![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben zelf drietalig Nederlands-Frans-Engels (mijn Duits is helaas meer dan ondermaats), en het is eerlijk gezegd een enorme troef tegenover degenen die één- of tweetalig (Nederlands-Engels dan) zijn...
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul. Laatst gewijzigd door Bad Attila : 29 november 2006 om 21:51. Reden: woordje vergeten |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Da me malkander nie echt begraape, oek ni tusse Vloamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
|
![]() Maar hoe ernstig is dat dan? Is dat zoals een Nederlander die even verward kijkt als je "hesp" wil in plaats van "ham"? Of kunnen ze mekaar echt niet verstaan? Springen ze dan niet naar het echte (Frankrijk) Frans, waar ze waarschijnlijk alletwee op kicken?
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlamingen verstaan elkaars dialecten. En begijpen zelfs het zuid-afrikaans. En als het echt moeten kunnen alle Vlamingen het AN gebruiken, omdat zij dat ook kennen. Iets dat de franstalige dan ook nogeens niet kunnen, vaak kennen zij elke hun eigen dialect en zijn dan verplicht om of via schrift of via iemand anders te gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
|
![]() Citaat:
Maar op de TV is het soms wel echt nodig hoor ![]() Wat u zegt over die Franstaligen kan ik helaas niet bevestigen, mijn Frans is niet goed genoeg om die verschillen te horen? Zij hangen toch altijd het beeld op van een prachtige mooie eengemaakte taal van Brussel tot Marseille, tegenover het gebrabbel der Vlamingen die mekaar niet kunnen verstaan? ![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En een algemeen frans bestaat idd, maar de meeste franstaligen kennen dat dus niet. En als je er een Canadees frans bij neemt word het dus nog erger, wat is zowat het verschil tussen het Nederlands en het zuid-afrikaans. Enkel geen van beide kent dus het andere frans. En als er een Canjun bij komt is het hek helemaal van de dam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het frans heeft volgens jou dus, als enige taal ter wereld, geen dialecten?
![]() |
#34 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het is met het Frans al bijna even erg als met de Manderijnse talen, 1000 gesproken dialecten voor 1 geschreven taal. En dan mocht je blij zijn dat ik het Afrikaans Frans er niet bij gehaald had. Want daar krijg je nogeens een pak andere uitspraken in het Frans er bij. Maar ja, over heel de wereld is er eigenlijk maar 1 taal die over hetzelfde word gesproken en geschreven en waarvan iedereen die de taal spreekt, de algemene vorm kent en gebruikt als het nodig is. En dat is nu eens een pluim die de Moslims op hun hoed mogen steken, want iedere goede Moslim ken het Koran-Arabische. En verder zijn het eigenlijk alleen de mensen die een Germaanse moedertaal hebben die de algemene vorm van hun taal kennen naast hun eigen dialect, binnen de andere taalgroepen vind je dit dus niet terug. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Frans is natuurlijk nuttig in onze betrekkingen met Wallonië en Frankrijk, maar daar houdt het grotendeels mee op. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() 't Frans heeft zijn dialecten net als iedere andere taal. Net als bij alle andere dialectsprekers is het begrip niet altijd mogelijk. Luikerwaals zal niet begrepen worden door een Bourgondiër bijvoorbeeld.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want dan ben je zelf benadeeld omdat deze zijn moedertaal gebruikt en jij niet. Je moet volgens deze persoon dus Frans kennen om tegenover een Engelsman of een Amerikaan te gebruiken, zodat deze ook verplicht is in een andere taal dan zijn/haar moedertaal te spreken tegenover jou. Met andere woorden het zijn niet de Vlamingen die meer moeite moeten doen om nog meer vreemde talen te kunnen, maar het is de andere taalgroep in ons land die nu eens Duits of Engels moet gaan leren om ons Vlamingen even veel rechten te geven als hen. Dan kunnen wij eindelijk ook eens met hen praten zonder steeds benadeeld te zijn, omdat zij in hun moedertaal mogen blijven praten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Parlementslid
|
![]() Mijn zweeds is al beter dan mijn frans, en I dont give a fuck. Mijn collega's hier in Brussel kunnen nog steeds geen woord nederlands, dus wat maakt het uit als ik wat fouten tegen de grammatica maak ?
|
![]() |
![]() |