Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2006, 12:57   #21
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door UFSIA Bekijk bericht
Ik ben stom , ik ben VB'er en als je mij wil overtuigen zal je wat meer moeite moeten doen vrees ik, kan je het even integraal vertalen Hans ?
Volgens mij wissel jij vaker van partij dan de gemiddelde forummer hier van schoon ondergoed
Oud 10 november 2006, 13:00   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Misschien dat de vlaamse kranten dit bericht ontgaan is? Gebrek aan belangstelling voor de 'contrareformatie' van dit Belgicistische clubje misschien?
Nochtans zou dat boek volgens Zijne Doorluchtigheid Hans I le Grand een kaskraker van formaat moeten zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:01   #23
UFSIA
Parlementslid

UFSIA's schermafbeelding

Standaard

Ik ben nog nooit van partij veranderd, verander gewoon elke 2 dagen van avatar.

De "ik ben VB'er" was overigens , net zoals de "ik ben bub" of "ik ben spirit" of nog leuker de "ik ben vld" sarcasme.
UFSIA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:05   #24
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Misschien dat de vlaamse kranten dit bericht ontgaan is? Gebrek aan belangstelling voor de 'contrareformatie' van dit Belgicistische clubje misschien?
Het zal m.i. nog wel in de Vlaamse pers verschijnen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:10   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Lijkt inderdaad een bepaald clubje. Er zitten een paar mensen in die adellijke titels kregen aangesmeerd. Van dergelijke paladijnen kun je niet anders verwachten. Daarnaast zie ik ook Franstalige ondertekenaars...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:12   #26
Thomas-
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Da's nu weer zo'n typische zielige flamingantische reactie. Een tekst in het Frans is een aantasting van jullie eergevoel blijkbaar.
Ach wees gerust, het Vlaams Belang heeft die tekst al lang gelezen en er al een reactie op gepubliceerd.

Citaat:
Een anti-Warande-manifest?

10.11.2006 11.57u - De schrik moet er danig in zitten, de schrik voor het Manifest voor een Zelfstandig Vlaanderen van de denktank In de Warande. De schrik dat een ondernemend Vlaanderen de jaarlijkse miljardentransfers niet langer neemt en zou durven kiezen voor onafhankelijkheid. De schrik bij een bepaalde Belgische elite dat het wel eens uit zou kunnen zijn met heel wat Belgische profijtjes en Belgische ‘lintjes’ zorgt voor Belgische hoogspanning.

De reacties op het Manifest kunnen grosso modo in twee categorieën worden ondergebracht. In eerste instantie gingen aan Franstalige zijde stemmen op om de cijfers van het Manifest in twijfel te trekken en om Franstalige economen aan te zetten om eindelijk eens met Franstalig cijfermateriaal naar buiten te komen. En toen werd het héél stil.

Een tweede categorie van mensen hield het antwoord eerst even in beraad en probeert een voorzichtig antwoord te formuleren, in de zin van: “we erkennen dat het oude, unitaire België zijn beste tijd heeft gehad, wij erkennen dat de massale transfers voortduren, maar wij moeten proberen te redden wat er te redden valt”. De schade beperkt men dan door te wijzen op de ‘vrij beperkte’ omvang van de transfers van Vlaanderen naar Wallonië. Ook het recente boek van Belgisch topambtenaar Rudy Aernoudt, Vlaanderen – Wallonie, je t’aime moi non plus, zou men kunnen interpreteren als een ‘schadebeperker’, als een anti-Warande-manifest.

De auteur schrijft daarin onder andere: “Is drie euro te veel? Drie euro per dag, dat is de som die elke Vlaming betaalt om het inkomensverschil met de Waal, die 22% minder dan hem verdient, te dichten. Want élke Belg betaalt wel voor iets, en wij betalen bijvoorbeeld allemaal een euro per dag om de spoorwegen te financieren, terwijl slechts 6% het openbaar vervoer gebruikt” (Le Soir, 10.11.2006).

