Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat doen we met de leegstaande kerkgebouwen?
afbreken tot de laatste steen, 3 7,14%
moskees van maken, 3 7,14%
gebruiken voor niet-religieze doeleinden, 33 78,57%
niets. Er niet meer naar omkijken en laten verkommeren. 3 7,14%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2006, 15:54   #21
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Misschien moeten de christengelovigen zélf eens terug wat méér gaan nadenken over de manier waarop en de redenen waarom zij (vroeger) in zo'n gebouw samenkwamen.

Dat was niet alleen om de mis te volgen; christenen kunnen op véél verscheidener wijzen samenkomen.

Me dunkt heeft de leegloop alles te maken dat mensen niet meer (zo) graag naar de mis gaan "omdat het toch maar afgezaagd is". Alsof er geen gebedsstonden meer bestaan, of zangbijeenkomsten, of catechese. En dan zwijg ik nog over het kerkasiel, een vrijwel middeleeuwse bedoening die de laatste tijd echter opnieuw brandend actueel is.

Me dunkt is dát een veel grotere uitdaging voor de nog weinig pratikerenden vandaag om de grotere groep "randchristenen" terug te betrekken in het geloofsleven, dan zich af te vragen wat we met die "overbodige" kerken aanmoeten.

(En met "randchristenen" bedoel ik de niet-pratikerenden die echter nog wél hun kinderen willen laten dopen, of een kerkelijk huwelijk willen aangaan, of een kerkelijke uitvaart wensen. En die groep is ook vandaag nog steeds redelijk talrijk.)
daar geef ik je volmondig gelijk in hoor. Ik "vrees" zelfs dat dit door de toenemende polarisatie die de moslims hier hebben ingevoerd wel automatisch terug zal komen. Als ondertussen "atheist" voel ik me meer aangetrokken tot de kerkgemeenschap dan tot de moslimgemeenschap, en ik zal niet alleen zijn.

Behalve met het "kerkasiel": mijns inzien tegenwoordig op een oneigenlijke manier gebruikt. Het is niet zo dat mensen die hier illegaal zijn binnengeraakt persé "VERVOLGD" worden zoals tijdens de middeleeuwen dacht ik. Wetten zijn er voor iedereen. Anders mag ik ook kerkasiel krijgen als ik volgend jaar mijn belastingen niet betaal en daarvoor "vervolgd" word.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2006 om 15:55.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 16:05   #22
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Anders mag ik ook kerkasiel krijgen als ik volgend jaar mijn belastingen niet betaal en daarvoor "vervolgd" word.
U zou zeker welkom zijn, maar u heeft wel nog een eigen huis, eigen inkomen en eigen bezittingen.
Kerkasiel is bedoeld voor degene die al deze dingen niet meer hebben en door een lakse regering aan hun lot zijn overgelaten worden.

De Kerk is er altijd al geweest wanneer de Staat faalde. Cfr. na de val van het West-Romeinse Rijk, tijden van kloosters en abdijen met congregaties voor cariteit, inspanningen voor alfabetisering en gehandicapten-, armen-, wezen-, bejaarden-, zieken- en melaatsenzorg.
Nu duidelijk in Congo (neem de Kerk er weg en de (kinder)sterfte schiet astronomisch de lucht in).

Waar de overheid faalt, daar moet de Kerk steeds in bijspringen. Zelfs anno 2006, nl. de asielproblemen.
Oud 22 oktober 2006, 16:45   #23
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Is deze draad een soort vangmat ??
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 16:53   #24
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Het belangrijkste is respect voor religie, en dat vergeten de "verdraagzame linksen" hier maar al te snel.

Ach neen, ik vergis me. HEt is natuurlijk te zien over welke religie het gaat. De Islam behandelen ze met fluwelen handen en adoratie. De Rooms Katholieke Kerk echter, de bakermat van onze West-Europese cultuur, spugen ze uit en bespotten ze.

Of hoe "verdraagzaamheid" alleen maar geldt als het in hun kraam past...
???? Kunt u hier ook een voorbeeld van geven??
Kijk naar het journaal op de VRT en vergelijk het aantal positieve nieuwsberichten over de katholieke kerk met het aantal negatieve nieuwsberichten. U zult tot de conclusie komen dat de katholieke kerk meestal op een negatieve manier worden voorgesteld.
Oud 22 oktober 2006, 16:55   #25
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Is deze draad een soort vangmat ??
Neen, deze vraag leeft wel degelijk bij pratikerende christenen. Daarvan kan ik uit de eerste hand getuigen vanuit mijn engagement in de parochie waarin ik al sedert mijn jeugd woon.

Ik kan me overigens niet van de indruk ontdoen, dat die vraag ook leeft bij "randchristenen", en zelfs bij sommigen die zich expliciet van het geloof hebben afgekeerd.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:29   #26
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Neen, deze vraag leeft wel degelijk bij pratikerende christenen. Daarvan kan ik uit de eerste hand getuigen vanuit mijn engagement in de parochie waarin ik al sedert mijn jeugd woon.

