Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2003, 19:00   #21
Henry
Burgemeester

Standaard

Dimitri is gewoon een beetje gefrustreerd omdat hij geen politieke vriendjes heeft die hem een nepjobke kunnen bezorgen.

Nu moet hij als franstalige ECHT werken. Tis een schande!
Oud 14 november 2003, 19:02   #22
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Dimitri is gewoon een beetje gefrustreerd omdat hij geen politieke vriendjes heeft die hem een nepjobke kunnen bezorgen.
Nu beginnen ze al met de Hollanders te vechten
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 19:18   #23
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry
Benjamin is zo'n typische franstalige. De Vlamingen kunnen ontploffen, zolang ze 10 miljard euro per jaar in het ontwikkelingsland Wallonië pompen, is het goed. Voor de rest lachen we ze uit.
Onzen Henri komt welgeteld één Waal tegen (Benjamin) die hem zijn mening zegt, en woeps! Opeens denkt volgens Henri elke Waal zoals Benjamin, en is Benjamin verworden tot "de typische Waal".

Totdat de mening van iedere Waal is gekend en een gewogen gemiddelde is berekend, is Benjamin een uniek element uit Wallonië als individu, en zeker niet gelijk te stellen aan "de typische Waal".

Maar wiskundige principes of redeneringen uit de logica zijn soms ver te zoeken...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2003, 19:18   #24
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:

Ik bedoelde vaneigens Benjamin.
Waarvoor mijn oprechte excuses bij Dimitri.

Tacitus, bedankt om dit te melden! Je wordt nog een echte Vlaming
Oud 14 november 2003, 19:23   #25
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Nu moet hij als franstalige ECHT werken. Tis een schande!

Ik bedoelde vaneigens Benjamin.
Waarvoor mijn oprechte excuses bij Dimitri.

Tacitus, bedankt om dit te melden! Je wordt nog een echte Vlaming
Geeft niet.

Ik dacht al, Franstalige...?!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2003, 00:46   #26
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Citaat:
Benjamin is zo'n typische franstalige. De Vlamingen kunnen ontploffen, zolang ze 10 miljard euro per jaar in het ontwikkelingsland Wallonië pompen, is het goed. Voor de rest lachen we ze uit.
Onzen Henri komt welgeteld één Waal tegen (Benjamin) die hem zijn mening zegt, en woeps! Opeens denkt volgens Henri elke Waal zoals Benjamin, en is Benjamin verworden tot "de typische Waal".

Totdat de mening van iedere Waal is gekend en een gewogen gemiddelde is berekend, is Benjamin een uniek element uit Wallonië als individu, en zeker niet gelijk te stellen aan "de typische Waal".

Maar wiskundige principes of redeneringen uit de logica zijn soms ver te zoeken...
Waarom dacht ik eigenlijk dat Benjamin geen Waal maar een Brusselaar is???
Oud 15 november 2003, 01:08   #27
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin
Citaat:
Citaat:
Eindelijk besef ik dat die communautaire problemen maar futiliteiten zijn. Waarover zou ik me klagen? Als Franstalig woon ik in Brussel, in een franstalige streek en heb geen of heel weinig contact met Vlamingen. Geen contact, dus geen problemen.
Op het werk is het ook zo. Zowel mijn contact met de Franstaligen is heel groot, zowel mijn contact met de Vlamingen beperkt zich ongeveer tot "Dag" en "Goeie avond", kwestie van beleefdheid.

