![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Vrede voor West-Azië door etnisch hertekende grenzen?
Koenraad Elst 06-11-2006 ![]() In het West-Aziatische kerngebied van de moslimwereld, en vooral in de landen die zich bondgenoot van de VS laten noemen, is er enige opschudding over de publicatie van een Amerikaans plan om de grenzen te hertekenen. Het plan heeft geen enkele officiële status, het is slechts een persoonlijk ideetje van ene Ralph Peters, gepensioneerd luitenant-kolonel, maar het is gepubliceerd in het Armed Forces Journal (juni 2006), dat nauw verbonden is met het Pentagon. Dat feit wordt geïnterpreteerd als een aanwijzing voor een opkomende tendens in Amerikaanse besluitvormende kringen. Het is alleszins een interessante denkoefening. Peters suggereert om de grenzen aan te passen aan de etnische werkelijkheid. Bijvoorbeeld: “Iran, een staat met knettergekke grenzen, zou veel grondgebied verliezen aan Verenigd Azerbeidzjan, Vrij Koerdistan, de Arabisch-Sjiïtische Staat en Vrij Baloetsjistan, maar zou er de provincies rond Herat in het huidige Afghanistan bijwinnen, een gebied met historische en taalkundige banden met Perzië. Iran zou in feite opnieuw een etnisch Perzische staat worden, met als moeilijkste restvraag of het de havenstad Bandar Abbas zou mogen houden danwel afstaan aan de Arabisch-Sjiïtische Staat.” Enkele net genoemde nieuwe entiteiten moeten even voorgesteld worden. “Verenigd Azerbeidzjan” verenigt het etnisch Azeri gedeelte van noordwestelijk Iran met de ex- Sovjetrepubliek Azerbeidzjan, die wel zijn aanspraken op Armeens Nagorno-Karabagh zou moeten opgeven. “Vrij Koerdistan” is een nieuwe staat die de Koerdische gebieden van Turkije, Irak en Iran verenigt, nu met ca. 30 miljoen inwoners de grootste staatloze natie ter wereld. De “Arabisch-Sjiïtische Staat” verenigt het Arabisch-sprekende zuidwesten van Iran met zuidelijk Irak en het overwegend sjiïtische noordoostelijke kustgebied van Saoedi-Arabië. Vrij Baloetsjistan is een nieuwe staat die de Baloetsji-sprekende grensgebieden van Iran en Afghanistan verenigt met de Pakistaanse provincie Baloetsjistan, die af en toe het nieuws haalt door spanningen tussen Baloetsji autonomisten en de centrale regering in Islamabad. Afghanistan wordt een etnische staat van de Pathanen, dus zonder de gebieden waar men Perzisch (plaatselijk Dari of Tadzjieks genoemd) spreekt, maar mét de overwegend Pathaanse Noordwestelijke Grensprovincie van Pakistan. Ook de kaart van Arabië en de Masjrek (Levant) wordt hertekend. Wat van Irak overblijft na aftrek van zijn Sjiïtische en Koerdische provincies wordt een aparte Soennitische staat die zich vanaf Bagdad naar het noordwesten uitstrekt. Deze driedeling van Irak herstelt min of meer de Ottomaanse verdeling in de provincies Mosoel, Bagdad en Basra. Saoedi-Arabië verliest wat grensgebied aan Jemen, Jordanië en de nieuwe Arabisch-Sjiïtische Staat, maar veel ingrijpender is Peters’ voorstel om het te beroven van de controle over de heilige plaatsen van de islam. De Hedzjaaz, met daarin Mohammeds steden Mekka en Medina, zou een soort tegenhanger van de Pauselijke Staat worden, een gebied onder gezamenlijk pan-islamitisch beheer. Deze beheerraad zou alle tendenzen in de islam omvatten, niet zoals nu alleen de fanatieke wahhabitische strekking. Volksnationalisme Tot dusver het plannetje. Wat vinden wij daar nu van? Dat staatsgrenzen best aan etnische werkelijkheden beantwoorden, dat hadden brave Vlaamse volksnationalisten ook al bedacht. De huidige grenzen zijn willekeurig, het resultaat van toevallige wapenstilstanden of opgelegd door Russen, Engelsen en Fransen, en hebben geen democratische legitimiteit. Mensen van goede wil van het type Willy Kuipers, Jaak Peeters of Jan Jambon wensen de Baloetsji’s of de Koerden natuurlijk een eigen staat toe, evengoed als de Bretoenen, Basken of Vlamingen. Zij weten echter ook uit ervaring dat het een héél lange weg is om zulke vrome wensen om te zetten in politieke werkelijkheid. En daar begint het verschil met dit Amerikaanse meesterplan. Plannenmakers in Washington gaan er vlotjes van uit