Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2006, 21:11   #21
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Toch zit er hier een fundamenteel kwaad in (desalnietemin zo bedoeld). Door het op internet te zetten gaat men die vechtpartijen eigenlijk gaan "cultiveren" en volgende "vechtpartijen" gaan aanmoedigen, immers, het speelt in op het "kickgedrag" van menig (jonge) mens. Het is dus deontologisch gezien eigenlijk normaal dat men dit probeert te verijdelen.
Menig individu heeft zijn mening over het "pestgedrag" van de ene leerling tov de andere. De meeste mensen vinden dat dit drastisch moet worden aangepakt. En dan heeft men daar zo maar eens een halve school die met elkaar op de vuist gaat. Komaan zeg, toch logisch dat men daar probeert paal en perk aan te stellen.
Met alle respect, maar dit vind ik je reinste onzin.

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 21:14   #22

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
GSM's en MP3-spelers zijn dan weer iets compleet anders. Ik heb nooit begrepen waarom zowat elke directie zo tuk is om die toestellen te verbieden. Er is immers niemand die daar schade van oploopt.
Bij ons op school worden de leerlingen gevraagd om die toestellen af te geven 's morgens. 's Avonds krijgen ze die dan terug. De maatregel is er gekomen omdat er teveel toestellekes werden gepikt van de ene leerling door de andere. Ook werden veel toestellekes verpatst of onderling verkocht. De ouders belden dan nogal verontwaardigd hoe zulke zaken op school mogelijk zijn. In vele gevallen ook bijvoorbeeld had de jongere zo'n toestelleke gekregen van ouders waarna ze het voor een appel en een ei verkochten aan andere leerlingen om bijvoorbeeld sigaretten van te kopen. Om al die toestanden te beperken hebben we dan maar die maatregel ingevoerd.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 21:20   #23

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar dit vind ik je reinste onzin.

Je gelooft er dus niet in dat dit op die manier "gecultiveerd" wordt? Waarom komt het dan in het nieuws? Waarom is het steeds meer een rage aan het worden in het verre Amerika om dergelijke zaken juist aan te wakkeren?
Oud 28 september 2006, 21:25   #24
Heftruck

Standaard

Citaat:
Bij ons op school worden de leerlingen gevraagd om die toestellen af te geven 's morgens. 's Avonds krijgen ze die dan terug. De maatregel is er gekomen omdat er teveel toestellekes werden gepikt van de ene leerling door de andere. Ook werden veel toestellekes verpatst of onderling verkocht. De ouders belden dan nogal verontwaardigd hoe zulke zaken op school mogelijk zijn. In vele gevallen ook bijvoorbeeld had de jongere zo'n toestelleke gekregen van ouders waarna ze het voor een appel en een ei verkochten aan andere leerlingen om bijvoorbeeld sigaretten van te kopen. Om al die toestanden te beperken hebben we dan maar die maatregel ingevoerd.
Eigenlijk moet elke leerling dus boeten voor ouders die falen hun kinderen op te voeden en een school die faalt een effectief beleid tegen diefstal uit te stippelen? Mooie situatie is dat. Om de leerlingen te "beschermen" tegen diefstal nemen ze gewoon zelf de GSM's af? Een beetje zoals "bombing for peace" dus?

Absurd.
Oud 28 september 2006, 21:26   #25
Heftruck

Standaard

Citaat:
Je gelooft er dus niet in dat dit op die manier "gecultiveerd" wordt? Waarom komt het dan in het nieuws? Waarom is het steeds meer een rage aan het worden in het verre Amerika om dergelijke zaken juist aan te wakkeren?
Sensatiezucht. Tienerrebellie.
Oud 28 september 2006, 21:29   #26
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eigenlijk moet elke leerling dus boeten voor ouders die falen hun kinderen op te voeden en een school die faalt een effectief beleid tegen diefstal uit te stippelen? Mooie situatie is dat. Om de leerlingen te "beschermen" tegen diefstal nemen ze gewoon zelf de GSM's af? Een beetje zoals "bombing for peace" dus?

Absurd.
Absurd, inderdaad.

Toen ik in 't tweede zat werden er nogal veel van die kipling-aapkes gestolen. Gevolg: Kipling-aapkes verboden.
Ik dacht me daar even niks van aan te trekken, maar toen werden mijn aapkes (twee) in beslag genomen door die kutdirectrice die een serieuze pik op mij had. Ik heb ze trouwens nooit meer teruggezien (ik mocht ze aan 't einde van 't jaar komen afhalen maar toen beweerde ze dat ze mijn aapkes nie had). Zo worden ze idd gestolen, ja.

