Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2006, 16:44   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En ik die dacht dat ge gewoon lid moest zijn van de SP.a om bij De Lijn te werken.
Vroeger, ja, Solidarnosc, maar nu zijn er extra voorwaarden aan toe gevoegd, ...
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 16:47   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de jaren 80 hebben ze Zuid Afrika zo gekoeieneerd omdat die mensen met hun Apartheid wetgeving hun raciale problemen oplosten...

Nu gaan ze hier hetzelfde beginnen doen maar dan omgekeerd, ... jong, jong toch , sommige mensen leren echt nooit.

Vanmorgen nog een artikel gelezen op de online telegraaf, een of andere politieke partij in nederland, vergelijkt het moslim en allochtonen geknuffel van nu, met de opkomst van de Nazi's in de jaren 30. Ze zijn er verdomme nog niet ver af ook vrees ik.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 16:51   #23
piet_snot
Banneling

Standaard

Ik vraag mij af welke definitie De Lijn hanteert wanneer ze het over "allochtonen" heeft.
Heeft iemand enig idee aan welke voorwaarden iemand moet voldoen om door de overheid als allochtoon te worden beschouwd?
piet_snot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 16:55   #24
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piet_snot Bekijk bericht
Ik vraag mij af welke definitie De Lijn hanteert wanneer ze het over "allochtonen" heeft.
Heeft iemand enig idee aan welke voorwaarden iemand moet voldoen om door de overheid als allochtoon te worden beschouwd?
Stereotype allochtoon, wat dat mooge zijn, uithangen bij solicitatie en je hebt een job.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 17:18   #25
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981 Bekijk bericht
Maar discriminatie op de arbeidsmarkt bestaat, bijvoorbeeld een man van Marokkaanse origine verstuurt zijn solicitatiebrief, antwoord is dat hij niet voldoet aan het profiel, stuurt de solicitatiebrief terug, maar verandert zijn naam, onmiddellijk wordt hij uitgenodigd op gesprek of een bepaald bedrijf weigert allochtonen aan te nemen omdat bepaalde klanten liever geen allochtone over de vloer zien komen.
Het is onwaarschijnlijk dat die zogenaamde 'discriminatie' op basis van ras of etniciteit op significante schaal bestaat, om de simpele reden dat de werkgever die zich hieraan begeeft direct een concurrentienadeel zou oplopen. Veel onderzoek dat dit zogenaamd aantoont is eigenlijk nep. Zie bv. het seo-onderzoek (M.de graaf-Zijl, P.Berkhout, P.Hop, D.de Graaf “De onderkant van de arbeidsmarkt vanuit werkgeversperspectief” (in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, augustus 2006). Volgens dit rapport is ‘discriminatie’ van allochtonen op de arbeidsmarkt zo goed als onbestaande: “Wij komen tot de conclusie dat de combinaties van kenmerken van allochtonen leiden tot kleine kansen. Zo hebben een allochtone vmbo-drop-out en een 55-jarige voormalige gastarbeider zonder diploma bijzonder kleine kansen. Dit wordt veroorzaakt door hun bijkomende kenmerken, niet door hun etniciteit op zich” (p.ii, p.15). De verschillen zijn klein en nauwelijks significant. Een jonge autochtone Nederlander zonder diploma en werkervaring heeft bv. 11% kans om op een sollicitatiegesprek te worden uitgenodigd; voor een Marokkaan in dezelfde situatie is dit 9%. De onderzoekers zien het feit, dat allochtonen minder vaak van ‘kruiwagens’ persoonlijke aanbevelingen gebruik kunnen maken, als een mogelijke verklaring voor dit kleine verschil.

