![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als Vivant in kartel gaat met de VLD, is het mijn sympathiestem in elk geval kwijt. Niet omdat het een kartel is met de VLD, wel omdat een kartel tussen een muis en een olifant enkel tot gevolg kan hebben dat de muis verpletterd wordt. Bovendien: Vivant was al piepklein en enkele maanden geleden zijn dan nog eens een aantal mensen die de voorbije jaren veel energie gestoken hebben in de partij vertrokken. Ze hadden beter de partij opgedoekt en zich tot een beweging beperkt.
![]() |
![]() |
#22 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelfs als je er de deelnames aan de Vlaamse regeringen bijrekent, kom je maar aan 4 of ten hoogste 5.
![]() |
![]() |
#23 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 |
Burgemeester
|
![]() Hier is weer een plezant rondje Duchatelet-hakken aan gang.
Maar ge moet het toch maar doen he: succesvol zakenman zijn en in de politiek stappen. En dan nog niet zomaar in de politiek stappen, maar dan wel met een keigoed programma dat zo goed is dat ik het door dik en dun blijf steunen! Ik heb bewondering voor wat die man gedaan heeft de voorbije jaren, de discussie die hij op gang gebracht heeft. Hij zal door de geschiedenis gaan als een moedig man die gepoogd heeft om iets te veranderen, om de wereld te verbeteren. Op zijn manier. En zelfs al zijn veel van zijn parels voor de zwijnen, het zal zijn verdienstelijke sporen laten. De interne democratie bij Vivant is groter dan bij veel andere partijen, waar particratie de plak zwaait. Bovendien mogen we niet vergeten dat Vivant slechts een instrument is om het doel te bereiken en geen doel op zich. Wie bij Vivant komt, tekent het manifest en stelt dat hij het model van Duchâtelet kan onderschrijven. Hij kan zeggen: "Hey, het Vivantmodel, daar kan ik mezelf in vinden, dat wil ik steunen" of hij kan gewoon maar lid zijn. Dat kan. Is dat trouwens ook niet zo in andere partijen, dat je met je lidmaatschap een bepaald programma onderschrijft? Ik stel echter vast, bij andere partijen, dat heel wat mensen in de politiek gaan zolang ze er zelf wel bij varen en er zichzelf interessant mee kunnen maken, niet zozeer om datgene wat ze onderschrijven. Bij Vivant werkt dat zo niet, en toch zijn we het grootste kleintje na Agalev. Met een nog groter sluimerend potentieel, mochten niet zoveel mensen hun stem gegeven hebben aan een grote partij bij de verkiezingen ondank het feit dat ze onze ideëen de beste vonden. En ja, dan is er ook nog dat potentieel van mensen die niet tevreden waren over Vivant als partij, maar die wel haar gedachtengoed blijven onderschrijven en er soms nog voor stemmen. De mensen die Vivant onlangs verlaten hebben kunnen Roland verwijten wat ze willen, zelf waren ze ook geen toonbeeld van interne democratie. In besloten vergaderingen en petit comité smeedden ze plannen over de toekomst van Vivant zonder daar ook maar 1 lid over te raadplegen. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Maar dan is het nog een pot die met andermans gedachtengoed zit te spelen. Spijtig dat ze afgetreden zijn omwille van hun inzet en voor sommigen ook hun expertise, maar niet omwille van hun democratisch gehalte. Het gaat hier echter maar over 2 mensen die echt ontslag namen, die inmiddels al min of meer spijt hebben van hun impulsieve reactie en low-profile als een soort beweging verder gaan, niet als weer een nieuwe politieke partij. De andere ondertekenaars van dat ontslag zijn zonder veel aandacht weggedeemsterd. De meesten onder hen zijn en blijven Vivanter in hart en ziel, daar twijfel ik niet aan. Het is pas na hun vertrek dat de interne democratie bij Vivant terug tot leven kwam in interne discussie en polls. Hun verdienste? Neen, zij werkten dat destijds eerder tegen of ze hebben het op zijn minst verwaarloosd. Inmiddels draait de interne democratie op volle toeren bij Vivant, met peiling en discussie omtrent het kartel. Nooit gezien. Maar het is niet omdat er bij Vivant interne democratie bestaat, dat dat de wereld kan veranderen. Ik bedoel: Het is niet omdat Vivanters unaniem bij partij X willen dat partij X dat ook wil. Dat is een praktische aangelegenheid. Zo is ook de partij Vivant in feite 1 grote praktische aangelegenheid om in de werkelijkheid haar doelstellingen te verwezenlijken. Het is daarbuiten, buiten de partijgrens, dat het moet willen gebeuren uiteindelijk. Daar kan interne democratie aan 500% niets aan veranderen. Het is de doelstelling van Vivant om een doelstelling voor ons gedachtengoed te verwezenlijken en als dat kan via een kartel, dan is dat een zegen.
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was hier een hele tijd geleden nog iemand die zeer veel energie in de Vivant stak en die een boekje opendeed over de 'manier van werken' van Roland Duchatelet. Ongeveer zoals het vandaag gaat. Duchatelet beslist zonder zijn partij met wie hij wat gaat doen. De rest mag volgen en knikken of vertrekken. Als Duchatelet in zee gaat met de VLD zal er NIETS overblijven van Vivant. Zoals er niets overbleef van Spirit. En zoals er niets zou overgebleven zijn van de N-VA mocht het zich door de CD&V hebben laten opslorpen. De VLD weet allang niet meer wat er in de burgermanifesten van zijn opperhoofd staat. Ook niet dat daar het referendum in beloofd werd eens dat de macht gegrepen zou worden. Ik zie de liberalen evenmin een basisloon invoeren en het sociale zekerheidssysteem compleet omgooien naar het Vivantmodel. Ik kan alleen maar vaststellen dat de kieswet haar doel in sneltreinvaart bereikt. De democratie is er echter in even grote vaart op achteruit gegaan.
![]() |