Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moeten studenten ipv strafstudie als goedkope werkkrachten voor het OCMW werken
JA 10 45,45%
NEE 12 54,55%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 01:22   #21
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard ocmw: een straf?

Ocmw medewerkers zijn mensen die een specifieke rol hebben.

Al wat er verkeerd wordt geboerd in deze maatschappij, veroorzaakt door onbekwame politici, door egoïstische bedrijfsleiders, door de stress van te veel werk of geen werk, door het failliet gaan van n-tallen bedrijfjes en het op straat smijten van n quadraat aantal medewerkers van deze bedrijfjes moeten zij opvangen, ondersteunen, met liefde en respect behandelen en laten overleven.
Dit is een zegen voor onze maatschappij: wat de enen omzeep helpen mogen brave sociale accidenten en hun overwerkte medewerkers repareren.

Dit is natuurlijk een ongelofelijke luxe die we de belhamels van bestuurders aanbieden: een gerust geweten. Voor velen is dit de laatste toeverlaat en het is ook voor hen een zegen indien alles is misgelopen.

En dan moeten deze brave mensen beloond worden met een ruggesteuntje van een paar geniale pedagogen: bij het ocmw werken is een ... STRAF!

En zie: zo krijgt dan uiteindelijk de brave ocmw medewerker ook eens een ruggesteuntje vanuit het onderwijs.

Krankjorum.
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 07:32   #22
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

"Straf", tja... what's in a word ?

Ik moet toegeven dat het verrichten van gemeenschapsdienst -of gewoon "werken"- als een straf wordt gecatalogeerd me ook niet lekker zit. Werden wij destijds "gestraft" omdat we het land "mochten" dienen in het leger? Waarvoor werden we dan wel "gestraft"? Omdat we niet handig of geslepen genoeg waren om er onderuit te glibberen? (zoals meer dan 2/3 van de opgeroepen leeftijdsgenoten?) Bovendien: was die fameuze legerdienst dan niet meer een échte straf voor sommigen, compleet met zinloosheid die dergelijke maatregelen nog wel eens wil typeren? Ik heb tientallen jongens maandenlang hun tijd zien doorbrengen met boeiende bezigheden als: het verven van bolders, het verwijderen van grassprietjes tussen de kasseien aan de kade, etc...

Anderzijds -en hierrond bestaat een vrij ruime consensus-vormde die legerdienst met alles wat erbij hoorde ook een echt "venster op de samenleving". Het leert je vooral hoe gepriviligieerd je zelf bent; het was de big equalizer want voor één keer was er niet het minste onderscheid tussen rijk en arm; tussen intellectuele hoogvlieger en blauwe kraag. En we hebben over-en-weer véél van elkaar geleerd; vooral dan dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten, ook buiten die hoge muren van de kazerne.

Misschien is het wel dat laatste effect dat men beoogt met zo'n werkstraf. Misschien is het wel een broodnodige reality check voor die vaak rotverwende lastigaards... Als alternatief voor het afschrijven van wie niet in het systeempje past, lijkt het me nog een zeer nuttige maatregel. Want dat afschrijven is gemakkelijk; het opruimen van de brokken achteraf is dat al heel wat minder.

Maar ik blijf het moeilijk hebben met die idee van "straf"... Ik vind het zelfs een zodanig nuttige maatregel / ervaring dat ik ze zou inlassen in het curriculum van elke rotverwende tiener: elk jaar een paar weken maatschappelijk practicum bij het OCMW. Wordt meteen duidelijk hoe relatief die probleempjes zijn waarmee het jonge volkje denkt te worstelen.

Ach, misschien is het gewoon een semantisch probleem.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 11:05   #23
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Dit kan toch niet, studenten die iets mispeuterd hebben krijgen nu een uitstapje tijdens de lesuren.
Studenten die gestraft worden moeten dit na de schooluren doen in het school met een werkstraf.. En zkeker niet als veredelde werkkrachten bij het OCMW.
Ja, prent de jeugd maar van jongsaf in dat werken een straf is.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 14:41   #24
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
"Straf", tja... what's in a word ?

Ik moet toegeven dat het verrichten van gemeenschapsdienst -of gewoon "werken"- als een straf wordt gecatalogeerd me ook niet lekker zit.

...
Maar ik blijf het moeilijk hebben met die idee van "straf"... Ik vind het zelfs een zodanig nuttige maatregel / ervaring dat ik ze zou inlassen in het curriculum van elke rotverwende tiener: elk jaar een paar weken maatschappelijk practicum bij het OCMW. Wordt meteen duidelijk hoe relatief die probleempjes zijn waarmee het jonge volkje denkt te worstelen.