De auteurs merken ook nog op dat bepaalde onderzoekingen, die wijzen op discriminatie van allochtonen, zodanig zijn opgezet dat de ‘discriminatie’ als het ware is voorgeprogrammeerd: “Dit geldt bijvoorbeeld ook voor het nederlandse onderzoek ‘Solliciteren naar beter’ dat in 2003 is uitgevoerd door Intelligence Group samen met Universiteit Untrecht, Jongens van de Wit en PCM Dagbladen [Intelligence Group, Maximum Recruitment Advertising, PCM Dagbladen en RecruiterOnline (2004), Kleur! De toekomst van de multiculturele arbeidsmarkt, Capelle aan den IJssel: Intelligence Group]. Daarin werd bij een open sollicitatie naar 200 bedrijven Marloes door bijna 7 procent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en fatima – met eenzelfde CV, brief en profiel – drie weken later maar door 3 procent. Het lijkt logisch dat een sollicitatie die drie weken na een vorige sollicitatie binnenkomt minder kans heeft dan de eerste” (p.15).

http://www.seo.nl/binaries/publicati...n/2006/893.pdf

Natuurlijk kan er wel 'discriminatie' optreden in de zin, dat herkomst wordt gebruikt als een proxi voor reëel bestaande verschillen inzake capaciteit, arbeidsmotivatie, stiptheid, productiviteit enz. Maar omdat die proxi snel aan waarde inboet naarmate meer gepersonaliseerde info over een kandidaat beschikbaar komt, vermoed ik dat dit ook niet op grote schaal gebeurt. In elk geval dient het recht op discriminatie terug hersteld te worden: individuen en partiuclieren hebben het volste recht om te discrimineren, alleen de staat mag dit niet. Zogezegde 'discriminatiebestrijding' is zelf discrimnerend, omdat niet alle discrimnatie kan bestreden worden, op straffe van uitroeiing van alle maatschappelijk leven, zodat de vermeende discrimnatiebestrijders moeten discrimineren tussen wel en niet te bestrijden discriminaties. Zo wordt bv de reële discrimnatie van jongens in ons onderwijs niet bestreden, terwijl de (overigens onbestaande) discriminatie van allochtonen in het onderwijs wel wordt 'bestreden'.

http://secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=309

De initiatieven voor positieve discriminatie zijn in wezen politieke zetten, bedoeld om het burgerschap te ondermijnen en individuen te reduceren tot representanten van één of andere biologische of etnische of culturele groep. Ze zijn een vorm van politiek correct racisme, ondermeer bedoeld om de macht van de politieke kaste te vergroten.

Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 15 november 2006 om 17:19.
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 17:22   #26
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stereotype allochtoon, wat dat mooge zijn, uithangen bij solicitatie en je hebt een job.
Stel dat als ik als West-Vlaming (mét accent) bij De Lijn in Antwerpen wenst te solliciteren. Maak ik dan ook een kans.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 15 november 2006 om 17:23.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 17:47   #27
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door piet_snot Bekijk bericht
Daar is in de politiek zelfs nog geen eensgezindheid over.
http://www.politiek.net/hermes/17346 paragraaf 2
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 15 november 2006 om 18:00.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 17:51   #28
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Stel dat als ik als West-Vlaming (mét accent) bij De Lijn in Antwerpen wenst te solliciteren. Maak ik dan ook een kans.
Waarschijnlijk wel, mits van aanpassingen zou dat moeten gaan.
Oud 15 november 2006, 17:55   #29
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Het is onwaarschijnlijk dat die zogenaamde 'discriminatie' op basis van ras of etniciteit op significante schaal bestaat, ...
Bedankt voor de informatie en de nuance.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 15 november 2006 om 17:55.
Oud 15 november 2006, 18:21   #30
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Dewinter dient klacht in wegens racisme

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF15112006_049

Hij spreekt zich uit tegen quota en anti-Vlaamse discriminatie.

