Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2006, 17:33   #21
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
gewoonlijk gebeurt er hier wat in Amerika al 20 jaar bezig is...dus binnenkort ga je hier mischien ook de nul-tolererantie krijgen, en de gevangenis-bizzness die daarmee gepaard gaat: ge vliegt voor het minste of geringste de bak in, maar de bak is een privé-zaak, die je aan het werk zet.Je krijgt enkel een deel van je salaris, om in je eigen onderhoud en eventuele extraatjes te voorzien (tv, sigaretten enz), de rest gaat naar de "eigenaar" van het gevang.Aan de Staat kosten de gevangenen niets meer, en "gevangenis-uitbaters" hebben goedkop werkvolk, kunnen dus aan een lagere prijs hun produkten verkopen...het kapitalisme ten top, de droom van elke Grote Baas, de Nieuwe Slavernij...
Gedaan met lachen, Bhairav: een paar gram weed op zak, hop! Naar de gevangenis, en...hard werken, voor héél weinig centen...Vermakelijk? Minder saai? Een aangenaam oord om te vertoeven?
Als de overheid hier een goede contole op uitoefend kan dit nog werken.
Maar wsl zal dit niet gebeuren. De overheid zal blij zijn er vanaf te zijn en het lot van de gevangenen zal hun nog weinig kunnen schelen vrees ik.
Dat lijkt mij er wat over te gaan.
Beter lijkt het me in de richting te gaan van hetgeen de schoofzak en Jozef Ostyn voorstellen.

Wat van mijnentwege meteen ook een antwoord is op Bhairav's laatste vraag.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 18:18   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat inderdaad dringend zou mogen veranderen in onze wetgeving, èn in de kultuur van ons gerecht, dat is dat de staat niet alleen zou moeten voorzien in straffen en in sociale assistenten om de gevangenen op het juiste pad te brengen.
Het gerecht zou moeten als opdracht krijgen op aktief te zorgen dat elk slachtoffer van een misdrijf schadevergoeding zou krijgen, zonder dat het daarom zelf achter de vodden van de dader zou moeten zitten.
Het gerecht zou daarom in staat moeten gesteld worden om vroegtijdig een gedeelte van de toekomstige erfenis aan te slagen; om huizen en andere eigendommen van de dader te verkopen; enzovoorts.
Naast de schadevergoeding die voor het slachtoffer is, moet de boete dienen om in een fonds te komen om slachtoffers van niet opgeloste misdaden te kunnen voorschieten. (ah ja: solidartiteit tussen de daders !!)
Net zoals alle betalingen en openstaande rekeningen zijn er hier ook verjaringstermijnen.
Ik zie het al gebeuren, een jonge snaak van 20 met ouders van 40 die hun erfenis al aangeslagen is voor binnen mss 50 �* 60 jaar later.
Ten eerste die ouders zijn niet verantwoordelijk, laat staan dat er al een beslag op voorhand kan gelegd.

We hebben het er al eens over gehad dat de burgelijke partij één zaak is maar ze kunnen betalen een andere zaak is.
Voor gelden die uit criminele winstdeelname's komen hebben we nu al sinds enkele jaren de verbeurdverklaringen. Minstens 500 huizen staan al in beslag genomen en redelijk wat miljarden in cash en andere goederen.
Misschien dat dit fonds kan dienen als vergoedingsfonds dat weet ik niet. Maar ik twijfel of vadertje staat zo makkelijk zijn inkomsten weer af geeft.

Dit maakt de zaak nog eens moeilijker voor de burgerlijke partij. Immers vroeger zou die in principe beslag kunnen laten leggen op eventueel eigendom van daders, nu kan het al in beslag genomen zijn door de overheid zijnde als winsten uit criminele handel.

Dus voor de dader ziet het er nog slechter uit. Kon hij vroeger zijn eigendom ten gelde maken voor te betalen, bezit hij nu letterlijk niks meer op zijn naam.
Dus geen betaling burgelijke partij!

Trouwens wat is het nut van iets te pikken als je het moet terug geven?
Lijkt een rare vraag natuurlijk, maar antwoord ze maar eens.
Oud 14 oktober 2006, 21:32   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Net zoals alle betalingen en openstaande rekeningen zijn er hier ook verjaringstermijnen.
Ik zie het al gebeuren, een jonge snaak van 20 met ouders van 40 die hun erfenis al aangeslagen is voor binnen mss 50 �* 60 jaar later.
Ten eerste die ouders zijn niet verantwoordelijk, laat staan dat er al een beslag op voorhand kan gelegd.