Niet gsm'en en mp3'en in de les vind ik wel nie meer dan normaal.
Dat mogen ze in mijn lessen (aan den unief) ook nie. opletten, godnonde. ik sta daar nie voor mijn plezier.
Oud 28 september 2006, 21:31   #27
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
ik sta daar nie voor mijn plezier.
Compleet losstaand van de discussie, maar is het niet de bedoeling dat je plezier beleeft aan je job?
Oud 28 september 2006, 21:31   #28
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat die dingen zeker ook door de media gecultiveerd worden.
Het wordt gecultiveerd omd�*t het in het nieuws komt.

Toen iemand op school eens een vuilbak in de fik stak gebeurde er niks (behlave dat 'm gestraft werd). Toen dat twee weken later in de krant stond vlogen er spontaan nog twee vuilbakken in de fik.
Oud 28 september 2006, 21:33   #29
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Compleet losstaand van de discussie, maar is het niet de bedoeling dat je plezier beleeft aan je job?
Ik zou die lessen niet geven moest het niet de bedoeling zijn dat ik ze geef.
Oud 28 september 2006, 21:37   #30
Heftruck

Standaard

Citaat:
Ik zou die lessen niet geven moest het niet de bedoeling zijn dat ik ze geef.
Hmm, in dat geval zou ik mijn job eens evalueren en eventueel naar iets anders uitkijken. I know I would!
Oud 28 september 2006, 21:40   #31

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absurd, inderdaad.

Toen ik in 't tweede zat werden er nogal veel van die kipling-aapkes gestolen. Gevolg: Kipling-aapkes verboden.
Ik dacht me daar even niks van aan te trekken, maar toen werden mijn aapkes (twee) in beslag genomen door die kutdirectrice die een serieuze pik op mij had. Ik heb ze trouwens nooit meer teruggezien (ik mocht ze aan 't einde van 't jaar komen afhalen maar toen beweerde ze dat ze mijn aapkes nie had). Zo worden ze idd gestolen, ja.
Zo heb ik het niet gesteld Nynorsk, en dat weet je best. 's Morgens geven die gasten hun toestellekes bij ons af en 's avonds krijgen ze die terug. Veel probleemkes voorkomen. Hoe iets uit zijn context kan getrokken worden.
Citaat:
Niet gsm'en en mp3'en in de les vind ik wel nie meer dan normaal.
Dat mogen ze in mijn lessen (aan den unief) ook nie.
en ......... houden ze zich daaraan?
Oud 28 september 2006, 21:41   #32
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm, in dat geval zou ik mijn job eens evalueren en eventueel naar iets anders uitkijken. I know I would!
Onderwijs is maar een deel van mijn takenpakket - het grootste deel is onderzoek. Deze job opgeven lijkt me nu wel zinloos omdat ik nog maar 3 maanden te gaan heb voor m'n contract afloopt.
Oud 28 september 2006, 21:41   #33

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk dat die dingen zeker ook door de media gecultiveerd worden.
Het wordt gecultiveerd omd�*t het in het nieuws komt.

Toen iemand op school eens een vuilbak in de fik stak gebeurde er niks (behlave dat 'm gestraft werd). Toen dat twee weken later in de krant stond vlogen er spontaan nog twee vuilbakken in de fik.
Voila, da's wat ik bedoel. En niet alleen omdat het in het nieuws komt maar ook die filmkes hebben daar duidelijke invloed op.
Oud 28 september 2006, 21:48   #34
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo heb ik het niet gesteld Nynorsk, en dat weet je best. 's Morgens geven die gasten hun toestellekes bij ons af en 's avonds krijgen ze die terug. Veel probleemkes voorkomen. Hoe iets uit zijn context kan getrokken worden.
ik denk toch dat je beter een diepgaandere aanpak zoekt dan die gsm's gewoon afnemen (ook als je ze terugneemt). Die spullen zijn er nu, leer ze er misschien mee omgaan?

De rest stond erbij ter anekdote, niet om iets uit de context te rukken.

Citaat:
en ......... houden ze zich daaraan?
Als er één zit te smsen zwijg ik en kijk ik tot hij/zij stopt. Hoef je meestal maar 1x te doen voor de rest het snapt.
Als ze opgebeld worden vraag ik om het ding te laten rinkelen. Als hij uitgerinkeld is vraag ik aan de rest of hun gsm's misschien ook op stil kunnen gezet worden. 't zijn brave studentjes.

