![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Waaruit blijkt dan dat de paus een gebrek aan respect vertoont?
![]() |
![]() |
#22 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zoals ik al zei: Wederzijds respect is een zeer gezonde houding, onze paus heeft veel respect voor moslims.
Dit bewijze de nieuwe Vaticaanse handreiking aan moslims http://www.katholieknederland.nl/act...tID584279.html http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html Citaat:
Citaat:
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 28 oktober 2006 om 13:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#24 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Trouwens, op welke manier zou dat respect zijn geloofwaardigheid moeten redden?
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
|
![]() Is dat dan niet zo ???
![]() |
#26 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, het respect dat paus Benedictus XVI heeft voor moslims heeft niets te maken met geloofwaardigheid.
Volgens onze paus is de islam niet de grote bedreiging voor de katholieke kerk, maar wel het relativisme. Hij ziet niet zozeer een conflict tussen de westerse wereld en de islam maar wel een conflict tussen de Waarheid en het relativisme. En in een dergelijk conflict beschouwt paus Benedictus XVI de islam als een bondgenoot. Moslims zijn zich, in tegenstelling tot heel wat christenen, sterk bewust van hun religieuze identiteit. En dat sterke religieuze bewustzijn wordt oprecht bewonderd door de paus.
![]() |
![]() |
#27 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En woensdag als het allerheiligenfeestdag is, dan ga ik een hartelijke groet aan u richten die deze herdenkingsdag viert, en allen wens ik rust en vrede toe. mMmmm... dan ben ik wel gezond, en respect aantonend ![]() Ja, ja ...
![]() |
![]() |
#28 | |
|
![]() Citaat:
PS/ ik vind nog altijd dat paus johanus paulus meer symphatiek is dan de nieuwe paus.
![]() |
![]() |
#29 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() ![]() Er is geen god, dan de God, Muhammed, Jezus, Mozes, .. zijn boodschappers van de enige God.
![]() |
#30 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"[...] Maar toen brak de grote ethische crisis van het Westen uit, van de christelijke wereld. Vanwege de diepe morele innerlijke tegenstrijdigheden van het Westen en zijn innerlijke radeloosheid [...] is de islamitische ziel opnieuw ontwaakt: Wij zijn ook iemand, onze identiteit is beter, onze religie houdt stand en jullie hebben er helemaal geen meer. Eigenlijk is dat tegenwoordig het gevoel van de islamitische wereld: De westerse landen kunnen geen morele boodschap meer verkondigen, ze hebben de wereld slechts know-how te bieden. [...] Daardoor is er ook een nieuw enthousiasme, een nieuwe intensiteit ontwaakt om vervolgens de islam te willen leven. Dat is de grote kracht die hij heeft: Wij hebben een morele boodschap die ononderbroken is sinds de tijd van de profeten en we zullen de wereld vertellen hoe men kan leven, de christenen kunnen het zeker niet. Met deze innerlijke kracht van de islam, [...] moeten wij ons natuurlijk bezighouden." Daarnaast ook dit citaat uit 2004 van kardinaal Ratzinger, dat ik zonet gevonden heb: "What offends Islam is the lack of reference to God, the arrogance of reason, which provokes fundamentalism."
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 17:11. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Ik denk dat dat figuurlijk bedoeld is.
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#34 |
Minister
|
![]() Het fundamentele verschil tussen Christus en Mohammed is dat Christus enkel de (religieuse) mens wou inspireren, terwijl Mohammed zijn roversbendes wou stimuleren.
"Geef aan Caesar wat van Caesar is, geef God wat van God is" zei Christus, terwijl alles wat Mohammed zei en deed gericht is op het verwerven van de absolute macht op deze aarde, daarbij gebruik makend van de angstgevoelens van de goedgelovigen.
![]() |
#35 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
"In a world marked by relativism and too often excluding the transcendence and universality of reason, we are in great need of an authentic dialogue between religions and between cultures, capable of assisting us, in a spirit of fruitful cooperation, to overcome all the tensions together." (paus Benedictis XVI tijdens een ontmoeting met kardinaal Poupard en afgevaardigden van moslimlanden op 25 september 2006)
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
|
![]() Citaat:
De paus citeert daarin een veertiende-eeuwse byzantijnse keizer over de profeet Mohammed, bij wie ,,je alleen maar slechte en onmenselijke zaken vindt, zoals zijn opdracht om het geloof dat hij preekt, met het zwaard te verspreiden.'’ Wat de paus gedaan heeft is een dialoog geopend met de moslims zonder zich te exuuseren van wat hij gezegd heeft in zijn text, integendeel hij zei "men heeft mij verkeerd begrepen" ! De imaam die eergisteren en uitspraak hielde in sydney en vergeleek dat de vrouwen die geen hoofddoek dragen als een blote vlees, hij zei ook dat het publiek zijn preek verkeerd zouden begrepen hebben,. Mijn vraag is indien deze imaam volgens jou zich moet exuseren aan de uitvallende uitspraak in zijn preek tov de vrouwen ,dan zou de paus dat ook moeten doen ivm zijn uitspraak op 11/9,. Indien dat voldoende is volgens jou dat de imaam tegen het publiek alleen dat hij verkeerd zou begrepen worden zonder zich letterlijk zich bij neer te leggen en aan het adres van de vrouwen exuuses aanbiedt,dan zijn dergelijke exuuses van de paus voor mij acceptabel indien niet dan verwacht ik nog altijd exuuses van de paus en zeker aan het adres van "mo7ammed" sas en de "islaam" en dan bedoel ik letterlijk bij de naam noemen!
![]() |
![]() |
#37 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is echter duidelijk dat paus Benedictus XVI het niet eens is met de uitspraak van keizer Manuel II Paleologos. Dat zegt hij ook zeer expliciet. Het is toch niet aan de paus om zich te excuseren voor wat een Byzantijnse keizer een 600-tal jaar geleden heeft gezegd op een ogenblik dat de hoofdstad van zijn rijk belegerd werd door moslims? Ik vraag mij oprecht af waarvoor de paus zich volgens u moet verontschuldigen. De paus zegt immers niet dat Mohammed enkel kwade en onmenselijke zaken heeft voortgebracht. De paus zegt dat Manuel II Paleologos dat gezegd heeft en dat hij (de paus) het niet eens is met die uitspraak. Duidelijker kan toch niet?
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 18:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Minister
|
![]() Waar zegt BXVI expliciet dat hij het niet eens is met die uitspraak?
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |