Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2003, 20:31   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Blaekdal
Belgen hebben dan weer een verbondenheid in sociale zekerheid, nationaliteit, koningshuis en 173 jaar gezamenlijke geschiedenis.
De Denen en de Norenn hebben een veel langere gezamenlijke geschiedenis: die start ergens in de 14e (jawel, veertiende) eeuw en houdt pas op aan het begin van de 19e eeuw. Heel wat meer dan die luttele jaren Belgische staat. Nochtans gingen beide volkeren op een bepaald ogenblik hun eigen weg.

Verbondenheid in sociale zekerheid??? Plunderen van Vlaanderen en doorsluizen naar Wallonië zult u waarschijnlijk bedoelen.

En het koningshuis? Er werden in de loop van de geschiedenis al zoveel vorstenhuizen naar de prullenmand verwezen. Ik zie trouwens het nut niet in van het behoud van zo'n middeleeuws relict.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 20:56   #22
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
De Vlamingen betalen ook hun eigen regionale instellingen & de Franstaligen de Vlaamse.
Het is eerder "de vlamingen betalen hun eigen regionale instellingen en de franstalige op de koop toe"!
Waarom trek je trouwens niet de juiste conclusie uit bovenstaande topic! Brusselaars voelen zich niet verwant met de walen en vice-versa!
Niet alleen de walen, ook de vlamingen lusten we niet, daarentegen onze europese broeders, die zijn meer dan welkom, die zagen niet.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 21:29   #23
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
De Vlamingen betalen ook hun eigen regionale instellingen & de Franstaligen de Vlaamse.
Het is eerder "de vlamingen betalen hun eigen regionale instellingen en de franstalige op de koop toe"!
Waarom trek je trouwens niet de juiste conclusie uit bovenstaande topic! Brusselaars voelen zich niet verwant met de walen en vice-versa!
Niet alleen de walen, ook de vlamingen lusten we niet, daarentegen onze europese broeders, die zijn meer dan welkom, die zagen niet.
Ach...Brussel, de smet van Vlaanderen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 22:55   #24
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat het onderwerp van deze topic was "Een op twee Franstaligen wil ontmanteling Franstalige Gemeenschap"

Wat dat dus te zien heeft met transfers van Brasschaat naar Antwerpen begrijp ik niet.
Voor mij doen de franstaligen het hun instellingen wat ze willen. Afschaffen of behouden is hun zaak.
Feit is wel dat de Vlamingen destijds slimmer waren en geen onderscheid maakten tussen gemeenschap en gewest.
Of kan het zijn dat de "franstalige" keuze meer ruimte schiep voor het benoemen van vriendjes?
Niet te verwonderen dus dat, in tegenstelling tot de bevolking, de franstalige politieke wereld wel een groot voorstander blijft van het behoud van de instellingen.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 23:40   #25
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

43% wil afschaffen FRANSE gemeenschap?

Is dat een meerderheid?

Zoals er deze morgen op de RTBF-radio werd gezegd, wensen veel franstaligen inderdaad niet te behoren tot de FRANSE gemeenschap aangezien ze zich Belg voelen. De FRANSTALIGE gemeenschap zou een betere term zijn.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2003, 06:31   #26
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Zoals er deze morgen op de RTBF-radio werd gezegd, wensen veel franstaligen inderdaad niet te behoren tot de FRANSE gemeenschap aangezien ze zich Belg voelen. De FRANSTALIGE gemeenschap zou een betere term zijn.
Nochtans heeft men beslist om de benaming "francophone" te laten vallen (omdat die te eng is: het verwijst alleen naar de taal, terwijl de gemeenschappen voor veel meer verantwoordelijk zijn) en te vervangen door "française". Trouwens, in Vlaanderen hebben we dat oorspronkelijke "Nederlandstalig" al heel lang laten vallen. Al die -talige benamingen zijn nietszeggend.
Oud 29 september 2003, 14:40   #27
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Voor mij mag de Franstalige gemeenschap blijven bestaan.
-Ik heb immers niks tegen gemeenschappen
-Dat toont de mensen aan dat ze nog meer moeten betalen
Het is niet de Franstalige Gemeenschap maar de Franse Gemeenschap en terecht.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2003, 14:47   #28
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:

Is dat een meerderheid?