dat zij overal zomaar hun wil kunnen gaan opleggen. Elke Arabier die het schema van Peters leest zal in de eerste plaats walgen van de Amerikaanse hoogmoed die ervan afdruipt. Niet dat het voor een pletwals als het Amerikaanse leger onmogelijk zou zijn om zulke hertekening van grenzen op te leggen. In Irak blijkt het aartsmoeilijk om de democratie van buitenaf in te voeren, een krijgsmacht is niet uitgerust om de vereiste diepgaande wijziging in mentaliteit en cultuur tot stand te brengen. Maar de geschiedenis leert dat het veel gemakkelijker is om nieuwe staatsgrenzen op te leggen. De meeste staatsgrenzen zijn niet anders dan bevroren bestandslijnen, resultaat van wapengeweld. Maar waarom ter wereld zou de VS zich ermee bezighouden, de grenzen in West-Azië te hertekenen? Peters zegt het nergens expliciet, maar voor wie de details van zijn plan bestudeert, ligt het er vingerdik bovenop: om VS-vijandige staten te kortwieken. Er zijn weliswaar verschillende opvattingen over wie precies vijandig is. Zo beschouwen vele beleidsmakers in Washington in hun afgrondelijke onnozelheid de terreurstaat Pakistan als een bondgenoot, terwijl Peters tot de realistische school behoort die Pakistan doorheeft. Dat maakt hij dan ook duidelijk door van die staat twee provincies af te knippen. In dat geval heeft hij nog een redelijke volksnationalistische rechtvaardiging, namelijk dat Pathanen en Baloetsji’s aparte volkeren zijn die bovendien op één of ander moment in de recente geschiedenis ook duidelijk gemaakt hebben dat zij liever uit Pakistan zouden loskomen. Zulke verantwoording is er niet voor zijn ideetje om het kustgebied van Syrië aan Libanon te geven. Het drama van het kleine Libanon is juist dat het reeds te groot is. De Fransen wilden er een overwegend christelijke franskiljonse neokolonie van maken, en ze dachten hun christelijke protégés een plezier te doen door hun nog wat moslimgebied bij te geven dat anders aan Syrië zou toegevallen zijn. Gevolg was dat de moslims de christenen numeriek gingen overvleugelen, met alle machtsaanspraken van dien, en een burgeroorlog. Maar wie in Washington weet nu zoiets? In ieder geval, de overheveling van een stuk Syrië naar Libanon is hier overduidelijk bedoeld om Syrië te straffen, niét om aan de nationale verzuchtingen van een etnische minderheid in Syrië tegemoet te komen. De grove onnauwkeurigheden in het plan-Peters passen ook in het plaatje van de Amerikaanse olifant in de porseleinwinkel, wiens zelfgenoegzame onwetendheid bij alle goede bedoelingen veel ellende veroorzaakt. Dat hij het door Pakistan bezette deel van Kasjmir aan Pakistan wil onttrekken, is natuurlijk terecht, maar waarom het dan aan de Pathaanse staat geven? Er wordt geen Pasjtoe gesproken (wel Boeroesjaski, Kasjmiri en nog wat taaltjes, zowat één per vallei), en volkenrechtelijk hoort het bij India. Maar misschien verblindt een tijdens de Koude Oorlog ingeroest anti-Indiaas vooroordeel hem. Van Afghanistan wil hij alleen het noordwesten rond Herat aan Iran geven, terwijl het noorden evengoed Perzischsprekend is. De Iraanse havenstad Bandar Abbas wil hij aan de Arabisch-Sjiïtische Staat geven, terwijl het gewoon een Perzische stad is. Hier wordt zijn pleidooi voor etnische rechtvaardigheid duidelijk doorkruist door de wil om Iran te kleineren. Even ideologisch beladen is Peters’ keuze om niets te veranderen aan de grenzen van de kunstmatige marionettenstaat Koeweit noch aan die van Israël, toevallig toch méér omstreden dan alle andere grenzen in de regio bij elkaar. Verder is er het probleem van de minderheidsgebieden binnen de minderheidsgebieden. Met zijn grenscorrectie “van de Bosporus tot de Indus” wil Peters “het onrecht herstellen dat geleden wordt door de belangrijkste ‘bedrogen’ bevolkingsgroepen, zoals de Koerden, Baloetsji’s en Arabische sjiïeten”, maar hij geeft toe dat zijn plan “er niet in slaagt om recht te doen aan de Midden-Oosterse christenen, bahai’s, ismaëlieten, naqsjbandijja-soefi’s en vele andere kleinere minderheden”. Hij haalt hier wel een aantal zaken door elkaar, ondermeer etnisch-politieke en religieuze