![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Willen de inwoners van het Vlaams Gewest (wat is er gebeurd met Brussel?) wel onafhankelijkheid? Dat is de democratische legitimatie.
![]() |
![]() |
#22 |
Burgemeester
|
![]() El Cid, je vraag of de bevolking onafhankelijkheid wil, is zeer moeilijk te beantwoorden.
In alle eerlijkheid: als je vraagt of mensen Vlaanderen onafhankelijk willen, zal een minderheid positief antwoorden. Dat komt omdat "Vlaamse onafhankelijkheid" veel te abstract is. Als je echter zou vragen of de mensen betere werkgelegenheid, betere mobiliteit, betere justitie willen en dat daarvoor Vlaamse onafhankelijkheid nodig is, zal je een heel ander resultaat zien. Daarom ben ik momenteel tegen een bindend referendum. De vraagstelling daarvan zal gestuurd worden in pro-Belgische zin. Dat merkten we al aan de stemtest van de vrt. Die werd ook gemaakt door een "onafhankelijke" politoloog. Maar het ideeëngoed van de democratisch Vlaams-nationalisten werd afgedaan in de belachelijke vraag: "wil je de belgische voetbalbond splitsen?". In zo'n sfeer is een deftig referendum onmogelijk. Zelfs een deftige discussie is blijkbaar onmogelijk, aangezien de belgicisten steeds weer aandraven met: "de mensen zijn tegen vlaamse onafhankelijkheid". Ik heb begrip voor de belgicistische gedachtegang, echt waar. Maar stop dan ook eens met het uitschelden van flaminganten voor fascist en nazi. Mijn grootmoeder was tijdens de oorlog bij het verzet, en bij de laatste verkiezingen stemde ze N-VA voor de senaat. Door ons uit te schelden voor nazi en fascist, beledig je iedereen die gevochten heeft tegen Hitler en zijn barbaarse bende.
![]() |
#23 |
Minister
|
![]() Ceazar, dit is een politiek forum, niet MSN.
De mensen alleen gaan vragen of ze een betere justitie willen is ook niet correct. Men moet de mensen ook vertellen wat de consequenties zijn. Men moet de mensen vragen of ze een betere justitie willen én een extra ministerie van justitie om voor te betalen én een gesplitste voetbalbond waaruit twee voetbalbonden zullen spruiten om voor te kunnen betalen... Bedrijven fuseren ook om de kosten te drukken en om efficiënter te kunnen werken.
![]() |
#24 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Is de term 'Oude Belgen' u niet onbekend? Het zal u interesseren dat deze term niet bestond voor de historicus Henri Pirenne hem op het einde van de negentiende eeuw introduceerde. Onder Leopold II (altijd hij!) bestond er een grote behoefte om het bestaansrecht van de jonge Belgische staat te legitimeren. Pirenne c.s. kregen de opdracht een 'Vaderlandse Geschiedenis' te ontwerpen waaruit zou blijken dat de Belgische natie al duizenden jaren had gesluimerd. Ineens werden de Galliërs Oude Belgen, zeg maar: onze voorouders (wat manifest onwaar is, het merendeel van de huidige Belgen stamt af van de Germanen). De aanhef van Caesars De Bello Gallico werd totaal uit zijn verband gerukt, waardoor het prille nationaliteitsbesef van de Belgen iets verhevens kreeg: wij waren geen volk van bierzuipers maar integendeel 'de dappersten'. Het onderwijs werd gebelgiciseerd. De gemeenschappelijke geschiedenis van de Nederlanden werd totaal - maar dan ook totaal onder de mat geveegd. Ik daag iedereen die in de jaren zestig van de twintigste eeuw op de lagere school zat uit: wie heeft ooit in de geschiedenisles een woord gehoord over Willem van Oranje? Nochtans was hij wellicht de belangrijkste figuur van de cruciale zestiende eeuw in het (huidige) Nederland én België. Hij bestuurde aanvankelijk niet alleen Holland en Zeeland als stadhouder maar ook de Zuidelijke Nederlanden, en dit vanuit Brussel en Antwerpen! Voeg bij de Belgicistische heilsgeschiedenis een door de jaren zorgvuldig gecultiveerde viscerale afkeer van 'den Hollander' (Herman de Croo is anno 2003 nog een vlijtige protagonist van dit kleine racisme) en je krijgt vanzelf een Belgische natie. Japan is een vreedzame natie die door barbaren met atoombommen is bestookt. Noorwegen is het mooiste en edelste land ter wereld. De VS zijn Gods eigen land. Ieder volk heeft de geschiedschrijving die het verdient. En ook de Belg wordt dus geacht fier te zijn dat hij Belg is. Want dat is hij toch altijd geweest?
