Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 november 2006, 17:27   #21
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov Bekijk bericht
Of natuurlijk door onverhulde diefstal... De textielindustrie in Gent is zo bijvoorbeeld opgestart, via gestolen machines uit Engeland.
Lieven Bauwens, industrieel spion en held van de natie. Eigenlijk was hij de Dr. Khan van zijn tijd.
Oud 20 november 2006, 17:28   #22
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Lieven Bauwens, industrieel spion en held van de natie. Eigenlijk was hij de Dr. Khan van zijn tijd.
Ik dacht dat ene Cockerill ook losse handen had.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 november 2006, 17:51   #23
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik dacht dat ene Cockerill ook losse handen had.
Inderdaad, die had ook plannen gestolen uit Engeland. Eigenlijk is dus heel de Belgische industrialisatie in de 19de eeuw gebaseerd op industriële spionage.
Maar o wee als er nu een ontwikkelingsland zich niet houdt aan de TRIPS-akkoorden.
Typisch voorbeeld van eurocentrisch egoïsme, wij mochten intellectueel eigendom negeren, jullie mogen dit nu niet, wij mochten ongestraft meer dan 150 jaar vervuilen, maar jullie mogen dit niet, wij mochten jonge industrieën beschermen, jullie mogen dit niet,...
Oud 20 november 2006, 21:07   #24
predator
Parlementslid

predator's schermafbeelding

Standaard

@Solidarnosc;

@Dr. Strangelove.

L'historien marxiste Hobsbawm explique que la période qui court de 1789 �* 1848 a été «la plus grande mutation de l'histoire humaine» car elle combine les effets de deux révolutions: la révolution française, politique, en 1789 et la révolution industrielle, économique, qui démarre de façon significative en Angleterre aux alentours de 1790. Bien que n'étant pas des opéras, ces deux faits majeurs auront un impact indéniable sur la création de la Belgique.

La Belgique, voisine de l'Angleterre et véritable carrefour géographique, est un maillon essentiel dans l'expansion de la nouvelle économie capitaliste en Europe continentale. Il n'est pas étonnant de voir des mécaniciens anglais comme John Cockerill venir tenter leur chance sur le continent.

Ce dernier va s'établir �* Verviers, où il commence la mécanisation de l'industrie lainière locale. Toute la famille Cockerill le suit et s'établit �* Liège pour y produire des machines textiles. En 1817, John Cockerill rachète aux autorités néerlandaises le Palais des Princes-Evêques �* Seraing. Il en fait d'abord une fabrique de machines �* vapeur, puis une fonderie de fer. En peu de temps, Cockerill devint la plus grande entreprise du monde, contrôlant toute la chaîne, de l'exploitation du charbon et du fer �* la production de locomotives. En 1839, Seraing compte 2 hauts fourneaux, 36 fours �* coke, 2 fonderies, 14 fours puddler, 5 laminoirs et unités de machines �* vapeur.

Ik heb de tekst maar in de Fransche Taal gelaten !

Eigenaardige gasten toch die commies !

Een Engelsman {allochtoon ! } die hier uiteindelijk "2 hauts fourneaux" = 2 hoogovens, bouwt is dus een :

- dief.

Achmed, een Egyptenaar {allochtoon ! } die in het Antwerpse Statiekwartier, zijn 2de "snack" aan 't openen is, is dat dan ook een :

- dief ?

Om nog maar niet te spreken van zijn bezigheid : 'luchtvervuiler'. Tja ...

Tiens ! Een Belgische autochtone instelling, CGKR (?) heeft blijkbaar zware weken voor de boeg ?