Ik maak trouwens wel uitzonderingen. Zo had ik vorig jaar een student wiens vrouw ieder moment kon bevallen. De gsm mag dan van mijn part blijven aanstaan.

Ook tijdens examens bij rinkelende gsm (die uit moet staan) de microfoon pakken en luid vragen 'lukt het?' helpt om daarna geen enkele gsm meer te horen.
Oud 28 september 2006, 21:51   #35
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voila, da's wat ik bedoel. En niet alleen omdat het in het nieuws komt maar ook die filmkes hebben daar duidelijke invloed op.
Vanuit leerpsychologisch oogpunt lijkt me de reactie erop toch belangrijker hoor. Is die positief (in 't nieuws komen, je directrice wat zien stamelen op tv) dan zal dat meer impact hebben dan wanneer er niks gebeurt (= filmpje wordt genegeerd). Zelfs als de reactie van peers positief is, heeft dat toch niet hetzelfde effect als wanneer de "volwassen wereld" erop jumpt.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 28 september 2006 om 21:52.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 21:56   #36
Heftruck

Standaard

Citaat:
Voor mij is dit eerder probleem onderdrukken in plaats van probleem oplossen.
Oud 28 september 2006, 22:00   #37

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is dit eerder probleem onderdrukken in plaats van probleem oplossen.
Sè kijk, noem het wat je wil. Als toestellekes worden verpatst, afgetroggeld, verkocht ... gebeurd die dingen altijd in "den duik", ttz, zonder dat zulke zaken opvallen. Leerlingen zijn creatief genoeg om dat weg te moffelen zodat de begeleiding dat niet in het snot heeft. Als er dan een maatregel wordt genomen om dit te voorkomen dan is het ook weer wat. Wat wil je nu, dat er maatregelen worden getroffen of niet om zulke zaken te voorkomen?
Oud 28 september 2006, 22:17   #38
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sè kijk, noem het wat je wil. Als toestellekes worden verpatst, afgetroggeld, verkocht ... gebeurd die dingen altijd in "den duik", ttz, zonder dat zulke zaken opvallen. Leerlingen zijn creatief genoeg om dat weg te moffelen zodat de begeleiding dat niet in het snot heeft. Als er dan een maatregel wordt genomen om dit te voorkomen dan is het ook weer wat. Wat wil je nu, dat er maatregelen worden getroffen of niet om zulke zaken te voorkomen?
"Maatregelen om zulke zaken te voorkomen." Klinkt mooi, maar komt neer op verregaande betutteling. Jongeren moeten leren hoe ze zich in de praktijk kunnen weren in dat soort van situaties; d�*t is een bijzonder belangrijke vaardigheid. De school dient enkel de problematiek bespreekbaar te maken door de leerlingen bij te staan met praktische tips en/of een vertrouwensfiguur bij wie jongeren terecht kunnen wanneer ze er zelf niet uitraken.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2006, 22:17   #39

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik denk toch dat je beter een diepgaandere aanpak zoekt dan die gsm's gewoon afnemen (ook als je ze terugneemt). Die spullen zijn er nu, leer ze er misschien mee omgaan?
Is dus misvatting, we nemen ze niet af, ze kunnen ze bij ons in bewaring brengen (we gaan dus zeker niet over tot "fouilleren" of iets in die context). Als ze het niet doen, dan is het hun eigen verantwoordelijkeid. Als de leerkracht ze dan afneemt omdat ze voortdurend de les storen, dan moeten ze het maar zelf weten.
Trouwens, de meeste leerlingen zijn eigenlijk blij met die maatregel, want het geeft hen bescherming (wat die toestelletjes betreft).
Citaat:
't zijn brave studentjes.
blijkbaar wel.
Citaat:
Ik maak trouwens wel uitzonderingen. Zo had ik vorig jaar een student wiens vrouw ieder moment kon bevallen. De gsm mag dan van mijn part blijven aanstaan.
Ook wij maken uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door Karma : 28 september 2006 om 22:19.
Oud 28 september 2006, 22:36   #40
Heftruck

Standaard

Citaat:
Is dus misvatting, we nemen ze niet af, ze kunnen ze bij ons in bewaring brengen (we gaan dus zeker niet over tot "fouilleren" of iets in die context). Als ze het niet doen, dan is het hun eigen verantwoordelijkeid.
En wat is er dan gedaan aan de problematiek zelf, buiten dat de schooldirectie zich van eventuele verantwoordelijkheid beschermt?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be