Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2006, 09:55   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Kan je me even het verschil uitleggen tussen het uitstallen van winkelwaren en het plaatsen van een laptop in je afgesloten auto?

Indien ik iets in mijn auto laat liggen, dan lok ik uit? Indien ik het uitstal naast mijn wagen dan is er niets aan de hand?

Blijkbaar lok ik al uit als ik vergeet mijn auto af te sluiten, want daar word ik voor beboet, zelfs al ligt er niks in.
Wat is de volgende stap? Boetes voor het niet-installeren van een inbraakalarm?
Je bent niet van de politie. Maar als het je overkomt zul je toch ook niet bij uw verzekering moeten gaan aanschuiven hoor.
Idem als je wagen weg is als je uw sleutels laat zitten.

Laatst gewijzigd door Mambo : 7 oktober 2006 om 09:56.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 09:59   #22
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Jaja toch wel.
Nog een beetje en zetten er een bordje naast met een pijl.
Laptop hier ---->
Is niet relevant. Iedereen loopt constant langs geparkeerde wagens waar vanalles in ligt en toch krijgen maar zeer weinig het idee om in die wagens in te breken. Enkel iemand die het voornemen heeft om dat soort feiten te plegen zal zich erdoor laten verleiden. Wie de laptop er heeft gelegd doet niet ter zake. Geen uitlokking dus.
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:01   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rene Artois Bekijk bericht
Is niet relevant. Iedereen loopt constant langs geparkeerde wagens waar vanalles in ligt en toch krijgen maar zeer weinig het idee om in die wagens in te breken. Enkel iemand die het voornemen heeft om dat soort feiten te plegen zal zich erdoor laten verleiden. Wie de laptop er heeft gelegd doet niet ter zake. Geen uitlokking dus.
Nog een geluk dat de rechter enige rechtszekerheid heeft gegeven.
Een laptop in de auto leggen, een bundel geld in het zicht leggen, een naakte vrouw etaleren, dat is allemaal uitlokken.
10 gaan er af blijven en de 11é is er mee weg.
Oud 7 oktober 2006, 10:01   #24
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Maar als het je overkomt zul je toch ook niet bij uw verzekering moeten gaan aanschuiven hoor.
Idem als je wagen weg is als je uw sleutels laat zitten.
Dat volgt uit de verzekeringspolis. Is geen wettelijke verplichting.
Oud 7 oktober 2006, 10:03   #25
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Nog een geluk dat de rechter enige rechtszekerheid heeft gegeven.
Een laptop in de auto leggen, een bundel geld in het zicht leggen, een naakte vrouw etaleren, dat is allemaal uitlokken.
10 gaan er af blijven en de 11é is er mee weg.
Van strafrecht kent u zeer weinig. Ik voorspel u een hervorming van het vonnis in beroep.
Oud 7 oktober 2006, 10:03   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

De vraag die zich feitelijk zou moeten stellen in dit geval; welke veroordeling krijgt de politie voor zich aan dergelijke onwettigmatigheden bezig te houden.

T' zal weeral niks zijn natuurlijk!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:04   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van strafrecht kent u zeer weinig. Ik voorspel u een hervorming van het vonnis in beroep.
Ik verschiet daar niet in, het is al altijd zo geweest dat het heilig huizeke zijn goesting krijgt.
Oud 7 oktober 2006, 10:05   #28
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat volgt uit de verzekeringspolis. Is geen wettelijke verplichting.
Probeer maar eens.
Oud 7 oktober 2006, 10:08   #29
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
De vraag die zich feitelijk zou moeten stellen in dit geval; welke veroordeling krijgt de politie voor zich aan dergelijke onwettigmatigheden bezig te houden.

T' zal weeral niks zijn natuurlijk!
Natuurlijk niet. Men zou dit soort onderzoeksmethoden juist soepeler moeten kunnen gebruiken.