Ik word nooit met vlaams-nationalistische betogingen geconfronteerd en naar Vlaanderen gaan leven interesseert mij helemaal niet. De wil van een totale splitsing van België is ook belachelijk, in feit. Net zoals de terugkeer naar de "Belgique �* papa" zo gewild door de Bubbers. België is zo'n apenland dat we ermee elke dag kunnen lachen. En geloof mij, op de franstalige kant lachen we met al uw folklorische betogingen. Als u het beu van België bent en als u er de mogelijkheid hebt, verlaat België. Dromen van een onafhankelijke Vlaanderen is uw recht maar geef toe dat u nog lang kan wachten. Emigreren is zo eenvoudiger.
Je moet wel goed beseffen, beste Benjamin, dat wij evenzeer lachen met Wallonië, een onderontwikkeld land van maffiose politici die elkaars kop afknallen, werkloosheid van vader op zoon (travailler, ah, ce n'est pas agréable), mislukte industrie, enzomeer.

Vraag een buitenlander naar België, en hij antwoordt: Atomium, manneke pis, Antwerpen, Brugge, Gent, de Kust.

Wallonië is niks.
Wat een bekrompen beeld van Wallonië! Maar ja, bekrompenheid kennen ze wel in Vlaanderen. Straks zal u misschien zeggen dat alle Walen pedofiel zijn.
O.K., Benjamin. Zeg mij ne keer, wat gaan de Walen doen als straks het ziekenfonds falliet is? De vergrijzing komt eraan. Dat is geen kwestie van solidair willen zijn of niet, Vlaanderen zal dat gewoon niet meer kunnen betalen. Die transfers zijn onhoudbaar. En wat gaat Wallonië dan doen? En nog iets. De CDH wil een officiël Islamitische feestdag in Brussel en Laurette Oncelinx slaat waarschuwingen van de staatsveiligheid in de wind en benoemt moslimfundamentalisten in de moslimexecutieve. Gaan de Walen dat zomaar pikken? Indien niet, dan moeten ze aanleunen bij de standpunten van het Vlaams blok... Trouwens, een Belgische versie van het Vlaams blok gaat mijn inziens niet. 98 % van de nieuwe Belgen in Brussel kiest voor het Frans. Het is dus onvermijdelijk communautair geladen. Kan je niet om heen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2003, 12:42   #28
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat mij tegensteekt, Foundation, is de arrogantie waarmee zulke dingen gezegd worden door de franstaligen.
Zij denken dat zij hoog van de toren mogen blazen omdat de franstalig zijn. Terwijl hun economie op geen zak trekt en ze zonder Vlaams geld een zielig ontwikkelingsland zijn.

Benjamin is trouwens niet de enige franstalige die ik ontmoet heb.
Heel lang geleden op schoolreis was ik al in Wallonië, en toen weigerde een cafébazin ons, "sales flamands" (ik weet niet hoe je dat schrijft), te bedienen.
En in Brussel ben ik door enkele franstaligen opzettelijk de verkeerde kant opgestuurd omdat ik Nederlandstalig ben.

Dat is wat mij tegensteekt: de arrogantie. Een OCMW'er moet zich niet superieur voelen, hij moet blij zijn dat hij steun krijgt.
Oud 15 november 2003, 12:44   #29
Bruno*
Banneling

Standaard

Weet u wat "pars pro toto" is?
Oud 15 november 2003, 12:48   #30
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat is wanneer men bvb een groep mensen uitmaakt voor nazi's of fascisten op basis van wat enkelingen in die groep scanderen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2003, 13:14   #31
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
In de media, uit ervaringen van mezelf en anderen ben ik ondertussen al zoveel "parsen" tegengekomen, dat ze samen een behoorlijk groot "toto" vormen.
Oud 15 november 2003, 18:22   #32
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Eindelijk besef ik dat die communautaire problemen maar futiliteiten zijn. Waarover zou ik me klagen? Als Franstalig woon ik in Brussel, in een franstalige streek en heb geen of heel weinig contact met Vlamingen. Geen contact, dus geen problemen.
Op het werk is het ook zo. Zowel mijn contact met de Franstaligen is heel groot, zowel mijn contact met de Vlamingen beperkt zich ongeveer tot "Dag" en "Goeie avond", kwestie van beleefdheid.

