Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2006, 15:59   #21
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
lig er nu niet over te piekeren.

Ik zag effe de kans om een grappige opmerking te maken.
Dat hoopte ik al.
Maar op dit forum weet je maar nooit. Man kan zich hier maar beter zo helder mogelijk uitdrukken, of men wordt verkeerd begrepen.

Ik heb er niet wakker van gelegen.
Oud 8 november 2006, 16:01   #22
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Hoe zou zo een etnische grensverlegging in Europa te werk gaan? Vlaanderen bij Nederland; Noorwegen, Denenmarken en Zweden; Zwitserland verdeeld over Frankrijk, Duitsland en Italië; Zuid Tirol, Oostenrijk, deel van Zwitserland bij Duitsland;... Maar wat met bijvoorbeeld de Elzas en Lotharingen? Bij Frankrijk of bij Duitsland?
Een zeer goede vraag, en naast Elzas-Lotharingen kan je ook over Corsica en uiteraard Frans-Vlaanderen op dezelfde manier discussiëren.
Doe je de opdeling op basis van :
1. volk (dus echt DNA)
2. de huidige moedertaal
Ik denk dat er in Frans-Vlaanderen veel ge-assimileerde Vlamingen rondlopen, en veel Franssprekende Duitsers in Elzas-Lotharingen eveneens.

En hoe ver ga je terug in de tijd?
Want zoals ik al zei, wie nu even door België scheert zal de Vlaamse Rand gedeeltelijk willen overhevelen. Maar de meesten onder ons zullen dit waarschijnlijk (terecht?) helemaal niet eerlijk vinden.
Maar als de huidige momentopname niet eerlijk is, welke dan wel? De Duitsers hebben het in 1870-1871 teruggepakt tijdens de oorlog (waarbij Duitsland werd eengemaakt), maar de Fransen hadden het zelf geleidelijk veroverd in de vorige eeuwen en het was toen een echte Germaans-talige bevolking.

Maar we moeten oppassen, want zelfs Leterme heeft al toegegeven dat de taalgrens zijn oorsprong vindt in de invallen van de Germanen (rond 500 na Christus)

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 november 2006 om 16:02.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 16:44   #23
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
volk (dus echt DNA)
Denkt u echt dat dat er volksrassen bestaan ofzo?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 16:49   #24
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Denkt u echt dat dat er volksrassen bestaan ofzo?
Neen, ik spreek gewoon over afkomst, stamboom. Denk niet dat ik met nazi-ideologie bezig zit of zo. Ik bedoel maar, stel nu eens heel extreem dat ik ergens 100.000 duizenden kindjes, Russisch bijvoorbeeld, ontvoer en volledig Nederlandstalig opvoed hier. Beschouw je hen als Vlaming of Russisch(Slavisch).
Kortom, hou je rekening met "assimilatie"?

Waar ik met DNA op doel is de genetische graad van verwantschap. Een recent onderzoek toonde aan dat Vlamingen veel meer met Nederlanders dan Duitsers (gemiddeld uiteraard!!) dan met Fransen bijvoorbeeld gemeen hebben.
Ik meen ook eens gelezen te hebben dat Basken zonder "broertjes" zitten.
Oud 9 november 2006, 00:12   #25
evilbu

Standaard

Ik wou, nu we toch bezig zijn, ook even dit onderwerp willen aansnijden. Ik had hier tot enkele maanden geleden nog nooit van gehoord, jullie wel?
Blijkbaar wou Stalin binnen de Sovjetunie een soort alternatief Israel oprichten. Vandaag is die regio de Joodse Autonome Oblast in Rusland :

Blijkbaar was Stalin van mening dat elk volk een eigen gebied moest krijgen. Hoe nobel zijn bedoeling was kan je toch op zijn minst in vraag stellen als je het soort gebied in beschouwing neemt en de vrij grote afstand tot Moskou.
Een succes is het niet geworden, het is ongeveer zo groot als België, er leven 190000 mensen, slechts 1.2% is joods.
Oud 9 november 2006, 02:31   #26
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Een onafhankelijk Kurdistan, Soemnitisch en Shi'itisch Irak zou er wel eens kunnen komen gezien de huidige situatie.