Ik denk het niet. De FRANSE Gemeenschap moet blijven volgens mij.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 12:01   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin
Citaat:

Is dat een meerderheid?

Ik denk het niet. De FRANSE Gemeenschap moet blijven volgens mij.
In afwachting van hun aansluiting bij hun ware moederland, dat is begrijpelijk...
Alleen vrees ik dat geen enkel land zijn wettelijk grondgebied zonder slag of stoot zal opgeven.
Ik zie de Brusselaars dus eerder een speciaal statuut krijgen. Of ze het zullen kunnen runnen zonder de centen van hun Vlaamse moederland valt echter af te wachten. Misschien komt Frankrijk dan wel over de brug? Welk voordeel ze daar denken te gaan hebben aan een enclave in hartje Vlaanderen weet ik echter ook niet.
Oud 1 oktober 2003, 19:57   #30
A
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Al die -talige benamingen zijn nietszeggend.
Tuurlijkl hé , de taal doet er voor u niet toe hé . Die talige benamingen zijn niets zeggend . Inderdaad Dus waarom zou u dan zeggen dat wij volksgenoten zijn met de Hollanders (meest gegeven "reden" is de TAAL) , als de taal er toch niet toe doet ?????????????

Rare jongens , die Vl-nationalisten

- Sport, Opium van en voor het Volk -

Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100.

Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100
A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2003, 23:08   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Al die -talige benamingen zijn nietszeggend.
Tuurlijkl hé , de taal doet er voor u niet toe hé . Die talige benamingen zijn niets zeggend . Inderdaad Dus waarom zou u dan zeggen dat wij volksgenoten zijn met de Hollanders (meest gegeven "reden" is de TAAL) , als de taal er toch niet toe doet ?????????????

Rare jongens , die Vl-nationalisten
Rare jongens, die belgicisten... Ze kunnen immers geen onderscheid maken tussen de voorgenoemde benamingen, de taal en de volkskundige begrippen.

Ik ben immers geen "Nederlandstalige" naar volksidentiteit, maar Vlaming. Daarom spreken we over de Vlaamse Gemeenschap. net zo min is er in België een Franstalige Gemeenschap, maar een Franse Gemeenschap. Zoals Hasquin zelf op het VRT-nieuws verklaarde behoren onze zuiderburen door taal en cultuur tot de Franse gemeenschap. Vandaar de naam "Franse Gemeenschap".
Oud 2 oktober 2003, 03:59   #32
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Daarom spreken we over de Vlaamse Gemeenschap. net zo min is er in België een Franstalige Gemeenschap, maar een Franse Gemeenschap.
De oorspronkelijke naam was, als ik mij niet vergis, Nederlandstalige Cultuurgemeenschap. Die Vlamingen moeten maar eens stoppen met hun imperialisme waarmee ze vele Nederlandstaligen willen indoctrineren. Ik noem een Antwerpenaar ook geen Brabander, en het zou nog historisch correcter zijn!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 07:37   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Daarom spreken we over de Vlaamse Gemeenschap. net zo min is er in België een Franstalige Gemeenschap, maar een Franse Gemeenschap.
De oorspronkelijke naam was, als ik mij niet vergis, Nederlandstalige Cultuurgemeenschap. Die Vlamingen moeten maar eens stoppen met hun imperialisme waarmee ze vele Nederlandstaligen willen indoctrineren. Ik noem een Antwerpenaar ook geen Brabander, en het zou nog historisch correcter zijn!
Herlees zelf nog eens wat je uitkraamt, Tacitus en stel mij mij vast dat je jezelf steeds belachelijker maakt.