Dat is de grond van de zaak niet, en Aernoudt wéét dat ook wel. De grond is dat dit kunstmatige land twee gemeenschappen telt die er op zowat elk vlak van het menselijk leven andere meningen en gedragingen op na houden en waarvan het samenhouden in één staatsverband handenvol geld kost. Rudy Aernoudt beseft dit want hij roept “beide deelstaten – wij zijn vér van het unitaire België! – op om de relatie tussen beiden te bekijken vanuit rationele, op cijfers gebaseerde argumenten” (Het Laatste Nieuws, 10.11.2006).

Spijtig dat Aernoudt zijn boek ontsiert met sentimentele blabla. In La Libre Belgiqiue bijvoorbeeld verklaart hij: “Alle Vlamingen zeggen me: je hebt gelijk, maar jij bent de enige die dit in het openbaar kan zeggen”. Hallo? Aernoudt moet toch beseffen dat hij zich hopeloos belachelijk maakt? Suggereren dat Vlaanderen het communautaire debat tegenhoudt, is de zaak op zijn kop zetten. De ‘non’ komt niet uit de Vlaamse mond, maar uit die van Di Rupo.

Hebben de 50 Belgicisten die het manifest van Aernoudt ondertekenden, het ook zo bekeken? Deze bonte verzameling van oude en minder oude krokodillen, bijna allemaal met lintje en cocarde, kan misschien denken dat ze een ‘unitair’, anti-Vlaams Belang-manifest ondertekenen, feit is dat het verzamelde cijfermateriaal eerder in de richting van het Warandemanifest gaat, dan ertegen in. Of misschien zien de oude Belgen (Lippens, Cortebeek, Van der Kelen, Tony Mary, Leysen, Van Den Stock, wie verwondert zich nog over het lijstje ‘gekroonde hoofden’?) dit boek wel als mogelijk eindpunt van een onontkoombaar ontbindingsproces?

Wij zijn vooral benieuwd hoeveel ondertekenaars van dit door de Franstalige pers bewierookte zogenaamde anti-Warande-manifest naar een andere job zullen moeten uitkijken, zoals een ondertekenaar van het Warande-manifest overkwam. Na ‘druk’ uit Franstalige hoek. Totalitaire trekken vind je niet in Vlaanderen, totalitaire neigingen komen uit Wallonië.

Rudy Aernoudt legt – ongewild misschien – de achillespees van België bloot. Dit land zit aan de grond, iedereen weet het, Aernoudt weet het. Wat dan de oplossing is? Het Manifest voor een Zelfstandig Vlaanderen biedt een oplossing. Rudy Aernoudt zegt dat de doos leeg is, maar weet niet hoe ze opnieuw te vullen.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:21   #27
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Kom kom, u zal toch wel een paar woordjes Frans begrijpen?
En slikken maar, Vlamen!
Oud 10 november 2006, 13:23   #28
Tantist

Standaard

Citaat:
On topic: ik heb het boek van Aernoudt een tijdje geleden gekocht. Het is vast en zeker de moeite waard om het te lezen. Het warandemanifest bevat een aantal opmerkelijke fouten en contradicties en dat mag wel eens publiek gezegd worden.
Aha, en wat zijn die contradicties en fouten?

(antwoord van Kim: dat heb ik al elders gezegd en ik ga me nu niet herhalen )
Oud 10 november 2006, 13:23   #29
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Pour les flamands la même chose
belachelijke reactie hé. Het staat nu eenmaal in een Franstalige krant, wat wil jij? dat alle Waalse kranten in het Nederlands publiceren??
Oud 10 november 2006, 13:24   #30
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans zou dat boek volgens Zijne Doorluchtigheid Hans I le Grand een kaskraker van formaat moeten zijn...
Niets van gemerkt. Is die verkoop te kwantificeren? Na deling door de belgicistische overdrijvingsfactor uiteraard.
Oud 10 november 2006, 13:24   #31
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
belachelijke reactie hé. Het staat nu eenmaal in een Franstalige krant, wat wil jij? dat alle Waalse kranten in het Nederlands publiceren??
En wat staat er in de Vlaamse kranten?

