Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2006, 10:47   #21
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door yahyazakarya Bekijk bericht
dus, volgens jou is de Paus ongezond ..!!

...
Waaruit blijkt dan dat de paus een gebrek aan respect vertoont?
Oud 28 oktober 2006, 13:27   #22
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
dus, volgens jou is de Paus ongezond ..!!
Zoals ik al zei: Wederzijds respect is een zeer gezonde houding, onze paus heeft veel respect voor moslims.
Dit bewijze de nieuwe Vaticaanse handreiking aan moslims
http://www.katholieknederland.nl/act...tID584279.html
http://www.katholieknederland.nl/act...FJaar2006.html

Citaat:
Tekst van het fragment van de Paus:
Citaat:

“Beste broeders en zusters. Ik richt een hartelijke groet aan alle moslims in de wereld die dezer dagen het eind van de vastenmaand, de ramadan, vieren. Aan allen wens ik rust en vrede toe.

In dramatisch contrast met deze feestelijke sfeer, zijn de berichten uit Irak over de ernstige situatie van onzekerheid en de wrede gewelddadigheden waaraan veel onschuldigen worden blootgesteld enkel omdat ze sjiiet, soenniet of christen zijn.

Ik zie de grote ongerustheid in de christelijke gemeenschap en wil verzekeren dat ik haar nabij ben, alsook alle slachtoffers, en ik vraag voor allen kracht en troost. Ik nodig jullie daarnaast uit je te verenigen met mijn smeekbede aan de Almachtige opdat hij de noodzakelijke moed en geloof schenkt aan de religieuze en politieke leiders, zowel lokaal als in heel de wereld, om het volk te ondersteunen op de weg naar de wederopbouw van het land, in de zoektocht naar een gedeeld evenwicht, in het wederzijds respect, in de wetenschap dat de veelvuldigheid van haar samenstelling integraal onderdeel is van haar rijkdom.”

Laatst gewijzigd door Judokus : 28 oktober 2006 om 13:29.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 14:53   #23
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Zoals ik al zei: Wederzijds respect is een zeer gezonde houding, onze paus heeft veel respect voor moslims.

De paus heeft respect tov de moslims niet omwille dat ze moslims zijn maar omwille van zijn eigen geloofwaardigheid te redden bij de arabische en islamitische leiders !!! Alhoewel ik zijn respect waardeer...
Oud 28 oktober 2006, 15:23   #24
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
De paus heeft respect tov de moslims niet omwille dat ze moslims zijn maar omwille van zijn eigen geloofwaardigheid te redden bij de arabische en islamitische leiders !!! Alhoewel ik zijn respect waardeer...
Waarom denkt u (ten ontrechte) dat paus Benedictus XVI dergelijk respect enkel heeft om zijn eigen geloofwaardigheid te redden?
Trouwens, op welke manier zou dat respect zijn geloofwaardigheid moeten redden?
Oud 28 oktober 2006, 15:40   #25
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Waarom denkt u (ten ontrechte) dat paus Benedictus XVI dergelijk respect enkel heeft om zijn eigen geloofwaardigheid te redden?
Trouwens, op welke manier zou dat respect zijn geloofwaardigheid moeten redden?
Is dat dan niet zo ???
Oud 28 oktober 2006, 16:01   #26
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Is dat dan niet zo ???
Neen, het respect dat paus Benedictus XVI heeft voor moslims heeft niets te maken met geloofwaardigheid.

Volgens onze paus is de islam niet de grote bedreiging voor de katholieke kerk, maar wel het relativisme. Hij ziet niet zozeer een conflict tussen de westerse wereld en de islam maar wel een conflict tussen de Waarheid en het relativisme. En in een dergelijk conflict beschouwt paus Benedictus XVI de islam als een bondgenoot. Moslims zijn zich, in tegenstelling tot heel wat christenen, sterk bewust van hun religieuze identiteit. En dat sterke religieuze bewustzijn wordt oprecht bewonderd door de paus.
Oud 28 oktober 2006, 16:27   #27
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht

Als ik jou vandaag op straat zie, dan ga ik u beledigen, en zo: he Judokus Fuck you , je bent een klotzak ..
En woensdag als het allerheiligenfeestdag is, dan ga ik een hartelijke groet aan u richten die deze herdenkingsdag viert, en allen wens ik rust en vrede toe.

mMmmm... dan ben ik wel gezond, en respect aantonend

Ja, ja ...
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 16:29   #28
Lincoln

Standaard

Citaat:
Neen, het respect dat paus Benedictus XVI heeft voor moslims heeft niets te maken met geloofwaardigheid.