Ik word nooit met vlaams-nationalistische betogingen geconfronteerd en naar Vlaanderen gaan leven interesseert mij helemaal niet. De wil van een totale splitsing van België is ook belachelijk, in feit. Net zoals de terugkeer naar de "Belgique �* papa" zo gewild door de Bubbers. België is zo'n apenland dat we ermee elke dag kunnen lachen. En geloof mij, op de franstalige kant lachen we met al uw folklorische betogingen. Als u het beu van België bent en als u er de mogelijkheid hebt, verlaat België. Dromen van een onafhankelijke Vlaanderen is uw recht maar geef toe dat u nog lang kan wachten. Emigreren is zo eenvoudiger.
Je moet wel goed beseffen, beste Benjamin, dat wij evenzeer lachen met Wallonië, een onderontwikkeld land van maffiose politici die elkaars kop afknallen, werkloosheid van vader op zoon (travailler, ah, ce n'est pas agréable), mislukte industrie, enzomeer.

Vraag een buitenlander naar België, en hij antwoordt: Atomium, manneke pis, Antwerpen, Brugge, Gent, de Kust.

Wallonië is niks.
Wat een bekrompen beeld van Wallonië! Maar ja, bekrompenheid kennen ze wel in Vlaanderen. Straks zal u misschien zeggen dat alle Walen pedofiel zijn.
O.K., Benjamin. Zeg mij ne keer, wat gaan de Walen doen als straks het ziekenfonds falliet is? De vergrijzing komt eraan. Dat is geen kwestie van solidair willen zijn of niet, Vlaanderen zal dat gewoon niet meer kunnen betalen. Die transfers zijn onhoudbaar. En wat gaat Wallonië dan doen? En nog iets. De CDH wil een officiël Islamitische feestdag in Brussel en Laurette Oncelinx slaat waarschuwingen van de staatsveiligheid in de wind en benoemt moslimfundamentalisten in de moslimexecutieve. Gaan de Walen dat zomaar pikken? Indien niet, dan moeten ze aanleunen bij de standpunten van het Vlaams blok... Trouwens, een Belgische versie van het Vlaams blok gaat mijn inziens niet. 98 % van de nieuwe Belgen in Brussel kiest voor het Frans. Het is dus onvermijdelijk communautair geladen. Kan je niet om heen.
Mais qu'est-ce qu'on en a �* foutre, Stefanie. Soms denk ik dat de Vlamingen met een Vlaamse vlag in hun bed slapen en niets anders dan communautaire problemen in hun hoofd hebben. Kan u echt niet aan iets anders denken?
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2003, 18:34   #33
Benjamin
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Wat mij tegensteekt, Foundation, is de arrogantie waarmee zulke dingen gezegd worden door de franstaligen.
Zij denken dat zij hoog van de toren mogen blazen omdat de franstalig zijn. Terwijl hun economie op geen zak trekt en ze zonder Vlaams geld een zielig ontwikkelingsland zijn.

Heel lang geleden op schoolreis was ik al in Wallonië, en toen weigerde een cafébazin ons, "sales flamands" (ik weet niet hoe je dat schrijft), te bedienen.
En in Brussel ben ik door enkele franstaligen opzettelijk de verkeerde kant opgestuurd omdat ik Nederlandstalig ben.