entiteiten, wat in die streken soms wel samenvalt maar soms ook niet. Zo is de naqsjbandijja-broederschap geen aparte religieuze gemeenschap in de zin waarin bahai’s of ismaëlieten dat zijn, en hebben zij geen politieke ambities naar een aparte staat. Wel cultiveren de naqsjbandijja’s politieke macht in de bestaande staten rond de Kaspische Zee, best vergelijkbaar met de rol van de Vrijmetselarij. Ook de bahai’s hebben zich nooit als een apart volk gezien noch naar een aparte staat gestreefd, en de diverse christelijke gemeenschappen zijn evenmin zo ambitieus; maar de Iraakse sjiïeten bijvoorbeeld wel. Peters lijkt weinig te verschillen van al die andere beleidsmakers in Washington die kop noch staart krijgen aan druzen en dönme, alevieten en alawieten, mazdeeërs en mandeeërs, jezidi’s en kalasj kafirs, bahai’s en ahmadijja’s, deobandi’s en barelvi’s, zevener- en twaalver-sjiïeten. Hun begripsniveau voor de conflicten in de regio wordt best uitgedrukt door een liedjestekst van Warren Zevon: “The Syrians are mad at the Lebanese”, als soundbite-verklaring voor de Libanese burgeroorlog met zijn tientallen sektaire milities en de door Libanese christenen gevraagde interventie vanuit het eveneens multisektaire Syrië. Een recente enquête bij beleidspersoneel op en rond het State Department (VS-ministerie van Buitenlandse Zaken) vond nauwelijks iemand die het voor Irak toch wel elementaire verschil tussen sjiïeten en soennieten kon uitleggen. Je vindt die informatie in elk inleidend boekje over de islam, en toch hadden de beleidsmakers achter de machtigste militaire machine uit de wereldgeschiedenis het niet nodig gevonden om zich tijdens vier jaar oorlog zelfs in die minieme mate bij te scholen. Het is geen schande om uit de etno-religieuze doolhof van die regio niet wijs te geraken, maar dan moet je daar niet binnenvallen. Niet met een plan voor regimewijziging in Irak, en ook niet met een schema voor grenscorrecties. De wet van de onbedoelde gevolgen zou bij uitvoering van dit plan gegarandeerd voor nieuwe problemen zorgen. Zo wil Peters duidelijk de vijandige staten Syrië en Iran en de officieel bevriende maar in feite terreursponsorende staten Pakistan en Saoedi-Arabië vernederen en verzwakken, maar ook bevriende staten zouden eronder lijden. De schepping van een Vrij Koerdistan treft niet alleen Iran maar tegelijk ook VS-bondgenoot Turkije. Je zou zo’n plan kunnen verdedigen vanuit een authentiek volksnationalistisch motief, zonder aanzien van eender welke bestaande staat, maar wie het alleen als een tactiek gebruikt om andere belangen te dienen, zal zich in een lelijke knoop werken. Wilson Peters’ plan doet denken aan de beginselen van VS-president Woodrow Wilson, die op het einde van WO1 een vreedzame want etnisch rechtvaardige ordening aan Europa wilde opleggen. Toen was het “Zelfbeschikkingsrecht der Volkeren” zeer in trek, vooral bij de etnische minderheden in het verbrijzelde Habsburgse en Ottomaanse rijk, en ook Lenin riep het in bij zijn reorganisatie van het Russische Rijk tot de Sovjet-Unie (vooral dan om de talloze niet-Russische volkeren aan de kant van de Revolutie te krijgen). De resultaten van Wilsons interventie ten voordele van de natiestaat waren nogal gemengd. Eén probleem was dat van het principe afgeweken werd ten nadele van de Duitsers en Hongaren en ter beloning van de pan-Slavische beweging (vooral bij de Tsjechen en Serviërs) wegens haar anti-Habsburgse rol in de oorlog. In Oostenrijk, Sudetenland en delen van West-Pruisen werd de wil van de bevolking tot aansluiting bij Duitsland genegeerd. Deze “Volksduitsers” zouden terugslaan door in 1938-39 Hitler te verwelkomen. Ook de Hongaren in delen van de nieuwe staten Tsjechoslovakije, Joegoslavië en Roemenië werd niet om hun mening gevraagd. Kortom, de gehate verslagen volkeren kregen hun eerlijk deel niet. Omgekeerd werd het principe niet consequent doorgedrukt ten voordele van de Koerden en de Grieken, die door Atatürk weer ingelijfd werden bij resp. etnisch weggezuiverd uit het nieuwe Turkije. Maar ook waar het principe wel werd opgelegd, waren de resultaten niet