Volgens onze paus is de islam niet de grote bedreiging voor de katholieke kerk, maar wel het relativisme. Hij ziet niet zozeer een conflict tussen de westerse wereld en de islam maar wel een conflict tussen de Waarheid en het relativisme. En in een dergelijk conflict beschouwt paus Benedictus XVI de islam als een bondgenoot. Moslims zijn zich, in tegenstelling tot heel wat christenen, sterk bewust van hun religieuze identiteit. En dat sterke religieuze bewustzijn wordt oprecht bewonderd door de paus.
Geef dan iets dat kan bewijzen dat de paus dezelfde mening (interpretatie) deelt als hetgene wat je hier boven in je citaat hebt vermeld, want inderdaad als dat zo is zoals u hierboven beweert dan denk ik dat mijn imago over de paus drastisch kan veranderen...

PS/ ik vind nog altijd dat paus johanus paulus meer symphatiek is dan de nieuwe paus.
Oud 28 oktober 2006, 16:31   #29
_Yahya_
Parlementsvoorzitter

_Yahya_'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat dan niet zo ???
hij wordt met twee uitdagingen geconfronteerd, enerzijds de ondergang van zijn kerk en haar functie binnen de europese gemeenschap en anderzijds zoals jij zegt om zijn bijbelse, bewerigs- en drie-eenheidgeloofswaardigheid te redden ..

Er is geen god, dan de God, Muhammed, Jezus, Mozes, .. zijn boodschappers van de enige God.
_Yahya_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 16:42   #30
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als ik jou vandaag op straat zie, dan ga ik u beledigen, en zo: he Judokus Fuck you , je bent een klotzak ..
En woensdag als het allerheiligenfeestdag is, dan ga ik een hartelijke groet aan u richten die deze herdenkingsdag viert, en allen wens ik rust en vrede toe.

mMmmm... dan ben ik wel gezond, en respect aantonend

Ja, ja ...
Wanneer heeft paus Benedictus dan gezegd dat moslims klootzakken zijn of hen op een andere manier beledigd?

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 16:42.
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2006, 17:06   #31
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Citaat:

Geef dan iets dat kan bewijzen dat de paus dezelfde mening (interpretatie) deelt als hetgene wat je hier boven in je citaat hebt vermeld, want inderdaad als dat zo is zoals u hierboven beweert dan denk ik dat mijn imago over de paus drastisch kan veranderen...

...
Er zijn vast en zeker betere voorbeelden die dat aantonen, maar in het boek Zout der aarde, Uitgeverij Ten Have en Davidsfonds/Leuven, 1997 antwoordt de paus (toen nog kardinaal Ratzinger) als volgt op de vraag wat het wereldwijd sterker worden van de islam het christendom duidelijk moet maken:

"[...]

Maar toen brak de grote ethische crisis van het Westen uit, van de christelijke wereld. Vanwege de diepe morele innerlijke tegenstrijdigheden van het Westen en zijn innerlijke radeloosheid [...] is de islamitische ziel opnieuw ontwaakt: Wij zijn ook iemand, onze identiteit is beter, onze religie houdt stand en jullie hebben er helemaal geen meer. Eigenlijk is dat tegenwoordig het gevoel van de islamitische wereld: De westerse landen kunnen geen morele boodschap meer verkondigen, ze hebben de wereld slechts know-how te bieden.

[...]

Daardoor is er ook een nieuw enthousiasme, een nieuwe intensiteit ontwaakt om vervolgens de islam te willen leven. Dat is de grote kracht die hij heeft: Wij hebben een morele boodschap die ononderbroken is sinds de tijd van de profeten en we zullen de wereld vertellen hoe men kan leven, de christenen kunnen het zeker niet. Met deze innerlijke kracht van de islam, [...] moeten wij ons natuurlijk bezighouden."

Daarnaast ook dit citaat uit 2004 van kardinaal Ratzinger, dat ik zonet gevonden heb: "What offends Islam is the lack of reference to God, the arrogance of reason, which provokes fundamentalism."

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 17:11.
Oud 28 oktober 2006, 17:30   #32
Lincoln

Standaard

Citaat:
Wanneer heeft paus Benedictus dan gezegd dat moslims klootzakken zijn of hen op een andere manier beledigd?
Ik denk dat dat figuurlijk bedoeld is.
Oud 28 oktober 2006, 17:33   #33
Lincoln

Standaard

Citaat:
Er zijn vast en zeker betere voorbeelden die dat aantonen, maar in het boek Zout der aarde, Uitgeverij Ten Have en Davidsfonds/Leuven, 1997 antwoordt de paus (toen nog kardinaal Ratzinger) als volgt op de vraag wat het wereldwijd sterker worden van de islam het christendom duidelijk moet maken:

"[...]