Ik kan me overigens niet van de indruk ontdoen, dat die vraag ook leeft bij "randchristenen", en zelfs bij sommigen die zich expliciet van het geloof hebben afgekeerd.
Ik denk dat de eigenaars van de kerk zelf mogen kiezen of hun kerk al dan niet tot een centrum wordt vervangen of iets anders, als moslim zou ik ook die mogelijkheid van keuze willen hebben over bv leegstaand moskees,.
Oud 22 oktober 2006, 17:34   #27
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het word tijd dat er moslims eens een kerk opkopen hier in Vlaanderen en dan omvormen tot een moskee. Of is dat al eens gebeurd? Want die reacties daarop zijn toch zo zalig hopeloos...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:34   #28
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat de eigenaars van de kerk zelf mogen kiezen of hun kerk al dan niet tot een centrum wordt vervangen of iets anders, als moslim zou ik ook die mogelijkheid van keuze willen hebben over bv leegstaand moskees,.
hoooooooooo jamaar..... "onze" kerken (degene die gebouwd werden met het schamele geld van "onze" voorouders) werden door Napoleon geconfisceerd en aan de staat toebedeeld. In ruil daarvoor kregen de bedienaars (de katholieke imams zeg maar) een maandelijks inkomen.

Je mag dit vergelijken met de moskees, maar dan zouden die dus ook eerst aan de staat moeten worden toebedeeld vooraleer de imams een maandelijks inkomen krijgen.

Niet zo voor moslims hé Lincoln. Dié worden gediscrimineerd hé jongen!

De moslims die (buiten de arabische petrodollars) ook persoonlijk bijdragen tot de bouw en aankoop van hun moskees mogen daar dus wèl over beslissen.

De aboriginals natuurlijk niet.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 22 oktober 2006, 17:37   #29
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zeg je? Je kan er geen voorbeeld van geven? Zozo...
Ik heb niet gezegd dat ik er geen voorbeeld van "kan" geven, ik heb gezegd dat ik er geen voorbeeld van "moet" geven.

En u heeft universitaire studies achter de rug? (Ach ja, vergeten, de VUB Dat nest kun je natuurlijk met moeite een universiteit noemen )

Linkse propagande is niet moeilijk te vinden, beschouw het als een vorm van begeleide zelfstudie.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:37   #30
Lincoln

Standaard

Citaat:
hoooooooooo jamaar..... "onze" kerken (degene die gebouwd werden met het schamele geld van "onze" voorouders) werden door Napoleon geconfisceerd en aan de staat toebedeeld. In ruil daarvoor kregen de bedienaars (de katholieke imams zeg maar) een maandelijks inkomen.

Je mag dit vergelijken met de moskees, maar dan zouden die dus ook eerst aan de staat moeten worden toebedeeld vooraleer de imams een maandelijks inkomen krijgen.

Niet zo voor moslims hé Lincoln. Dié worden gediscrimineerd hé jongen!

De moslims die (buiten de arabische petrodollars) ook persoonlijk bijdragen tot de bouw en aankoop van hun moskees mogen daar dus wèl over beslissen.

De aboriginals natuurlijk niet.
Tot zover heb ik dus nog geen kennis vernomen van wat de petrodollars uitstoven...
Oud 22 oktober 2006, 17:38   #31
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Het word tijd dat er moslims eens een kerk opkopen hier in Vlaanderen en dan omvormen tot een moskee. Of is dat al eens gebeurd? Want die reacties daarop zijn toch zo zalig hopeloos...
Anarschist.
Oud 22 oktober 2006, 17:41   #32
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot zover heb ik dus nog geen kennis vernomen van wat de petrodollars uitstoven...
ff naar Rotterdam gaan, waar de grootste moskee van Europa ondertussen vorm krijgt.
Dacht je dat dit allemaal door de gediscrimineerde, achtergestelde, job-onthouden, school-onthouden, uitkeringstrekkende moslimallochtoontjes wordt betaald?

Vergeet niet dat het hier eeuwen duurde voordat de hier gebouwde prachtige kathedralen en kerken voltooid waren met het geld van de arme mensen.

Op TIEN jaar tijd zo'n mastodont neerzetten lijkt me niet mogelijk (en trouwens het wordt openlijk erkend dat Saoudi daar met geld voor smijt - zolang wij ze maar eten geven zeker?)

Laatst gewijzigd door circe : 22 oktober 2006 om 17:44.
Oud 22 oktober 2006, 17:42   #33
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anarschist.
Schist? Spellingsfout of...? Leg eens uit. Ik ken schist ni.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 17:51   #34
Lincoln

Standaard

Citaat:
ff naar Rotterdam gaan, waar de grootste moskee van Europa ondertussen vorm krijgt.
Dacht je dat dit allemaal door de gediscrimineerde, achtergestelde, job-onthouden, school-onthouden, uitkeringstrekkende moslimallochtoontjes wordt betaald?