We hebben het er al eens over gehad dat de burgelijke partij één zaak is maar ze kunnen betalen een andere zaak is.
Voor gelden die uit criminele winstdeelname's komen hebben we nu al sinds enkele jaren de verbeurdverklaringen. Minstens 500 huizen staan al in beslag genomen en redelijk wat miljarden in cash en andere goederen.
Misschien dat dit fonds kan dienen als vergoedingsfonds dat weet ik niet. Maar ik twijfel of vadertje staat zo makkelijk zijn inkomsten weer af geeft.

Dit maakt de zaak nog eens moeilijker voor de burgerlijke partij. Immers vroeger zou die in principe beslag kunnen laten leggen op eventueel eigendom van daders, nu kan het al in beslag genomen zijn door de overheid zijnde als winsten uit criminele handel.

Dus voor de dader ziet het er nog slechter uit. Kon hij vroeger zijn eigendom ten gelde maken voor te betalen, bezit hij nu letterlijk niks meer op zijn naam.
Dus geen betaling burgelijke partij!

Trouwens wat is het nut van iets te pikken als je het moet terug geven?
Lijkt een rare vraag natuurlijk, maar antwoord ze maar eens.
Je zal je vraag duidelijker moeten stellen, want ik ben niet zeker dat ik het goed begrijp.
Je voorbeeld van een 20-jarige dader, met 40 jarige ouders, (en 60-jarige grootouders die een huis bezitten): waarom zou het deel dat via via aan de kleinzoon zou toekomen, niet nu reeds geblokkeerd kunnen worden? Grootouders en ouders kunnen nog genieten van het huis, perfekt het verhuren enz., zelfs verkopen (maar dan wordt het erfgedeelte natuurlijk wel geblokkeerd). Of zoudt ge akkoord zijn dat ouders hun onvermogen zouden kunnen organiseren, ten voordele van hun andere kinderen, om ervoor te zorgen dat jij, slachtoffer, geen schadevergoeding kan krijgen.

En dan je vraag die ik niet begrijp.
Waarom steelt iemand iets, als hij het gestolene moet teruggeven?
Omwille van het feit dat het kriminele karakter rekent op het feit dat hij niet betrapt wordt natuurlijk.
Als dat je vraag was, dan vind ik het de meest imbeciele vraag die ik hoorde sinds 1960.

Inkomsten uit kriminele vermogens: ik denk niet dat die veel in de weg staan om slachtoffers terug te betalen. Mijn voorstel om de betaalde boetes aan te wenden als voorschot op de schadevergoeding van nog niet opgeloste misdaden daarentegen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2006, 21:53   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zal je vraag duidelijker moeten stellen, want ik ben niet zeker dat ik het goed begrijp.
Je voorbeeld van een 20-jarige dader, met 40 jarige ouders, (en 60-jarige grootouders die een huis bezitten): waarom zou het deel dat via via aan de kleinzoon zou toekomen, niet nu reeds geblokkeerd kunnen worden? Grootouders en ouders kunnen nog genieten van het huis, perfekt het verhuren enz., zelfs verkopen (maar dan wordt het erfgedeelte natuurlijk wel geblokkeerd). Of zoudt ge akkoord zijn dat ouders hun onvermogen zouden kunnen organiseren, ten voordele van hun andere kinderen, om ervoor te zorgen dat jij, slachtoffer, geen schadevergoeding kan krijgen.
Ten eerste je kan niet aanslaan wat er niet is en je kan geen mensen aansprakelijk stellen die er niks mee te maken heeft.
En zolang de erfenis niet geregeld is en het goed officieel op naam staat van de veroordeelde is er geen eigendom.

Citaat:
En dan je vraag die ik niet begrijp.
Waarom steelt iemand iets, als hij het gestolene moet teruggeven?
Omwille van het feit dat het kriminele karakter rekent op het feit dat hij niet betrapt wordt natuurlijk.
Als dat je vraag was, dan vind ik het de meest imbeciele vraag die ik hoorde sinds 1960.
Niet noodzakelijk vanwege het betrappingsgevaar.
Herinner je u nog de broertjes parisis? Of van Rossem. Die wisten gewoon dat ze gingen gesnapt worden. Het zelfde met grote criminaliteit, die rekenen de straf in het gevaar en overwegen het voor en nadeel van gans de zaak.
Stel dat je via oplichting tientallen miljoenen euro's kan bemachtigen. De maximum straf is 5 jaar denk ik. In het beste geval 1/3 dus 20 maand. Dat zijn ettelijke miljoenen per maand dat je verdiend hebt.
Dus waarom zou je dat teruggeven? Immers je hebt er je tijd voor uitgezeten of niet? Dus waarom zou je zoveel op het spel zetten om het dan in één klap weer teniet te doen omdat er één of meer staan te janken?

Bovendien komt de terugvordering van gelden toe aan burgelijke rechtspraak, niet correctioneel!
Dat wil zeggen dat je voor uw schulden dus niet in de cel kunt belanden, en als je niks hebt....kan je niks geven.