Maar toen brak de grote ethische crisis van het Westen uit, van de christelijke wereld. Vanwege de diepe morele innerlijke tegenstrijdigheden van het Westen en zijn innerlijke radeloosheid [...] is de islamitische ziel opnieuw ontwaakt: Wij zijn ook iemand, onze identiteit is beter, onze religie houdt stand en jullie hebben er helemaal geen meer. Eigenlijk is dat tegenwoordig het gevoel van de islamitische wereld: De westerse landen kunnen geen morele boodschap meer verkondigen, ze hebben de wereld slechts know-how te bieden.

[...]

Daardoor is er ook een nieuw enthousiasme, een nieuwe intensiteit ontwaakt om vervolgens de islam te willen leven. Dat is de grote kracht die hij heeft: Wij hebben een morele boodschap die ononderbroken is sinds de tijd van de profeten en we zullen de wereld vertellen hoe men kan leven, de christenen kunnen het zeker niet. Met deze innerlijke kracht van de islam, [...] moeten wij ons natuurlijk bezighouden."

Daarnaast ook dit citaat uit 2004 van kardinaal Ratzinger, dat ik zonet gevonden heb: "What offends Islam is the lack of reference to God, the arrogance of reason, which provokes fundamentalism."
Grote woorden ,kleine hart... ik denk dat het eerste citaat van 1997 was en het tweede van 2004, ik zou graag een citaat lezen van 2006 na de uitspraak die hij deed op 11/9 !!!
Oud 28 oktober 2006, 17:58   #34
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Het fundamentele verschil tussen Christus en Mohammed is dat Christus enkel de (religieuse) mens wou inspireren, terwijl Mohammed zijn roversbendes wou stimuleren.

"Geef aan Caesar wat van Caesar is, geef God wat van God is" zei Christus, terwijl alles wat Mohammed zei en deed gericht is op het verwerven van de absolute macht op deze aarde, daarbij gebruik makend van de angstgevoelens van de goedgelovigen.
Oud 28 oktober 2006, 18:12   #35
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Grote woorden ,kleine hart... ik denk dat het eerste citaat van 1997 was en het tweede van 2004, ik zou graag een citaat lezen van 2006 na de uitspraak die hij deed op 11/9 !!!
Die geef ik u met veel plezier:

"In a world marked by relativism and too often excluding the transcendence and universality of reason, we are in great need of an authentic dialogue between religions and between cultures, capable of assisting us, in a spirit of fruitful cooperation, to overcome all the tensions together." (paus Benedictis XVI tijdens een ontmoeting met kardinaal Poupard en afgevaardigden van moslimlanden op 25 september 2006)
Oud 28 oktober 2006, 18:38   #36
Lincoln

Standaard

Citaat:
Die geef ik u met veel plezier:

"In a world marked by relativism and too often excluding the transcendence and universality of reason, we are in great need of an authentic dialogue between religions and between cultures, capable of assisting us, in a spirit of fruitful cooperation, to overcome all the tensions together." (paus Benedictis XVI tijdens een ontmoeting met kardinaal Poupard en afgevaardigden van moslimlanden op 25 september 2006)
http://www.vatican.va/holy_father/be...nsburg_en.html

De paus citeert daarin een veertiende-eeuwse byzantijnse keizer over de profeet Mohammed, bij wie ,,je alleen maar slechte en onmenselijke zaken vindt, zoals zijn opdracht om het geloof dat hij preekt, met het zwaard te verspreiden.'’

Wat de paus gedaan heeft is een dialoog geopend met de moslims zonder zich te exuuseren van wat hij gezegd heeft in zijn text, integendeel hij zei "men heeft mij verkeerd begrepen" !
De imaam die eergisteren en uitspraak hielde in sydney en vergeleek dat de vrouwen die geen hoofddoek dragen als een blote vlees, hij zei ook dat het publiek zijn preek verkeerd zouden begrepen hebben,. Mijn vraag is indien deze imaam volgens jou zich moet exuseren aan de uitvallende uitspraak in zijn preek tov de vrouwen ,dan zou de paus dat ook moeten doen ivm zijn uitspraak op 11/9,. Indien dat voldoende is volgens jou dat de imaam tegen het publiek alleen dat hij verkeerd zou begrepen worden zonder zich letterlijk zich bij neer te leggen en aan het adres van de vrouwen exuuses aanbiedt,dan zijn dergelijke exuuses van de paus voor mij acceptabel indien niet dan verwacht ik nog altijd exuuses van de paus en zeker aan het adres van "mo7ammed" sas en de "islaam" en dan bedoel ik letterlijk bij de naam noemen!
Oud 28 oktober 2006, 18:53   #37
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
http://www.vatican.va/holy_father/be...nsburg_en.html

De paus citeert daarin een veertiende-eeuwse byzantijnse keizer over de profeet Mohammed, bij wie ,,je alleen maar slechte en onmenselijke zaken vindt, zoals zijn opdracht om het geloof dat hij preekt, met het zwaard te verspreiden.'’