Een vrij en westers gezind Kurdistan zou voor de Amerikanen een godsgeschenk zijn, gezien het één olievlek zou zijn (het grootste deel van de huidige Iraakse olievelden). Westers gezind zal het wel zijn, gezien ze dankzij de Amerikanen eindelijk hun eigen staat zullen hebben. Dit idee wordt besproken aan de andere kant van de oceaan, maar Bush zou er geen voorstander van zijn.

En de Turken zullen lachen in zo'n geval...

Laatst gewijzigd door Paracelsus : 9 november 2006 om 02:33.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 11:08   #27
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik wou, nu we toch bezig zijn, ook even dit onderwerp willen aansnijden. Ik had hier tot enkele maanden geleden nog nooit van gehoord, jullie wel?
Blijkbaar wou Stalin binnen de Sovjetunie een soort alternatief Israel oprichten. Vandaag is die regio de Joodse Autonome Oblast in Rusland :

Blijkbaar was Stalin van mening dat elk volk een eigen gebied moest krijgen. Hoe nobel zijn bedoeling was kan je toch op zijn minst in vraag stellen als je het soort gebied in beschouwing neemt en de vrij grote afstand tot Moskou.
Een succes is het niet geworden, het is ongeveer zo groot als België, er leven 190000 mensen, slechts 1.2% is joods.
Daar had ik nog niet van gehoord. Wou hij de Joodse bevolking vrijwillig naar daar laten emigreren of onder "zachte" dwang om ervan af te zijn in de rest van de Sovjet-unie?
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 15:30   #28
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
eerlijk gezegd was ik er nooit bij stilgestaan dat olievelden ook een nationaliteit en zelfs religie hebben...

men zou gewoon al die olievelden moeten afpakken, en die mensen daar het onder elkaar laten opknappen: we schaffen alle grenzen af die de de kolonialen daar ooit getekend hebben, en dan moeten ze zelf hun grenzen maar bepalen.De olievelden echter worden "internationaal eigendom" en eerlijk verdeeld .Iedereen gratis naft. De rechtmatige eigenaars doen met het geld dat de petrol opbrengst toch niks anders dan oorlogswapens kopen om onderling te vechten, en terorristische groepen financiëren om ons het leven zuur te maken.We geven hun voedsel en medische hulp voor hun petrol, en basta.
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 15:32   #29
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe zou zo een etnische grensverlegging in Europa te werk gaan? Vlaanderen bij Nederland; Noorwegen, Denenmarken en Zweden; Zwitserland verdeeld over Frankrijk, Duitsland en Italië; Zuid Tirol, Oostenrijk, deel van Zwitserland bij Duitsland;... Maar wat met bijvoorbeeld de Elzas en Lotharingen? Bij Frankrijk of bij Duitsland?
referendum, kent u dat?
Oud 9 november 2006, 15:35   #30
evilbu

Standaard

Citaat:
Daar had ik nog niet van gehoord. Wou hij de Joodse bevolking vrijwillig naar daar laten emigreren of onder "zachte" dwang om ervan af te zijn in de rest van de Sovjet-unie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_...Oblast#History
Als ik dit artikel mag geloven, werden ze nooit gedwongen. Het idee was blijkbaar om een alternatief, meer linkser (Marxistischer) land voor de joden op te richten, een tegenhanger van het zionisme.
De enorme afstand doet vermoeden dat ie voornamelijk de niet-atheïstische joden zo ver mogelijk wou krijgen.