Maar de enige quota waar Dewinter het moeilijk mee heeft is die voor allochtonen, als hij zo tegen quota is waarom zegt hij dan niets over de quota voor meer vrouwen vraag ik mij af......
Kay_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 18:44   #31
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht

Maar de enige quota waar Dewinter het moeilijk mee heeft is die voor allochtonen, als hij zo tegen quota is waarom zegt hij dan niets over de quota voor meer vrouwen vraag ik mij af......
Ik denk omdat het een klacht is tegen racisme, autochtone vrouwen hebben daar niks mee te zien.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 18:48   #32
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het ongemeen demonstratief dat de regering quota voorstelt omdat deze op de meest duidelijke wijze aantonen dat zelfs met het huidige knuffelbeleid, gratis onderwijs, taallessen, aanpassingstijd (derde generatie), internet, media enz de maghreb-beschaving zich duidelijk niet WIL integreren in onze maatschappij. Zeggen dat ze het niet KAN is een verschrikkelijke uiting van plat racisme.

Ikzelf ben uiteraard tegen quota omdat ik tegen racisme ben.
Oud 15 november 2006, 18:48   #33
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Ik denk omdat het een klacht is tegen racisme, autochtone vrouwen hebben daar niks mee te zien.
Ja,maar waarom zich enkel druk maken over de quota voor allochtonen en niet voor vrouwen? Beide quota zijn toch dezelfde vorm van "positieve discriminatie" alleen gaat het over 2 groepen.
Oud 15 november 2006, 19:14   #34
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja,maar waarom zich enkel druk maken over de quota voor allochtonen en niet voor vrouwen? Beide quota zijn toch dezelfde vorm van "positieve discriminatie" alleen gaat het over 2 groepen.
Goh, dat weet ik ook niet waarom dat is, hij zal zijn reden wel hebben, in ieder geval, het quota systeem vind ik toch ook niet zo een goed systeem.
Oud 15 november 2006, 19:20   #35
Kay_
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Goh, dat weet ik ook niet waarom dat is, hij zal zijn reden wel hebben, in ieder geval, het quota systeem vind ik toch ook niet zo een goed systeem.
Ik ook niet echt, nuja hangt er ook vanaf hoe die wordt toegepast (hoeveel %) of de rest er echt bij benadeeld wordt ed.....
Oud 15 november 2006, 19:28   #36
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik ook niet echt, nuja hangt er ook vanaf hoe die wordt toegepast (hoeveel %) of de rest er echt bij benadeeld wordt ed.....
Ik veronderstel dat binnen 40�*50 jaar, 2 generaties dus, de zaak hier in Belgie volledig gemengd zal zijn volledig uit zichzelf, men moet bepaalde zaken gewoon tijd geven.
Men zal dan zeggen 50j geleden hebben ze nog quota's ingevoerd om bepaalde groepen te bevoordelen, das toch niet te begrijpen hoe stom men toen was, terwijl het vanzelfs is gegaan.

Laatst gewijzigd door alberto : 15 november 2006 om 19:31.
Oud 15 november 2006, 20:32   #37
oz457
Lokaal Raadslid

oz457's schermafbeelding

Standaard

SCHANDE, ik heb er geen andere woorden voor.
Als er 2 kandidaten zijn, en ze hebben allebei hetzelfde niveau, wordt er gekozen voor de allochtoon, aldus de afgevaardigde van de lijn.

DIT IS PURE WAANZIN.

Ik vind het trouwens ongeoord dat men de gehandicapten en vrouwen over dezelfde kam scheren als de allochtonen.
oz457 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:13   #38
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Deze positieve discriminatie is het gevolg van een negatieve discriminatie op de arbeidsmarkt, men tracht recht te trekken wat scheef zit, afwachten of het resultaat heeft. Als men vanuit de overheid de diversiteit benadrukt dan is het normaal dan men dit wil laten doorschijnen in zijn personeelsbestands. Uiteraard zie ik het liever zonder quota gebeuren maar blijkbaar is het op die manier niet mogelijk.
Onzin Towelie! Twee weken geleden nog komt minster van onderwijs Vandenbroucke op TV verkondigen dat kinderen ook in de kleuterklas naar school zullen moeten, omdat te veel allochtonen met een achterstand begonnen. Grote oorzaken: taalachterstand, andere cultuur...

