Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2006, 01:12   #21
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Om de vertegenwoordiging van die specifieke kenmerken te onderzoeken heb ik wel wat tijd nodig. Wel staat het vast dat de politiek alleszins niet leeftijd-representatief is tegenover de samenleving.
die andere groepen aanhalen is dus een non-argument aangezien er geen enkele aanwijzing is dat ze gediscrimineerd worden.

ik denk dat er een spontane verjonging in de politiek plaatsvindt momenteel. verder heb je nog het feit dat je met een zekere leeftijd ook meer verdiensten hebt die een plaatsje op een lijst opleveren. over de leeftijd van politici kunnen we vast interessante discussies hebben, maar daar ga ik hier liever niet verder op in omdat het te ver van het boeiende onderwerp van deze thread zou afwijken .
Citaat:
Ik weet best wel dat er gender-discriminatie in deze maatschappij bestaat.
stap 1, en zeker een belangrijke. al denk ik dat heel wat mensen het probleem nog onderschatten. ik deed dat bv zelf tot vorig jaar.
Citaat:
De vraag is echter, helpen de maatregelen die nu gesteld zijn dit probleem op te lossen? Ik ben van mening van niet.
nu vernauw je het hele gesprek tot enkele maatregelen, ik veronderstel quota, een controversieel maar klein onderdeel van de hele genderproblematiek. het probleem van genderongelijkheid en de oplossingen is veel meer dan dat. je kan ook heel wat kwantitatieve maatregelen nemen. awareness campagnes en vrouwennetwerken bv.

je maakt een grote fout door het streven van representativiteit gelijk te stellen aan het eisen van quota. ik ken veel mensen die pleiten voor een representatieve vertegenwoordiging die tegen quota zijn. je kan pleiten voor representativiteit maar je quota lager leggen dan de percentuele omvang van he doelgroep.

bovendien is representativiteit, voor mij toch, geen fetisch. wel tonen deze cijfers vaak een structurele discriminatie aan. ze zijn een teken aan de wand dat er een probleem is en kunnen gebruikt worden om de vooruitgang qua emancipatie van deze groepen te monitoren.
Citaat:
Stel dat er evenveel vrouwelijke als mannelijke burgers zijn.
er zijn mijn weten meer vrouwelijke dan mannelijke burgers.
Citaat:
Eigenlijk dezelfde veronderstelling als nu gemaakt wordt, anders kan er van juiste representativiteit geen sprake zijn, natuurlijk. Stel nu ook dat er een verschillend percentage van beide bevolkingsgroepen geïnteresseerd zijn om in de politiek te stappen.
wat als daar het probleem al ligt? mss heeft deze groep geen interesse omdat het hen is aangeleerd? moeten we ons er dan bij neerleggen?
Citaat:
Met de huidige regeling krijgt de groep die het minst in politiek geïnteresseerd is dus meer kansen ten koste van de andere groep. Er wordt dus een bepaalde groep meer kansen gegeven en een andere groep minder, maar kunnen we daardoor stellen dat de kansen nu gelijk zijn?

Nee, want als ik, geïnteresseerd om politiek actief te worden, toevallig tot de groep behoor die het minst politiek geïnteresseerd is, dan heb ik meer kansen om door te breken in de politiek dan moest ik tot de andere groep behoren.
het geeft de groep die ondervertegenwoordigd is wel de kans om een inhaaloperatie te doen.

ik ben zelf geen voorstander van quota. ik ben ook geen tegenstander. ik denk dat er zinnige argumenten pro en contra zijn. het argument dat jij aanhaalt houdt steek. toch deze opmerking: hoewel we qua lijstvorming quota hebben, zijn er bij mijn weten nog steeds meet mannelijke verkozenen dan vrouwelijke. verder is het afwachten op coalitiegesprekken, maar het ziet er naar uit dat er veel minder vrouwelijke schepenen zullen zijn dan mannelijke. om van vrouwelijke burgemeester maar te zwijgen.

er zijn echter ook argumenten pro. hoewel gendergelijkheid op het eerste zicht al jaren aanvaard is, zien we dat er nog steeds grote verschillen zijn. zo zijn vrouwen niet enkel ondervertegenwoordigd in politiek, maar ook in kaderfuncties en topfuncties. ze verdienen nog steeds minder, zelfs als men de verschillende functies in rekening brengt (al heb ik daar zelf nog geen betrouwbare cijfers van gezien). maar het gaat verder dan dat. zo hebben we tegenwoordig wel vrouwelijke ministers, maar hebben ze allemaal een portefeuille in de 'zachte sectoren', zoals sociale zaken en familiale aangelegenheden. er zijn wereldwijd amper vrouwelijke eerste ministers of presidenten, ministers van financiën of defensie. zelfs bedrijven waar grotendeels vrouwen werken, hebben mannen in kaderfuncties. het fabeltje dat dit allemaal vanzelf wel zal verdwijnen is ook niet waar. zo zijn er meer vrouwelijke studenten, maar nog steeds meer mannelijke doctoraatsstudenten. en ga zo maar verder.

hoewel men dus de gelijkwaardigheid van man en vrouw schijnt te aanvaarden, blijkt uit de realiteit iets anders. er is een mentaliteitsverandering nodig. er zijn rolmodellen nodig. daar kunnen quota voor dienen. quota moeten alleszins uitdovend zijn, daar zijn zowat alle voorstanders het over eens. quota zijn tijdelijke maatregelen die een proces van emancipatie moeten versnellen. in de organisaties die ik ken waar ze werken met quota, zijn de resultaten enorm positief. de deelname van vrouwen is enorm toegenomen. vrouwen stellen zich sneller kandidaat voor bepaalde functies (vaak moet men vrouwen echt overtuigen dat ze capabel zijn om zich ergens kanidaat voor te stellen). ze worden makkelijk verkozen (wegens veel stemmen, niet wegens quota). de delegaties zijn gender balanced, ook al zijn er geen quota. ze zijn zo succesvol dat de vrouwen er slachtoffer van worden, ten voordele van mannen die verkozen geraken omdat ze van het zwakke geslacht zijn.

ik denk dat quota nuttig kunnen zijn als ze tijdelijk zijn en niet te strikt. geen 50/50 bv voor man/vrouw, maar minimim 30/70 bv. er moet namelijk altijd wel 30% mannen of vrouwen te vinden zijn die capabel zijn en interesse hebben. al zou ik nooit een echte quotavoorstander zijn. het staat namelijk vrouwendominantie in de weg.

Citaat:
De spreuk: 'all different, all equal' gaat dus niet op.
ze gaat ook niet op zonder iets te doen. gewoon zitten afwachten tot de gender gelijkheid mss vanzelf komt over 50 jaar, lijkt me ook geen goede optie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be