altijd bevredigend, juist omdat de meeste gebieden etnisch gemengd waren. De nieuwe minderheden herinnerden zich meestal dat ze het beter hadden gehad in het openlijk multi-etnische Habsburgse rijk dan in de nieuwe etnische staten. Vandaag zien we in Iraaks Koerdistan dat de Koerden, vers van onder de Arabisch-Iraakse knoet, zelf hun Turkmeense en Assyrische minderheden als minder dan gelijken behandelen, erger dan Saddam Hoessein ooit deed. De verzwerende onvrede met dit soort etnisch onrecht kon een tijd onderdrukt worden, maar is in Joegoslavië uiteindelijk toch opengebarsten. Het potentieel voor geweld was groot in de Balkan, maar is nog groter in West-Azië. Een opdeling in etnisch en religieus homogene staten is er onbegonnen werk, tenzij men er van bovenaf een uitwisseling van bevolkingen (zoals tussen Turkije en Griekenland in 1923) kan organiseren. Een extra probleem voor Peters’ plan is dat terwijl de betrokken Europese volkeren de beginselen van Wilson doorgaans aanvaardden en verwelkomden, men vandaag in West-Azië niet echt naar zo’n hertekening van grenzen zit uit te kijken. Het is bijvoorbeeld onduidelijk hoezeer men van een Baloetsji “nationalisme” kan spreken, daar de Baloetsji’s in de eerste plaats loyaal zijn aan hun stam. (Eén van die stammen, volledig geïntegreerd in het stammensysteem, spreekt trouwens geen Baloetsji maar Brahwi, wat geen Iraanse maar een Dravidische taal is.) Het belangrijkste medium van de meeste moderne nationale bewegingen, een geschreven standaardtaal, is in Baloetsjistan nog steeds praktisch onbestaande. Voorzover er in Iraans Baloetsjistan wrijving bestaat met de centrale regering, is die eerder religieus dan etnisch gemotiveerd: Iran is sjiïtisch, de Baloetsji’s zijn (net als de Koerden) soennieten. Het is geen schande voor een klein volk, de oneigenlijke motieven van grootmachten voor zijn karretje te spannen om zijn eigen nationale aspiraties te verwezenlijken, al kan dat een gevaarlijk spel zijn. Zo wil de Belgische geschiedschrijving dat het “Belgische volk” zich met hulp uit Frankrijk en vervolgens Engeland (die heus geen volksnationalistische motieven hadden) van de “Hollandse bezetting” kon bevrijden. Als het Baloetsji volk echt een natiestaat wil, dan zou men het niet kwalijk kunnen nemen als het Amerikaanse imperiale berekeningen zoals die van Peters in zijn eigen voordeel weet te manipuleren om drijvend op Amerikaanse overmacht zijn plaatselijke tegenstanders te overwinnen. Vraag is echter in hoeverre die nationale aspiratie echt bestaat. Toen Saddam Hoessein in 1980 Iran binnenviel, deed hij beroep op de etnische sentimenten van de Arabieren in Irans zuidwestelijke provincie Choezistan. Hij als Arabier kwam hen “bevrijden” van de “Iraanse onderdrukking”. Maar toen hij terloops hun steden bombardeerde, verenigden de Arabischtalige Choezistani’s zich met alle andere Iraniërs om de buitenlandse agressie af te slaan. In het flamingantische blad Doorbraak (september 2006) breekt prof. Dirk Rochtus een lans voor een Azeri separatisme in noordwestelijk Iran. Is de volksnationale beweging daar representatief? Ik zou daar toch eerst bewijzen van willen zien vooraleer Vlaams-nationale ideeën op de Azeri-sprekende Iraniërs te projecteren. In 1920 was er een poging om in die regio een onafhankelijke Sovjet-republiek op te richten (de roep van Lenins zelfbeschikkingsrecht der volkeren) maar Reza Khan maakte daar tegen zijn zelfkroning tot Sjah in 1925 een einde aan, en sindsdien is “Azerbeidzjan” gewoon een provincie van Iran. Zoals Belgische premiers doorgaans Vlamingen zijn, zo is Irans geestelijke leider en ultiem politiek gezag een etnische Azeri, namelijk Ajatollah Ali Chamenei. En zoals nog steeds een meerderheid van de Vlamingen niet warm loopt voor Vlaams separatisme, zo zouden ook de Azeri’s best wel eens kunnen verkiezen om zich te schikken binnen een multi-etnisch Iran. Temeer daar zij de sjiïtisch religie met Teheran gemeen hebben, wat onder het huidige bewind een belangrijker basis is voor de staatseenheid dan de Perzische natie. Lang niet iedereen geeft om een etnische staat. Het