Het is wel groter dan het huidige Israel.
Oud 9 november 2006, 15:43   #31
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Is er hier dan vraag naar?
De Scandinaviërs zijn bij mijn weten heel gelukkig met hun onafhankelijke(maar weliswaar nauw samenwerkende staten) staten.
Idem voor de Zwitsers, ik denk niet dat zij vragende partij zijn om opgedeeld te worden.
Bovendien is Europa(enkele kleine lapjes zoals Ulster) al lang niet meer zo'n etnisch kruitvat als het Midden-Oosten.
wij, als Europeanen, zouden toch wel overweg moeten komen.Zwitsers ben ik vrijwel zeker dat er geen enkele, of dan wel degelijk een enkeling, voor opsplitsing zal zijn.Het beste is één Groot Europa, met opgedeelde staten, zoals in Amerika.Je bent eerst Europeaan, en daarna Vlaming, of Fransman, Bretoen, Corsicaan, Serbiër, Noor, Pool enz enz. Maar er is één regering, en één president.De staten hebben elk een gouverneur, of zoiets in die aard, al dan niet met een andere naam...met één leger, één grondwet...Wat we missen is een voertaal.Op dat gebied kunnen we ons mischien laten inspireren door de Arabieren.Litterair arabisch word in de hele arabische wereld geschreven, en aangeleerd op school, en verder heeft ieder zijn taal of dialekt, hetwelk enorme onderlinge verschillen vertoont.Denk niet dat een Marokkaanse berber zich met zijn taal verstaanbaar zal kunnen maken in Egypte, of in Syrië, In Saudi Arabië of in Yemen.De verschillen zijn minstens zo groot als tussen Frans en Portugees, of Vlaams en Noors...
Oud 9 november 2006, 15:52   #32
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
referendum, kent u dat?
Ik ben er vrij zeker van dat Stef Leeuwenhart dat woord kent.
Denkt u echt dat u daarmee elke kwestie kunt oplossen? Waar? Wanneer? Wie?

Bij de opsplitsing van België kunnen we in Vlaams-Brabant een referendum organiseren. Maar we kunnen dat referendum ook per gemeenten organiseren. En u weet wat dat zou betekenen.

Als u nu in het huidige Israel een referendum zou houden over de eenmaking van Palestijnse gebieden met Israel en de terugkeer der vluchtelingen zou de uitslag ook "nee" zijn hoor.

In de Westelijke Sahara discussiëren ze al meer dan tien jaar over wie er mag deelnemen aan het referendum.
Oud 9 november 2006, 16:21   #33
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ik spreek gewoon over afkomst, stamboom. Denk niet dat ik met nazi-ideologie bezig zit of zo. Ik bedoel maar, stel nu eens heel extreem dat ik ergens 100.000 duizenden kindjes, Russisch bijvoorbeeld, ontvoer en volledig Nederlandstalig opvoed hier. Beschouw je hen als Vlaming of Russisch(Slavisch).
Kortom, hou je rekening met "assimilatie"?