Feitelijk is er een eenvoudige test om hierover te beslissen. We doen een proefopstelling en kijken na hoeveel van de opgepakte daders met en hoeveel zonder strafblad zijn. Als de verhouding hier die onder de bevolking in het geheel weerspiegelt moet men spreken van uitlokking. Als criminelen statistisch meer vertegenwoordigd zijn dan niet.
Oud 7 oktober 2006, 10:09   #30
Rene Artois
Minister

Standaard

Citaat:
Probeer maar eens.
Probeer wat?
Oud 7 oktober 2006, 10:10   #31
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Griffin's schermafbeelding

Standaard

Ik ga akkoord dat je moet opletten met hoever je kunt gaan in "uitlokking", maar een auto parkeren met een laptop op de passagierszetel, lijkt mij toch niet meteen zware uitlokking. Er wordt niemand versierd of aangezet tot crimineel gedrag, want als ik daar passeer ga ik niet inbreken in die auto. Als een crimineel passeert natuurlijk, dan bestaat de kans dat hij die laptop wel pikt. Doet het er iets toe of die auto wordt achtergelaten door een agent of door een verstrooide persoon? Imho niet.
Griffin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:13   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zoals al in menige thread opgemerkt.....onze politie wordt geleidelijk aan assertiever,beter zelfs....Dergelijke akties,regelmatig gevoerd, lijken mij uiterst geschikt om dieven "uit te zuiveren" uit onze straten.Onze politiemensen lijken hun "educatieve rol" eindelijk te laten varen,er zullen altijd dieven,verkeersovertreders,........enz.., zijn,welnu,hun taak is hen te verwijderen....

Nu nog ons gerechtelijk apparaat......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:15   #33
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uit De Standaard:
Citaat:
Politie mag geen lokaaswagen inzetten Uitlokking door de politie is alleen toegestaan in onderzoeken tegen terroristen.
Waw.
Oud 7 oktober 2006, 10:15   #34
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

In de realiteit is dat dus wel uitlokking: zo blijkt.
het zou mss zo ni mogen zijn: maa zoals ik al zei leven we in de realiteit.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:16   #35
eno2
Banneling

Standaard

[quote]
Citaat:
autodief vrijuit want verkeerde opsporingstechniek!

We willen alleen verleid worden door de reclame van het bedrijfsleven en niet door die van de recherche

getekend:

De voorzitter van de vereniging van de kleine zelfstandige dieven,
Eno2

Laatst gewijzigd door eno2 : 7 oktober 2006 om 10:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 10:32   #36
Griffin
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
In de realiteit is dat dus wel uitlokking: zo blijkt.
het zou mss zo ni mogen zijn: maa zoals ik al zei leven we in de realiteit.
Wat ons er evenwel niet van zou moeten weerhouden om die continu te evalueren en bij te sturen.

en ook wel hilarisch is
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar Bekijk bericht
Ik weet er namelijk niet zoveel van namelijk, daar ik er nog helemaal niks over gelezen heb.
Ik quote mezelf niet vaak, maar deze vond ik toch de moeite:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Griffin Bekijk bericht
Filosofie is een beetje verdrinken op de rand van een plas water.
Oud 7 oktober 2006, 10:58   #37
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat dat gezeik over ideologieën betreft, ga ik 100% akkoord met je.

Met de rest ga ik 0% akkoord. Want je weet er geen blaas van.
Er zijn heel wat landen waar entrapment wel toegelaten is, binnen zekere grenzen.

Oudere mensen, zoals ik helaas, kennen dit fenomeen van vroeger: dounaniers in gewone kledij kwamen een kaffee binnen en bestelden een jeneverke. Want dat mocht niet, je moest destijds nogal dure taksen betalen om sterke dranken te mogen schenken.
Wel, dat was regelrechte uitlokking. Maar als die douaniers hoorden dat een andere klant een jeneverke bestelden, dan had de kaffeebaas prijs.
Maar voor zover ik het krantenartikel aandachtig las, heeft geen enkele flik een junk opgezicht en hem gezegd: hé manneke, in dien auto ligt iets, ga jij dat pikken, ik koop dat over.