Complotter de plot?
Oud 10 november 2006, 13:25   #32
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

In feite heeft dit topic weinig om het lijf hé. noch de openingstekst noch het antwoord van het VB komen echt af met cijfers. kan er iemand die het boek gelezen heeft, hier wat cijfers zetten?
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 13:45   #33
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In feite heeft dit topic weinig om het lijf hé. noch de openingstekst noch het antwoord van het VB komen echt af met cijfers. kan er iemand die het boek gelezen heeft, hier wat cijfers zetten?
Inderdaad. Ik weet niet wie je bedoelt met VB, maar goed...

1. Wat zijn die fouten en contradicties?

2. Wat zeggen de Vlamencourriers?
Oud 10 november 2006, 13:58   #34
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zelfs Tony Mary heeft getekend!
Was dat niet de zwart-gele spin van het kleverig web der Vlaams-nationalistisch media-complot?

Ik zeg u: Tony May is uit de VlaemSSche.R.T. buitengekegeld omdat hij niet VlaemSSch genoeg was volgens VlaemSSch mediaminister Geert Burger. Alle niet-fascisten worden weggewerkt om de VlaemSSch-nationalistische hegemonie intact te houden. Tegen de wil van de Belgen in!

The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 14:02   #35
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Aha, en wat zijn die contradicties en fouten?

(antwoord van Kim: dat heb ik al elders gezegd en ik ga me nu niet herhalen )
Zeg zeg... me geen woorden in de mond leggen he!

In het Warandemanifest haalt men o.m. cijfers over Frankrijk aan, men vergeet echter wel de sociale zekerheid.

Men stelt VLD en Vlaams Belang beiden gelijk aan "centrum-rechts", wat totaal belachelijk is als je beide partijen gaat vergelijken.
Oud 10 november 2006, 14:13   #36
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men stelt VLD en Vlaams Belang beiden gelijk aan "centrum-rechts", wat totaal belachelijk is als je beide partijen gaat vergelijken.
Inderdaad. De VLD is extreem-rechts (zie: hun voorstel om gevangen van Marokaanse afkomst hun celstraf te laten uitzitten in Marokko).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 14:30   #37
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Bwa, voor de Franstaligen en de BUB is zelfs een scheet richting VB al een succes. Als morgen een lokale bubber of ps-er een hitlersnor tekenen op een foto van een VB-er in een krant, roepen ze het al uit tot een nationale feestdag.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 15:12   #38
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
On topic: ik heb het boek van Aernoudt een tijdje geleden gekocht. Het is vast en zeker de moeite waard om het te lezen. Het warandemanifest bevat een aantal opmerkelijke fouten en contradicties en dat mag wel eens publiek gezegd worden.
Op het door het LVSV georganiseerde debat aan de UA woensdag viel Aernoudt anders serieus door de mand. Heel zijn 'wetenschappelijke' exposé viel terug op het accepteren van de Warande-cijfers, eraan toevoegend dat dat "toch niet zoveel" was... De belgicististen hebben weer een nieuwe held gevonden, da's duidelijk...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2006, 15:25   #39
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster Bekijk bericht
De belgicististen hebben weer een nieuwe held gevonden, da's duidelijk...
Ik beschouw niemand als "held".

Het warandemanifest is verschenen, het boek van Aernoudt is daar een antwoord op. Ik heb beide thuis liggen en zal zelf wel m'n conclusies trekken.
Oud 10 november 2006, 15:30   #40
Tantist

Standaard

Citaat:
Zeg zeg... me geen woorden in de mond leggen he!

In het Warandemanifest haalt men o.m. cijfers over Frankrijk aan, men vergeet echter wel de sociale zekerheid.
Nogal vaag. Wat bedoel je concreet?

Citaat:
Ah, die bemerking maakte ik oorspronkelijk ook, maar ze bedoelen imho centrum-rechts en rechts, maar dat klinkt behoorlijk stom centrum-rechts-rechts... Maar of die opmerking veel verandert...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be