Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 15 september 2006, 14:03   #21
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ah, ik dacht dat je Belg waart
wellicht is Uh-huh dat ook
Oud 15 september 2006, 14:03   #22
LeMmOnN
Gouverneur

LeMmOnN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-Huh Bekijk bericht
Mijn situatie: Ik ben 2e generatie "allochtoon", ben thuis niet opgevoed in het Nederlands, heb op school ASO gevolgd en ben voor het 1ste jaar accountancy geslaagd (aan de hogeschool) zonder herexamens.

Wat is uw verklaring?
Uitzonderingen maken de regel.

Gefeliciteerd en een kus van de juffrouw
Oud 15 september 2006, 14:04   #23
Uh-Huh
Banneling

Uh-Huh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
50% omgeving, 50% erfelijke inteligentie. Het eerste opgegroeid in een stimulerende omgeving of die omgeving opgezocht. Het tweede vader en moeder bedanken.
Ja, daar zou u wel eens gelijk in kunnen hebben.

Dank u Borgerhout en dank u allochtooonse papa en mama.
Uh-Huh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 14:11   #24
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
wellicht is Uh-huh dat ook
Nee, het wordt nog ingewikkelder: ik ben officieel een Britse paki.
Oud 15 september 2006, 14:14   #25
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, het wordt nog ingewikkelder: ik ben officieel een Britse paki.
maak dat mee

en hebben uw ouders stereotiepsgewijs een nachtwinkel?

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 15 september 2006 om 14:14.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 14:16   #26
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LeMmOnN Bekijk bericht
Uitzonderingen maken de regel.

Gefeliciteerd en een kus van de juffrouw
Voor je deze opmerking maakt wil je eens eerst nagaan welke kinderen er zonder diploma de scholen verlaten.
Meisjes of jongens?
Technisch, beroeps, Aso?
Hebben zij reeds in het lager problemen of pas in het middelbare?

Ik denk dat er veel meer bij komt kijken dan enkel wat cijfers over allochtone kinderen dit of dat.
Voor de wet er kwam dat men tot zijn 18 jaar naar school moet waren meer kinderen die de school verlieten op hun 15�*16 jaar zonder diploma dan dat er waren die verder gingen naar de unifs.
Je moet dus wel even veder kijken en onderzoeken wat de oorzaak is dan er zomaar iets op te plakken.
Een jongen met een IQ van 120 die door de lagere school word aangeraden naar de beroeps te gaan, omdat de leerkrachten vinden dat hij daar beter thuishoort vanwegen zijn herkomst en familie achtergrond, is gedoemd om de school zonder diploma te verlaten wegens schoolmoeheid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 14:16   #27
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
maak dat mee

en hebben uw ouders stereotiepsgewijs een nachtwinkel?
Haha, gelukkig niet nee.

Wat is uw afkomst?
Oud 15 september 2006, 14:26   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha, gelukkig niet nee.

Wat is uw afkomst?
Ik ben geboren in Vlaanderen, net als mijn ouders, mijn grootouders en mijn overgrootouders. Eerdere generaties weet ik niet, maar ik vermoed dat ze allemaal van uit de streek komen (zijnde Oost-Vlaanderen).
Ik ben in ieder geval vree blank, en vree blond.
Oud 15 september 2006, 14:27   #29
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Waarom?
Hij mag zelfs niet buizen als allochtoon.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 15:02   #30
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Hij mag zelfs niet buizen als allochtoon.
Dat mag hij wel, eens buizen wil niet zeggen dat je geen diploma haalt na te herkansen of een jaar overdoen.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 15:05   #31
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben geboren in Vlaanderen, net als mijn ouders, mijn grootouders en mijn overgrootouders. Eerdere generaties weet ik niet, maar ik vermoed dat ze allemaal van uit de streek komen (zijnde Oost-Vlaanderen).
Ik ben in ieder geval vree blank, en vree blond.
Een oer-Vlaemsche dus... jep, zeer ongewoon en interessant.
Oud 15 september 2006, 15:06   #32
Uh-Huh
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Zij mag zelfs niet buizen als allochtoon.
Wat voel ik me toch gediscrimineerd..
Oud 15 september 2006, 15:17   #33
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een jongen met een IQ van 120 die door de lagere school word aangeraden naar de beroeps te gaan, omdat de leerkrachten vinden dat hij daar beter thuishoort vanwegen zijn herkomst en familie achtergrond, is gedoemd om de school zonder diploma te verlaten wegens schoolmoeheid.
Iemand die een IQ van 120 heeft die haalt in het lager onderwijs goede resultaten, ik veronderstel niet dat ze die naar het beroeps zullen sturen.

