Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2006, 17:52   #21
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
... Meestal wordt dit woord gebruikt om een aanhanger van de islam aan te duiden, de religie die Mohammed als Gods laatste en definitieve profeet naar voren schuift...
Daarvoor was vroeger het woord "muzelman" in zwang, of "mohammedaan. Om elke verwarring te vermijden zal ik doorgaans "volgeling van Mohammed" gebruiken. Nog beter zou zijn "onderworpene aan de leer van Mohammed", maar dat wordt wat omslachtig.

(Terloops, want dan wordt het té ingewikkeld: "volgeling van Mohammed" zou ook verkeer kunnen zijn omdat intussen uit wetenschappelijke studies blijkt dat de door de mohammedaanse literatuur als stichter geziene Mohammed misschien slechts een mythische figuur is, en dat de leer ontstaan is tussen het einde van de 7de eeuw en het einde van de 8ste. -- zie hierover Karl-Heinz OHLIG / Gerd-Rüdiger PUIN (Hg.), Die dunklen Anfänge. Neue Forschungen zur frühen Geschichte des Islam, 408 pages, Verlag H. Schiler, 2005, ISBN 3-89930-128-5)
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 18:06   #22
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benarty Bekijk bericht
Teksten is 1 ding, de interpretatie ervan een ander. ...
Benarty, teksten is voor de mohammedaanse ideologie niet zo maar 1 ding, maar het énige ding. Voor hen is het voldoende bewezen dat de koran altijd juist is omdat de koran zelf dat zegt. Dus, iets in de zin van: "Benarty heeft gelijk. Waarom? Omdat Benarty het zegt."

De koran zegt van zichzelf dat hij in het zuiverste Arabisch geschreven is. Het is intussen reeds zeer uitgebreid bewezen dat dit niet waar is, maar probeer daar maar een volgeling van Mohammed van te overtuigen.

De koran zegt van zichzelf ook dat hij duidelijk is. Het is reeds wetenschappelijk aangetoond dat zeker 20% van de teksten gewoon onbegrijpelijk zijn, maar dat mag niet gezegd worden. Maar hier gaan ze dan wel zwaar uit de bocht, want er bestaat in de mohammedaanse wereld bijna geen andere literatuur dan die welke te maken heeft met de interpretatie van de koran en de andere geschriften die zij op Mohammed terugvoeren (hadiet en sira). En de enige mensen die als "wetenschapper" gezien worden in die wereld zijn zij die de koran en andere oude schrifturen kunnen interpreteren, onder meer die heerschappen die de sharia toepassen om handen en voeten te laten afhakken, mannen en vrouwen te laten geselen, vrouwen te laten stenigen, jonge meisjes te laten ophangen aan een bouwkraan, en jou -- Benarty -- toch ongelijk te geven, omdat je je niet wil onderwerpen.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 07:02   #23
SirGalahad_
Burgemeester

SirGalahad_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Juicht, o volkeren der aarde!!!

Ik heb het artikel, waarvan hierboven sprake, teruggevonden.

Islam en Mensenrechten: Rechtsvergelijkende invalshoeken
thx voor de link!
Zéér interessant artikel
  4. In the '60s, people took acid to make the world weird. Now the world is weird and people take Prozac to make it normal.
SirGalahad_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2006, 15:07   #24
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

wat in de koran staat interesseert mij geen bal maar de manier van leven van de moslim trekt wel mijn aandacht en deze manier van leven staat haaks op onze manier van leven. en we leven in de realiteit en dit is dus uitermate belangrijk voor onze visie op de islam.

indien de islam vrouwen zou erkennen als gelijken als mannen en evenveel rechten en vrijheden zou geven dan kunnen we misschien eens praten over een goede multi culturele samenleving met de islam maar tot dan blijft mijn gedacht over de islam hetzelfde, een achterlijke barbaarse religie met tot doel om een ontwetende en meestal ongeletterde massa in de pas te laten lopen voor een aantal superrijke zogezegde moslim broeder en fundamentalisten.

meer moet men voorlopig niet weten van de islam
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 09:31   #25
picka mater
Banneling

Standaard

Het klopt inderdaad dat bij vele moslims (niet alle) een verouderd vrouwbeeld hebben. Dat ga ik niet ontkennen noch goedpraten door het volgende te zeggen.

Maar ik vraag me steeds af waarom we eenzijdige kritiek geven op de moslims hierover en niet de oost Europese landen, het zuiden van Italië en onze eigen kerkelijke instellingen kritischer benaderen.

