Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2006, 21:45   #21
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Het is niet omdat anderen zich idioot gedragen, dat jij dat ook moet doen, of omdat er wantoestanden zijn, dat jij je moet afsluiten. Laat de Franstaligen, Engelstaligen, voor mijn part Bantoetaligen zich maar wentelen in de superioriteit van hun eigen taal, maar zij dwalen. Als je enken één van die talen spreekt, dan leg je het in dagelijks contact af tegen de moedertaalsprekers, maar uiteindelijk heb jij het voordeel wanneer je naast die talen ook nog toegang hebt tot minstens één ander cultuurgebied. Als twee sollicitanten zich aanbieden voor eenzelfde job, één die pefect Engels spreekt en één die degelijk Engels en Frans spreekt, dan weet ik onmiddellijk wie de job krijgt...

Kijk, Engels in tegenwoordig onontbeerlijk, maar dat betekent allerminst dat je je Frans, Duits of Spaans mag verwaarlozen... Talenkennis is één van de fortes van het Vlaamse onderwijs: dat verwaarlozen is een schande: Engels, Frans en - minstens - de passieve kennis van een derde wereldtaal, dat moeten we nastreven. Geloof me vrij, mijn collega's hier in Nederland zijn razend haloers dat ik vlot Engels en Frans spreek, dat ik mij uit de slag kan trekken in Duits en mijn Spaans passief goed is...

Ik ben zelf drietalig Nederlands-Frans-Engels (mijn Duits is helaas meer dan ondermaats), en het is eerlijk gezegd een enorme troef tegenover degenen die één- of tweetalig (Nederlands-Engels dan) zijn...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 29 november 2006 om 21:51. Reden: woordje vergeten
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 21:49   #22
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht

Ik ben zelf drietalig Nederlands-Frans-Engels (mijn Duits is helaas meer dan ondermaats), en het eerlijk gezegd een enorme troef tegenover degenen die één- of tweetalig (Nederlands-Engels dan) zijn...

Talenkennis is een verrijking.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 21:50   #23
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar... wat ik zo leuk vind aan het frans, is dat franstaligen uit verschillende franssprekende gebiedne elkaar gewoon niet verstaan en een anderstalige nodig hebben om met elkaar te kunnen spreken.

Toppunt van eentaligheid vind je dus echt bij de franstaligen.

Zelf meegemaakt in Canada met een waal en een canadees.
Hum, rond onze kerktorens is het ook vaak moeilijk om elkaar te verstaan. Of moet ik verwijzen naar het aantal keren dat men een Vlaming die op tv Vlaams praat moet ondertitelen zodat iedereen hem begrijpt???
Oud 29 november 2006, 21:59   #24
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hum, rond onze kerktorens is het ook vaak moeilijk om elkaar te verstaan. Of moet ik verwijzen naar het aantal keren dat men een Vlaming die op tv Vlaams praat moet ondertitelen zodat iedereen hem begrijpt???
wazeddejong?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 22:03   #25
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Da me malkander nie echt begraape, oek ni tusse Vloamingen.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 22:21   #26
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Rampzalig voor het kruispunt van Europa.

De enige grondstof die we hier hebben zijn onze grijze massa.

En als die zich al niet meer kan verstaanbaar maken in een voor ons belangrijke taal, dan is dat erg.

De B.U.B. stelt daarom een actieve politiek van individuele twee- en meertaligheid voor.
waarom is dan 70 % van de Vlamingen 2-talig en bij de walen slechts 30 %
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 23:03   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Echt? Dat zal dan toch maar een echte uitzondering geweest zijn hoop ik?
Nee, dit was echt geen uitzondering. Ben dat probleem regelmatig tegen gekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 23:05   #28
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, dit was echt geen uitzondering. Ben dat probleem regelmatig tegen gekomen.
Maar hoe ernstig is dat dan? Is dat zoals een Nederlander die even verward kijkt als je "hesp" wil in plaats van "ham"? Of kunnen ze mekaar echt niet verstaan? Springen ze dan niet naar het echte (Frankrijk) Frans, waar ze waarschijnlijk alletwee op kicken?
Oud 29 november 2006, 23:09   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat doet men niet voor de Vlamingen, maar voor de vele nederlanders die naar de Belgische zenders kijken en de paar walen, want anders verstaan die er geen balle van.

