Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 november 2003, 10:54   #21
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klaas
Zever in pakjes! Ik ben bij de eerste zitting in mijn gemeente gaan kijken/horen en de 2 Vlaams-Blokverkozen weigerde de eed af te leggen en hielde een bord omhoog met iets van "wij zweren trouw aan Vlaanderen ...". De ene legde uiteindelijk de eed correct af, de andere niet. De tweede weigerde trouw aan de belgische staat te zweren. Heeft toen in Het Nieuwsblad gestaan. Hij vervangde het woordje belgisch telkens door Vlaams. De burgemeester stemde er uiteindelijk mee in, waarschijnlijk omdat ook de VLD niet echt te vinden is voor de huidige eed.
Zever in pakjes?

2 gemeenteraadsleden die het weigeren, waarvan 1 het uiteindelijk toch doet. Dat betekent gewoon de uitzondering op de 4 Brusselse raadsleden, 54 provincieraadsleden, 20 Vlaamse parlementsleden, 18 kamerleden, 5 senatoren en die honderden gemeenteraadsleden van het Vlaams Blok. En dan nog die van de NV-A, al moet ik toegeven dat in de tijd van de verkiezingen die nog niet separatistisch was. Alleen Bourgeois, en die heeft de eed braaf afgelegd.

Wat als de VLD wél te vinden was? Want volgens mij is het strafbaar, maar als niemand een klacht indient, komt er ook geen gevolg.
Ik heb gisteren met dat ene gemeenteraadslid op een cantus een pint gedronken en eeuuhhh nee, ze waren niet alleen. Elk gemeenteraadslid gekozen voor het Vlaams Blok heeft deelgenomen aan deze actie! N-VA heeft geen gekozenen in mijn gemeente, dus dat weet ik niet!
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 10:55   #22
Klaas
Gouverneur

Locatie: Speciaal om GC plezier te doen: 2 dagen op de 14 Meuzegem
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Cid
Citaat:
Zever in pakjes! Ik ben bij de eerste zitting in mijn gemeente gaan kijken/horen en de 2 Vlaams-Blokverkozen weigerde de eed af te leggen en hielde een bord omhoog met iets van "wij zweren trouw aan Vlaanderen ...". De ene legde uiteindelijk de eed correct af, de andere niet. De tweede weigerde trouw aan de belgische staat te zweren. Heeft toen in Het Nieuwsblad gestaan. Hij vervangde het woordje belgisch telkens door Vlaams. De burgemeester stemde er uiteindelijk mee in, waarschijnlijk omdat ook de VLD niet echt te vinden is voor de huidige eed.
Zever in pakjes?

2 gemeenteraadsleden die het weigeren, waarvan 1 het uiteindelijk toch doet. Dat betekent gewoon de uitzondering op de 4 Brusselse raadsleden, 54 provincieraadsleden, 20 Vlaamse parlementsleden, 18 kamerleden, 5 senatoren en die honderden gemeenteraadsleden van het Vlaams Blok. En dan nog die van de NV-A, al moet ik toegeven dat in de tijd van de verkiezingen die nog niet separatistisch was. Alleen Bourgeois, en die heeft de eed braaf afgelegd.

Wat als de VLD wél te vinden was? Want volgens mij is het strafbaar, maar als niemand een klacht indient, komt er ook geen gevolg.
VLD wil de eed ook veranderen, zoals in het VLAAMS parlement!
Klaas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 11:05   #23
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
VLD wil de eed ook veranderen, zoals in het VLAAMS parlement!
Over de waarde van de eed voor de VLD

Citaat:
In het geval van Van Quickenborne moeten we kijken naar de lijst in West-Vlaanderen. Marc Verwilghen stond nummer één en hield bij de verkiezingen goed stand. Hij bleef in de regering, zij het op een andere post. Eerste opvolger was Van Quickenborne en tweede opvolger Chevalier uit Oostkamp. Door Van Quickenborne in de regering te halen, kwam Chevalier in de Kamer. Voil�*, iedereen content. Van Quickenborne legde nog wel snel even de eed af in de Kamer. Hij zei daarover in P-Magazine (30 juli 2003): ,,Ik legde de eed af omdat ik op iets wil terugvallen als dit misloopt.'' De parlementaire eed dient dus als politieke verzekeringspolis. Ook dat is nieuwe politieke cultuur.
[size=2]bron: De Standaard van 17 oktober 2003.[/size]

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2003, 11:11   #24
Patje
Lokaal Raadslid

Patje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rechts België
Zij hebben trouw gezworen aan de Wetten en de Grondwetten van het Glorierijke Belgische Volk. Wanneer zij eraan zouden denken de onafhankelijkheid van hun mini-republiekje Flandern of Wallonien uit te roepen zouden zij hun eed schenden, en zouden zij vervolgd moeten worden.
Ik denk dat je dat verkeerd bekijkt.
1.Wanneer de wetten worden gewijzigd, en dat zal in uw scenario gebeuren, dan is hun eed niet gebroken.
2.Wanneer een onafhankelijk Vlaanderen uitgeroepen wordt dan houden in principe de wetten van het Belgische volk op te bestaan want op dat moment heeft België niets meer te maken met dat “onafhankelijk land”. Vergelijk het met een bedrijf die een afdeling afstoot en die afdeling op eigen kracht laat werken. Juridisch gezien heeft het “moederbedrijf” niets meer in de pap te brokken over het dagelijks beleid.
Patje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be