noch je partner hiv/AIDS heeft, is het gebruik van een condoom (als bescherming tegen besmetting) vrij zinloos.
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() maar waarom is het gebruik van condoom verboden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Burger
|
![]() [quote=Dave Brocatus;1975608]Het gebruik van een condoom is niet het enige middel om AIDS tegen te gaan.
Inderdaad, geen sex voor het huwelijk. Hoeveel mensen leven nog volgens dit principe denk je? De minderheid! Maakt dit dan van al die mensen slechte katholieken? Dat was net wat ik wou aantonen! quote] |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Eén van de redenen is dat men door het gebruik van een condoom de kans op bevruchting kunstmatig verhindert. Dit verhoogt aanzienlijk het risico dat mannen vrouwen enkel maar gebruiken als een object om hun seksuele driften te bevredigen. Er zijn immers geen gevolgen aan de geslachtsdaad verbonden.
![]() |
![]() |
#28 |
Burger
|
![]() En die opvatting dateert niet uit lang vervlogen tijden? Dat is net het probleem, godsdiensten moeten mee evolueren, en doen dat niet. Vaak zijn het enkel de mensen die evolueren, en een groepje aanhangers die niet evolueren maar wel nog zweren bij de Bijbel, of zelfs de Koran.
Mij frustreert het gewoon dat mensen kunnen aanvaarden dat katholieken zijn geëvolueerd (althans de meerderheid), maar dat men dit niet kan aanvaarden van andere godsdiensten (met name moslims). |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Burger
|
![]() Begrijpt u het niet? Omdat ik dat net zo zeer schending van de mensenrechten vind.
Jullie staan gewoon niet open voor andere visies, andere religies, en voelen jullie zelf superieur tegenover anderen. Net die verwijten die jullie anderen dan aansmeren. Het is triestig gesteld met de verdraagzaamheid tegenwoordig. En u gaf me geen antwoord op mijn vraag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Nochtans heeft het christendom de afgelopen 2000 jaar een hele evolutie meegemaakt. Ook binnen de rooms-katholieke kerk is er constant een evolutie merkbaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Burger
|
![]() oh ja, en waarom zweert men dan nog steeds bij vervlogen tradities die geen kat meer volgt? en worden deze mensen daar dan op afgerekend en verweten 'slechte christenen' te zijn? Was verdraagzaamheid ook in het christendom geen sleutelbegrip?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als uw stelling klopt, waarom zijn dan de niet-katholieke landen die niet gehinderd zijn door dit condoomverbod, het ergst getroffen? Waarom is het condoomverbod het enige pauselijke bevel (er zijn er nogal wat) dat opgevolgd wordt? Ik herinner me uit de jaren '80 bij de abortusdiscussie het argument dat abortus toegelaten moest worden omdat condooms soms falen. Nu ineens zouden die 100% veilig zijn? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Geef eens een voorbeeld, welke tradities, wie wordt er hier en nu nog op aangerekend ? Dat het christendom moet blijven evolueren en dat er kritiek op moet kunnen gegeven worden, is een evidentie. Het condoomstandpunt of het "ga en vermenigvuldig u" of het moeilijk doen over stamcellen zijn dingen waarin de kerk inderdaad nog wat werk voor de boeg heeft. Maar het is volgens mij toch wel lachwekkend te stellen dat het christendom even achterlijk of reactionair is als de islam.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wie beweert er dat christenen (katholieken) superieur zijn tegenover anderen? Citaat:
Bedoelt u de vraag of iemand die seks heeft buiten het huwelijk een slechte katholiek is? Ik denk dat het verkeerd is om mensen in te delen in 'goede' en 'slechte' katholieken. Indien iedereen die ooit gezondigd heeft tegen de katholieke leer als een slechte katholiek bestempeld wordt, zijn we allemaal slechte katholieken. Dus zou ik niet meteen zeggen dat mensen die seks hebben buiten het huwelijk slechte katholieken zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Verdraagzaamheid betekent niet dat men alles zomaar moet verdragen. Verdraagzaamheid mag geen excuus worden voor straffeloosheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wat is de echte positie van de vrouw in het christendom?
|
![]() |
![]() |