![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister
|
![]() Tja, goed en slecht bestaan zeker.
Persoonlijk denk ik dat ons geweten een grote rol speelt inzake het onderscheid tussen beide. Dieren hebben geen geweten. Maar hun instinct stel hen niet in staat om "naast de pot te pissen". Een leeuwin die een zebra doodbijt doet dat niet uit kwade wil, maar enkel omdat zij te vreten moet hebben voor haar clanleider(s) (de leeuwen), haarzelf en haar welpen. Kortom: hier speelt het overlevingsinstinct. Omdat mensen, naast hun instinct, ook nog begiftigd zijn met rede is hun gedrag beredeneerd. In tegenstelling tot dieren kunnen mensen keuzes maken: egoïstische dan wel altruïstische. De meesten van ons zijn niet in staat hun geweten buitenspel te zetten. Wanneer ze zware misdrijven begaan - iets waartoe iedereen in staat is - blijven ze met een geplaagd geweten achter. Daarom ben ik van mening dat de meesten van ons perfect in staat zijn goed en kwaad van mekaar te onderscheiden. Mensen die in koelen bloede zware misdaden begaan lopen gelukkig dun gezaaid. Bij zware misdrijven is er weinig twijfel. Bij grote verantwoordelijkheden die zware beslissingen meebrengen is een sterk karakter nodig. Neem nu president Truman die zijn fiat gaf om de A-bom op Hirosjima te droppen, omdat zijn omgeving hem ervan had overtuigd dat die 100.000 opgeofferde mensenlevens wellicht een veelvoud daarvan juist het leven zou redden. Of de man gestorven is, in vrede met zijn beslissing, hangt in niet onaanzienlijke mate af van de mate in hoeverre hij op zijn medewerkers kon vertrouwen, en in hoeverre hijzelf zich omringde met een bekwame staf. Als hij zich bvb. ooit rekenschap zou gegeven hebben van zijn te geringe inspanning inzake het samenstellen van zijn staf, dan heeft de man mogelijk een heleboel zelfverwijten mee zijn graf ingenomen... Hitler is een ander geval. In het beginstadium van de Endlösung bekloegen SS-officieren zich over het gedrag van de manschappen, belast met het afmaken van grote groepen weerlozen. Het is duidelijk dat dit gedrag voortkwam uit de (mogelijk deels onbewuste) gewetensbezwaren van de beulen. Reichsführer Himmler, zich maar al te bewust van het probleem (dat op den duur een gevaar zou kunnen gaan betekenen voor insubordinatie, muiterij en zelfs revolutie), pleitte voor "humanere" en "efficiëntere" methodes dan het doodschieten van de gevangenen. "Humaner" was vergassing zeker vanuit het standpunt van de beulen, niet vanuit het standpunt van de veroordeelden... Het ergste kwaad van het nazisme bestond er, me dunkt, uit dat men zich blijkbaar uitputte in methodes om het individuele geweten buitenspel te zetten. Vreemd dat dit in de moderne oorlog(en) ook daadwerkelijk het geval is. In vroeger eeuwen werd er veel meer man tegen man gevochten, en de krijgers werden individueel sterk geconfronteerd met de gevolgen van de krijgsverrichtingen. Dat dit mentale trauma's teweegbracht, die vaak wangedrag ten gevolge hadden (plunderingen, massale verkrachtingen, standrechtelijke executies...) staat buiten kijf. Moderne oorlogsvoering vanuit een hightech-straaljager verschilt daarvan enorm. Het lijkt wel een videospelletje: doelwit programmeren, raket afschieten en wegwezen. Blij dat het flatgebouw, waarin de vijand zijn hoofdkwartier had, weggeblazen is. Maar de uiteengerukte ledematen tussen verwrongen staal en beton ziet de piloot niet meer; het gekrijs van de zwaargewonden gaat verloren in het gebulder van de straalmotoren. De "collateral dammage", onschuldige omstanders die de raketinslag evenmin overleven of levenslang gehandicapt raken, blijft onzichtbaar. Hierdoor wordt het individuele geweten van de piloot (voor een stuk) buitenspel gezet. Ik vind dit een bijzonder beangstigende evolutie... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik geloof er niet in
![]() Ik behandel de mensen zoals ik mezelf zou behandelen, daar komt het zo'n beke op neer.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() Verklaart waarom die moslims maar niet te bekeren zijn tot de rede.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Vreemdeling
|
![]() Voor mij (!) is 'goed' het volgen van éénieder zijn eigen eigen normen en waarden. Dat maakt specifiek menselijk gedrag niet slecht; pas als mensen tegen zichzelf ingaan noem ik het slecht.