is dus onduidelijk waar zich de georganiseerde politieke krachten bevinden die zulke hertekening van de staatsgrenzen zouden afdwingen. De betrokken volkeren zullen geen nee zeggen wanneer hun een eigen etnische staat cadeau gedaan wordt, maar daaruit volgt niet dat ze er nu zelf voor zullen gaan strijden of ijveren. En de bestaande staatsapparaten zullen zich tegen deze Amerikaanse bemoeienis (zowel als tegen een authentiek inheems separatisme) zeker verzetten. De grootmachten hebben zelf teveel geraamtes van etnische onderdrukking in hun kast om zich voor zo’n plan voor etnische rechtvaardigheid te engageren. Er is echter één land waar de VS onmiddellijk aan het werk zou kunnen gaan, namelijk in bezet Irak. Al-Qaida heeft in de vijf overwegend soennitische provincies al een aparte soenni-islamitische republiek uitgeroepen, je zou hen voor één keer hun zin kunnen geven. Een onafhankelijk Koerdistan, hetzij volledig of slechts het Iraakse deel, zou allicht een trouwe (want bange, omsingelde) Westerse bondgenoot in die gevaarlijke regio worden. Verdeel Irak in drie, en de zaak valt misschien nog te redden. Maar waarom het gemakkelijke proberen als het ook moeilijk kan? Bijgevolg werkt Washington liever aan een democratisch doch multi-etnisch Irak binnen zijn huidige grenzen. Een loffelijk streven, zo vrij van etnisch obscurantisme, dus veel geluk ermee. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Zouden staatsgrenzen die nu veelal door toevalligheden zijn getekend (zie maar bij ons waar de Nederlanden verscheurd zijn) niet beter etnisch heropgesteld worden? Zo zouden staten minder artificieel zijn en misschien voor meer vrede zorgen? Utopisch maar het bediscusieren waard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() De opdeling van Irak is wel nogal actueel, zeker door de burgeroorlog die er tussen de verschillende etnische groepen heerst.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Burger
Geregistreerd: 5 november 2006
Berichten: 158
|
![]() Knappe analyse!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
|
![]() Interessant.
Ik denk gewoon dat staten maar beter niet teveel de etnisch-religieuze kaart uitspelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
|
![]() Citaat:
En wat met de olievelden? Hoedanook, ik zie niet in hoe men dit plan zou kunnen verwezenlijken, zelfs al zou het een goed idee zijn (wat ik betwist). Zal men Saudi-Arabië binnenvallen? Het land dat al 20 jaar de grootste koper van Amerikaanse wapens is? Hoe denkt men een stuk Turkije aan Koerdistan te geven? Wil men een Navo-partner binnenvallen? En Pakistan, hoe wil men dit land opdelen tegen de wil van de regering die over kenwapens beschikt? Waarom krijgen de Baluchi's een eigen staat, maar blijven de Pathanen verspreid over Afghanistan en de Pakistaanse NWFP? Als men de Azeri's verenigt, waarom dan de Tadzjieken niet, die ook in Noord-Afghanistan leven? En tot slot, hoe zou men Iran zo ver krijgen om het Arabischtalige zuidwesten af te staan, terwijl dit land tussen 1980 en 1988 een bloedige oorlog heeft uitgevochten om dit gebied te behouden? De opmerking van Stef over Libanon is volledig juist. Als men een echte "etnische herverdeling" wil, dan moet Libanon de Bekaa-vallei juist afstaan aan Syrië. Niet dat de Libanezen dit zouden willen, natuurlijk, Syrië is armer en dictatorialer. Anyway, als Ralph Peters een "realist" is, dan ben ik de kleinzoon van de paus.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door styllo_ben : 7 november 2006 om 18:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
|
![]() Citaat:
Maar anyway, de Iraakse olievelden bevinden zich ofwel in het zuiden, ofwel in het grensgebied tussen Koerden en Arabieren rond Mosul en Kirkuk, waar ook veel Turkmenen en andere minderheden wonen. Indien het tot een etnisch-religieuze opdeling van Irak komt, dan denk ik niet dat de Arabische soenieten zich zullen neerleggen bij een grondgebied zonder natuurlijke rijkdommen, en zonder uitweg naar de zee (heel belangrijk, de voornaamste reden voor Saddams beide oorlogen in '80 en '90 was meer kustgebied veroveren).