Laatst gewijzigd door alberto : 15 september 2006 om 15:17.
Oud 15 september 2006, 15:59   #34
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn situatie: Ik ben 2e generatie "allochtoon", ben thuis niet opgevoed in het Nederlands, heb op school ASO gevolgd en ben voor het 1ste jaar accountancy geslaagd (aan de hogeschool) zonder herexamens.

Wat is uw verklaring?
proficiat! duidelijk boven de middelmaat
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 16:09   #35
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat is uw verklaring?
Je hebt geen strikt islamitische opvoeding gekregen. Je bent pas later tot die gevaarlijke ideologie toegetreden na de mooie verhaaltjes, de gesuikerde opgesmukte leugenachtige versie van de islam, opgedist door islampromotors, te hebben geslikt als zoete koek.
Oud 15 september 2006, 16:45   #36
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Dat deze problematiek zich voordeed bij de 2e generatie allochtonen, kan ik me best voorstellen. Maar dat dit nu nog voorkomt bij (intussen) 3e & 4e generatie migranten is gewoon waanzinnig.

Ik kan me dan ook niet van de indruk ontdoen dat hier enige vorm van moedwilligheid vanwege de vlaams-allochtone ouders achter zit.

Wat we eraan kunnen doen? Ja, zoals gewoonlijk zeker......Meer geld en meer middelen om extra lessen NL te voorzien voor die kinderen.
En wij maar betalen

Tja wat helpt wij betalen als hun nie willen integreren. Dan moet ze hier ook niet komen of trug naar land van afkomst. Als de islam toch zoveel beter is... of maakt de is-lam ook werkelijk mensen lam, geestelijk, sociaal enz.
Heb eerder die indruk.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 16:54   #37
alharb
Provinciaal Gedeputeerde

alharb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Iemand die een IQ van 120 heeft die haalt in het lager onderwijs goede resultaten, ik veronderstel niet dat ze die naar het beroeps zullen sturen.
Ik heb dat al verschillende keren gehoord. En als ze dan klaar zijn met hun TSO of BSO kunnen ze geen job vinden, want niemand wil dat "ne vuile makkak" aan zijn elektriciteit komt werken.
Als we willen dat ze iets maken van hun onderwijs en zich hier integreren, zullen we ze ook wel eerlijk moeten behandelen, de discriminatie op de werkvloer moet stoppen.
Oud 15 september 2006, 17:07   #38
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een oer-Vlaemsche dus... jep, zeer ongewoon en interessant.
Ongewoon is het zeker. Er zijn immers veel meer oer-paakse Paki's dan oer-vlaemsche Vlaamsen. Of het interessant is, is een waardeoordeel, en dat is ieder voor zich.

Maar soit. Het ging over onderwijs en taalproblemen bij de aanvang van de schoolloopbaan.
Ik ben niet voor het verlagen van de leeftijdsgrens voor algemene leerplicht (naar onder dan eh). Wel zou kunnen overwogen worden om de leeftijdsgrens van de leerplicht voor Nederlands naar beneden te halen. Een ouder die zijn kind geen Nederlands leert brengt de toekomstmogelijkheden van zijn kind mogelijkerwijs in gevaar. Als het kind naar de kleuterschool gaat is het meestal nog niet 'te laat', maar veel kinderen hebben toch wel problemen als ze nog geen Nederlands kennen op hun zesde. Het is onaanvaardbaar dat ouders geen inspanningen doen om hun kind de landstaal bij te brengen.
Ik heb trouwens niks tegen meertaligheid en het spreken van andere talen dan het Nederlands thuis. Iedereen spreekt in zijn eigen huis de taal die hij wil. Meertaligheid is trouwens een grote troef. De meeste van mijn allochtone studentes (ik geef les) zijn perfect tweetalig, en dat is toch wel een voordeel om later in de praktijk te staan als psycholoog.