Criminelen zijn in die zin ook goed; zij hebben alleen andere waarden van niet-criminelen. Dat ik die waarden mis, betekent wat mij betreft niet dat zij/ik per definitie fout zijn/ben. Laatst gewijzigd door Metalibi : 23 september 2006 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Vrij moeilijke /discutabele/filosofische/religieuze/vrijzinnige vraag , is op een natuurlijke/onnatuurlijke manier overlijden goed of slecht ?
Stelling ; de zatlap die over straat zweffelt en zijn vrouw en kinderen slaat sterft op zijn 93 jaar aan een snotvalling . Anderzijds , de brave huisvader die goed voor vrouw en kinderen zorgt word op het voetpad weggemaaid door een vrachtwagen . Voorbeeld van vandaag , stel dat Osama Bin Laden inderdaad door typhus en niet door een kogel of een bom zou zijn gestorven , dan is dat een beetje raar niet ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() De vorige vraag had weinig succes , dan maar een volgende : is iemand anders goed of slecht noemen goed of slecht ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wel mag hun gedrag beoordeeld worden. Bijgevolg doe ik een poging in hun vel te kruipen, zodat mijn persoonlijke geweten de toetssteen wordt voor hun gedrag. En komen er gewetensbezwaren, dan is wat mij betreft hun gedrag afkeurenswaardig (en dus "slecht"). Hoe dan ook: het geweten speelt, zo lijkt me, een onvervangbare rol in het afwegen van goed of kwaad. Of het nu het eigen doen en laten betreft, dan wel dat van anderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar omdat mensen wel in staat zijn een onderscheid te maken tussen goed en kwaad, kunnen we wel zeggen dat bepaalde handelingen goed of slecht zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Is dat moreel onaanvaardbaar ??? Ik vind persoonlijk van niet. In de moderne tijd worden kinderen geaborteerd als ze ongewenst zijn en worden oude mensen afgemaakt. Is dat nu dan wel aanvaardbaar ? natuurlijk niet. De moraal van het christendom is tijdloos en als het niet christelijk is dan is het ook niet moreel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wat ressorteert het meeste effect? Waaruit trekken jongere generaties de meeste lessen?
En ja, niks menselijks is me vreemd. Ik vind die kerel het slechtste dat de mensheid ooit heeft kunnen voortbrengen. Maar met deze gedachte schieten we niets op, dus laten we ze maar vertikaal klasseren. Waar we wel iets mee opschieten is de vraag welke van Hitlers handelingen botsen met ons persoonlijke geweten, waar precies de fouten liggen die hij maakte, en waarom die dingen afkeurenswaardig waren. En dan kan ik moeilijk onder de conclusie uit dat zijn erfgoed, het nazisme, inderdaad één van de slechtste zaken is, ooit door de mensheid gegenereerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ooit eens in de pers gelezen , een vrouw die als " slachtoffer " haar derde assissenproces aan het meemaken was ( haar kinderen waren vermoord door haar vriend ) . Zoeken zo'n mensen in essentie het slechte niet op ? Ik weet het niet zeker , maar ik meen van wel . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik geloof niet dat er ook maar één mens is die daarover kan oordelen. Wie ben ik om te oordelen over mijn medemens?
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Een atheïst kan overigens dezelfde moraal als een christen hebben, in veel gevallen. Maakt het in dat geval de atheïst moraalloos en de christen correct? Het christendom is zeker verweven met veel mensen hun moraal, maar het lijkt me niet dat deze één en dezelfde zijn. Uitspraken over de tijdigheid van een religie (haar moraal) lijken me voor de rest te weinig argumentabel om over te discussiëren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hier een mogelijk antwoord van de zaken tussen goed en kwaad:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef toe dat zoiets een Kafkaanse redenering is . Ondertekent door Kaffer . Laatst gewijzigd door Kaffer : 1 oktober 2006 om 21:59. |
|
![]() |
![]() |