Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 november 2006, 08:04   #21
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Omdat -vreemd genoeg- de Vlaamse overheid haar eigen Franstalige scholen niet mag controleren. Dat is een bevoegdheid van de Franse Gemeenschap.
Neen.
De Vlaamse overheid wordt belet om haar eigen Franstalige scholen te inspecteren.
Toen FDW in een Vlaamse Commissie voorstelde, om als reactie hierop de financiering ff stop te zetten, kreeg hij hiervoor geen steun vd Vlaamse commissieleden, n-va'ers zoals Loones incluis.

Laatst gewijzigd door stab : 7 november 2006 om 08:05.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 11:01   #22
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik vermoed van wel, maar ik weet het niet.

Omdat -vreemd genoeg- de Vlaamse overheid haar eigen Franstalige scholen niet mag controleren. Dat is een bevoegdheid van de Franse Gemeenschap.
Ik dacht dat een kind franstalig kind uit Drogenbos, alleen in Drogenbos naar een franstalige school mag. Maar heel zeker ben ik daar niet van.

Die inspectie is een bevoegdheid van de federale overheid dacht ik, en niet van de Franse Gemeenschap.
Oud 7 november 2006, 20:16   #23
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Neen.
De Vlaamse overheid wordt belet om haar eigen Franstalige scholen te inspecteren.
Toen FDW in een Vlaamse Commissie voorstelde, om als reactie hierop de financiering ff stop te zetten, kreeg hij hiervoor geen steun vd Vlaamse commissieleden, n-va'ers zoals Loones incluis.
FDW staat toch voor Filip De Winter neem ik aan?
En waarom werd dat geweigerd. Onze grond en ons geld-> onze scholen->onze inspectie?

En ik zou het eigenlijk niet meer dan normaal vinden (maar ik vrees ervoor) dat die kinderen daar een stevige brok (heel het middelbaar door) Nederlands krijgen?
Oud 7 november 2006, 21:07   #24
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Neen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Die inspectie is een bevoegdheid van de federale overheid dacht ik, en niet van de Franse Gemeenschap.
Volgens het Vlaams Belang is het een bevoegdheid van de Franse Gemeenschap, volgens de Taalwetwijzer van de Vlaamse overheid is het een bevoegdheid van de federale overheid.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2006, 21:20   #25
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens het Vlaams Belang is het een bevoegdheid van de Franse Gemeenschap, volgens de Taalwetwijzer van de Vlaamse overheid is het een bevoegdheid van de federale overheid.
Dat is wel verwarrend!
Oud 8 november 2006, 20:40   #26
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Ik woon in de Ardennen op de grens provincie Luxemburg- Namen en hier krijgen de kinderen gedeeltelijk vakken in het Nederlands in de lagere school.

Dit is wat men in sommige scholen in Vlaanderen wou doen, maar volgens de Vlaamse minister wettelijk niet mocht.

Hier in Paliseul is men trouwens niet de enige: er zijn meerdere Waalse scholen, waar men een deel van de lessen in het Nederlands geeft.

Ik ben trouwens van plan om Nederlandse lessen te geven aan volwassenen en ben er stellig van overtuigd dat het succes zal kennen.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 21:29   #27
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik woon in de Ardennen op de grens provincie Luxemburg- Namen en hier krijgen de kinderen gedeeltelijk vakken in het Nederlands in de lagere school.

Dit is wat men in sommige scholen in Vlaanderen wou doen, maar volgens de Vlaamse minister wettelijk niet mocht.

Hier in Paliseul is men trouwens niet de enige: er zijn meerdere Waalse scholen, waar men een deel van de lessen in het Nederlands geeft.

Ik ben trouwens van plan om Nederlandse lessen te geven aan volwassenen en ben er stellig van overtuigd dat het succes zal kennen.
Je kan het misschien een spijtige ontwikkeling vinden dat Vlaanderen het voorbeeld van Wallonië niet wenst te volgen. Maar gezien de comunautaire geschiedenis van België, de strijd voor Vlaamse ontvoogding en de strijd om het Nederlands op gelijke voet met het Frans te krijgen, het gevecht voor de vrijwaring van het Nederlandstalige taalgebied, de verfransing van Brussel in het verleden en de hedendaagse uitlopers daarvan in de Rand, vind ik het langs de andere kant niet meer dan normaal dat dit langs Vlaamse kant met het nodige argwaan wordt bekeken en men niet zo happig is om hier zomaar Franstalig onderwijs toe te laten. Noem het kortzichtig of wat je wilt, maar er zit ook een gezonde reflex tot 'zelfbehoud' in, neem dat van mij aan. (zie ook de uitspraak van Bart Dewever in de handtekening van evilbu).
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 21:47   #28
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Dat is wel verwarrend!
En rara welke bron het meest betrouwbaar is? Die van het Vlaams Belang of die van de Vlaamse overheid?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be