Dat is wat mij tegensteekt: de arrogantie. Een OCMW'er moet zich niet superieur voelen, hij moet blij zijn dat hij steun krijgt.
Henry, je bent duidelijk gefrustreerd. Alsof uw ervaring in Wallonië uniek was. Hoeveel keer hebben we geen problemen aan de Vlaamse Kust gehad enkel en alleen omdat we met elkaar Frans spraken (in een groep van Franstaligen) : "U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken". Het probleem dat u in een waalse café heb gekend, heb ik ook aan de Vlaamse Kust met franstalige vrienden gekend. In een café van Blankenberge, om precies te zijn.
Benjamin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2003, 12:08   #34
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Henry, je bent duidelijk gefrustreerd. Alsof uw ervaring in Wallonië uniek was. Hoeveel keer hebben we geen problemen aan de Vlaamse Kust gehad enkel en alleen omdat we met elkaar Frans spraken (in een groep van Franstaligen) : "U bent in Vlaanderen, u moet Nederlands spreken". Het probleem dat u in een waalse café heb gekend, heb ik ook aan de Vlaamse Kust met franstalige vrienden gekend. In een café van Blankenberge, om precies te zijn.
Ja, Benjamin, de arrogantie van de franstaligen frustreert mij enorm. Simpelweg omdat ik niet begrijp waar die arrogantie vandaan komt. Ik vind dat je maar arrogant kan zijn als je iets bereikt hebt. En Wallonië heeft nog niks bereikt, integendeel. De franstaligen maken de vergissing van te denken dat zij zichzelf kunnen gelijkstellen aan Frankrijk. Dat is echter niet het geval. Als Wallonië onafhankelijk zou worden, zou het nooit kunnen aansluiten bij frankrijk, simpelweg omdat Frankrijk Wallonië niet wil. Begrijpelijk ook, alsof je vrijwillig voor een kankergezwel zou kiezen.
Oud 16 november 2003, 13:28   #35
Bruno*
Banneling

Standaard

Welk een gruwelijk commentaar! ("kankergezwel")
Oud 16 november 2003, 17:28   #36
Foundation
Minister

Standaard

En daar beginnen we weer, met "De Franstaligen" en "De Vlamingen", en ze zijn allemaal arrogant en betweterig...

Over de vergrijzing: die is in Vlaanderen veel groter dan in Wallonië, dus wij zullen er eerder veel meer last van hebben dan zij.

Over de weg wijzen: als u eens wist hoe vaak ik iemand per ongeluk de verkeerde weg heb gewezen omdat ik niet exact wist waar zij moesten zijn, of omdat ik niet zo goed thuis was in de streek waar ik was toen men het me vroeg en ik per ongeluk een verkeerde oriëntatie voor ogen had...

Als iemand u een richting wijst en het komt niet goed uit, tja, dan kende die man zijn weg toevallig minder goed in die buurt. Maar om dan ineens te gaan zeggen "Het is omdat ik Vlaming ben", dat is zwak. Dat is zoals een Marokkaan die de cinema binnen wilt maar de zaal is vol: "het spijt mij mijnheer, maar u kunt niet meer binnen, de zaal is vol". "Ja tzal zijn, tis omdat ik Marokkaan ben hé, racist!!!". En dat terwijl gewoon banaal de zaal vol is...

Het is zo gemakkelijk om iemand te beschuldigen van racisme of flagrante leugens als het even misloopt door je eigen stommiteit (had een plan meegenomen, had cinematickets gereserveerd). Blame the other. 4 miljoen zondebokken aan de andere kant van de taalgrens, allemaal marginale saboteurs.

Zielig...
Oud 16 november 2003, 20:24   #37
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor VLaanderen, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Oud 16 november 2003, 21:01   #38
Groot Bakkes
Minister

Groot Bakkes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor VLaanderen, Voor Vrijheid En Voor Recht!

In het begin van de topic beweert Benjamin geen problemen te hebben met Vlamingen en nu blijkt hij dan toch in de clinch geraakt te zijn met een paar West-Vlamingen.

Verwarrendheid troef.

Erwin
Groot Bakkes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2003, 20:35   #39
Henry
Burgemeester

Standaard

Citaat:
En daar beginnen we weer, met "De Franstaligen" en "De Vlamingen", en ze zijn allemaal arrogant en betweterig...

Over de vergrijzing: die is in Vlaanderen veel groter dan in Wallonië, dus wij zullen er eerder veel meer last van hebben dan zij.

