![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Ach, ik ben ingenieur, heb een mooie baan in een ruimtevaartbedrijf, een zeer riant salaris en toch ben ik vrij hard depressief.
Money and carreer aint everything, misschien vervoeg ik de doppers van deze aardkloot binnenkort gewoon om eens even van het leven te genieten. Wat heb ik aan duizenden euros als ik niet gelukkig ben ? Tijd om eens te denken aan de dingen die er echt aan doen, zoals eens genieten van het zonnetje, de natuur eens verkennen, wat met de medemens omgaan..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook gebrek aan aandacht en aan begrip van wegge zijn medemensen is een oorzaak van vereenzaming binnen de massa. Daar komt dan nog bij dat men steeds opnieuw te horen krijgt dat mensen in België steeds minder toekomstmogelijkheden hebben en de wereld naar de kloten gaat. Ondertussen eist men van de jongeren dat zij de beste zijn en wie niet mee kan word gewoon opzij gezet. En steeds meer en meer ongeneeselijke ziektes die opduiken. Steeds meer koppels die scheiden en vaak niet meer naar hun kinderen omkijken of de kinderen als wapen tegenover elkaar gebruiken. Ja, na al deze negatieve vooruitzichten en geen hoop op verbetering, begrijp ik best dat steeds meer jonge mensen er de brui aan geven en beslissen er een einde aan te maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#26 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Eigenlijk illustreer ik dat 'boeken lezen' als één van de zaken die je meer gaat doen als je stopt met tv kijken. Een boek vervangt dat niet geheel, oa meer buiten komen is er één van.. Ik moet zeggen dat toen ik gestopt ben tv te kijken dat ik ervan moest aficken. Zoals stoppen met roken, alleen net niet zo erg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Televisie is volgens mij veel schadelijker omdat het eigenlijk voortdurend programma's uitzend zoals "miss Belgie", "idool" en meer van die prestatiegerichte programma's. Op de geest van een kind moet dat nogal werken als men niet "speciaal" is. De televisie is nu eenmaal het belangrijkste media dat we hebben en stuurt voortdurend "ideaalbeelden" uit waardoor de illusie wordt gewekt dat men te min is als men er niet aan voldoet. Ook al die reclaamkes met de schoonste vrouwen en mannen geven voortdurend het gevoel (vooral bij kinderen) dat men te min is. Da's eigenlijk een soort van minderwaardigheidsbrainwashing dat men voortdurend uitzend. Maar of dit nu meer in Belgie voorkomt dan in de andere Europese staten ...... ik was ooit in Italie en daar swingt het op bepaalde zenders echt de pan uit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ga eens naar een voetbalmatch van de club in uw gemeente en bekijk de wedstrijden van de allerkleinsten en luister. Luister naar de reactie van de ouders... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
http://www.netwerkdepressievlaandere.../Jongeren.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Staatssecretaris
|
![]() Hier cijfers naar een onderzoek over hoe vaak jongeren aan zelfmoorde denken :cijfers
Opmerkelijk is dat meisjes meer dan dubbel zo veel aan zelfmoord denken dan jongens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Bron
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Een gedicht Jelle, Graag zou ik je vasthouden met m'n rechter en m'n linker halve arm. Ik zou je vasthouden tot je innerlijke kilte weg is en totdat je je weer goed voelt en behaaglijk warm. Ik zag je al enkele keren in m'n dromen, diep in de nacht en telkens lijkt het alsof je op me wacht. Ik voel me goed als ik je zie in m'n dromen net alsof ik je meteen in 't echt ga tegenkomen. M'n immens groot verdriet om jouw verlies knaagt aan mijn hart als een rat aan een stuk vlees. Was je maar als Christus die na drie dagen verrees. Dan zou ik je kunnen vertellen hoe graag ik je zag, die grote kerel met z'n lieve lach. Dan zou ik ook vragen naar je verdriet, angst en pijn en wat ik zou kunnen doen opdat dit er niet meer zou zijn. Soms ben ik kwaad als mensen onze keuze voor de dood proberen toe te dekken in plaats van het WAAROM te zoeken en ontdekken. Weinigen weten ermee om te gaan, slechts enkelen doen een poging om het echt te verstaan. Wie begreep er dat wij vochten om te blijven leven? Wie wist er dat het hard was om niet op te geven? Gevoelens, emoties hadden geen plaats om er te zijn ; daardoor voelden we ons bang, eenzaam en klein. Ik hoop dat er iemand is die dit begrijpt als hij dit leest, dan is je dood niet zinloos geweest. De wereld zal niet veranderen door je dood of dit gedicht, maar misschien brandt er bij elke lezer ervan toch een licht : luister en maak tijd voor de mensen om je heen, misschien voelen ze zich wel ongelukkig en alleen. Praat en geef affectie aan hen waar je van houdt. Laat voelen dat je hen graag ziet, het is meer waard dan goud. Jelle, op deze aarde zal ik je niet meer tegenkomen maar zal proberen te verwezenlijken m'n dromen : jongeren laten voelen dat er iemand hulp wil geven en hen wil laten zien dat het kan om in deze harde wereld toch te leven. Lieve Jelle, voor jou wil ik dat in mijn leven nog presteren, voor jou wil ik nog belangrijke dingen aan anderen leren. Dingen die je in geen enkel boek vindt, maar die jij en ik weten, mijn vriend. Ik hou van jou, is alles wat ik nog wil zeggen, ik beloof je dat ik ons verhaal aan veel jongeren uit zal leggen. http://www.caleidoscoop.be/inhouden/...rt12_3_20.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Europees Commissaris