Ach, misschien is het gewoon een semantisch probleem.
Niet volledig akkoord. U vergeet dat het niet 'werken' is, maar 'werken bij het OCMW'. De consensus is dat je niet lager kan (niet mijn idee...). Voor een jongen/(meisje?) die perse aan de wereld wil bewijzen dat hij diegene is waar we allemaal op wachten (hoe was je zelf ?) kan dat als een koude douche overkomen.

Het laatste is wishfull thinking en een opleiding waarbij het bewustzijn word aangewakkerd en op een kritische manier naar de maatschappij word gekeken kan hen een beter beeld van de realiteit geven dan een korte 'stage' bij het OCMW. En de problemen van het jonge volkje zijn misschien relatief, maar dat doet er niet toe als de gevolgen ernstig kunnen zijn.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)

Laatst gewijzigd door Sante : 20 november 2006 om 14:43.
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:08   #25
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
Niet volledig akkoord. U vergeet dat het niet 'werken' is, maar 'werken bij het OCMW'. De consensus is dat je niet lager kan (niet mijn idee...). Voor een jongen/(meisje?) die perse aan de wereld wil bewijzen dat hij diegene is waar we allemaal op wachten (hoe was je zelf ?) kan dat als een koude douche overkomen.
Wel, dat heeft natuurlijk allemaal te maken met die term "straf". Ik zou liever horen spreken over "pedagogische maatregel"; want dat is toch (hopelijk) de bedoeling? Bovendien hoeft de samenwerking niet beperkt te blijven tot het OCMW; tal van organisaties komen hiervoor in aanmerking en het hoeft niet voorgesteld te worden als "het laagste wat men kan doen". Wel integendeel zelfs... Het volstaat om die jongeren héél eventjes vanonder de veilige stolp te halen om de relativiteit van hun privilegies te doen inzien.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sante Bekijk bericht
Het laatste is wishfull thinking en een opleiding waarbij het bewustzijn word aangewakkerd en op een kritische manier naar de maatschappij word gekeken kan hen een beter beeld van de realiteit geven dan een korte 'stage' bij het OCMW. En de problemen van het jonge volkje zijn misschien relatief, maar dat doet er niet toe als de gevolgen ernstig kunnen zijn.
Ik hoop dat je hier niet zit te pleiten voor de zoveelste cursus "zwemmen op het droge". Want dat heeft men een tijdje gedaan: toen mijn dochter leerde zwemmen op school (enfin, ze kon dat al op zeer jonge leeftijd hoor, maar er zijn eindtermen etc...), werden de eerste "lessen" gewoon op het droge gegeven. Veel theorie en veel beschouwingen over hoe je precies je kont moet houden om niet kopje onder te gaan bij de schoolslag. Pas de derde week kon er echt gezwommen worden. De rest was puur tijdverlies.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:37   #26
Sante
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Wel, dat heeft natuurlijk allemaal te maken met die term "straf". Ik zou liever horen spreken over "pedagogische maatregel"; want dat is toch (hopelijk) de bedoeling? Bovendien hoeft de samenwerking niet beperkt te blijven tot het OCMW; tal van organisaties komen hiervoor in aanmerking en het hoeft niet voorgesteld te worden als "het laagste wat men kan doen". Wel integendeel zelfs... Het volstaat om die jongeren héél eventjes vanonder de veilige stolp te halen om de relativiteit van hun privilegies te doen inzien.

Ik hoop dat je hier niet zit te pleiten voor de zoveelste cursus "zwemmen op het droge". Want dat heeft men een tijdje gedaan: toen mijn dochter leerde zwemmen op school (enfin, ze kon dat al op zeer jonge leeftijd hoor, maar er zijn eindtermen etc...), werden de eerste "lessen" gewoon op het droge gegeven. Veel theorie en veel beschouwingen over hoe je precies je kont moet houden om niet kopje onder te gaan bij de schoolslag. Pas de derde week kon er echt gezwommen worden. De rest was puur tijdverlies.
Misschien wel, ik herinner me toen ik uit school kwam dat ik alle griekse goden bij naam kende en waar ze voor stonden, de verwezelijkingen van Napoleon en hoe België onstaan was, maar van de verschillende politieke stromingen en de economische ontwikkelingen in de recente geschiedenis wist ik niets. Dat was stof voor zelfstudie. Geef ze een kader, gebaseerd op feiten van waaruit ze zelf hun keuzes kunnen maken en vooral, zichzelf kunnen plaatsen binnen de maatschappij. Dat moet wel op het droge gebeuren.

Je kan mensen niet leren denken of voelen. Je kan hen enkel de kans geven dit te doen. Deze maatregel beoogt enkel een schokeffect die een week daarna vergeten wordt.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:49   #27
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ja, prent de jeugd maar van jongsaf in dat werken een straf is.
Dat maakte het geloof ons al duidelijk toen we de appel plukten.
Toch denken sommigen nog steeds dat ze in het aards paradijs leven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be