De Vlamingen verstaan elkaars dialecten. En begijpen zelfs het zuid-afrikaans. En als het echt moeten kunnen alle Vlamingen het AN gebruiken, omdat zij dat ook kennen. Iets dat de franstalige dan ook nogeens niet kunnen, vaak kennen zij elke hun eigen dialect en zijn dan verplicht om of via schrift of via iemand anders te gaan.
Oud 29 november 2006, 23:14   #30
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat doet men niet voor de Vlamingen, maar voor de vele nederlanders die naar de Belgische zenders kijken en de paar walen, want anders verstaan die er geen balle van.

De Vlamingen verstaan elkaars dialecten. En begijpen zelfs het zuid-afrikaans. En als het echt moeten kunnen alle Vlamingen het AN gebruiken, omdat zij dat ook kennen. Iets dat de franstalige dan ook nogeens niet kunnen, vaak kennen zij elke hun eigen dialect en zijn dan verplicht om of via schrift of via iemand anders te gaan.
Tegen Vlaams-Brabanters, Antwerpenaren en West-Vlamingen spreek ik "normaal"(niet echt een dialect want dat heb ik niet, maar wel met "ge")

Maar op de TV is het soms wel echt nodig hoor , dat moet ik wel toegeven. En ik denk niet dat alle Vlamingen AN kennen, vooral bij de oudere generaties.
Wat u zegt over die Franstaligen kan ik helaas niet bevestigen, mijn Frans is niet goed genoeg om die verschillen te horen? Zij hangen toch altijd het beeld op van een prachtige mooie eengemaakte taal van Brussel tot Marseille, tegenover het gebrabbel der Vlamingen die mekaar niet kunnen verstaan?
Oud 29 november 2006, 23:27   #31
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Tegen Vlaams-Brabanters, Antwerpenaren en West-Vlamingen spreek ik "normaal"(niet echt een dialect want dat heb ik niet, maar wel met "ge")

Maar op de TV is het soms wel echt nodig hoor , dat moet ik wel toegeven. En ik denk niet dat alle Vlamingen AN kennen, vooral bij de oudere generaties.
Wat u zegt over die Franstaligen kan ik helaas niet bevestigen, mijn Frans is niet goed genoeg om die verschillen te horen? Zij hangen toch altijd het beeld op van een prachtige mooie eengemaakte taal van Brussel tot Marseille, tegenover het gebrabbel der Vlamingen die mekaar niet kunnen verstaan?
Een waal uit Luik kan een waal uit namen dus niet verstaan.
En een algemeen frans bestaat idd, maar de meeste franstaligen kennen dat dus niet. En als je er een Canadees frans bij neemt word het dus nog erger, wat is zowat het verschil tussen het Nederlands en het zuid-afrikaans. Enkel geen van beide kent dus het andere frans. En als er een Canjun bij komt is het hek helemaal van de dam.
Oud 29 november 2006, 23:35   #32
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een waal uit Luik kan een waal uit namen dus niet verstaan.
En een algemeen frans bestaat idd, maar de meeste franstaligen kennen dat dus niet. En als je er een Canadees frans bij neemt word het dus nog erger, wat is zowat het verschil tussen het Nederlands en het zuid-afrikaans. Enkel geen van beide kent dus het andere frans. En als er een Canjun bij komt is het hek helemaal van de dam.
Een Waal uit Luik spreekt dezelfde taal als een Waal uit Namen, slimmeke : het Frans. Het is een beetje alsof je zei dat een Antwerpenaar geen Nederlands maar Antwaarps spreekt...........
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2006, 23:52   #33
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Een Waal uit Luik spreekt dezelfde taal als een Waal uit Namen, slimmeke : het Frans. Het is een beetje alsof je zei dat een Antwerpenaar geen Nederlands maar Antwaarps spreekt...........
Het frans heeft volgens jou dus, als enige taal ter wereld, geen dialecten?
Oud 30 november 2006, 02:10   #34
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar hoe ernstig is dat dan? Is dat zoals een Nederlander die even verward kijkt als je "hesp" wil in plaats van "ham"? Of kunnen ze mekaar echt niet verstaan? Springen ze dan niet naar het echte (Frankrijk) Frans, waar ze waarschijnlijk alletwee op kicken?
Daar ligt misschien het probleem... Misschien sprak die brave Waal geen Frans, doch Koeterwaals...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 08:00   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Rampzalig voor het kruispunt van Europa.
Dit hoeft niet rampzalig te zijn. Vooreerst is Frans geen wereldtaal en ook geen dominerende taal binnen de EU. Dat is het Engels wel, alsook trouwens het Duits in heel Oost-Europa.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2006, 08:02   #36
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel franstaligen kennen idd enkel hun eigen dialect.
En het is met het Frans al bijna even erg als met de Manderijnse talen, 1000 gesproken dialecten voor 1 geschreven taal.