Beste Groeten !
Oud 21 november 2006, 02:59   #25
Dr. Strangelove
Minister

Standaard

Predator toch...
Ten eerste ben ik geen "commie".
Ten tweede heb ik niets tegen het feit dat John Cockrel, later Cockerill vanuit Engeland vertrokken is om hier hoogovens te bouwen, net zomin ik iets tegen Ahmed de Egyptische snackbaruitbater heb. In de 19de eeuw was migratie trouwens nog veel gemakkelijker. De Franse vader van Henri/Hendrik Conscience bvb kon zich hier ook probleemloos vestigen. Voor WOI bestonden er nergens strenge migratiewetten. Ik vind het eigenlijk ook niet erg dat Cockerill plannen uit Engeland heeft meegenomen, aangezien ik niet geloof in de absolute invullng van intellectuele eigendomsrechten.
Ik heb Cockerill geen "dief" genoemd, en Lieven Bauwens (een Gentenaar) evenmin. Ik wees op het welgekende historische feit dat deze twee vaders van de Belgische industrialisatie aan industriële spionage hadden gedaan. Dit lijkt mij een constante te zijn wanneer een land start met het industrialisatieproces, en dat zien we nu in andere landen (zoals China). Ik wees op het feit dat tegenwoordig via de TRIPSverdragen van de Wereldhandelsorganisatie veel strenger optreedt tegen dergelijke schendingen van het intellectueel eigendomsrecht dan in de 19de eeuw, toen wij hier voordeel uit haalden. Dit is een historische onrechtvaardigheid.
Ik herhaal het, de Engelse afkomst van Cockerill is totaal naast de kwestie, en ik minimaliseer zeker ook het belang niet van deze migrant in onze huidige welvaart. Ik zie niet in waarom jij over het CGKR begint. Deze instelling moet wel een persoonlijke obsessie zijn voor jou, want in deze context totaal naast de kwestie. Je opmerking over "luchtvervuiling" kan ik enkel interpreteren als een mislukte poging tot humor.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 21 november 2006 om 03:00.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2006, 17:43   #26
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Is het niet tijd om onze bedrijfsbelastingen / belasting op arbeid te doen dalen met 10 of 20%? We kunnen dat financieren met een volledige afschaffing van alle subsidies (want dat is alleen maar politieke touwtrekkerij). De afschaffing van het ingewikkeld en duur federalisme kan ook helpen. Voorts ook een sterke vereenvoudiging van onze wetgeving.

Een goed ondernemingsklimaat is de basis voor een goede economie.
Dat is de eerste keer dat ik van u verstandige taal hoor, behalve dan over dat federalisme.
Zolang de regering niets doet aan die ennorme kloof tussen de werkelijke werkkost en wat er netto nog van overblijft zal die teloorgang van de economie zich blijven manifesteren. (en van die netto wordt dan nog eens geroofd en geroofd en.....).
Oud 21 november 2006, 18:25   #27
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adriaan Koerbagh Bekijk bericht
Oh nee, drama...

StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 11:59   #28
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2 Bekijk bericht
" Je vergeet dat het de aandeelhouders zijn die het startkapitaal hebben geleverd"

Dat komt niet uit de lucht gevallen. Alle rijkdom komt voort uit de arbeid, ook het startkapitaal van die 'aandeelhouders' komt van de uitbuiting van de arbeid.

Over het onderwerp: op zich hebben wij niets tegen "lastenverlaging", als dat niet ten koste gaat van de financiering van de SZ. Met een vermogensbelasting zouden die "lasten" serieus kunnen dalen.
Opel was een oorlogscadeau .....dus was om de oorlogsinvestering te betalen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 november 2006, 12:38   #29
TommyMax2
Provinciaal Statenlid

TommyMax2's schermafbeelding

Standaard

In ieder geval, er moet een signaal komen uit Duitland dat ze het menens is met het solidariteitsakkoord onder de vakbonden op GM. Een duidelijk signaal.

Heel deze situatie toont nog maar eens aan dat er maar een oplossing is: een europese vakbond, met europese CAO's zodat niemand nog tegen elkaar kan uitgespeeld worden. Nu moeten de vakbonden hun duitse, of hun belgische leden etc verdedigen, in een europese organisatie kunnen we daarmee komaf maken.
TommyMax2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be