Tja, als zelfs de sossen het al toegeven?

Maar waar blijft die achterstand bij die intussen al vierde generatie allochtone kinderen toch vandaan komen?

Het is al duizend maal gezegd, en intussen in Nederland alweer maar eens bewezen, waar zelfs de regering het middels een in hun opdracht uitgevoerd onderzoek moest toegeven: discriminatie is niet de oorzaak van de problemen, maar het gebrek aan wil om een diploma te behalen, of het verplicht stopzetten van studies (vooral voor meisjes) wegend druk van thuis uit.

En toen vond onze regering en haar instellingen het ei uit:
de positieve discriminatie!
Leg mij nu eens uit waarom de lijn (en andere overheidsinstanties) zoiets moet doen. Door dit initiatief te nemen tonen ze al duidelijk aan dat er van discriminatie in hun beleid geen sprake is. Maw: als ze de doorsnee bevolking nemen, zien ze dat ze te weinig allochtonen hebben. Dit kan niet door discriminatie komen, want ze willen er juist meer.
Waarom hen dan voortrekken?

Antwoord: ze hebben niet het vereiste diploma of gewoonweg geen zin!!!!

Waarom die tekorten bij duidelijk niet-dicriminerende instellingen?

Ze willen niet?
Awel godverdoeme, we geven het hen cadeau!

Maarreh... ze zullen nog niet willen. Wedden?

Dat is nu net het mooie aan al die onnozele discriminatie-papegaaien.

Ze zien niet eens in dat het gebrek aan allochtonen bij overheidsinstellingen, ja het bijna smeken om allochtonen bij diezelfde instellingen, niet duidelijker kan illustreren dat die hele discriminatie- santeboetiek op de arbeidsmarkt, een gigantische lacher is.

Zijn jullie blind?
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)

Laatst gewijzigd door Nierika : 15 november 2006 om 21:16.
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:24   #39
Nierika
Europees Commissaris

Nierika's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat vrouwen gemiddeld iets hoger opgeleid zijn dan mannen zie ik ook niet in waarom zoveel vrouwen in bepaalde beroepen niet kunnen doordringen of hetzelfde kunnen verdienen. Da's discriminatie.

Bij allochtonen daarentegen (zie Vandenbroucke die zijn eigen partij en de discriminatie-zeepbel alweer eens in de voet schiet met zijn plots inzicht in de werkelijke achterstandsoorzaken van de allochtone schoolgaande jeugd) weet iedereen intussen al wel, de onnozele halzen van het PC-kamp daargelaten, waar de problemen echt zitten. Geen opleiding, geen werk. Da's geen discriminatie, da's zelfgezocht profitariaat en door PC gestimuleerd gehuilebalk.

Positieve discriminatie bij overheidsbedrijven tov allochtonen stinkt dus altijd uren in de wind naar een verkeerd signaal.

*maar ik blijf erbij, ze zullen er zelfs middels positieve discriminatie niet aan geraken, aan hun quota, moet je eens opletten. Dit wordt een gegarandeerde ramp*
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2006, 21:28   #40
Banneling

Standaard

Citaat:
Nierika;
Bij allochtonen daarentegen (zie Vandenbroucke die zijn eigen partij en de discriminatie-zeepbel alweer eens in de voet schiet met zijn plots inzicht in de werkelijke achterstandsoorzaken van de allochtone schoolgaande jeugd) weet iedereen intussen al wel, de onnozele halzen van het PC-kamp daargelaten, waar de problemen echt zitten. Geen opleiding, geen werk. Da's geen discriminatie, da's zelfgezocht profitariaat en door PC gestimuleerd gehuilebalk.

Nagel op de kop.
Online is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be