Vergeet niet dat het hier eeuwen duurde voordat de hier gebouwde prachtige kathedralen en kerken voltooid waren met het geld van de arme mensen.

Op TIEN jaar tijd zo'n mastodont neerzetten lijkt me niet mogelijk (en trouwens het wordt openlijk erkend dat Saoudi daar met geld voor smijt - zolang wij ze maar eten geven zeker?)
Dat weet ik niet waar dat geld vandaan komt, ik dacht uit aalmoezen ?? of niet...
Oud 22 oktober 2006, 17:55   #35
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet ik niet waar dat geld vandaan komt, ik dacht uit aalmoezen ?? of niet...
maar Lincolneke toch: het staat open en vrij in de Nederlandse kranten, is open en vrij zo aanvaard door de Nederlandse Staat.

Alleen hier doen ze er wat moeilijk over, maar we zijn hier het gesjoemel dan ook "gewoon" nietwaar?

Heb je nog nooit een maquette gezien van dit suikergoed geval dat Rotterdam zijn islamitische skyline gaat bepalen?

Allez zeg! een gat in je educatie hoor! google maar eens.

Oud 22 oktober 2006, 18:39   #36
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
andere geloofsgemeenschappen?[/b]Nee! Zéér slecht idee! dat komt er praktisch op neer ze kadoo te doen aan de moslims.
Beter maken we er dan museums van, de geschiedenis en de kultuur van de oorspronkelijke bewoning in herinnering houdend.
Nog geen slecht idee, of centra voor sociale hulpverlening enz. Alst maar geen moskees worden, dan liever afbreken.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 20:15   #37
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk naar het journaal op de VRT en vergelijk het aantal positieve nieuwsberichten over de katholieke kerk met het aantal negatieve nieuwsberichten. U zult tot de conclusie komen dat de katholieke kerk meestal op een negatieve manier worden voorgesteld.
Mhhh... nu heb je mij mooi op mijn plaats gezet. Dit is zeer goed onderbouwd zeg. Nee echt, geef een voorbeeld.
Trouwens is de berichtgeving rond de Islam dan zo positief? Ik dacht het niet.

Citaat:
Ik heb niet gezegd dat ik er geen voorbeeld van "kan" geven, ik heb gezegd dat ik er geen voorbeeld van "moet" geven.

En u heeft universitaire studies achter de rug? (Ach ja, vergeten, de VUB Dat nest kun je natuurlijk met moeite een universiteit noemen )

Linkse propagande is niet moeilijk te vinden, beschouw het als een vorm van begeleide zelfstudie.
Kan geen voorbeeld vinden, zit vast dus begint dan (op een overigens echt domme manier) op de man te spelen.
Het is me ondertussen wel duidelijk wie hier de Haat draagt en wie hier ergens 'tegen' is. U ziet mijn nergens posten beginnen zoals "weg met religie" (of hevig tekeer gaan op die posten). Zo zie je maar...
Fonske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 20:54   #38
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan geen voorbeeld vinden, zit vast dus begint dan (op een overigens echt domme manier) op de man te spelen.
Het is me ondertussen wel duidelijk wie hier de Haat draagt en wie hier ergens 'tegen' is. U ziet mijn nergens posten beginnen zoals "weg met religie" (of hevig tekeer gaan op die posten). Zo zie je maar...
Ten eerste, ik beschik niet over linkse propaganda. Het is nochtans niet moeilijk om die te bekijken, en dan zie je hoezeer de SPA de katholieke kerk verkettert.

Ten tweede, je hebt gelijk dat ik niet op de man mocht spelen. Daar was ik verkeerd in. Ik was geïrriteerd omwille van iets dat niets met die forum te maken had en reageerde daarom prikkelig. Mijn excuses daarvoor.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 20:59   #39
Lincoln

Standaard

Ik heb voor de eerste optie gekozen ,zodat ik niemand kwaad maak,.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2006, 21:08   #40
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mhhh... nu heb je mij mooi op mijn plaats gezet. Dit is zeer goed onderbouwd zeg. Nee echt, geef een voorbeeld.
Ik heb u net een voorbeeld gegeven. Maar ik wil het best herhalen.

Wanneer de VRT bericht over de katholieke kerk dan is dat vooral negatieve berichtgeving. Daarmee wil ik niet zeggen dat er niets negatief over de katholieke kerk gezegd mag worden, maar wel dat door overdreven aandacht aan het negatieve en controversiële te besteden, de VRT een vertekend beeld van het katholicisme geeft.

Daarbij wil ik wel opmerken dat daar sinds het pontificaat van Benedictus XVI wel wat verandering in is gekomen. Nu wordt de katholieke kerk, bij wijze van spreken, gewoon "doodgezwegen".

Citaat:
Trouwens is de berichtgeving rond de Islam dan zo positief? Ik dacht het niet.

...
Aangezien ik niet zo op de hoogte ben van het reilen en zeilen binnen de islam, kan ik ook niet oordelen of de berichtgeving rond de islam een correct beeld geeft van die godsdienst.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be