Waar ik met DNA op doel is de genetische graad van verwantschap. Een recent onderzoek toonde aan dat Vlamingen veel meer met Nederlanders dan Duitsers (gemiddeld uiteraard!!) dan met Fransen bijvoorbeeld gemeen hebben.
Ik meen ook eens gelezen te hebben dat Basken zonder "broertjes" zitten.
Vlamingen, zowel als Duitsers en Scandinaven, Friezen en Nederlanders zijn afkomstig van de Germaanse stammen ,waarvan enkele in de jaren 500 het huidige Belgische grondgebied binnen gevallen zijn.De op deze gebieden levende Keltische bevolkingen werden uitgeroeit en/of geassimileerd.Ook in Groot Brittanië zijn vele Germaanse kolonisten (Saksen, Angelen, Noren, Denen) ingeweken, maar de Keltische ondergrond is daar veel aanweziger gebleven als op het kontinent.De Galliërs (Kelten) in Frankrijk hebben een eerste mix ondergaan met de Romeinen, en vervolgens met de Frankische (Germaanse) stammen die het land veroverden, en er een naam aan gaven (Frankrijk) Hier werd de Frankische minderheid, die de leiding nam, stilaan geassimileerd door de meerderheid Gallo-Romeinen, van wie ze ook de taal overnamen.Het Romaans.Romaans is een mengeling van Latijnse volkstaal met Keltisch.Nog eens vermengd met Frankisch (de voorvader van ons huidige Nederlands), heeft dat door de jaren heen het Frans gegeven.
Maar alle Europese volken , zowel Slaven, Kelten, Latijnen als Germanen hebben een gemeenschappelijke voorouder, die vanuit de aziatische steppe naar deze gewesten gekomen is, de zogenaamde Indo-Europeanen, die men tot voor de vorige oorlog "Ariërs" noemde in de geschiedenisboekjes.Ik heb hier nog een Frans schoolboek liggen uit 1908 waar het woord in gebruikt word als "voorouders van alle Europese volkeren"
Voor de Ariërs woonden er hier ook reeds mensen.De Basken stammen rechtstreeks van hen af, evenals de Samis, de inwoners van Lapland.Basken zijn gelijdelijk aan teruggedreven tot in de Pyreneeën, waar ze door de eeuwen heen stand gehouden hebben, beschermd door het gebergte.Idem voor de Laplanders in hun ijskoude bossen en steppen, waar ze door de Scandinaven in verjaagd werden. Beide volkeren spreken een taal zonder enige Indo-Europese invloed...
Oud 9 november 2006, 16:23   #34
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wij, als Europeanen, zouden toch wel overweg moeten komen.Zwitsers ben ik vrijwel zeker dat er geen enkele, of dan wel degelijk een enkeling, voor opsplitsing zal zijn.Het beste is één Groot Europa, met opgedeelde staten, zoals in Amerika.Je bent eerst Europeaan, en daarna Vlaming, of Fransman, Bretoen, Corsicaan, Serbiër, Noor, Pool enz enz. Maar er is één regering, en één president.De staten hebben elk een gouverneur, of zoiets in die aard, al dan niet met een andere naam...met één leger, één grondwet...Wat we missen is een voertaal.Op dat gebied kunnen we ons mischien laten inspireren door de Arabieren.Litterair arabisch word in de hele arabische wereld geschreven, en aangeleerd op school, en verder heeft ieder zijn taal of dialekt, hetwelk enorme onderlinge verschillen vertoont.Denk niet dat een Marokkaanse berber zich met zijn taal verstaanbaar zal kunnen maken in Egypte, of in Syrië, In Saudi Arabië of in Yemen.De verschillen zijn minstens zo groot als tussen Frans en Portugees, of Vlaams en Noors...
Complete nonsens er is nooit een Europese superstaat geweest en er zal er ook nooit een gemaakt worden.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 16:24   #35
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:

de Europese Unie zou mischien dit gebied kunnen kopen voor onze overtollige Allochtonen in te huisvesten? Die Stalin toch
Oud 9 november 2006, 16:27   #36
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Complete nonsens er is nooit een Europese superstaat geweest en er zal er ook nooit een gemaakt worden.
In de koffiedik gezien, fischerwife? wat weet gij nu van wat de toekomst zal brengen?Ik zei trouwens ook niet dat dit zal geschieden, maar ik zeg dat ik het hoop.Dit staat mij vrij, en zijn mijn zaken.
Oud 9 november 2006, 16:43   #37
evilbu

Standaard

Citaat:
de Europese Unie zou mischien dit gebied kunnen kopen voor onze overtollige Allochtonen in te huisvesten? Die Stalin toch
Wel :

Citaat:
The climate in the territory is monsoonal/anti-cyclonic, with warm, wet, humid, mosquito-infested summers due to the influence of the East Asian monsoon; and very harsh, cold, dry, windy conditions prevailing in the winter months courtesy of the vast Siberian high-pressure system.
Hmm, als je de keuze hebt tussen het warme Israel met heilige gronden zoals de Westelijke Muur, en DIT (!) ..
Misschien had Stalin toch zijn bedoelingen iets minder duidelijk moeten laten blijken??

Laatst gewijzigd door evilbu : 9 november 2006 om 16:45.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be