Uit de wijze te zien waarop jullie, pal naar jullie vergadering, hebben getracht wat Vlaamsverachtend gas terug te nemen, maak ik op dat jullie eindelijk beseffen op die manier de Belgische mist in te gaan. De BUBbelse minachting voor Vlaanderen en zijn Vlaams-bewuste inwoners is echter té groot om de goede voornemens meer dan een paar dagen te kunnen volhouden. De ware aard van het beestje komt binnen de kortste keren terug boven.
Doe zo vooral voort. Minachting wordt immers nooit met achting beloond maar met wederkerige minachting en zelfs verachting.
Oud 2 oktober 2003, 12:37   #34
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
De BUBbelse minachting voor Vlaanderen en zijn Vlaams-bewuste inwoners is echter té groot om de goede voornemens meer dan een paar dagen te kunnen volhouden.
Met "die Vlamingen" bedoelde ik wel degelijk de mensen die in de regio's ten westen van Brabant en Antwerpen wonen. Ik kom trouwens dagelijks in contact met West-Vlamingen; hoewel ik niets tegen die mensen heb en er geen problemen mee heb om in 1 land samen te leven, valt mij toch het - soms grote- cultuurverschil op.
Oud 2 oktober 2003, 15:45   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ah! Er is dus een cultuurverschil?
Wie weet was het zover niet moeten komen als dat cultuurverschil al van bij het ontstaan van dit land erkend was geworden inplaats van te proberen de ene cultuur door de andere te vervangen.
Vandaag wordt dat niet meer geprobeerd. Al de moeite was immers vruchteloos. Vandaag hebben ze echter een verfijnder onderdrukkingssysteem voor de Vlamingen ontdekt.
En het eerste en belangrijkste gebod daarbij is: Je zult multicultureel zijn, al wat je wil! Zolang je maar vergeet dat je eerst en vooral Vlaming bent!
Oud 2 oktober 2003, 16:26   #36
Bruno*
Banneling

Standaard

Waarom mogen er wel verschillen tussen Frans- en Nederlandstaligen erkend worden en niet verschillen tussen Brabanders en West-Vlamingen? (die ik dagelijks aan den lijve ondervind, maar ik maak er geen politiek programmapunt van)
Oud 2 oktober 2003, 21:15   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Ja, Tacitus, het Vlaams-nationale dogma verbiedt bepaalde waarheden te zeggen op straf van uitgescholden te worden ! .................................................. ....................
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2003, 21:40   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, Tacitus, het Vlaams-nationale dogma verbiedt bepaalde waarheden te zeggen op straf van uitgescholden te worden ! .................................................. ....................
...zegt de voorzitter van Patriot die nog maar pas de goorste schelwoorden gebruikte omdat hij de waarheid niet kon verdragen uit de mond van die vuile Vlaams-nationalist, Zeno.

Niemand verbiedt jullie verschillen te zien die er nu eenmaal zijn.
Jullie hebben die verschillen echter tot in den treure ontkend.
Natuurlijk verwachten we niet dat jullie daar een BUB-programmapunt van maken. Blijf maar lekker jullie wensdroom van een unitair België promoten en terzelfdertijd volhouden dat enkel Oost-en West Vlaanderen bij Vlaanderen horen en de Brabanders hun eigen boontjes wel zullen doppen.
Oud 3 oktober 2003, 09:05   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met "die Vlamingen" bedoelde ik wel degelijk de mensen die in de regio's ten westen van Brabant en Antwerpen wonen. Ik kom trouwens dagelijks in contact met West-Vlamingen; hoewel ik niets tegen die mensen heb en er geen problemen mee heb om in 1 land samen te leven, valt mij toch het - soms grote- cultuurverschil op.
Blijkbaar bent u ergens aan het begin van de 19e eeuw blijven steken. Sedert die tijd duidt de term "Vlaanderen" en "Vlaming" immers op respectievelijk het Nederlandstalig gebied in België en de Nederlandstalige inwoners ervan. Blijkbaar is de tijd bij de Blubbers blijven stilstaan. Dat is natuurlijk wel goed te begrijpen voor mensen die een retrograde ideologie als het unitarisme aanhangen...
Oud 3 oktober 2003, 18:42   #40
Bruno*
Banneling

Standaard

Bent u dan geen Vlaamse unitarist? Of toch een verrasende koerswijziging
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be