|
![]() Van dezelfde site als het gedicht
Een getuigenis (deeltje er van). Ter illustratie zal ik kort de alarmsignalen bespreken die ik als kind, als jongere en als jongvolwassene heb uitgezonden. Vanaf mijn negen jaar vertoonde ik symptomen van dit gedrag. Ik kon als kind 's avonds heel moeilijk inslapen. Geregeld was ik na middernacht nog wakker. Ik voelde me verdrietig en angstig, maar liet dat niet merken aan mijn omgeving. Verschillende keren ben ik 's nachts weggelopen van huis. Naarmate ik ouder werd, had ik het steeds moeilijker om contacten te leggen met volwassenen. Ik had moeite om volwassenen te vertrouwen, was angstig en bijgevolg was ik weinig spraakzaam in hun aanwezigheid. Soms werd ik dan wel eens 'mensenschuw' genoemd. Een ander probleem was dat ik heel bang was om elders te overnachten. Hierover heb ik op mijn zeventiende diverse gesprekken gehad met mijn huisarts. Ik heb hem toen verteld wat de oorzaken waren van mijn problemen, en hij stelde voor om naar een psycholoog te gaan. Aangezien dat onbetaalbaar was voor mij en ik er thuis niet durfde over te praten, ben ik er niet op ingegaan. Zowel in het lager als in het secundair onderwijs waren mijn schoolresultaten redelijk goed. Daarna had ik op dat vlak moeilijkheden. Eigenlijk had ik toen mijn eerste (lichte) depressie. Vooreerst kon ik niet kiezen tussen verder studeren of werk zoeken. Toen ik begin september toch besloten had om verder te studeren, had ik opnieuw een keuzeprobleem : welke opleiding zou ik volgen? Op één maand tijd heb ik me laten inschrijven in drie verschillende onderwijsinrichtingen. Telkens had ik enorme faalangst. Ik dacht dat ik de capaciteiten niet had om te slagen in het hoger onderwijs. Die angst heeft me vier maanden parten gespeeld. Ik volgde de opleiding pedagogische wetenschappen en de hoeveelheid cursussen bracht me in paniek. In die eerste maanden spijbelde ik veel. Ik volgde soms in weken de lessen niet, ik bleef thuis op mijn bed liggen en studeerde niet. Ik had geen interesses meer, er was niets waar ik nog zin in had. Wel ben ik gaan praten met een psycholoog van de studiedienst, maar toen hij vroeg of ik ook nog andere dan studieproblemen had, ben ik dichtgeklapt. Uiteraard had ik nog andere problemen, maar daar durfde ik niet over praten. Eind januari pas ben ik beginnen te studeren. Ik begon me wat beter te voelen en ben, met herexamens, geslaagd in het eerste jaar. Het tweede jaar verliep zonder problemen. In het derde jaar kreeg ik te kampen met eetproblemen. Ik verloor op één jaar tijd twaalf kilogram. Ik had anorexia nervosa. Ik kreeg geregeld de opmerking dat ik graatmager was, sommige mensen vroegen of ik ziek was. Geleidelijk aan heb ik toen ingezien dat ik anorexia had en nam weer normale eetgewoonten aan. Tijdens het laatste jaar van mijn studie had ik een zware depressie. Ik stond onder tijdsdruk om mijn scriptie af te maken en maakte geen tijd meer vrij voor ontspanning. Ik huilde veel en kreeg opnieuw eet- en slaapproblemen. Ik nam contact op met mijn huisarts en werd doorverwezen naar een psycholoog. Na het beëindigen van mijn studie heb ik vier maanden therapie gevolgd, zonder dat ik dat aan iemand vertelde. De therapie viel tegen, ik voelde me niet begrepen en ben ermee gestopt. Hoewel ik zelfmoordgedachten had, verstopte ik mijn depressie nog steeds voor de buitenwereld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Vreemdeling
|
![]() Het geeft wat inzicht in de motieven van de doorsnee zelfmoordenaar.
Maar hoe verklaart dit alles waarom net België! op het allerhoogste schavotje staat? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Nihilisme, zelfhaat, leegte en levensmoeheid zijn symptomen van loonslavernij en kunnen de oorzaak zijn voor zelfmoord. Maar België is toch niet de enige natie gebouwd op loonslaven... PS:Nihilisme, zelfhaat, leegte en levensmoeheid kunnen ook de symptomen zijn van een kater... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Staatssecretaris
|
![]() Echt verwijten is een grote bewering. Ik heb er wel mijn bedenkingen bij.
Ik vind het een soort van burgerplicht om assertief onrecht te erkennen en daar op z'n minst over te discussieren, liefst zich toe te engageren. Dit is bevrijdend en geeft een leven zin. De media geeft de indruk dat verzet zinloos is, dat alles boven de hoofden wordt beslist. Dit klopt echter niet. Een paar mensen samen hebben al rap wat invloed, veel mensen meer.. De houding 'wij kunnen er toch niets aan doen' zal iedereen wel herkennen uit zijn/haar kringen. Wel dat is een gevoel dat mijns inziens gevoed wordt door de media. En waar men volgens mij depressief van kan worden. |
![]() |
![]() |