![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
1. Hier niet gaan beweren dat aan de dok geen premiestelsels zijn die hun baremalonen kunnen spijzen 2. U stelt alsof ze in het binnenland geen machines bedienen zoals vorklift, kranen, buldozers, ... 3. En waar was de solidariteit van de dok toen de gewone zeelieden en scheepsbouwers hun job verloren?
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Prima dus.
![]() |
![]() |
#24 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
1/ Doe ik ook niet, ik vergelijk met een havenarbeider alle werk omdat die het hoogst vertegenwoordigd zijn 2/Dit is jouw stelling, niet de mijne, heb ik nergens geschreven 3/Waar was de solidariteit van de transportsector voor ons als je het toch over solidariteit wilt hebben? De voorbeelden die je aanhaalt zijn te makkelijk mijn vriend, de zeelieden hebben hun job verloren door de uitvlagging naar goedkope vlaggen van gemak (flags of convience), ten voordele van het groot geld dus, er is altijd solidariteit geweest tussen zeelieden en havenarbeiders... De scheepsbouw is een andere sector dacht ik, maar dit doet er niet toe, de scheepsbouw is wegens diezelfde redenen kapot gegaan als zovele bedrijven de laatste tijd: de vlucht naar de lage loonlanden waar de sociale voorwaarden bijna onbestaande zijn, waar milieunormen slechts enkele woorden op papier zijn. Eenmaal een bepaalde industrie de stappen neemt om zich wegens economische en sociale redenen te verleggen kan enkel de Staat door financiële inspuitingen dit besluit wat uitstellen. Een haven kan je niet verplaatsen, enkel de trafiek. Antwerpen is een industriële haven, een belangrijk gedeelte van de goederen komen of gaan van Antwerpen, de Kusthavens zijn dan eerder transithavens, die kunnen op dezelfde manier verliezen als een andere industrie met het verschil dat dit dan voor bepaalde duur is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
![]() Citaat:
Het is uiteraard een ramp voor de huidige havenarbeiders dat zij in een economische downturn concurrentie krijgen, maar uiteindelijk is een open markt een efficientere markt, en uiteindelijk profiteert iedereen daarvan. En die havenarbeiders, die vallen wel op hun poten nadat ze van de schok bekomen zijn.
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Want uiteindelijk zullen zij de dupe zijn en die vreemdelingen, die nu minder verdienen, er enkel maar beter van worden! Erg dat zelfs ik dat, als liberaal zijnde, dat al zie!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#30 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Want ik vrees net dat er eerst serieuze sociale dramas gaan gebeuren om misschien na X aantal jaren een nivellering van de markt te krijgen. Dat heb ik er eerlijk gezegd niet voor over. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||||
|
![]() Citaat:
Industrieen veranderen en dit zorgt soms voor structurele werkeloosheid. However, in dit geval zorgt het ook voor practisch onmiddellijk meer verkeer naar de haven van Antwerpen omdat de situatie onmiddellijk concurrentieler wordt. Dit brengt rechtsreeks andere werkgelegenheid met zich mee, en dan nog in min of meer dezelfde sector. De dokwerkers zelf kunnen genieten van het sociale vangnet dat voorzien is in Belgie terwijl ze zichzelf herscholen en naar ander werk zoeken, al dan niet in dezelfde sector. Ik zie daar geen problemen mee, zeker niet in Belgie.
![]() |
![]() |
#33 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ze hebben ook minder te besteden, bouwen minder, kopen minder auto’s enz.. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Minister-President
|
![]() Allemaal mooie economische theorieën, maar...
Uiteindelijk moeten onze gewone havenarbeiders weer boeten voor die open markt. Dat wil ik dus niet. Ik geloof dat we lang genoeg gestreden hebben voor de huidige welvaart en ik denk niet dat we die uit altruistische overwegingen zomaar dienen op te geven. Daar wens ik niet in mee te spelen, want ik woon in België. Ik wil in de politiek in de eerste plaats voor Belgen iets verwezenlijken. Niet voor de arme Filipino, Maleisier, of eender welke andere wereldburger. Noem mij egoistisch, protectionistisch of zelfs xenofoob. I don't care. Onze eigen bevolking gaat voor mij voor op de rest van de wereld. Zo werkt het in eender welk ander land van de wereld, waarom moeten wij het dan anders doen? Uiteindelijk, als U eerlijk bent, dan stelt U met mij het volgende vast: De rijkste landen van de wereld zijn net die landen met de meest protectionistische economieën... USA, Australie, Zwitserland om er maar een paar te noemen? Wij moeten echt niet proberen heiliger te zijn als de paus. Nee, wij moeten voor onze bevolking zorgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of spelen daar ook andere factoren zoals milieuwetten, veiligheidsnormen een doorslaggevende rol.? We kunnen ons ook afvragen of we steeds nieuwe bedrijven moeten aantrekken, zij belasten weer het milieu en nemen weer nieuwe ruimten in beslag. Bovendien stel ik vast dat veel bedrijven moeten gaan reorganiseren, banenverlies lijkt mij in elk geval onoverkomelijk. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||||||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | ||||
|
![]() Citaat:
Ik heb boeren, gij hebt boeren. Uw boeren produceren goedkoper, dus ga ik mijn boeren sponsoren zodat gij bij mij niet kunt verkopen. (importtarieven etc.) Ik heb staalarbeiders, gij hebt staalarbeiders. Mijn staalarbeiders produceren goedkoper, dus gaat gij uw staalarbeiders sponsoren zodat ik bij u geen staal kan verkopen. De oplossing ligt voor de hand: U gaat enkel boeren omdat u daar het best in bent, ik ga enkel staal maken omdat ik het best staal produceer. Eindresultaat: We hebben meer productie in de boer- en in de staalsector. Dat is een wiskundige zekerheid. Hier staat dat heel simpel uitgerekend, maar je kan het zelf ook doen hoor. http://www.systemics.com/docs/ricardo/david.html
![]() |
![]() |
#39 | |
|
![]() Citaat:
Wat jij omschrijft als 'mooie economische theorien' is een mathematische zekerheid dat specializatie meer rendement oplevert. Daar is geen speld tussen te krijgen. Zelfs de communisten passen die principes toe. Die principes zijn trouwens de basis van het liberale denken.
![]() |
![]() |
#40 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Own people first ![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
||||
![]() |
![]() |