![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#21 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
|
|
|
|
#22 | |||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Uw remkracht bepalen is een ander paar mouwen omdat dit afhangt van de wrijvingscoeficient van de banden, van het wegdek, van de massa, van het remoppervlak. Massa zal, afhangende van de toestand van het wegdek een ander gewicht hebben in die vergelijking. Als het bvb regent zal de vergelijking er heel anders uitzien omdat de wrijvingscoeficient van het wegdek dan heel anders is. Als vuistregel lijkt het me niet slecht om te stellen dat massa in beide vergelijkingen enkelvoudig is, zo lang je je maar herinnert dat wegomstandigheden en hoge snelheden uw vuistregeltje nogal wat kunnen doen veranderen. Wat echter wel overduidelijk blijkt uit de formules is dat snelheid een kwadratische impact heeft op de energie die je nodig hebt om te stoppen en dat dat dus, los van alle andere factoren, de doorslaggevende factor gaat zijn op uw remafstand. Alle andere rommel kan je in de prullenmand gooien: SPEED KILLS. En zolang dat niet alle mensen dat inzien mogen ze voor mijn part om de 100 meter een flitspaal zetten om de mensen eraan te herinneren.
|
|
|
|
#23 |
|
|
-nt
|
|
|
#24 |
|
Banneling
|
Ik dien het idd eens te zijn met TomB :
Gewicht maakt theoretisch niet uit bij de remafstand, wat wel van belang is, is de wrijvingscoëfficient en de intiele snelheid. Dus : 2 voertuigen van verschillend gewicht die tegen een gelijke snelheid rijden remmen op een gelijke tijd en afstand zolang het remmen niet overgaat in schuiven. Natuurlijk gaat een zwaarder voertuig sneller schuiven dan een licht wegens de traagheidskrachten die de frictie-krachten snel overstijgen. Als ik bij regenweer een vrachtwagen achter mij heb zitten tegen 90km/u denk ik niet dat die sneller zal stilstaan dan ik, die ook 90km/u rijd. verder info : http://www.phy.ntnu.edu.tw/java/Reac...ctionTime.html en http://199.88.16.12/~team99b/ |
|
|
|
|
|
#25 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Een gelijkaardig interssant fenomeen is , indien je een bocht neem, de nodige middelpuntvliedende kracht ook een functie is van de snelheid in het kwadraat. Als je dus dubbel zo snel rijdt in een bocht, heb je vier maal zoveel weerstand nodig om niet uit de bocht te vliegen |
|
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Bij zeer hoge snelheden veranderen die regels weer omdat je wrijving dan toeneemt door de warmte van de banden en aerodynamica een grote rol begint te spelen. Als je bijvoorbeeld vrachtwagens aan 200 per uur zou laten rijden zou hun remafstand relatief verkorten tov personenwagens omdat hun drag veel groter is.
Uiteraard zou dit ook de energie die vrijkomt bij een crash drastisch verhogen.
|
|
|
#27 |
|
Europees Commissaris
|
Misschien moeten we hier ook maar eens met de vrachtwagen de trein op rijden en zo de grote afstanden afleggen, zoals dat bvb in Dusseldorf gebeurt.
[size=2] Vraag is natuurlijk of dat kan gezien in België het vrachtverkeer per spoor 5x meer kost dan in Nordrhein-Westfalen.[/size]
|
|
|
|
#28 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
#29 | ||
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik denk dat de chauffeer meerijdt, en dat het vooral voor niet al te lange afstanden gebruikt wordt (dan zijn containers goedkoper).
|
|
|
|
|
#30 |
|
Europees Commissaris
|
Die treinen met vrachtwagens zouden trouwens aanzien worden als rusttijd. Dus zeker niet slecht voor de chauffeurs/vrachwagenbedrijven.
|
|
|
|
#31 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat vervoerbedrijven voor de minst gunstige oplossing kiezen. |
|
|
|
|
|
|
#32 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Er is echter sinds een jaar een nieuwe maatschappij, sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor. De naam ontsnapt me (D&L denk ik). Zij opereren bijvoorbeeld op de ijzeren rijn waar de NMBS al jarenlang politiek spel over speelt (maar niet op rijdt). Ze hadden het eerste half jaar dat ze bestonden al winst gemaakt. In tegendeel tot B-cargo. Dat -uiteraard- a volonté verlies maakt. En oh ja, ze zijn ook een pak goedkoper.
|
|
|
|
|
#33 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Toch een leuk land hé. |
||
|
|
|
|
|
#34 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
(opvallend trouwens hoe de vakbonden staakten tegen de liberalisering van het vrachtverkeer per spoor. Volgens mij was dat nochtans de enige manier om nog vrachtverkeer via het spoor te hebben op middellange termijn)
|
|
|
|
|
#35 | |
|
Vreemdeling
|
Citaat:
|
|
|
|
#36 | |
|
Burger
|
Citaat:
Deze theorie i.v.m. de remafstand lijkt mij ook de juiste. Maar er is nog een ander aspect. Met een vrachtwagen is het nog altijd veel moeilijker om obstakels te vermijden dan met een personenwagen. De enige manier om ongevallen tot een minimum te herleiden is je snelheid aanpassen en voldoende afstand houden. Voor je snelheid kan je zelf zorgen. Voor de tussenafstand ben je afhankelijk van derden. Rijd maar eens op de autoweg en laat bv een afstand van 70-80m. De tussenruimte zal vliegensvlug ingenomen door andere chauffeurs en/of achter je zal je te maken krijgen met ongeduldige bumperklevers. |
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Parlementsvoorzitter
|
Voor diegene die nog denken dat een vrachtwagen een grotere remafstand nodig heeft dan een personenwagen, even een denkertje.
Een Mercedes 500 (2500Kg) zou dan ook een grotere remafdtand nodig hebben dan en fiat 500 (800kg). Wat een onzin. Overigens denk ik niet dat er nog veel vrachtwagens op onze wegen zijn zonder ABS. Als ik echter naar mijzelf refereer dan ontdek ik helaas dat ik veel minder op het verkeer let wanneer mijn snelheid beduidend lager ligt dan de mogelijkheden die de weg en het verkeer mij bieden. Dus. Wanneer ik 50/uur moet rijden op een baan waar, gezien de werkelijke omstandigheden, gemakkelijk en veilig 90 kan worden gereden, verlies ik gewoon mijn belangstelling en dus ook mijn allertheid. Ik vrees dat dat bij de meeste chauffeurs ook zo is. Hoe je dat moet oplossen weet ik eerlijk gezegd ook niet.
|