In het andere geval moest dat wel kunnen en je zou bv een rekening openstaan hebben bij de kruidenier of een verkeersboete, dan zouden die ook uw erfdeel kunnen in bewarend beslag nemen.
Oud 15 oktober 2006, 07:56   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ten eerste je kan niet aanslaan wat er niet is en je kan geen mensen aansprakelijk stellen die er niks mee te maken heeft.
En zolang de erfenis niet geregeld is en het goed officieel op naam staat van de veroordeelde is er geen eigendom.

Niet noodzakelijk vanwege het betrappingsgevaar.
Herinner je u nog de broertjes parisis? Of van Rossem. Die wisten gewoon dat ze gingen gesnapt worden. Het zelfde met grote criminaliteit, die rekenen de straf in het gevaar en overwegen het voor en nadeel van gans de zaak.
Stel dat je via oplichting tientallen miljoenen euro's kan bemachtigen. De maximum straf is 5 jaar denk ik. In het beste geval 1/3 dus 20 maand. Dat zijn ettelijke miljoenen per maand dat je verdiend hebt.
Dus waarom zou je dat teruggeven? Immers je hebt er je tijd voor uitgezeten of niet? Dus waarom zou je zoveel op het spel zetten om het dan in één klap weer teniet te doen omdat er één of meer staan te janken?

Bovendien komt de terugvordering van gelden toe aan burgelijke rechtspraak, niet correctioneel!
Dat wil zeggen dat je voor uw schulden dus niet in de cel kunt belanden, en als je niks hebt....kan je niks geven.

In het andere geval moest dat wel kunnen en je zou bv een rekening openstaan hebben bij de kruidenier of een verkeersboete, dan zouden die ook uw erfdeel kunnen in bewarend beslag nemen.
Geen gezever: een gedeelte van de erfenis wordt geblokkeerd, als het slachtoffer niet vergoed wordt. Enkel het gedeelte dat normaliter voorbehouden zou zijn voor de dader; de andere erfgenamen hebber er niets mee te maken. Moet natuurlijk nog verfijnd worden, en is ook geen wondermiddel. Het is wel een duidelijk signaal voor het krapuul.

Geen gezever over niet korrektioneel en wel burgerlijk: ik spreek over nieuwe wetgeving, waar de staat aktief, in de plaats en in naam van het slachtoffer, agressief op zoek gaat naar de uitvoering van de schadevergoeding.

Geen gedroom over Robinhood-kriminaliteit. Naast de schadevergoeding moet een straf blijven. Die straf moet niet speciaal "hoog" zijn, maar in ieder geval: de dader heeft recht op een zeer duidelijk signaal vanwege de maatschappij dat krapuulgedrag onaanvaardbaar is.
Het gaat hier m.i. om het enigste recht dat de dader heeft !!
Dat recht wordt hem nu onthouden, want zelfs gevangenisstraffen van een bepaald aantal maanden moeten niet uitgezeten worden. Niet te verwonderen dat het krapuul dan maar verder gaat met zijn kriminele aktiviteiten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 08:37   #26
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat recht wordt hem nu onthouden, want zelfs gevangenisstraffen van een bepaald aantal maanden moeten niet uitgezeten worden. Niet te verwonderen dat het krapuul dan maar verder gaat met zijn kriminele aktiviteiten.

Nogmaals als je schadevergoedingen correctioneel wil laten vervolgen heeft dat een bijzondere grote impact ook op het bedrijfsleven. In feite zou je het failliet van een land bestendigen zelfs. Dus dat zal er nooit komen.

Maar over de kleine straffen toch eventjes dit.
Het klopt in zekere zin dat een kleine straf niet moet uitgezeten worden, maar dit is een situatie die niet ten allen tijde zo is.
Ten eerste als er bv geen overbevolking is in de gevangenis kan dat wel uitgevoert worden.
Ten tweede die kleine straffen blijven ook hangen. Dat wil zeggen wanneer je meerdere kleine straffen samen krijgt die wel moeten uitgezeten worden en wel in één stuk zelfs.
Dus neem nu dat men in 2005 6 maand krijgt, in 2006 nog eens 6 maand en in 2007 1 jaar of meer dan ga je binnen voor 1 jaar en komen die 2 x 6 maanden er bovenop. Tenzij ze al zouden verjaart zijn natuurlijk.
Maar je zal dus normaal gesproken 2 jaar doen en dan is het niet zelden dat er alweer een nieuwe straf in de lucht hangt voor iets anders. Dus dat wil zeggen dat je niet kan vrijkomen voor de uitspraak van je nieuwe straf of voor die 2 jaar. Hangt er vanaf wat het eerste komt.
In dat geval kan je dus niet vervroegt vrijkomen.
U ziet dat ook kleine straffen lang kunnen duren, soms langer dan 1 lange straf zelfs.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be