Wat de paus gedaan heeft is een dialoog geopend met de moslims zonder zich te exuuseren van wat hij gezegd heeft in zijn text, integendeel hij zei "men heeft mij verkeerd begrepen" !
Ik wil u graag wijzen op de derde voetnoot: "In the Muslim world, this quotation has unfortunately been taken as an expression of my personal position, thus arousing understandable indignation. I hope that the reader of my text can see immediately that this sentence does not express my personal view of the Qur’an, for which I have the respect due to the holy book of a great religion. In quoting the text of the Emperor Manuel II, I intended solely to draw out the essential relationship between faith and reason. On this point I am in agreement with Manuel II, but without endorsing his polemic."

Citaat:
De imaam die eergisteren en uitspraak hielde in sydney en vergeleek dat de vrouwen die geen hoofddoek dragen als een blote vlees, hij zei ook dat het publiek zijn preek verkeerd zouden begrepen hebben,. Mijn vraag is indien deze imaam volgens jou zich moet exuseren aan de uitvallende uitspraak in zijn preek tov de vrouwen ,dan zou de paus dat ook moeten doen ivm zijn uitspraak op 11/9,. Indien dat voldoende is volgens jou dat de imaam tegen het publiek alleen dat hij verkeerd zou begrepen worden zonder zich letterlijk zich bij neer te leggen en aan het adres van de vrouwen exuuses aanbiedt,dan zijn dergelijke exuuses van de paus voor mij acceptabel indien niet dan verwacht ik nog altijd exuuses van de paus en zeker aan het adres van "mo7ammed" sas en de "islaam" en dan bedoel ik letterlijk bij de naam noemen!
Wat die imam in Sydney gezegd heeft, weet ik niet. Daar kan en wil ik dus niet over oordelen.

Het is echter duidelijk dat paus Benedictus XVI het niet eens is met de uitspraak van keizer Manuel II Paleologos. Dat zegt hij ook zeer expliciet. Het is toch niet aan de paus om zich te excuseren voor wat een Byzantijnse keizer een 600-tal jaar geleden heeft gezegd op een ogenblik dat de hoofdstad van zijn rijk belegerd werd door moslims?

Ik vraag mij oprecht af waarvoor de paus zich volgens u moet verontschuldigen. De paus zegt immers niet dat Mohammed enkel kwade en onmenselijke zaken heeft voortgebracht. De paus zegt dat Manuel II Paleologos dat gezegd heeft en dat hij (de paus) het niet eens is met die uitspraak. Duidelijker kan toch niet?

Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 28 oktober 2006 om 18:58.
Oud 28 oktober 2006, 18:57   #38
Lincoln

Standaard

Citaat:
Ik wil u graag wijzen op de derde voetnoot: "In the Muslim world, this quotation has unfortunately been taken as an expression of my personal position, thus arousing understandable indignation. I hope that the reader of my text can see immediately that this sentence does not express my personal view of the Qur’an, for which I have the respect due to the holy book of a great religion. In quoting the text of the Emperor Manuel II, I intended solely to draw out the essential relationship between faith and reason. On this point I am in agreement with Manuel II, but without endorsing his polemic."

Wat die imam in Sydney gezegd heeft, weet ik niet. Daar kan en wil ik dus niet over oordelen.

Het is echter duidelijk dat paus Benedictus XVI het niet eens is met de uitspraak van keizer Manuel II Paleologos. Dat zegt hij ook zeer expliciet. Het is toch niet aan de paus om zich te excuseren voor wat een Byzantijnse keizer een 600-tal jaar geleden heeft gezegd op een ogenblik dat de hoofdstad van zijn rijk belegerd werd door moslims?
OK, nu heb ik beter begrepen, dus exuuses van de Paus zijn welkom en aanvaardbaar...
Oud 28 oktober 2006, 20:44   #39
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Het is echter duidelijk dat paus Benedictus XVI het niet eens is met de uitspraak van keizer Manuel II Paleologos. Dat zegt hij ook zeer expliciet. ...
Waar zegt BXVI expliciet dat hij het niet eens is met die uitspraak?
Oud 28 oktober 2006, 20:51   #40
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Wie gaat er nog naar de kerk? De kerk is niet fundamentalistisch omdat het daarvoor de aanhang ontbreekt. De kerk stelt helemaal niets meer voor en dat is een positieve zaak. Minder leuk is dat het langzaam wordt vervangen door een ander geloof, net wanneer we bijna dachten ervan verlost te zijn.
Het idee dat de Katholieke Kerk, degrootste en meest invloedrijke instelling in de wereld, niets meer voorstelt is gewoon belachelijk.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be