Ik vind het zeer goed dat wij westerlingen onze eigen kerk durven bekritiseren in dit feit. Daar mogen we fier op zijn (ook al is de kerk in geen duizend jaar daarin veranderd).

Maar ipv het vingertje te wijzen naar de moslims, kunnen we ze beter ondersteunen en helpen in hun strijd naar emancipatie. We hebben de voorkennis, maar we doen liever belerend dan helpend.
Daarmee jaag je de ander nog meer in z'n harnas en krijg je enkel het resultaat dat zij zich nog sterker in hun tradities gaan nestelen.

Geef moslims hier de kans, ondersteun ze in hun verenigingen en laat ze van hieruit hun cultuur beïnvloeden.

Belerend vinggewijs gaat enkel polarisatie versterken (net zoals 0110 dit bij ons doet).
picka mater is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 20:13   #26
Pever
Burger

Pever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door picka mater Bekijk bericht
Maar ipv het vingertje te wijzen naar de moslims, kunnen we ze beter ondersteunen en helpen in hun strijd naar emancipatie. We hebben de voorkennis, maar we doen liever belerend dan helpend.
Denk je nu echt dat die vrouwen dat willen?
Enkelen misschien, maar zeker niet de grote meerderheid!

"Eer de burger over één nacht ijs gaat, danst de idioot op het water."
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 21:14   #27
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pever Bekijk bericht
Denk je nu echt dat die vrouwen dat willen?
Enkelen misschien, maar zeker niet de grote meerderheid!
Hun mannen allesinds niet
Oud 2 oktober 2006, 21:20   #28
Pever
Burger

Pever's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Hun mannen allesinds niet
Da's een feit ..., hoe zou je zelf zijn...

"Eer de burger over één nacht ijs gaat, danst de idioot op het water."

Laatst gewijzigd door Pever : 2 oktober 2006 om 21:21.
Pever is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2006, 22:24   #29
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door picka mater Bekijk bericht
Het klopt inderdaad dat bij vele moslims (niet alle) een verouderd vrouwbeeld hebben. Dat ga ik niet ontkennen noch goedpraten door het volgende te zeggen.

Maar ik vraag me steeds af waarom we eenzijdige kritiek geven op de moslims hierover en niet de oost Europese landen, het zuiden van Italië en onze eigen kerkelijke instellingen kritischer benaderen.

Ik vind het zeer goed dat wij westerlingen onze eigen kerk durven bekritiseren in dit feit. Daar mogen we fier op zijn (ook al is de kerk in geen duizend jaar daarin veranderd).

Daarmee jaag je de ander nog meer in z'n harnas en krijg je enkel het resultaat dat zij zich nog sterker in hun tradities gaan nestelen.

Geef moslims hier de kans, ondersteun ze in hun verenigingen en laat ze van hieruit hun cultuur beïnvloeden.

Belerend vinggewijs gaat enkel polarisatie versterken (net zoals 0110 dit bij ons doet).
Dat is allemaal waar wat je zegt en inderdaad de islam kan enkel veranderen van binnen uit en dus door de moslims zelf en dat amerika en co nu de moslim wereld zo aanvalt maakt het er niet makkelijker op.
Nationalistische en conservatieve moslims blijven zo de plak zwaaien.
Gematigde moslims of moslims die zelf ook de islam willen moderniseren blijven hierdoor machteloos en moeten meevolgen met de massa of vrezen voor hun leven.
Dus in dit opzicht moeten we zeker gematigde moslims steunen en minder agressiviteit in hun landen brengen.
maar we kunnen en mogen niet tolereren dat de barbaarse gebruiken van de islam vaste voet krijgen in het westen en dit beetje respect dienen we te eisen van alle moslims die hier willen leven.
voor de rest zie ik geen moeilijkheden inzake de islam. Er zijn nu toch ook nog mensen die heilig geloven in de katholieke leer en dergelijke
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2006, 14:32   #30
Morghodius
Provinciaal Gedeputeerde

Morghodius's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad! de meerderheid weet NOG niet wat de islam is! en daarom hebben ze er ook NOG niks tegen!

maar na deze video wel!

http://www.mijneigenweblog.nl/weblog/entry.php?w=NederKrant& e_id=27608

En dan tellen we de gevangenen die ook buitenlands zijn en wel hier zijn geboren nog niet eens mee!
http://www.speed.planet.nl/planet/sh...3091/sc=92e720
Morghodius is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be