Ik loop al héél lang rond met vree veel goesting om naar 't buitenland te gaan. Als het er ooit van komt, en er komen ook kinderkes, dan zal ik ze zeker tweetalig (Nederlands + plaatselijke landstaal) opvoeden. Als ik de plaatselijke taal nog onvoldoende spreek om die ook aan een kind aan te leren, is dat iets om uit te besteden. (ik ga mijn kind geen fouten aanleren, dat lijkt me onnozel). Kindercrèches, of, als ik ooit eens rijk word, een kindermeisje of zo.

Een verlaagde leeftijdsgrens voor leerplicht Nederlands impliceert natuurlijk ook dat het financieel voor iedereen mogelijk moet zijn dit te betalen of te organiseren.

In het ideale geval spreken alle allochtonen zo goed Nederlands dat ze het zelf aan hun kinderen kunnen leren. Dat lijkt me onrealistisch. Ten eerste verwacht ik van niemand dat ze perfect Nederlands spreken. Ze moeten Nederlands kunnen verstaan, en zichzelf kunnen uiten. Daar mogen wat hoeken af zijn, tot zolang ze die twee dingen maar kunnen. Meestal is dat echter onvoldoende om een kind goed Nederlands te kunnen aanleren en zijn alternatieven beter voor het kind. Ten tweede kun je dat zeker niet verwachten van nieuwkomers. We zitten met asielzoekers die naar hier komen vluchten. Je kan niet verwachten dat ze voor hun vlucht even rustig een taalcursus doen. Daarnaast duurt het jaren voor je goed Nederlands kunt zonder het in de praktijk te kunnen oefenen. Het leren van de taal kan gewoon niet 'af' zijn voor mensen hier komen. Zoek je ook maar eens taalcursus als vluchteling in Soedan. Zelfs mijn Duitse collega, die twee jaar een cursus Nederlands gevolgd heeft in haar thuisland voor ze naar hier kwam, keek serieus verbouwereerd rond toen bleek dat niemand echt standaard Nederlands spreekt. Ze snapte niks van ons gebroebel.

Maar we gaan hopelijk niet wachten tot ouders Nederlands praten tot die kinderen Nederlands leren. Die kinderen zijn uiteindelijk de toekomst.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 15 september 2006 om 17:11.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2006, 17:25   #39
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ik heb dat al verschillende keren gehoord. En als ze dan klaar zijn met hun TSO of BSO kunnen ze geen job vinden, want niemand wil dat "ne vuile makkak" aan zijn elektriciteit komt werken.
Als we willen dat ze iets maken van hun onderwijs en zich hier integreren, zullen we ze ook wel eerlijk moeten behandelen, de discriminatie op de werkvloer moet stoppen.
Ik heb dit ook al verschillende keren gehoord.
Laat ze al eerst al eens beginnen met een diploma te halen.
Wat die discriminatie op de werkvloer betreft, ik zie die niet, ik zie veel vreemdelingen op de werkvloer, tenzij men vindt dat de allochtonen op de werkvloer enkel maar mogen bestaan uit Turken en Marokkanen.
Oud 15 september 2006, 19:30   #40
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorlac Bekijk bericht
Dat deze problematiek zich voordeed bij de 2e generatie allochtonen, kan ik me best voorstellen. Maar dat dit nu nog voorkomt bij (intussen) 3e & 4e generatie migranten is gewoon waanzinnig.

Ik kan me dan ook niet van de indruk ontdoen dat hier enige vorm van moedwilligheid vanwege de vlaams-allochtone ouders achter zit.

Wat we eraan kunnen doen? Ja, zoals gewoonlijk zeker......Meer geld en meer middelen om extra lessen NL te voorzien voor die kinderen.
En wij maar betalen
Vergeten we erbij niet te vermelden dat die enkele jaren die ze in het onderwijs hebben doorgebracht dan nog veelal gekenmerkt werden door een absolute onwil om zich in te spannen en aldus iets te bereiken! Helemaal niets te maken met hun "achterstelling" wegens "racisme" of andere leuterpraat tov andere leerlingen die zich normaal gedragen en soms ook moeilijkheden hebben bij wat ze te verwerken krijgen! "Studeren" en "zich inspannen" is voor veel van die gasten gewoon te belachelijk voor woorden! Arrogant zijn en last verkopen en het normale leerproces verstoren en vertragen van diegenen die wel willen werken, daar ga je ze terugvinden...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be