En dan mocht je blij zijn dat ik het Afrikaans Frans er niet bij gehaald had.
Want daar krijg je nogeens een pak andere uitspraken in het Frans er bij.

Maar ja, over heel de wereld is er eigenlijk maar 1 taal die over hetzelfde word gesproken en geschreven en waarvan iedereen die de taal spreekt, de algemene vorm kent en gebruikt als het nodig is.

En dat is nu eens een pluim die de Moslims op hun hoed mogen steken, want iedere goede Moslim ken het Koran-Arabische.

En verder zijn het eigenlijk alleen de mensen die een Germaanse moedertaal hebben die de algemene vorm van hun taal kennen naast hun eigen dialect, binnen de andere taalgroepen vind je dit dus niet terug.
Oud 30 november 2006, 08:03   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Dit is een buitengewoon gevaarlijk standpunt. Als je je op de internationale markt wil begeven met enkel de kennis van Engels naast je moedertaal, dan ben je gehandicapt, want tegen een moedertaal-spreker leg je het altijd af. Als je daarentegen naast dat Engels ook nog Frans en/of een andere (wereld)taal beheerst, dan pas kan je je pas ten volle manifesteren. Arm Vlaanderen, dat niet verder kijkt dan zijn neus lang is...
Natuurlijk is een groter talenpalet altijd een pluspunt, maar dit neemt niet weg dat de taal bij uitstek op commercieel vlak op dit ogenblik het Engels is. Wie zaken wil doen in Oost-Europa leert er ook best het Duits bij.

Frans is natuurlijk nuttig in onze betrekkingen met Wallonië en Frankrijk, maar daar houdt het grotendeels mee op.
Oud 30 november 2006, 08:08   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't Frans heeft zijn dialecten net als iedere andere taal. Net als bij alle andere dialectsprekers is het begrip niet altijd mogelijk. Luikerwaals zal niet begrepen worden door een Bourgondiër bijvoorbeeld.
Oud 30 november 2006, 08:13   #39
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk is een groter talenpalet altijd een pluspunt, maar dit neemt niet weg dat de taal bij uitstek op commercieel vlak op dit ogenblik het Engels is. Wie zaken wil doen in Oost-Europa leert er ook best het Duits bij.

Frans is natuurlijk nuttig in onze betrekkingen met Wallonië en Frankrijk, maar daar houdt het grotendeels mee op.
Ja, maar er zijn hier op de draad, dan weer voorstanders van de tweetaligeheid van de Vlamingen, die schrijven dat je als Vlaming nu juist geen Frans mag gebruiken tegenover een Fransman of een Waal.

Want dan ben je zelf benadeeld omdat deze zijn moedertaal gebruikt en jij niet. Je moet volgens deze persoon dus Frans kennen om tegenover een Engelsman of een Amerikaan te gebruiken, zodat deze ook verplicht is in een andere taal dan zijn/haar moedertaal te spreken tegenover jou.

Met andere woorden het zijn niet de Vlamingen die meer moeite moeten doen om nog meer vreemde talen te kunnen, maar het is de andere taalgroep in ons land die nu eens Duits of Engels moet gaan leren om ons Vlamingen even veel rechten te geven als hen. Dan kunnen wij eindelijk ook eens met hen praten zonder steeds benadeeld te zijn, omdat zij in hun moedertaal mogen blijven praten.
Oud 30 november 2006, 09:39   #40
Calle
Parlementslid

Standaard

Mijn zweeds is al beter dan mijn frans, en I dont give a fuck. Mijn collega's hier in Brussel kunnen nog steeds geen woord nederlands, dus wat maakt het uit als ik wat fouten tegen de grammatica maak ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be