En daarin zit een groot verschil.

Daarbij wat willen we nu als maatschappij: een legertje flikken, duurbetaald, die een gans weekeind door de straten lopen in anonieme kledij, om heel per toeval zo'n krapuul te vangen? Of twee flikken die op een uurtje tijd die klus klaren, eksakt diezelfde dader vangen maar tegen een veeel mindere kostprijs.

Allez, ik vind dat allemaal toch een kwestie van gezond verstand. En dat mankeert bij die rechter, ofwel bij Onkeldinges die dat dan maar duidelijker in de wet moet schrijven.
Welwel... Na ettelijke jaren in de praktijk te hebben gestaan, denk ik dat ik er wel iets meer vanaf weet dan jij.

Ik behoor -niet geheel tegen mijn zin- tot die oudere generatie. En in het voorbeeld dat je geeft is er helemaal geen sprake van uitlokking, maar van een depistagemethode die al sinds mensenheugnis wordt gebruikt. Kans is groot dat je in nogal wat café's vlakbij de Antwerpse haven de "mannetjes" van de politie terugvindt... Maar uitlokking is nooit acceptabel geweest. Toen niet, nu niet.

De vraag is waar de lijn getrokken wordt. En da's een feitenkwestie. De flikken mogen perfect risicobuurten in de gaten houden en op de loer liggen om autodieven te klissen. Maar het uitgooien van de haak + lokaas k�*n gezien worden als uitlokking. [ik spreek me daar niet over uit in dit geval] En rechters hebben gelijk wanneer ze de grenzen zeer strikt vastleggen. Je kent toch ook de wijsheid: "geef ze een vinger en voor je het weet nemen ze je volledige arm?"

Ik zal je even uit je illusies helpen wat het buitenland betreft. In de UK zijn er parkings waar je bij het binnenrijden een bord ziet waarop aangegeven is dat sommige wagens "lokwagens" zouden kunnen zijn. Als potentiële dieven die waarschuwing desondanks negeren, dan is er geen sprake van entrapment. In het andere geval wél. Da's van dezelfde orde als de verplichting voor winkeleigenaars om een waarschuwingsbordje te hangen wanneer ze bewakingsvideo's draaien en evt. bewaren om later als bewijsmateriaal te gebruiken.

Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 oktober 2006 om 10:58.
Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 11:00   #38
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ons er evenwel niet van zou moeten weerhouden om die continu te evalueren en bij te sturen.
er was blijkbaar al een golf van auto-inbraken, en daar was er GEEN uitlokking. Het zou toch wel erg toevallig zijn dat dit net het eerste misdrijf was van de gearresteerde?
Blijkbaar wordt hij dus ook van al de rest gezuiverd. Ik zou wel es willen weten wat ze allemaal bij hem thuis gevonden hebben.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2006, 11:06   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga akkoord dat je moet opletten met hoever je kunt gaan in "uitlokking", maar een auto parkeren met een laptop op de passagierszetel, lijkt mij toch niet meteen zware uitlokking. Er wordt niemand versierd of aangezet tot crimineel gedrag, want als ik daar passeer ga ik niet inbreken in die auto. Als een crimineel passeert natuurlijk, dan bestaat de kans dat hij die laptop wel pikt. Doet het er iets toe of die auto wordt achtergelaten door een agent of door een verstrooide persoon? Imho niet.
Vind je?
Wat is het verschil tussen een laptop en laat ons zeggen 2500€ op de zetel leggen?
Ze kunnen desnoods nog het nachtlampje laten branden en de deur een beetje open zetten ook.

Blij dat hij vrijgesproken is.
Oud 7 oktober 2006, 11:08   #40
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rechter besliste daar anders over nochtans.
Aangezien hij daar voor gestudeerd hebt en jij denk ik niet, zal hij wel gelijk hebben zeker?

Persoonlijk vind ik het ook wel een beetje uitlokking. Komaan, als je zoiets duur in de auto laat liggen, leg je het toch in de koffer, zodat niemand het ziet?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be