Over de weg wijzen: als u eens wist hoe vaak ik iemand per ongeluk de verkeerde weg heb gewezen omdat ik niet exact wist waar zij moesten zijn, of omdat ik niet zo goed thuis was in de streek waar ik was toen men het me vroeg en ik per ongeluk een verkeerde oriëntatie voor ogen had...

Als iemand u een richting wijst en het komt niet goed uit, tja, dan kende die man zijn weg toevallig minder goed in die buurt. Maar om dan ineens te gaan zeggen "Het is omdat ik Vlaming ben", dat is zwak. Dat is zoals een Marokkaan die de cinema binnen wilt maar de zaal is vol: "het spijt mij mijnheer, maar u kunt niet meer binnen, de zaal is vol". "Ja tzal zijn, tis omdat ik Marokkaan ben hé, racist!!!". En dat terwijl gewoon banaal de zaal vol is...

Het is zo gemakkelijk om iemand te beschuldigen van racisme of flagrante leugens als het even misloopt door je eigen stommiteit (had een plan meegenomen, had cinematickets gereserveerd). Blame the other. 4 miljoen zondebokken aan de andere kant van de taalgrens, allemaal marginale saboteurs.

Zielig...
Foundation, je hebt gelijk dat je niet alles op hen kan steken.
Dat doe ik ook niet.

Het Brusselse incident betrof een schoolreis, waar ik als jonge plattelandbewoner de weg vroeg naar één van de bekendste pleinen van Brussel, maar men mij met overtuiging de tegenovergestelde richting uitzond. Sorry, maar ik ben niet zo naief dat ik dan denk dat dit "toevallig" of "per ongeluk" was.

Ik wil ook niet al de schuld afschuiven op de Walen.
Maar de Waalse POLITIEK �*s op vandaag een walgelijk stel bandieten!
Wie dat ontkent is ziendeblind. Zij gijzelen hun bevolking in werkloosheid en nepoplossingen. Ik vrees er terecht voor dat hier geen verbetering in kan komen, zolang er vlaams geld wordt ingepompt. De Waalse politieke bandieten misbruiken dit geld voor eigen gewin. Het volk heeft er niks aan.
Oud 19 november 2003, 11:27   #40
Foundation
Minister

Standaard

Ik zal niet ontkennen dat in de Waalse politiek voornamelijk de PS uit is op geldgewin en watten om haar Waalse kiezers in te kunnen leggen. Ik wil wel de veralgemening niet maken tot de héle politiek ginder of de héle PS.

Daarom ook dat BUB daar iets aan wil veranderen. Iets veranderen aan die mentaliteit van het willen voortrekken van de eigen regio. Dat bestaat bij ons, dat bestaat in Wallonië. Wij zouden de Belgische bevolking op gelijke voet behandeld willen zien, d.w.z. onderworpen aan dezelfde wet, met dezelfde rechten, dezelfde plichten, geld dat gaat naar waar het nodig is, enz...

De beste manier om iets te veranderen aan die Waalse politiek is terug een federale politiek voeren, die gericht is op "dezelfde behandeling voor elke burger van hetzelfde land". Wij vinden het ongehoord dat een Waalse stem meer waard is dan een Vlaamse, wij vinden het evenzeer ongehoord dat een Waalse jeugdige delinquent heropvoeding en sanctierecht aangeboden krijgt terwijl de Vlaamse maar in een instelling wordt gedropt. Wij vinden het ongehoord dat Vlaamse kinderen verplicht Frans moeten leren, maar dat het Nederlands in het Waalse onderwijs slechts optioneel is.

Daarom juichen wij ook initiatieven als "taalbaden" in Waalse scholen toe. Zo voedt men een nieuwe generatie van Belgen op die zowel in Vlaanderen als in Wallonië zich kunnen redden, respect kunnen hebben voor de beide delen van de bevolking en elkaars "cultuur" (voor zover er noemenswaardige verschillen zijn) kunnen begrijpen en appreciëren omdat zij ook hun taal zullen begrijpen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be