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Parlementsvoorzitter
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
|
![]() water (kucht)
Infrastructuur (kucht harder) Wel ik zou kunnen blijven kuchen. ![]() Ik sluit me aan dat het een megalomaan idee is om zomaar grenzen te hertekenen. Laatst gewijzigd door pinbag : 7 november 2006 om 20:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Alvorens domme uitspraken te doen zou het kunnen helpen van te weten wat Ralph Peters zelf schrijft.
http://www.armedforcesjournal.com/2006/06/1833899 Het zou misschien zelfs de moeite lonen zijn boek te lezen?
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
|
![]() Wow Stef Leeuwenhart, dat is nogal een analyse!
Ik wil graag even er de aandacht op vestigen dat zomaar de etnische grenzen trekken niet altijd zo eerlijk is! Wie nu als onwetende VSA-er even door België zou rijden zou het misschien heel oneerlijk vinden dat Linkebeek, Sint-Genesius-Rode, Kraainem,... niet in Wallonië liggen. Mag je zomaar oordelen welke immigraties (en verdrijvingen) wettig of niet waren. En als dat de voorouders waren van huidige "indringers", kan je hen dat nog kwalijk nemen? ![]() En dan is er nog een moeilijkheid : hoe fijn deel je op? Je kijkt naar de meerderheidsgroep, maar kijk je per vierkante meter, per vierkante kilometer? In het huidige Transnistrië (in Moldavië) hebben Russen en Oekraïners samen een meerderheid, Moldaviërs (Roemeens) vormen ongeveer 34% van de bevolking. Binnen Moldavië zelf zijn ze een minderheid. Heeft hen dat het recht om Transnistrië als apart deel te beschouwen binnen Moldavië. Dezelfde vraag dringt zich op in Vlaanderen, zelf als je per provincie kijkt is alles nog altijd Vlaams, ga je per gemeente kijken dan zou Vlaanderen stukken verliezen. ![]() Het is allemaal niet zo gemakkelijk.
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Er over discussiëren moet toch zeker wel kunnen, het hertekennen zou veel moeilijkheden oplossen maar er zouden er ook heel wat worden gecreëerd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Ik heb dat stukje niet geschreven, het enige wat mij mag aangerekend worden is wat kopiëren en plakken
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() Hoe zou zo een etnische grensverlegging in Europa te werk gaan? Vlaanderen bij Nederland; Noorwegen, Denenmarken en Zweden; Zwitserland verdeeld over Frankrijk, Duitsland en Italië; Zuid Tirol, Oostenrijk, deel van Zwitserland bij Duitsland;... Maar wat met bijvoorbeeld de Elzas en Lotharingen? Bij Frankrijk of bij Duitsland?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
|
![]() In hoe verre moet de volksverwantschap bekeken worden, men kan de Nederlandse stam als Nederduits beschrijven en bij Duitsland voegen. Al lijkt een aparte staat mij veel wenselijker, binnen Europa zijn er veel zulke moelijke volksbepalingen. Hoever bekijkt men het verwantschap en wat met twistgebieden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Parlementslid
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
|
![]() Citaat:
De Scandinaviërs zijn bij mijn weten heel gelukkig met hun onafhankelijke(maar weliswaar nauw samenwerkende staten) staten. Idem voor de Zwitsers, ik denk niet dat zij vragende partij zijn om opgedeeld te worden. Bovendien is Europa(enkele kleine lapjes zoals Ulster) al lang niet meer zo'n etnisch kruitvat als het Midden-Oosten.
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall (Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Minister-President
Geregistreerd: 6 augustus 2004
Berichten: 4.454
|
![]() |
![]() |
![]() |