![]() |
![]() |
#25 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vlaanderen is echter iets anders : Citaat:
Citaat:
Citaat:
Niet enkel in taal maar ook in gewoonten, gebruiken , opvoeding,... Een waal die perfect nederlands spreekt herken je nog steeds als een waal, is het niet aan zijn uiterlijk dan is het aan zijn manieren. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Totdat mijn vriendin mij daar op wees had ik dat zelf nooit gemerkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Wat zijn de "manieren" van de Walen precies? Want als u dit niet hard kunt maken, dan lijkt dit sterk op een racistische uitlating.
![]() |
![]() |
#28 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Bovendien gaan jullie er wééral van uit dat er een geheim complot bestaat om een groot Diets rijk te stichten.
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
Wat zijn die manieren? Andere media bijvoorbeeld walen kijken bijvoorbeeld meer naar franse media en krijgen zo een ander beeld dan vlamingen die meer naar de vlaamse media kijken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
Burger
|
![]() Citaat:
Soms vraag ik me af of we op dit forum voor we een discussie opstarten niet eerst moeten beginnen met "A is een aapje dat eet uit zijn poot... (B is de bakker, die bakt voor ons brood)"...
![]() |
![]() |
#31 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Kijk eens wat naar programma's op de rtbf en je zal het verschil met de vrt te zien. Komt dan nog het feit bij dat veel walen kijken naar franstalige zenders waar en ja dat is wel degelijk een verschil . Citaat:
Leer jij eerst maar wat begrijpend lezen het ging hem erniet over dat ze naar media in hen eigen taal kijken maar ze kijken naar media die een andere kijk op de wereld heeft dan de vlaamse media. Met als gevolg dat er een verschil ontstaat, doodnormaal en geen verwijt aan iemand maar het is wel een verschil. Ik vraag me trouwens af waarom jij zo wanhopig wil doen alsof er geen verschil is tussen walen en vlamingen buiten de taal ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Vlamingen en Walen verschillen meer dan enkele van taal, net zo goed als er verschillen zijn tussen Vlamingen en Nederlanders, maar wij hebben heus meer gemeen met Nederlanders dan enkel de taal... Luik behoorde niet tot de 17 Provinciën, ook niet onder de Habsburgers... Het Verenigd koninkijk der Nederlanden is bij mijn weten geen wensdroom van Vlaams-nationalisten. Walen kunnen dus wel met vlamingen samenleven, maar niet met Nederlanders omwille van de taal? Volgens belgicisten speelt de taal geen rol om samen te leven (hetgeen ik ook kan beamen), maar hier dus ineens wel? Uw democratisch argument snijdt ook geen hout. Wie wou er in 1830 onafhenkelijkheid? Zeker geen democratische meerderheid... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Vlaanderen onafhankelijk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Erwin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
HOEVEEL HAALDE DE NVA? 200.000? Hoeveel haalden de partijen die niet voor de splitsing van België waren? Hoeveel MILJOEN?
![]() |
![]() |
#35 |
Minister
|
![]() Hoeveel haalden diegenen die voor een unitair belgië zijn? Niet veel hoor, als de VLD vlaams is, is de CDenV dat ook. 75 percent van de mensen is dus tegen het huidige belgië.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
De manier waarop de rtbf trouwens bericht over de Vlamingen, is vaak bedenkelijk. Het centrum voor racismebestrijding zou aan vele uitspraken op de rtbf een vette kluif hebben.
![]() |
![]() |
#37 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#39 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Erwin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nazi de Gucht is een flamingant, maar er zijn ook goede mensen zoals Mijnheer Guy Verhofstadt en Mijnheer Herman De Croo. Ik stem gewoonlijk op de VLD. Hoewel ik er deze keer aan denk om blanco te stemmen... ik hop dat FN snel in het Noorden Van Ons Vaderland zal opkomen...
![]() |